emmerne af Folketingets Europaudvalg res stedfortrædere Journalnummer Kontor 400.C.2-0 EUK 19. april 2005 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets notat samt grundnotat om forslag til kommissionsbeslutning om etablering af et særligt over- vågningsprogram for genopretningen af torskebestande. Forslaget forventes sat til afstemning i Forvaltningskomitéen for Fiskeri og Akvakultur den 27.-28. april 2005. Forslaget skønnes at forbedre beskyttelsesniveauet. Materialet er ligeledes sendt til Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
2 Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri Fiskeridirektoratet/FPC/8. kontor Sags.nr.: 3913 Den 15. april 2005 FVM 262 Notat til Folketingets Europaudvalg   om forslag til Kommissionsbeslutning om etablering af et særligt overvågning   sprogram for genopretningen af torskebestande Kommissionen har den 4. februar 2005 fremlagt et udkast til en Kommissionsbeslutning om etablering af et særligt overvågningsprogram for genopretningen af torskebestande for en tr   e- årig  periode.  Forslaget  vedrører  Nordsøen,  Skagerrak,  Kattegat,  Den  østlige  Kanal,  området vest  for  Skotland  og  Irske  Hav  og  skal  ses  i  sammenhæ  ng  med  genopretningsplanerne  for torskebestandene i Nordsø t- land  og  Irske  Hav,  hvor  der  ønskes  etableret  en  harmoniseret  kontrol  af  gennemførelsen  af vilkår ene  for  fiskeriet  fastsat  i  Rådets  fo rordning  (EF)  nr.  423/2004  i  perioden  fra  1.  januar 2005 til 31. december 2007. Forslaget  forventes  sat  til  afstemning  i  Forvaltningskomitéen  for  Fiskeri  og  Akvakultur  den 27. - 28. april 2005. Forslaget behandles i en procedure  II i Forvaltningskomitéen for Fiskeri og  Akvakultur.  Kommissionen  kan  udstede  beslutningen,  medmindre  komitéen  udtaler  sig imod  forslaget  med  kvalificeret  flertal.  I  så  fald  forelægger  Kommissionen  sagen  for  Rådet. Kommissionen  kan  samtidig  beslutte  at  udsætte  gennemførelsen  af  regl   erne  i  en  periode  af højst tre måneder. Træffer Rådet ikke inden en frist på tre måneder med kvalificeret fle rtal en anden afgørelse, kan Kommissionen udstede forordningen. Det  særlige  overvågningsprogram  for  torskebestandene  skal  omfatte  inspektion  og  o   vervå g- ning  af  alle  fiskeriaktiviteter  i  henhold  til  ovennævnte  forordning,  herunder  omladning,  la  n- ding, omsætning, transport og opbevaring af fiskerivarer og registr  ering af landinger og salg. Forslaget  skønnes  ikke  at  have  lovgivningsmæssige  konsekvenser.     Forslaget  skønnes  at  fo r- bedre beskyttelsesniveauet. Forslaget indeholder følgende elementer, som har statsfinansielle kons ekvenser: 1.    Nationalt kontrolprogram: benchmarks for inspektion for inspektionsaktivit e ter 2.    Halvårsrapporter: edb -system for registrering af ønskede o plysninger 3.    Udveksling af inspektører 4.    Koordination af aktiviteter Regeringen agter at stemme for forslaget, idet man fra dansk side støtter en effektiv og ensa r- tet fiskerikontrolindsats i EU.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri Fiskeridirektoratet/FPC/8. kontor Sags.nr.: 3913 Den 15. april 2005 FVM 262 GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om  forslag  til  Kommissionsbeslutning  om  etablering  af  et  særligt  overvågningspr   o- gram for genopretningen af torskebestande Revideret genoptrykt grundnotat af 16. november 2004. Ændringer er markeret i ma   rginen. Resumé Forslaget vedrører  etablering af et særligt overvågningsprogram for genopretningen af to   r- skebestande for en treårig periode. Forslaget behandles i en procedure II i Forvaltnin gsko- mitéen for Fiskeri og Akvakultur.Forslaget skal ses i sammenhæng med genopretningspl  a- nerne  for  torskebestandene  i  Nordsøen,  Skagerrak,  Kattegat,  Den  østlige  Kanal,  området vest for Skotland og Irske Hav, hvor der ønskes etableret en harmoniseret kontr ol omfatten- de alle fiskeriaktiviteter, herunder omladning, landing, omsætning, transport og opbevaring af fiskerivarer og registrering af landinger og salg. Programmet består af to eleme nter, dels fælles  retningslinier  for  overholdelsen  af  gældende  lovgivn ing,  og  dels  nationale  kontrol- programmer  udformet  af  følgende  lande:  Belgien,  Da nmark,  Tyskland,  Frankrig,  Irland, Nederlandene,  Sverige  og  Storbritannien.  Der  skal  fastlægges  fælles  prioriteter  og  benc h- marks for inspektion og overvågning, hvor fokus skal   være på kontrol af de fiskerier, hvor der fanges torsk, både til søs og ved landingen. På stikprøvebasis skal transport og omsæ t- ning  af  torsk  inspiceres.  Forslaget  forventes  ikke  at  have  lovgivningsmæssige  eller  sa  m- fundsøkonomiske konsekvenser, men forvent es at have statsfinansielle konsekvenser. Beskyt- telsesniveauet skø nnes forbedret. Baggrund Kommissionen har den 4. februar 2005 fremlagt et udkast til en Kommissionsbeslutning om etablering  af  et  særligt  overvågningsprogram  for  genopretningen  af  torskebes   tande  for  en toårig periode. Forslaget  er  fremsat  med  hjemmel  i  Rådets  forordning  (EØF)  nr.  2847/93  af  12.  okt   ober 1993  om  oprettelsen  af  en  kontrolordning  under  den  fælles  fiskeripolitik  som  ændret  ved Rådets  forordning  (EF)  nr.  1954/2003,  særlig  artikel     34c,  samt  Rådets  forordning  (EF)  nr. 423/2004 af 26. februar 2004 om foranstaltninger til genopretning af torskebestande. Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Forvaltningskomitéen for Fiskeri og Akv a- kultur den 27- 28. april 2005 Forslaget  behandles  i  en  procedure  II  i  Forvaltningskomitéen  for  Fiskeri  og  Akvakultur. Kommissionen  kan  udstede  beslutningen,  medmindre  komitéen  udtaler  sig  imod  forslaget med kvalificeret flertal. I så fald forelægger Kommi   ssionen sagen for Rådet. Kommissionen kan samtidig beslutte at udsætte genne  mførelsen af reglerne i en periode af højst tre mån   e- der. Træffer Rådet ikke inden en frist på tre måneder med kvalificeret flertal en anden afg ø- relse, kan Kommissionen udstede forordningen.
4 4 Nærhedsprincippet Nærhedsprinc  ippet er tilgodeset, idet der er tale om gennemførelsesbestemme lser til en alle- rede vedtagen retsakt. Formål og indhold Forslaget skal ses i sammenhæng med genopretningsplanerne for torskebestandene i Nor  d- søen, Skagerrak, Kattegat, Den østlige Kanal, områ   det vest for Skotland og Irske Hav, hvor der  ønskes  etableret  en  harmoniseret  kontrol  af  gennemførelsen  af  vi  lkårene  for  fiskeriet fastsat i Rådets forordning (EF) nr. 423/2004 i perioden fra 1. j anuar 2005 til 31. december 2007. Det særlige overvågningspr   ogram for torskebestandene skal omfatte inspektion og overvå g- ning af alle fiskeriaktiviteter i henhold til ovennævnte forordning, herunder omladning, la  n- ding, omsætning, transport og opbevaring af fiskerivarer og registr  ering af landinger og salg. Programmet består af to elementer, dels fælles retningslinier fastsat i forordni   ngens bilag I, dels nationale kontrolprogrammer udformet af følgende lande: Be lgien, Danmark, Tyskland, Frankrig, Irland, Nederlandene, Sverige og Storbritannien. Programmet kan revideres i peri- oden. De  fælles  retningslinier  har  det  generelle  mål  at  verificere  overholdelsen  af  gældende  lo v- givning om: Kvantitative  begrænsninger  for  opbevaringen  ombord,  landingen,  o  msætningen  og transporten af torskefangster og tilhørende arter. Logbøge r, landingsopgørelser, afregninger og forudanmeldelser af la ndinger, herun- der verificering af pålideligheden af optegne lserne af disse data. Generelle tekniske bevaringsforanstaltninger og særlige tekniske fora  nstaltninger for torsk og tilhørende arter. Herudover er der et særligt mål, nemlig at  opnå  en  harmoniseret  gennemførelse  af  bestemmelserne  om  etablering  af  fora  n- staltninger til genopretning af torskebestandene og kontrolbestemmelserne i tilknyt- ning hertil. Som strategi for at nå disse mål fastlægge s fælles prioriteter og benchmarks for i  nspektion og overvågning, hvor fokus skal være på kontrol af de fiskerier, hvor der fanges torsk, både til søs og ved landingen. På stikprøvebasis skal transport og omsætning af torsk i nspiceres. Medlemsstaterne  skal  fastsætte  prioriteter  for  inspektioner  for  de  forskellige  kategorier  af redskaber, hvormed der kan fiskes torsk, og som er omfattet af indsatsregulering. Efter en tremåneders overgangsperiode skal medlemsstaterne gennemføre deres inspektion  s- planer, sål edes at overholdelsen af nedennævnte benchmarks respe  kteres efterfølgende: Inspektionssted Benchmark I havn ved landingen Generelt inspektion af 20 % af de landede mængder af torsk dækkende  alle  landingspladser.  Alternativt,  inspektion  med en  hyppighed,  der  sikrer,  at  et  antal  fartøjer,  som  har  landet 20 % eller mere af de landede mængder af torsk, inden for en tre måneders periode er inspiceret mindst én gang. Den sam-
5 5 lede mængde i de inspicerede landinger i antal skal g  arantere en  nøjagtighed  på  95  %  på     skønnet  af  de  samlede  landede mængder af torsk. Ved omsætningen Kontrol af 5 % af de partier af torsk, der udbydes til salg over auktioner (uafhængigt af landing  shavnen) Inspektion til søs Fleksibelt benchmark, som defineres efter en nærmere anal  y- se  af  fiskeriet  i  hvert  område.  Benchmarks  skal  referere  til antal   kontroldage   på   havet   i   torskegenopretningsområdet, eventuelt med forskellige benchmarks for særlige omr  å der Flyovervågning Fleksibelt benchmark, som defineres efter en nærmere anal  y- se af fiskeriet i hvert område og under hensyntagen til de til rådighed værende ressourcer for den e   nkelte medlemsstat. For hver inspektion skal medlemsstatens inspektører udarbejde en inspektionsra pport, hvor- af det fremgår, hvad der er inspiceret. Der er udarbejd et en skabelon for de oplysninger, som en inspektionsrapport anvendt i medlemsstaterne i relation til kontrollen af torskegenopret- ningen skal suppleres med. Særligt  ved  inspektioner  ved  landingen  skal  inspektørerne  systematisk  verificere  foruda   n- meldelse af landing, herunder fangst om bord, udfyldelse af logbogen, herunder opgørelse af indsats,  fysiske  mængder  om  bord,  ombordværende  re dskab,  fangstsammensætningen  om bord (bifangstregler) og den separate opbevaring af torsk. Særligt  ved  inspektioner  af  tra  nsporter  og  omsætning  skal  inspektørerne,  for  så  vidt  angår transporter,  verificere  relevante  dokumenter,  der  følger  transporten  og  sa mmenligne  disse med de mængder, der fysisk transporteres, og for så vidt a   ngår omsætning, verificere dok   u- mentationen for denne (logbog, landingsopgøre lse og afregninger) samt sortering og vejning af de fysiske mængder. Særligt ved inspektioner til søs skal inspektørerne altid verificere mængderne af fisk opbev a- ret om bord og sammenligne med dem, der er anført i logbøgerne. I  nspektørerne skal endv i- dere  verificere  lovligheden  af  anvendelsen  af  redskaber.  Endvidere  skal  overholdelsen  af indsatsregulering og den separate opbevaring af torsk checkes. Særligt ved flyovervågning skal inspektørerne verificere observationer mod indsa tstildelin- ger, hvor disse observationer skal anvendes til krydschecks. For alle kategorier er der i listeform fastsat, hvilke ting der er fokuspunkter for den pågæ   l- dende inspektion. Under forhandlingerne har Kommissionen foreslået at reformulere benchmar ks for inspekti- oner i havn, således at opfyldelse af disse i højere grad er baseret på en risikovurdering. De   t- te er en imødekommelse af det danske synspunkt om, at de ressourcer, der anvendes i fisk e- rikontrollen, skal stå i forhold til de mål, man ønsker a   t opnå. Dermed vurderes de statsf i- nansielle udgifter at være af betyd  eligt mindre omfang i forhold til de forventede udgifter af det oprindelige forslag. De  nationale  kontrolprogrammer  skal  medlemsstaterne  basere  på  de  fælles  retning   slinier. Det nationale kontrolprogram skal sendes til Kommissionen inden årets u dgang, første gang
6 6 senest tre måneder efter beslutningens vedtagelse, og indeholde følgende elementer angivet i bilag II i forslaget: a)    Kontrolmidler Menneskelige ressourcer Tekniske ressourcer Finansielle ressourcer b)   Udpegede havne c)    Indsatskontrol  (beskrivelse  af  iværksat  system  for  fordeling,  overvågning  og  kontrol  af fiskeriindsats) d)   Indsatsregimet (tilhørende vilkår) e)    Inspektionsrapporter f) Vejledninger g)   Kommunikationsprotokoller h)   Udveksling af inspektører i) Særlige inspektionsbenchmarks. Det nationale program skal indeholde en plan for gennemførelsen af de fælles re   tningslinier i de første seks måneder, hvor der gives nærmere oplysninger om de kr æ  vede menneskelige og materielle ressourcer samt perioder og områder, hvor disse anvendes. Planen skal ajou r- føres hver sjette måned s  enest 15 dage før en periodes start. Medlemsstaterne skal 15 dage efter udløbet af hver seks måneders periode u  nderrette Kom- missionen om følgende: a)    Antallet  af  fartøjer  med  tilladelse   efter  kategori  og  det  bedste  skøn  over  fordelingen  af fiskerimuligheder mellem dem. b)   Udførte inspektions - og overvågningsaktiviteter i den foregående seksmåneders peri   ode. c)    Alle  overtrædelser  (defineret  i  bilag  III),  der  er  opdaget  i  seksmåneders  per   ioden.  For hver  overtrædelse  skal  anføres:  fartøjets  nationalitet,  en  identifikationskode,  dato,  tid s- punkt  og  sted,  hvor  inspektionen  har  fundet  sted,  overtrædelsens  art.  Andre  alvorlige overtrædelser end dem, der er angivet i bilag III, skal også in   dberettes. d)   Status for opfølgning på tidligere opdagede overtr  æ  delser. e)    Relevante koordinations- og samarbejdstiltag mellem medlemsstaterne. Medlemsstaterne  skal  på  anmodning  af  Kommissionen  fremsende  yderligere  oplysninger indsamlet  af  inspektørerne  eksempelvis  i  form  a f  standardinspektionsrapporter  defineret  i bilag IV. Mindst  én  gang  om  året  skal  Kommissionen  indkalde  til  møde  i  Forvaltningskomiteen  for Fiskeri og Akvakultur for at evaluere overholdelsen og resultaterne af det særlige overvå   g- ningsprogram. De  udpegede  myndigheder  skal  udføre  fælles  inspektions   -  og  overvågningsakt iviteter  og skal etablere fælles operationsprocedurer for deres overvågningspla   tforme. Medlemsstaterne skal invitere andre medlemsstaters inspektører til at deltage i det mindste i de fælles i  nspektionsaktiviteter, som også EU -inspektører kan de ltage i. Når overtrædelser begået af et fiskerfartøj fra en anden medlemsstat konstateres, skal fla g- staten underrettes om dette. Når  en medlemsstat  modtager en sådan underre  tning, skal den
7 7 straks følge  op på dette og foretage eventuelle yderligere undersøgelser, såfremt den inspic   e- rende medlemsstat ikke har gjort det. Endelig skal medlemsstaterne samarbejde for at sikre beviser ved overførsel af en sag fra en medlemsstat til en a nden. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke høres. Konsekvenser Forslaget  forventes  ikke  at  have  lovgivningsmæssige  konsekvenser.  Beskytte  lsesniveauet skønnes forbedret. Forslaget indeholder følgende elementer, som har statsfinansielle kons ekvenser: 1.    Nationalt kontrolprogram - benchmarks for inspektionsaktiviteter 2.    Halvårsrapporter -  edb-system  for  registrering  af  ønskede  o p- lysninger 3.    Udveksling af inspektører 4.    Koordination For punkterne 1, 3 og 4 er der tale om årlige udgifter. Ad 1. Nationalt kontrolprogram Af forslaget fremgår,  at der skal fastsættes benchmarks for følgende aktivit   eter: inspektioner i havn inspektioner i auktionshaller bordinger flyovervågning Inspektioner i havn Der fastsættes et benchmark for denne type inspektion, således at 20 pct. af væ gten af tor- skelandinger uanset landingssted skal inspiceres. Som omtalt er forslaget justeret, således at der er indført et mål for nøjagtigh eden, hvormed ovennævnte benchmark skal opfyldes, idet der skal sikres en nø   jagtighed på 95 % på skø   n- net over de samlede landede mæng  der af torsk ud fra de udtagne stikprøver af vejningen. Der er foretaget en ny beregning af de statsfinansielle udgifter i lyset af den anførte ændring, jf. side 4. Beregningen forudsætter, at Kommissionen godkender det danske kontrolprogram, som skal udarbejdes baseret på den nye beregning smetode for opfyldelse af benchmark for inspektioner i havn. De følgende beregninger baserer sig på landingsmønstret i 2004, hvor Fiskerid   irektoratet fra danske fartøjer har registreret 31.476 landinger af torsk fra de  berørte farvande. Der er for e- taget en stratificering  af  landinger efter hvilket  redskab, der  er  anvendt på fangstrejsen, og hvor den er foregået med henblik på at opnå homogene grupper af landinger, således at en statistisk model kan anvendes for planen for udtagning af stikprøver. Det resulterer i, at der skal udtages ca. 1.700 stikprøver.1 1Der  er  anvendt  en  FAO  anbefaling  (FAO  Fisheries  Technical  Paper  454:  Safety  in  Sampling)  om  det  nø d- vendige antal prøver, der skal udtages, for at opnå et skøn    over de landede mængder inden for et konfidensi  n-
8 8 Hertil kommer 1.314 landinger fra andre medlemsstater i danske havne. Opfattes hver med- lemsstats landinger som en homogen gruppe, indebærer det et krav om inspektion a  f yderli- gere 200 landinger. Forslaget  forudsætter,  at  der  skal  ske  en  mere  detaljeret  kontrol  end  den,  der  udføres  for nærværende. Efter forslaget skal inspektører systematisk verificere følge nde: Forudanmeldelse af landing og oplysning om fangst om bord Udfyldelse af logbogen, herunder registrering af indsats Fysiske mængder af fisk ombord Redskab ombord og anvendt redskab Fangstsammensætning ombord (bifangstre  gler) Separat opbevaring af torsk ombord Der stilles herunder blandt andet krav om, at inspektø rerne enten vejer eller overværer ve  j- ningen  af  de  inspicerede  mængder.  Dette  rummer  den  komplikat  ion,  at  vejningen  af  den oplossede fisk ikke i dag sker i umiddelbar forlængelse af landingen, men ofte på samlece   n- traler. Varigheden af inspektioner må alene  af denne grund forventes at blive forlænget, idet det ikke er et krav i den nuvære  nde kontrol at skulle følge den landede fisk fra kajkanten ind i  samlecentralen.  Dertil  kommer,  at  kravene  til  selve  kontrolgennemførelsen  udvides  med flere nye parametre i forhold til kontrollen i dag.   Det vurderes, at den tid, der skal anvendes på en gennemsnitsinspektion, vil bl ive fordoblet (en faktor 2). Kontrollen  af  landinger  af  torsk  fra  de  af  forslaget  omfattede  farvande  vurderes  at  udgøre omkring  en  fjerdedel  af  den  samlede  kontrol  svarende  til,  at  ca.  350  af  disse  landinger  er kontrolleret, når der  er taget hensyn til den forøgede tid, der skal a  nvendes på den enkelte inspektion. Forslaget  medfører  således  krav  om  inspektion  af  yderligere  1.550  landinger  i  forhol  d  til landinger, der gennemføres i dag i området. I   perioden   2001-   2003   udførte   Fiskeridirektoratet   i   gennemsnit   3.628   inspektioner   af konsumlandinger pr. år omfattende alle arter fra alle farvande. 2001 2002 2003 Gns. Antal kontroller 3.716 3.434 3.734 3.628 Tidsforbrug (timer) 28.489 29.592 33.264 30.448 Lønsum (mio. kr.) 6,9 7,8 8,1 7,6 Øvrig drift (mio. kr.)2 2,6 2,3 2,9 2,6 Besparelse som følge af forbedret effektiv i- tet. 10 % Afs. periode 20053 2006 2007 terval på 95 % ud fra antallet af landi nger i de enkelte strata. Denne FAO anbefaling er den af Kommissionen foreskrevne metode for fastlæggelse af det nødvendige antal stikprøver for at opnå repræsentativit et. 2 Indeholder kun direkte udgifter, dvs. at udgifter til generel ledelse og hjælpefunktioner ikke ind- går.
9 9 Antal ekstra kontroller 775 1.550 1.550 Lønsum 2,9 5,8 5,8 Øvrig drift 1,0 2,0 2,0 Investeringer (lånera mme)4 5 år 2,5 Afskrivning 0,3 0,5 0,5 Samlet 4,2 8,3 8,3 Merudgiften baseret på perioden 2001 -2003 med et fradrag på 10 pct. for forve ntet forbedret effektivitet vil være 8,3 mio. kr., heraf 5,8 mio. kr. i lønsum svarende til ca. 17 år sværk. Inspektioner af omsætningen Der  fastsættes et benchmark for denne type inspektion, således at 5 pct. af de mængder  af torsk, der udbydes til salg over auktion inspiceres. Fiskeridirektoratet forventer at kunne opfylde dette benchmark, såfremt også kontrollen på samlecentraler medregnes. Inspektioner til søs Ifølge  den  nuværende  version  af  forslaget  skal  der  fastsættes  fleksible  benchmarks  for inspektioner til søs basere t på en nærmere analyse af fiskeriet i hvert område. Benchmarks for  inspektioner  til  søs  i  torskegenopretningsområdet  vil  blive  fastsat  som  antal  inspekt  i- onsdage til søs. Indledningsvis forudsættes, at man fra dansk side kan fortsætte med at levere en ind sats sva- rende til eksisterende aktivitet. Gennemsnitsvarigheden  af  en  inspektion  må  dog  forventes  at  ville  blive  forlænget,  idet forslaget   forudsætter,   at   der   ved   enhver   bording   skal   ske   en   inspektion   af   anvendte redskaber, hvor fartøjsføreren skal anmod  es om at lette op for denne inspektion. Som  bekendt  skal  overvågningsindsatsen  vurderes  hvert  halvår,  hvorfor  det  ikke  kan  ud  e- lukkes, at der vil komme et pres for at øge a ktiviteten senere. Flyovervågning Danmark anvender ikke p.t. flyovervågning ved over vågningen af fisk eriet. Forudsat  at  andre  medlemsstater  er  villige  til  at  koordinere  deres  indsats  på  dette  område, så ledes  at  også  dansk  område  overflyves,  vurderes  det,  at  der  ikke  vil  blive  rejst  krav  om Danmarks aktive deltagelse i denne overvå gningsform på kort sigt. Ad 2. Halvårsrapporter Den i forslaget forventede halvårsrapportering, som skal danne udgangspunkt for vurderi n- gen af indsatsen, vil stille krav til en mere effektiv registrering af inspektionsaktiviteter og konstaterede overtrædelser sam  t opføl gning på disse. Det vil derfor være nødvendigt at udvikle et edb   -system, som kan understøtte denne opg ave. 3 Det vil ikke være praktisk muligt at ansætte nye medarbejdere før medio 2005. Det vil derfor ikke være muligt at gennemføre det krævede antal kontroller i 2005. I forhold til de følgende år er udgifterne derfor halverede. 4Investeringer omfatter indkøb af biler, it -udstyr m.v. Fiskeridirektoratet er omfattet af forsøgsor dningen vedr. omkostningsbaserede  bevillinger,  hvorfor  investeringer  i  anlægsaktiver  afskrives  over  den  forventede  anve  n- delsesperiode.
10 10 Det er ikke muligt at beregne udgifterne til etablering af et sådant system, da det endnu ikke er  defineret,  hvad  systemet  præcist  skal  indeho  lde.  Et  forsigtigt  skøn  ville  dog  være  min   i- mum 1 mio. kr. Afs. periode 2005 2006 2007 Investeringer (lånera mme)5 3 år 1,0 Afskrivning 0,3 0,3 0,3 Ad 3. Udveksling af inspektører Forslaget forudsætter, at danske inspektører deltager i fælles kon trolaktiviteter og i perioder udveksles for at deltage i andre medlemsstaters kontroludøve lse. Det vurderes, at denne opgave vil kræve 2 årsværk samt udgifter til rejser og ophold svare n- de til en udgift på ca. 1,2 mio. kr., heraf ca. 0,7 mio. kr. i lø  nsum. 2005 2006 2007 Lønsum 0,7 0,7 0,7 Øvrig drift 0,5 0,5 0,5 Ad 4. Koordination af aktiviteter Det vurderes, at den øgede koordination og opfølgning på de i forslaget  fastsatte rapport   e- ringsforpligtelser vil koste 1 årsværk svarende til en udgift p   å ca. 0,6 mio. kr., heraf ca. 0,4 mio. kr. i lønsum. 2005 2006 2007 Lønsum 0,4 0,4 0,4 Øvrig drift 0,2 0,2 0,2 Samlet økonomisk konsekvens Afs. periode 2005 2006 2007 Nationalt kontrolprogram Antal ekstra kontroller 775 1.550 1.550 Løn sum 2,9 5,8 5,8 Øvrig drift 1,0 2,0 2,0 Investeringer (lånera mme)6 5 år 2,5 Afskrivning 0,3 0,5 0,5 Halvårsrapporter Investeringer (lånera mme) 3 år 1,0 Afskrivning 0,3 0,3 0,3 5Investeringer omfatter indkøb af it -udstyr m.v. Fiskeridirektoratet er omfattet af forsøgsordningen vedr. o m- kostningsbaserede  bevillinger,  hvorfor  investeringer  i  anlægsaktiver  afskrives  over    den  forventede  anvendel- sesperiode. 6Investeringer omfatter indkøb af biler, it -udstyr m.v. Fiskeridirektoratet er omfattet af forsøgsor dningen vedr. omkostningsbaserede  bevillinger,  hvorfor  investeringer  i  anlægsaktiver  afskrives  over  den  forventede  an  ven- delsesperiode.
11 11 Udveksling af inspektører Lønsum 0,7 0,7 0,7 Øvrig dr  ift 0,5 0,5 0,5 Koordination af aktiviteter Lønsum 0,4 0,4 0,4 Øvrig drift 0,2 0,2 0,2 Samlet Lønsum 4,0 6,9 6,9 Øvrig drift 1,7 2,7 2,7 Investeringer (lånera mme) 3,5 Afskrivning 0,6 0,8 0,8 I alt drift (mio.kr.) 6,3 10,4 10,4 Høring I §5-udvalget har Danmarks Fiskeriforening udtalt, at drivkraften mod en bedre kontrol  bør være en mere ensartet kontrol i EU. Efterfølgende kan man udvide systemet med et højere niveau for kontrolindsatsen. WWF understregede, at EU bør styrke k ontrolindsatsen, selvom det er forbundet med udgif- ter for EU og medlemslandene. Dansk Fisk påpegede, at overtrædelser af reglerne er et problem for fiskeribra   nchen. Dansk Fisk er endvidere af den opfattelse, at der er et stort behov for at der skabes orden og umid- delbar konsekvens på kontrolområdet, samt at indsatsen skal være international og tværg å- ende. Dansk Fisk er dog bekymret for det omkostningsniveau som kan blive konsekvensen af  det  udbyggede  system.  Der  bør  stilles  kvantitative  målsætninger  for  de      fremskridt,  som kontrolmyndighederne skal opnå. Regeringens foreløbige generelle holdning Fra  dansk  side  kan  man  støtte  en  effektiv  og  ensartet  fiskerikontrolindsats  i  EU.  Danmark kan derfor støtte forslaget. Generelle forventninger til andre landes holdninger Forslaget    har    været    drøftet    i    Ekspertgruppen    for    Kontrol.    Efter    præsentationen    af Kommissionens reviderede forslag til beslutning er det opfattelsen, at forslaget med mindre justeringer  angående  tidsfrister  og  inspektionsopgaver  vil  kunne  få  en  p  ositiv  udtalelse  i Komitéen.  Forslaget  forventes  sat  til  afstemning  på  Komitéens  møde  den  27. – 2005. Tidligere forelæggelse for Folketingets E  uropaudvalg Der er oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg i sagen den 16. november 2004. Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Lan dbrug og Fiskeri.