edlemmerne af Folketingets Europaudvalg deres stedfortrædere ag Journalnummer Kontor 400.C.2-0 EUK   23.  februar 2005 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets grundnotat om forslag til ændring af bilag I i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/32/EF af 7. maj 2002 om uønskede stoffer i foderstoffer. dokument SANCO/00226/2005, SAN- CO/00216/2005 og SANCO/00362/2005. Forslaget skal behandles i en procedure III i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed, Sektion for Foderstoffer. Forslagene medfører samlet set en forhøjelse af beskyttelsesniveauet.
2 Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri Plantedirektoratet, 5. og 8. kontor Sags.nr.: PD 201/EU17 - 2, DEP: 4381 Den 17. februar 2005 TNC/LOB/IPH/MOE/LOUJ/JWP FVM 252 GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til ændring af bilag I i Europa  -Parlamentets og Rådets direktiv 2002/32/EF af 7. maj 2002 om uønskede stof fer i foderstoffer Dokument SANCO/00226/2005, SANCO/00216/2005 og SANCO/00362/2005 Resumé Kommissionens  arbejdsdokumenter  introducerer  grænseværdier  (tilladte  stø rsteindhold)  for svampetoksinerne DON, zearalenon og ochratoksin A, og introducerer grænsevæ rdier for bly i forskellige  tilsætningsstoffer  og  forblandinger.  Grænseværdien  for  bly  i  grønfoder  nedsæ ttes. For  cadmiums  vedkommende  indføres  der  grænseværdier  i  foder  til  kæledyr  og  i  minera lske fodermidler, og der introduceres grænseværdier for cadmium i forskellige tilsætningssto  ffer og forblandinger. Endvidere indføres der samme grænseværdi for cadmium i alle a ndre tilskuds- foderblandinger end mineralske foderblandinger. Endelig indføres grænsevæ rdier for dioxiner, grænseværdier  for  summen  af  dioxiner og  de  dioxin-lignende  PCB’er  (den  så TEQ)  og  indgrebsværdier  for  diox  iner  og  de  dioxin-lignende  PCB’er.  Forslagene  medfører samlet set en forhøjelse af beskytte lsesniveauet. Baggrund Kommissionen  forventes  at  fremsætte  forslag  til  ændring  af bilag  I  i  Europa-Parlamentets  og Rådets direktiv 2002/32/EF om uønskede stoffer i foderstoffer. Kommissionen ønsker ændri n- ger  i  bilaget  som  opfølgning  på  direktivets  ikrafttræden  den  1.  august  2003.  Emnet  er  bl evet drøftet på flere møder i Den Stående Komi té for Fødevarekæden og Dyresundhed, Sektion for Foderstoffer på ba ggrund af foreløbige arbejdsdokumenter. Forslaget forventes fremsat med hjemmel i artikel 8 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/32/EF om uønskede stoffer og produkter i foderst offer. Forslaget skal behandles i en procedure III i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyr   e- sundhed, Sektion for Foderstoffer. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen di- rektivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommis   sionen sagen for Rådet og u n-
3 derretter  samtidig  Europa-Parlamentet.  Rådet  kan  med  kvalificeret  flertal  vedtage  forslaget uændret  e  ller  udtale  sig  mod  det  med  kvalificeret  flertal.  Hvis  der  er  kvalificeret  flertal  imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre må neder, kan Kommissionen udstede direktivet. Nærhedsprincippet Forslaget  vedrører  gennemførelsesbestemmelser  til  en  allerede  vedtaget  retsakt,  hvorfor  næ r- hedsprincippet er tilgodeset. Formål o g indhold Den 1. august 2003 trådte Europa -Parlamentets og Rådets Direktiv 2002/32/EF af 7. maj 2002 om  uønskede  stoffer  i  foderstoffer  i  kraft.  Direktiv  2002/32/EF  erstattede  Rådets  direktiv 1999/29/EF af 22. april 1999 om uønskede stoffer og produkter i  foderstoffer, som således o p- hævedes 1. august 2003. I præambel (5) til direktiv 2002/32/EF udtrykkes et behov for udvide l- se  af  direktivets  anvendelsesområde  til  også  at  omfatte  tilsætningsstoffer.  Bilag  I  i  dire ktiv 2002/32/EF, der angiver tilladte største indhold af uønskede stoffer i foderstoffer, blev ikke r e- videret   i   første   omgang   i   forbindelse   med   at   direktiv   2002/32/EF   erstattede   direktiv 1999/29/EF.  Bilaget  blev  ændret  første  gang  med  virkning  i  Danmark  fra  den  1.  september 2004 (direktiv 2003/100/EF) for så vidt angår størsteindholdene af arsen, bly, fluor, aflato   ksin B1, fri gossypol og endosulfan. De  tilladte  størsteindhold  af  dioxiner  og  dioxinlignende  PCB  (PolyChlorerede  Biphenyler)  i foderstoffer skal ifølge direktivet tages op til revision sen est den 31. december 2004. Kommissionen   fremsendte   den   19.   januar   2005   arbejdsdokumentet   SANCO/00226/2005 (DON,   zearalenon,   ochratoksin   A)   og   den    1.   februar   2005    arbejdsdokumentet   SAN- CO/00216/2005   (bly,   cadmium,   fluor)   og   SANCO/00362/2005   (dioxiner,   dioxin-lignende PCB’er  og  TOTAL  TEQ).  Arbejdsdokumenterne  fastsætter  grænseværdier  for  en  række  uø n- skede stoffer. Forslagene til grænseværdierne er bl.a. baseret på den Europæiske Fødevaresi k- kerhedsautoritets (EFSA) rapporter. DON Arbejdsdokument SANCO/00226/2005 indeholder forslag om grænseværdier på 0,9 ppm (part per  million)  for  fusariumtoksinet  DON  (en  svampegift)  i  foderblandinger  (fuldfoder  og  til- skudsfoder) til svin, der er den mest følsomme art, på 2,0 ppm til kalve under 4 måneder og lam og gedekid og på 5,0 ppm til alle a ndre målgrupper. Endvidere foreslås grænseværdier på 8,0 ppm i cerealier (korn og kornprodukter), der tænkes anvendt til produktion af foderbla  ndinger. For  cerealier  anvendt  til  direkte  opfodring,  må  dyrene  ikke  udsættes  for  et  højer e  indtag  af DON end den tilsvarende grænseværdi for fuldfoderblandinger til den pågældende må lgruppe ville medføre. Der har ikke tidligere været grænseværd ier for fusariumtoksinet DON. Zearalenon Arbejdsdokument  SANCO/00226/2005  indeholder  forslag  om  græn  seværdier  på  0,1  ppm  for fusariumtoksinet zearalenon i foderblandinger (fuldfoder og tilskudsfoder) til smågrise og søer, på 0,25 ppm til slagtesvin og på 0,5 ppm i foderblandinger til får, geder, kalve og malk   ekvæg. For  foderblandinger  til  andre  målgruppe r  anses  det  ikke  nødvendigt  med  grænseværdier  for zearalenon.  Endvidere  foreslås  grænseværdier  på  2,0  ppm  i  cerealier,  der  tænkes  anvendt  til produktion af foderblandinger. For cerealier anvendt til direkte opfodring, må dyrene ikke u d- sættes for et højere    indtag af zearalenon end den tilsvarende grænseværdi for fuldfoderblandi n-
4 ger til den pågældende målgruppe ville medføre. Der har ikke tidligere været grænseværdier for fusariumtoksinet Zearalenon. Ochratoksin A Arbejdsdokument SANCO/00226/2005 indeholder forslag om grænseværdier på 0,05 ppm for svampetoksinet  ochratoksin  A  i  foderblandinger  (fuldfoder  og  tilskudsfoder)  til  svin  og  0,1 ppm i foderblandinger (fuldfoder og tilskudsfoder) til fjerkræ. Endvidere foreslås grænseværd i- er  på  0,5  ppm  i  cerealier,  de r  tænkes  anvendt  til  produktion  af  foderblandinger.  For  c  erealier anvendt til direkte opfodring, må dyrene ikke udsættes for et højere indtag af ochratoksin A end den tilsvarende grænseværdi for fuldfoderblandinger til den pågældende målgruppe ville me d- før e. Der har ikke tidligere været grænseværdier for ochratoksin A. Bly Arbejdsdokument SANCO/00216/2005 indeholder forslag om nedsættelse af  græns eværdien i grønfoder fra 40 til 30 ppm. Endvidere foreslås grænseværdier for bly i forskellige tilsætning s- stoffer (sporstoffer og bindemidler) og forblandinger. Cadmium Samme  arbejdsdokument  SANCO/00216/2005  indeholder  endvidere  forslag  om  indfø grænseværdier for cadmium i foder til kæledyr på 1 ppm og på 2 ppm i mineralske fodermi dler (undtagen  fosfater  hvor  den  i  forvejen  er  10  ppm).  Desuden  introduceres  græns  eværdier  for cadmium i forskellige tilsætningsstoffer (sporstoffer og bindemidler) og forblandinger. End  elig er der forslag om samme grænseværdi på 0,5 ppm i andre tilskudsfoderblandinger end minera l- ske foderblandinger til alle målgrupper. Fluor Samme  arbejdsdokument  SANCO/00216/2005  indeholder  endelig  grænseværd ierne  for  fluor. Forslaget  vedrører  en  ændring  i  måden  at  angive  indholdet  i  ti lskudsfoder  på,  således  at  det lænkes til indholdet af fosfor  . Det giver ingen reel forskel. Grænseværdien er enten som nu 125 ppm  pr.  1%  fosfor  (ved  et  fosforindhold  over  4%)  eller  500  ppm  ved  et  fosforindhold  under 4%. Dioxiner og dioxin-lignende PCB’er Arbejdsdokument  SANCO/00362/2005  indeholder  forslag  om  uændr  ede  græ  nseværdier  for dioxiner (dioxiner + furaner) og introduktion af  grænseværdier for TOTAL TEQ (summen af dioxiner og dioxin-lignende PCB’er), jf. tabel 1 nedenfor. Som noget nyt indføres grænsevæ r- dier  for  dioxiner  og  TOTAL-TEQ  i  sporstoffer  (tilsætnin  gsstofkategorien  mikromineraler)  og forblandinger (ændringer er mark  eret med *). Grænseværdier  er  det  absolutte  maksimumindhold  af  et  uønsket  stof.  Det  er forbudt  at  sælge og/eller  anvende  et  foderstof  til  fodring  af  dyr,  hvis  grænseværdien  er  overskredet .  Indgrebs- værdier er fastsat for at give myndighederne anledning til eller mulighed for at undersøge ki   l- den til en forurening med et uønsket stof. Det er  ikke forbudt at sælge og/eller anvende et f  o- derstof til fodring af dyr, hvis indgrebsværdien er oversk  redet. Tabel 1.  Grænseværdier (arbejdsdokument SANCO/00362/2005) Foderstof Grænseværdi Dioxiner ng/kg Grænseværdi TOTAL TEQ Alle vegetabilske fodermidler Vegetabilsk olie 0,75 0,75* 1,25* 1,50*
5 Mineralstoffer (direktiv 96/25) 1,0 1,50* Tilsætningssto  ffer (bindemidler, antiklumpningsmidler og koaguleringsmidler) 0,75 1,50* Animalsk fedt, incl. mælkefedt og æ gfedt 2,0 3,0* Andre  produkter  fra  landdyr,  herunder  mælk  og  mejeriprodukter  samt  æg  og ægprodukter 0,75 1,25* Fiskeolie 6,0 24,0* Fisk og andre akvatiske dyr samt produkter heraf (fiskemel) 1,25 4,50* Foderblandinger, undtagen foder til fisk, kæledyr og pel  sdyr 0,75 1,50* Fiskefoder, foder til kæledyr 2,25 7,0* Fiskeproteinhydrolysat, der indeholder over 20% fedt 2,25 11,00* Tilsætningsstof  fer (sporstoffer) 1,0* 1,50* Forblandinger 1,0* 1,50* Arbejdsdokument  SANCO/00362/2005  indeholder  derudover  forslag  til  indgrebsværdier  for dioxiner og dioxin-lignende PCB’er, jf. tabel 2. Indgrebsværdierne for foderstoffer flyttes gen   e- relt  fra  Kommissionens  henstilling  2002/102/EF  (der  også  omfattede  fødevarer)  til  bilag  II  i direktiv  2002/32/EF  om  uønskede  stoffer  i  foderstoffer.  Med  forslaget  vil  der  blive  indført grænseværdier for TOTAL TEQ.  Indgrebsværdierne for d ioxiner justeres, og indgrebsvæ  rdier introduceres  for  dioxin-lignende  PCB’er.   Indgrebsværdierne  for  fiskeolie,  foderblandinger, fiskefoder  og  fiskeproteinhydrolysat  øges,  mens  indgrebsværdien  for  dioxin  i  animalsk  fedt derimod nedsættes. Tabel 2. Indgrebsværdier   (arbejdspapir SANCO/00362/2005) Foderstof Indgrebsværdi Dioxiner ng/kg Indgrebsværdi Dioxin-lign. PCB’er ng/kg Alle vegetabilske fodermidler Vegetabilsk olie 0,50 0,50 0,35* 0,50 Mineralstoffer (direktiv 96/25) 0,50 0,35* Tilsætningsstoffer  (bindemidler,  antiklumpningsmid  ler  og  koagulerings- midler) 0,50 0,50* Animalsk fedt, incl. mælkefedt og æ gfedt 1,0* 0,75* Andre produkter fra landdyr, herunder mælk og mejeriprodukter samt æg og ægprodukter 0,5 0,35* Fiskeolie 5,0* 14,0* Fisk og andre akvatiske dyr samt produkter heraf (fiskemel) 1,0 2,50* Foderblandinger, undtagen foder til fisk, kæl  edyr og pelsdyr 0,50* 0,50* Fiskefoder, foder til kæledyr 1,75* 3,50* Fiskeproteinhydrolysat, der indeholder over 20% fedt 1,75* 7,0* Tilsætningsstoffer (sporstoffer) 0,50* 0,35* Forblandinger 0,50* 0,35* Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene. Gældende dansk ret Området er reguleret ved bekendtgørelse nr. 998 af 12. oktober 2004 om fode  rstoffer. Konsekvenser Forslagene har ingen lovgivningsmæssi  ge konsekvenser. En vedtagelse af forslagene kan gen- nemføres  ved  bekendtgørelse.  Forslagene  har  ikke  statsfinansie  lle  konsekvenser.  Forslagene medfører  for  de  uønskede  stoffers  vedkommende  samlet  set  en  forhøjelse  af  beskyttelsesn   i- veauet (de grænseværdier, der ikke nedsættes eller nyindføres, forbliver stort set uændr ede).
6 For dioxin ses  en forøgelse af indgrebsværdierne for fiskeolie,  foderblandinger, fiskef   oder og fiskeproteinhydrolysat, mens indgrebsværdien nedsættes for dioxin i animalsk fedt. Græns  eværdierne  har  større  betydning  end  indgrebsværdierne  for  beskyttelse sniveauet.  De gældende  grænseværdier  ændres  ikke  i  forslaget,  og  der  nyindføres  grænseværdier  for  tilsæ t- ningsstoffer og forblandinger. Grænseværdierne for både dioxiner og TOTAL TEQ skal over- holdes, hvilket i sig selv er en stramning, der øger beskyttelsesnivea uet. Høring Forslagene har været i høring i §2   -udvalget (landbrug), §5-udvalget (fisk) og Det Rådgivende Fødevareudvalg. FødevareIndustrien   bemærker, at  m  ed undtagelse af visse af dioxin/dioxin-lignende PCB vur- deres det ikke, at nogle af de foreslåede grænser umiddelbart vil være generende for e rhvervet. Producenter af fiskefoder vil dog begrænses i brugen af fiskemel og fiskeolie (no  rmalt forbrug er op til 40% fiskemel og 30% fiskeolie). Hvis disse mængder bruges i fiskef  oder overskrides grænserne. Ifølge FødevareIndustrien forekommer det på længere sigt uhensigtsmæssigt, at man pålægger maximale grænseværdier for et givet uønsket stof både i det specifikke tilsætningsstof, i pr emix samt   i   foderblandingen.   Det   afgørende   må   være   tilgangen   af   det   uønskede   stof   i   det fødevar eproducerende     dyr     (oa.)    og    således    koncentrationen    i    de    forskellige    typer foderblandinger. På sigt vil man ifølge FødevareIndustrien for en række af de uønskede st offer formentlig sæ  nke det tilladte niveau, - og hvis man følger den her skitserede metode vil dette medføre  en  r isiko  for,  at  man  qua  lavere  grænser  i  givne  tilsætningsstoffer  udelukker  d eres anvendelse  selv  om  de  totalt  set  (på  foderblandingsbasis/dgl.  i ndtagelse  af  dyret)  ikke  vil foranledige   overskridelse   af   dyrenes   indtag.   Det   er   ifølge   FødevareIndustrien   netop   den ekspertise hele den industrielle foderblandings industri er baseret på. Fødevareministeriet kan til FødevareIndustriens bemærkninger oplys e, at Fiskemelsindustrien er  i  gang  med  at  udvikle  en  teknik  til  rensning  af  fiskeolie  og  fiskemel  for  dioxin  og  dioxin- lignende PCB. Teknikken er indtil nu lykkedes tilfredsstillende, så problemerne for fiskefode r- producenter antages på sigt at blive mindr e. Arbejdspapirerne for bly og cadmium tager højde for  den  naturlige  opblanding,  idet  der  generelt  er  foreslået  højere  grænseværdier  for  tilsæ t- ningsstoffer og forblandinger end for fuldfoder. Forbrugerrådet  støtter de ændringer, der foreslås, idet de skøn nes at højne beskyttelsesnivea uet. Forbrugerrådet har dog ikke forholdt sig konkret til de enkelte værd   ier, idet det forudsætter en detailviden  om  indtag,  optagelighed  og  overførsel  fra  foderet  via  dyr  og  til  mennesker,  som Forbrugerrådet ikke har adgang  til. Landbrugsraadet på vegne af  Dansk Landbrug, Dansk Kvæg   og Landsudvalget for Svin støtter introduktionen af nye grænseværdier og nedsættelse af eksisterende grænseværdier for uønsk e- de stoffer i det omfang, at det er fagligt begrundet. Ifølge Landbrug sraadet kan det undre, at de foreslåede  ændringer  tilsyneladende  ikke  underbygges  med  fremlæggelse  af  videnskab elige vurderinger. Indtil sådanne vurderinger for eligger, vil Landbrugsraadet anbefale følgende ko n- krete ændringer til de fremlagte forslag: For fusariumtoksinet DON bør grænseværdien for foder til svin være 1,0 ppm og for cere a- lier 0,8 ppm.
7 For fusariumtoksinet zearaleon bør grænseværdien for foderkorn være 2,0 ppm af hensyn til fortyndingsprincippet. Fødevareministeriet kan oplyse, at Kommission ens arbejdspapirer om DON, zearalenon, och- ratoksin  A,  bly,  cadmium  og  fluor  er  baseret  på  videnskabelige  statusrapporter  fra  EFSA’s CONTAM-panel publiceret på EFSA’s hje  mmeside Foreningen for Danmarks Fiskemel- og Fiskeolieindustri anfører, at anvendelsen  af fiskemel og -olie i fiskefoder vil blive begrænset såfremt man fastholder fo   rslaget om max 4,75 ng/kg dio- xinlignende PCB’er. Normalt anvendes der op til 40 % fiskemel   og 30 % fiskeolie i fiskefo- derblandinger, men selv om både fiskemelet og  – olien overholder de foreslåede grænsevæ rdier vil  en  blanding  i  de  nævnte  forhold  af  mel  og  olie  bevirke  en  overskridelse  af  fiskefod  erets græns  eværdi. Dette gælder både for dioxin og dioxinlignende PCB’er. Fødevareministeriet henviser til bemærkningerne under Fødev areIndustrien. Specialarbejderforbundet er af den opfattelse, at der i alle former for fødevarer og foderstoffer ikke  må  forefindes  nogle  former  for  pesticidrester.  Specialarbe jderforbundet  anbefaler  derfor, at der arbejdes for, at der ikke forefindes pesticidrester i fødevarer, eller hvis dette ikke er m u- ligt, at restindholdet er så lavt som muligt. Fødevareministeriet kan oplyse, at der ikke må forekomme pesticidrester eller andre uønsk    ede stoffer i foderstoffer over de fastsatte grænseværdier. DAKOFO  (Danske  Korn-  og  Foderstof-  Im-  og  Eksportørers  Fællesorganisat   ion)  henviser  til udtalelser fra EFSA’s CONTAM-panel om DON og zearalenon og gør opmærksom på det fa k- tum, at dyrs indtagelse af høje kvanta af disse m ykotoksiner ikke medvirker til at forøge m en- neskers risiko ved at indtage dyreprodukter. Det skal derfor kraftigt understreges, at den offent- lige sundhed ikke er i fare på dette område. Den hovedsagelige virkning af disse myk  otoksiner på dyr er mangel på appetit og opkastning for DON’s vedkommende   og lavere frugtbarhed for zearalenons  vedkommende.  Med  andre  ord  er  dette  ifølge  D AKOFO  navnlig  et  økonomisk problem, der er forbundet til ugunstige indvirkninger på besætningsydelsen, snarere end at det er et emne indenfor fødevaresi kkerhed. Dette kan væ  re sammenligneligt med at give dyr uba- lanceret foder, som det kan være tilfældet i omfattende dyreprodu ktionssystemer. Selvom DAKOFO  generelt støtter EU’s omfattende harmonisering  af maksimale niveauer  for skadelige stoffer relevante for fodersikkerheden velkommen, er organisationen bekymrede for potentielle  negative  forgreninger  i  anvendelsen  af  kornprodukter  i  særdeleshed  i  Fusarium  -år, når en betydelig del af EU kornh ø og    1999).    DAKOFO    anmoder    indtrængende    om    at    Fødevareministeriet    foretager    en cost/benefit analyse, før der tages nogen beslutning. Denne bør også indbefatte en vurdering af omkostningseffektiviteten af alternative strategier indenfor risikostyring, idet man tager hensyn til de foreslåede CODEX -regler for mykotoksiner, god landbrugsmæssig praksis inklud  erende udvælgelsen af Fusarium modstandsdygtige sorter og afgif  tningsmetoder. CONTAM-panelet  nævnte  i  dets  rapport,  at  der  er  meget  begrænset  oplysningsmateriale  ti l- gængeligt  mellem  n  iveauerne  for  mykotoksin  og  virkningerne  på  dyr.  Selv  for  de  mest  fø  l- somme arter, d.v.s. svin, konkluderer den, at de tilgæ  ngelige data ikke tillader oprettelsen af et ikke-virksomt  niveau.  Derfor  forstår  organisationen  ikke  på  hvilken  videnskabelig  basis   EU  -
8 myndighederne  er  i  stand  til  at  diskutere  tal  på  dette  stadie,  i  særdeleshed  hvad  angår  andre arter end svin. DAKOFO er derfor enige med CONTAM-panelet i, at der behøves flere data og undersøgelser for at være i stand til at opnå et klart billede af, h vad EU dyrene udsættes for og den aktuelle effekt af DON og zearalenon. Med mindre oplysningerne kan bevise en forøget tendens i dyrs udsættelse for DON og zear   a- lenon, anbefaler vi en trinvis tilnærmelse for at definere en effektiv risikostyring, der er p  ropor- tionel  med  risikoen,  idet  man  tager  de  økonomiske  interesser  for  dyreindustrien  og  kornbra n- chen i betragtning. DAKOFO mener på dette stadie, at etableringen af maksimumgræ   nser kun er én mulighed for risikostyring, der før i tiden hovedsagelig blev brugt i fodersektoren til be- skyttelse af forbrugersundheden forbundet med fodersikkerhedsrelaterede risici. DAKOFO støtter fuldstændig EFSA CONTAM   -panels anbefaling til at udvikle analytiske me- toder af passende følsomhed tilpasset til foderstoffer. Forslagen e til grænser for foder indbefa  t- tede en sektion for analysemetoder. Organisationen mener ikke, at grænser kan etableres uden en  analysemetode  til  reference.  I  henhold  til  organisationens  eksperter  findes  der  forskellige metoder,  som  kan  virke  på  nogle  fode rmaterialer,  men  ikke  på  andre.  For  eksempel  er  vi sse metoder i stand til at påvise niveauer op til 2 ppm af zearalenon i sojamel, hvorimod andre m e- toder ikke påviser noget i samme prøve. Det er vigtigt, før man opstiller grænser for foderbla n- dinger, at vide hvilken gyldig metode, der skal bruges til officiel ko ntrol. På dette tidlige stadie gør DAKOFO opmærksom på den alvorlige kontroludfo rdring, der er for sådanne  grænser  indenfor  hjemmeblandere  i  fodersektoren,  som  forarbejder  ca.  50  %  af  det totale  indenlandske  kornforbrug  til  dyrefoder.  Hjemmeblandere,  som  bruger  korn  direkte  fra deres egen gård eller fra andre gårde, er generelt ikke udstyret til at foretage deres egen myk  o- toksin-analyse, da der ikke findes noget ”hurtig -test-sæt” på dette markedssta die (d.v.s. så vides er sådanne tests (PCR) kun på forsøgsstadiet). DAKOFO  anbefaler  derfor  Kommissionen  at  overveje  at  nedsætte  en  fælles  ekspert -  arbejds- gruppe indenfor foderkæden og medlemsstaterne samt EFSA  -repræsentanter for at tage fat på ovennævnte    begrebsmæssige  problemer  og  forbehold.  Organisationen  mener,  at  forsl  aget  om grænser  for  fødevarers  brug  af  korn  er  en  vigtig  begyndelse  for  diskussionen  om  foder,  idet organisationen  erkender,  at  mange  kornprodukter  ophober  mykotoksiner  (hvedeklid,  majsglu- tenfoder, osv.). Organisationen mener imidlertid, at en separat diskussion for fodersektoren er berettiget af den grund, at organisationen i overensstemmelse med EFSA’s mening, ikke disku- terer et fødevaresikkerhedsproblem med relation til forekomsten af  DON og zearalenon i foder. DAKOFO vil endvidere  anbefale, at der fastsættes ens grænseværdier  for  dioxiner og d ioxin- lignende PCB’er. Fødevareministeriet  kan  oplyse,  at  lovgivningen  om  uønskede  stoffer  i  fodersto  ffer  har  som formål at mindske risikoen fo r dyrs og menneskers sundhed, reducere risikoen for miljøet og at nedsætte risikoen for påvirkning af den animalske produktion i ugu   nstig retning. Fødevareministeriet  kan  endvidere  oplyse,  at  der  eksisterer  et  omfattende  erf aringsmateriale fra flere EU-lande og fra USA om fusariumtoksiners og andre svampetoksiners virkninger på husdyr,  herunder  produktionsdyr.  Erfaringerne  har  udmøntet  sig  i  mange  nationale  græns   e- værdier  for  svampetoksiner  i  dyref  oder.  EFSA’s  CONTAM-panel  har  brugt  disse  erfaringer samt den omfattende tilgængelige litteratur om svampetoksiner. Risikostyringen er under stadig
9 diskussion i EU. Fødevareministeriet kan i øvrigt oplyse, at ekspertkomitéen om uønskede sto  f- fer løbende drøfter problematikken omkring uønskede stoffer i lyset af nye    erfaringer på omr å- det. Fødevareministeriet er enig med DAKOFO i vigtigheden af validerede analysemetoder for a lle uønskede  stoffer  i  foderstoffer,  og  Plantedirektoratets  laborat orium  arbejder  på  at  forbedre analysemetoderne. Regeringens foreløbige gener elle holdning Det er regeringens holdning, at Danmark på det foreliggende grundlag kan støtte forslagene med eventuelt mindre tilpasninger, hvis forslagene samlet set indebærer en forhøjelse af b   e- skyttelsesniveauet. Samlet set er forslagene en forbedring af de nuværende grænseværdier og dermed af beskyttelsesniveauet, som Danmark kan støtte. Der arbejdes løbende for en generel nedsættelse af grænsevæ rdierne for uønskede stoffer og indførelse af grænseværdier, hvor det er påkrævet, af hensyn til beskyttelses   niveauet. Generelle forventninger til andre landes holdninger De øvrige medlemslande forventes som helhed at være positive overfor forsl   agene, idet der er generel  enighed  blandt  medlemslandene  om  at  nedsætte  grænseværdierne  for  de  nævnte  uø n- skede stoffer. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg. Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.