Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK   23.  februar 2005 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat samt grundnotat vedrørende forslag til Kommissionens  direktiv om tilpasning til den tekniske udvikling af bilag II og bilag III, 2. del til Rådets direktiv 76/768/EØF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes  lov- givning om kosmetiske midler. Afstemningen fandt sted den 14. februar 2005. Kommissionens forslag vurderes at øge beskyttelsesniveauet.
2 N O T A T MINISTEREN Ledelsessekretariatet, EU-Koordinationen J.nr. D 602-0002 Ref. EHT Den   Notat  til  Folketingets  Europaudvalg  vedrørende  forslag  til Kommissionens direktiv om tilpasning til den tekniske udvikling af bilag II og bilag III, 2.del til Rådets direktiv 76/768/EØF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om kosmetiske midler. Kommissionen  fremsendt  forslag  til  Kommissions  direktiver  om  til- pasning af bilag II og III til kosmetik direktivet, således at brugen af stoffet Lawson i kosmetiske produkter forbydes og at Lawsonia iner- mis, også kaldet henna-extract, tillades indtil udgangen af 2005. Afstemningen fandt sted den 14. februar 2005. Forslaget  om  at  forbyde  lawson  i  kosmetiske  produkter  vurderes  at øge beskyttelsesniveauet. Regeringen agter at stemme for Kommissionens forslag om at forbyde stoffet Lawson, da den videnskabelige komité har vurderet, at stoffet er potentielt genotoksisk og ikke egnet til brug til hårfarvning. Regeringen agter at stemme for Kommissionens forslag om midlerti- dig at tillade brugen af Lawsonia inermis, da de foreløbige resultater viser, at naturligt henna ikke har de samme betænkelige egenskaber som det kemiske stof lawson.
3 MILJØstyrelsen 11. februar 2005 Kemikaliekontoret J.nr. D 602-0002     ao/tvn/kemikalier GRUNDNOTAT vedrørende Forslag til Kommissionens direktiv om tilpasning til den tekniske udvik- ling af bilag II og bilag III, 2.del til Rådets direktiv 76/768/EØF om in   d- byrdes tilnærmelse af medlemsstate  rnes lovgivning om kosmetiske midler. 1. Status Kommissionen sendte den 28. januar 2005 ovennævnte forslag til medlemslandene.   Forslaget har hjemmel i rådsdirektiv 76/768/EØF om kosmetiske produkter. Der skal stemmes om forslaget den 14. februar 2005 ved forskriftskomitéprocedure (1999/468/EF art.5). Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen for- ordningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret fler- tal vedtage forslaget uændret  eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke in- den en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede forordningen. Europa Parlamentet har ikke behandlet forslaget. Parlamentet har ifølge proceduren kompetence til at underrette Rådet, hvis Europa Parlamentet mener, at et forslag, der er forelagt af Kommissionen i henhold til en basisretsakt vedtaget efter proce- duren i traktatens artikel 251, indebærer en overskridelse af de gennemførelsesbefø- jelser, der er fastsat i basisretsakten. Folketingets  Europaudvalg  og  Folketingets  Miljøudvalg  har  ikke  fået  oversendt grundnotat om forslagene. Notater er oversendt parallelt til Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg. 2. Formål og indhold Formålet med forslaget er at gennemføre de ændringer af kosmetikdirekt i- vet, som er nødv endiggjort af nye videnskabelige vurderinger fra Den Vi- denskabelige  Komité  for  Kosmetiske  Produkter  og  Andre  Forbrugsvarer end Levnedsmidler (SCCNFP) af det kemiske stof lawson og en foreløbig vurdering af planteekstraktet Lawsonia inermis. SCCNFP har af flere gange vurderet stoffet lawson og fastholder den kon- klusion, at lawson er potentielt genotoksisk og mutagent  in vitro og in vi- vo,  dvs.  at  stoffet  er  potentielt  skadeligt  for  arveanlæggene  såvel  i  re   a-
4 gensglasforsøg som i dyreforsøg, og det er således     ikke muligt at fastlæ  g- ge en sikker tærskelværdi for skadelige effekter ved anvende lsen af stoffet lawson. Lawson er et kemisk stof, der i sin rene form kan tilsættes til hå   r- farveprodukter. Efter forslaget indføres et forbud mod brugen af det kemiske stof , lawson, i kosmetiske produkter. Angående planteekstraktet Lawsonia inermis, også kaldet henna-extract, er det nød- vendigt at supplere med yderligere informationer, inden den videnskabelige komité kan komme med en endelig udtalelse. Planteekstraktet Lawsonia inermis anvendes til hårfarvning og i lighed med strategien for de øvrige hårfarvestoffer foreslås derfor med  forslaget  en  midlertidig  regulering,  der  tillader  brugen  af  Lawsonia  inermis  til hårfarvning indtil december 2005.   3. Nærhedsprincippet Da  formålet  med  forslagene  er  at  udmønte  EU  reguleringsbeføjelser  i  allerede gældende fællesskabsregulering, finder Regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. 4. Konsekvenser for Danmark Lovgivningsmæssige konsekvenser: Det  er  Miljøstyrelsens  vurdering,  at  direktivforslaget  skal  gennemf ø Danmark ved udstedelse af en bekendtgørelse. Reglerne skal efter forsl a- get være gennemført i dansk ret senest 6 måneder efter vedtagelsen af d i- rektivet, dvs. senest i anden halvdel af 2005. Øk   onomiske og administrative konsekvenser: Forslaget forventes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser, da forslaget primært er rettet mod producenterne af kosmetiske pr  odukter, og Danmark har kun få produktionsvir ksomheder. Beskyttelsesniveau: Forslaget  om  at  forbyde  lawson  i  kosmetiske  produkter  vurderes  at øge beskyttelsesniveauet. Forslaget om midlertidig at tillade brugen af Lawsonia inermis påvirker ikke beskyttelsesniveauet. 5. Høring Forslaget  har  i  dets  nuværende  udformning  ikke  været  sen dt  i  høring  i specialudvalget (miljø). Rammenotatet har den 7. februar 2005 været forelagt miljøspecialudvalget i skriftlig høring. Faglig Fælles forbund og Forbrugerrådet støtter Kommissionens for- slag. Forbrugerrådet har tilføjet, at EU’s videnskabelige komite i flere
5 vurderinger af Lawson har konkluderet, at stoffet har toksiske og muta- gene effekter, og det derfor bør forbydes og ophøre med at være en be- standdel i kosmetiske produkter eller andre forbrugerprodukter. M.h.t. Lawsonia inermis og andre farvestoffer, der midlertidigt er tilladt i hår- farve, fordi der afventes videnskabelig dokumentation om deres effekter på miljø og sundhed, så vil Forbrugerrådet opfordre Danmark til at insi- tere på, at de nedsatte deadlines for aflevering af videnskabelige data konsekvent overholdes. Brancheforeningen SPT støtter ikke Komissionens forslag om at forebyde Law- son og inføre en midlertidig regulering af Lawsonia inermis. Den europæiske bran- cheforening  Colipa  har  tidligere  indsendt  dokumentation  til  Kommissionen,  der efter  foreningens  opfattelse  viser,  at  lawson  ikke  er  et  mutagent  stof.  Derudover mener SPT, at det er inkonsekvent, at man fra dansk side vælger at støtte et forbud mod  lawson,  men  samtidig  tillader  brugen  af  Lawsonia  inermis,  som  indeholder lawson 6. Forhandlingssituationen Tyskland og Frankrig har skriftligt overfor Kommissionen tilkendegivet at de ikke er enige i udtalelsen fra den videnskabelige komité om vurderin- gen af lawson som et mutagent stof. Disse to lande er derfor imod Kom- missionens forslag. 7. Dansk holdning Danmark hæfter sig ved, at den videnskabelige komité gentagne ga nge har vurderet, at  stoffet lawson er potentielt genotoksisk og ikke egnet til brug til hårfarvning. Udfra det foreliggende grundlag og fo rsigtighedsprincippet støtter De foreløbig resultater for ekstraktet af planten  Lawsonia inermis –  henna - viser, at naturligt henna ikke har de samme betænkelige egenskaber som det kemiske stof lawson. Danmark støtter på det grundlag Kommissionens forslag om fortsat brug af lawsonia inermis.