SkatteministerietJ.nr. 2005-618-0052DenS 1637TilFolketingets LovsekretariatHermed fremsendes svar på spørgsmål S 1637indleveret af Pernille Rosenkrantz-Theil(EL).Kristian Jensen/Lise Bo Nielsen
Spørgsmål:Vil ministeren oplyse, for at få et indtryk af tonnageskattens størrelse i forhold til rederiernes overskud, hvad der er betalt i tonnageskat år for år siden 2001, og sammenstille det med summen af de regnskabsmæssige overskud, der er oplyst i de officielle regnskaber, for de rederier, der i de pågældende år er overgået til tonnagebeskatningen ?Svar:Jeg nævnte i mit foreløbige svar af 10. januar 2005, at en besvarelse af spørgsmålet krævede indhentning af oplysninger, som skulle bearbejdes manuelt. Dette er nu sket.Den skattepligtige indkomst af virksomhed omfattet af tonnageskatteordningen fastsættes for hvert skib som et fast beløb pr. 100 NT pr. dag, uanset rederiets faktiske driftsresultat. Den således beregnede indkomst beskattes med den almindelige selskabsskatteprocent. Der kan ikke foretages fradrag af nogen art i indkomsten, herunder fradrag for afskrivninger på aktiver omfattet af tonnageskatteordningen. Finansielle nettoindkomster beskattes efter de almindelige regler. Der er etableret et værn mod overkapitalisering af tonnageskattepligtige rederier.Told- og Skattestyrelsen har lavet en opgørelse for de selskaber, som anvender tonnageskatteordningen, og som pr. 1. januar 2005 lignes af selskabsrevisionen under Told- og Skattestyrelsen. Oplysningerne er sammenfattet i nedenstående tabel 1.Tabel 1: Regnskabsmæssigt resultat, indkomstskat, og beregnet skat af ren tonnageindkomst for rederier, der lignes af selskabsrevisionen og er omfattet af tonnageordningenIndkomstår200120022003Antal selskaber32018Regnskabsmæssigt resultat før skat, mia. kr.1)0,84,510,5Indkomstskat, mio. kr.061133Beregnet skat af tonnageindkomst, hvis der alene optjenes tonnageindkomst, mio. kr.737371) For A. P. Møller Mærsk Gruppen er anvendt andel af årets resultat henført til dansk og udenlandsk tonnagebeskatning, jf. årsregnskabet for 2003, side 41, note 6. Rederierne i gruppen indtrådte i den danske tonnageskatteordning 1.1. 2002., dvs. med virkning fra indkomståret 2002Det regnskabsmæssige resultat før skat kan omfatte andet end rederivirksomhed.For det første kan rederiet indgå i en koncern, hvor rederiets eget regnskabsmæssige resultat før skat ikke vises selvstændigt i koncernregnskabet. For det andet kan rederiaktiviteten indgå i et selskab, der også udfører andre aktiviteter (f.eks. skibsmæglervirksomhed eller
landtransport), der ikke omfattes af tonnageskatteordningen og i stedet beskattes efter de almindelige regler. For det tredje kan rederiet have tilknyttede eller associerede virksomheder, hvis resultat indgår i rederiets årsregnskab og dermed i det viste regnskabsmæssige resultat.For A.P.Møller Mærsk Gruppen er ovenstående problemer søgt løst ved i stedet at anvende den del af årets resultat, som Gruppen selv henfører til dansk og udenlandsk tonnagebeskatning.Sammenfattende vurderes, at det anførte regnskabsmæssige resultat før skat må anses for at være en grov tilnærmelse til det regnskabsmæssige resultat for rederivirksomhed omfattet af tonnnageskatteordningen.Under tonnageordningen opgør rederiet for det første en ren tonnageindkomst med udgangspunkt i rederiets nettotonnage. Den beregnede skat af den rene tonnageindkomst - anført i tabellens sidste række - er udtryk for den selskabsskat, der skulle betales, hvis selskaberne ikke havde anden indkomst end tonnageindkomst, og tonnageindkomst ikke kunne modregnes i anden indkomst.Rederier omfattet af ordningen skal imidlertid også medregne blandt andet a vancer ved salg af skibe omfattet af tonnageordningen i den skattepligtige indkomst, ligesom de skal opgøre skattepligtig indkomst efter de almindelige regler af de aktiviteter i rederiet, der ikke kan omfattes af tonnageordningen f. eks. landtransport. Ovennævnte komponenter udgør tilsammen rederiets samlede skattepligtige indkomst, og denne behandles efter de almindelige regler, dvs. den kan udlignes ved underskudsfremførsel eller anvendes i sambeskatning eller beskattes i året. Når der i tabel 1 for 20 01 fremgår en beregnet tonnageskat på 7 mio. kr., men den samlede indkomstskat er 0, er det således et udtryk for, at den positive tonnageindkomst er blevet neutraliseret af negativ indkomst ved andre dele af rederiernes aktiviteter, enten i 2001 eller tidligere.Tabellen viser, at rederierne omfattet af tonnageskatteordningen har en meget beskeden skattebetaling set i forhold til deres indtjening. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, at rederiernes skattebetaling også under de almindelige regler som rederierne jo har haft mulighed for at fortsætte med at anvende, hvis de ønskede det også er meget beskeden. Dette forhold er vist i tabel 2, hvoraf det fremgår, at rederiernes skat har ligget mellem 40 og 240 mio. kr. årligt, mens deres bruttoindt jening (resultat før afskrivninger og renteudgifter m.v.) har ligget mellem knap 4 og godt 11 mia. kr. årligt.Tonnageordningen indførtes i foråret 2002, men med mulighed for at vælge at anvende den allerede fra og med indkomståret 2001. Langt de fleste, men ikke alle store rederier
vurderes at være trådt ind ordningen i 2002 men kun et fåtal af rederierne skønnes at have benyttet sig af muligheden for at anvende ordningen allerede fra 2001.I 2002 og 2003, hvor tonnageordningen har vundet udbredelse, var rederiernes indkomstskat 61 hhv. 228 mio. kr., eller knap 150 mio. i gennemsnit. For de umiddelbart foregående 5 år (1997 -2001) var skattebetalingen noget lavere med 80 mio. kr. i gennemsnit.Man kan således ikke ud fra disse tal konkludere, at indfø relsen af tonnageordningen indebærer en lavere skattebetaling fra rederierne. Man kan heller ikke konkludere, at den vil indebære en højere skattebetaling dertil er datagrundlaget endnu alt for spinkelt.Men jeg må derfor også fastholde, at indførelsen af ordningen fortsat må vurderes at være nogenlunde provenuneutral i de første år og samtidig bidrager til at fastholde, at vi har et rederierhverv i Danmark.Tabel 2: Indkomstskat og bruttoindtjening for samtlige danske rederier i perioden 1989 til 2003ÅrIndkomstskat, mio. kr.Bruttoindtjening, mia. kr.1989943,71990853,71991605,21992434,919932235,919941194,719952435,719962395,719971016,81998956,719991016,720006711,12001419,72002618,9200322811,4
Anm. Tallene omfatter samtlige danske rederier, både udenfor og indenfor tonnageordningen. En række typisk mindre rederier lignes ikke af selskabsrevisionen under Told- og Skattestyrelsen. Det ses, at hele indkomstskatten fra danske rederier i 2002 kan henregnes til rederier omfattet af tonnageordningen og lignet af selskabsrevisionen (jf. tabel 1). I 2003 har andre rederier end de i tabel 1 anførte betalt indkomstskat. Konklusionen af det ovenfor anførte er:De danske rederier betaler samme skat som før tonnageskatteordningen blev indført.En uændret skattebetaling var intentionen med tonnageskatteordningen.Det er tilsigtet, at danske rederiers skattebetaling er relativ beskeden. Dette afspejler dels lignende forhold i andre lande, dels at det ikke vil være muligt at fastholde flåden i Danmark med væsentligt ringere vilkår her.