Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 3. maj 2005 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges  Miljøministeriets notat samt grundnotat om forslag til Kommissions beslutning om tildeling af ozonlagsnedbrydende stoffer  til brug for såkaldte ”essentielle anvendelser”. Forslaget forventes sat til afstemning i Forvaltningskomitéen for ozonlags- nedbrydende stoffer onsdag den 4. maj 2005. Beskyttelsesniveauet i Danmark påvirkes ikke, da der er tale om en konkret afgørelse i henhold til gældende EU-regler. Materialet er ligeledes sendt til Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
2 MILJØstyrelsen 29. april 2005 EUK J.  nr.  D  017- 0046 MAS/Mst/OLK/Euk NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Forslag til Kommissions beslutning om tildeling af ozonlagsnedbrydende stoffer  til brug for såkaldte ”essentielle anvendelser”. Kommissionen sendte den 12. marts 2005 ovennævnte forslag til forval  t- ningskomiteen  i  medfør  af  artikel  18  under  Forordning  2037/2000  om stoffer, der nedbryder ozonlaget. Udkastet foreligger kun på e ngelsk. Forslaget  skal  behandles  på  mødet  i  forvaltningskomiteen  for  ozonlag  s- nedbrydende stoffer onsdag den 4. maj 2005. Fællesskabet har allerede udfaset produktion og anvendelse af en række ozonlags- nedbrydende stoffer. Det er dog stadigt muligt at anvende disse stoffer til nogle få såkaldte ”essentielle anvendelser”, som for eksempel omfatter visse laboratorieana- lyser og som drivmiddel i astmasprays. Ifølge  EU  forordning  nr.  2037/2000  om  stoffer  der  nedbryder  ozonl aget, skal Kommissionen hvert år bestemme de mængder, der kan a   nvendes til ”essentielle anvendelser”, og de firmaer, der kan anvende dem. Tildelingen sker efter en række kriterier fastsat i beslutninger truffet under Montreal Protokollen til beskyttelse af ozonlaget. Beslutningen omfatter i alt 1.239 ODP-tons ozonlagsnedbrydende stoffer. (ODP tons angiver at mængderne af de forskellige stoffer for sammenli  g- ningens skyld er korrigeret for deres evne til at nedbryde ozonlaget) Et dansk firma, der sælger reagenser til laboratoriebrug, er omfattet af b  e- slutningen. Regeringen agter at støtte forslaget.
3 MILJØstyrelsen 29. april 2005 EUK J.  nr.  D  017- 0046 MAS/Mst/OLK/Euk GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Forslag til Kommissions beslutning om tildeling af ozonlagsnedbrydende stoffer  til brug for såkaldte ”essentielle anvendelser”. 1. Status Kommissionen sendte den 12. marts 2005 ovennævnte forslag til forva  lt- ningskomiteen  i  medfør  af  artikel  18  under  Forordning  2037/2000  om stoffer, der nedbryder ozonlaget. Udkastet foreligger kun på e ngelsk. Kommissionen kan vedtage forslaget hvis der er kvalificeret flertal herfor. Forslaget  skal  behandles  på  mødet  i  f  orvaltningskomiteen  for  ozonlags- nedbrydende stoffer onsdag den 4. maj 2005. 2. Formål og indhold Fællesskabet har allerede udfaset produktion og anvendelse af en række ozonlags- nedbrydende stoffer. Det er dog stadigt muligt at anvende disse stoffer til nogle få såkaldte ”essentielle anvendelser”, som for eksempel omfatter visse laboratorieana- lyser og som drivmiddel i astmasprays. Ifølge  EU  forordning  nr.  2037/2000  om  stoffer  der  nedbryder  ozonl aget, skal Kommissionen hvert år bestemme de mængder, der kan a   nvendes til ”essentielle anvendelser”, og de firmaer, der kan anvende dem. Tildelingen sker efter en række kriterier fastsat i beslutninger truffet under Montreal Protokollen til beskyttelse af ozonlaget. Beslutningen omfatter i alt 1.239 ODP-tons ozonlagsnedbrydende stoffer. (ODP tons angiver at mængderne af de forskellige stoffer for sammenli  g- ningens skyld er korrigeret for deres evne til at nedbryde ozonlaget) Et dansk firma, der sælger reagenser til laboratoriebrug, er omfattet af b  e- slutningen. 3. Nærhedsprincippet. Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant, da det drejer sig om en vedta- gelse  under  en  forvaltningskomite  i  overensstemmelse  med  reglerne  i  forordning 2037/2000 om ozonlagsnedbrydende stoffer.
4 4. Konsekvenser for Danmark Lovgivningsmæssige konsekvenser: Der er ingen lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark, da beslutningen har umiddelbar retsvirkning. Økonomiske  og  administrative  konsekvenser:  Der  forventes  ingen  negative  øko- nomiske konsekvenser for det aktuelle danske firma, da tildelingen helt rutinemæs- sigt opfylder firmaets behov. Der  forventes  ingen  økonomiske  eller  administrative  konsekvenser  for stat, amter eller kommuner. Beskyttelsesniveau: Beskyttelsesniveauet i Danmark påvirkes ikke, da der er tale om en konkret afgørel- se i henhold til gældende EU-regler. 5. Høring Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for miljøspørgsmål. Dansk Industri, Forbrugerstyrelsen og Greenpeace havde ingen bemærkninger. 6. Forhandlingssituationen Kommissionens  forslag  har  været  fremlagt  indledningsvis  i  forvaltningskomiteen. Ingen medlemstater rejste spørgsmål til fremlæggelsen.   7. Dansk holdning Det er Danmarks holdning, at ozonlaget bør beskyttes mest muligt. Det er imidler- tid fortsat vanskeligt helt at undvære ozonlagsnedbrydende stoffer til visse særlige anvendelser. Forslaget er i overensstemmelse med Montreal Protokollens bestem- melser.