Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 136
Offentligt
2595569_0001.png
G ENE'
iy
Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
EUU Alm.del - Bilag 136
Offentligt
Frederiksholms Kanal 27
Europaudvalget (2. samling)
E UU alm. del - Bilag 136
Offentligt
Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
9. maj 2005
004-123
L
Trafikudvalget har i brev af 14. april 2005 stillet mig følgende
spørgsmål
107 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 107:
"Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra besvarels
en af sam-
rådsspørgsmål C (3. jernbanepakke og subsidiaritetsprincippe
t) den 12.
april 2005"
Svar:
./.
Jeg vedlægger mit talepapir for besvarelsen af samrådsspørgsmål
C (3.
jernbanepakke og subsidiaritetsprincippet) den 12. april 2005.
Med venlig hilsen
Fle
ing Hansen
EUU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 136: Kopi TRU svar på spørgsmål 107 om talepapir fra samrådsspørgsmål C om 3. jernbanepakke og subsidiaritetsprincippet
2595569_0002.png
Bilag 2
Trafikministeriet
ål C
Talepapir til besvarelse af Trafikudvalgets samrådsspørgsm
Spørgsmål
ål 55 om,
"Ministeren bedes uddybe sin besvarelse af alm. del - spørgsm
pet."
hvorvidt 3. jembanepakke respekterer subsidiaritetsprincip
Svar på spørgsmålet
Jeg er blevet bedt om at uddybe mit svar på
Trafikudvalgets spørgsmål 55 om hvorvidt 3.
jernbanepakke respekterer nærhedsprincippet.
Indledningsvis kan jeg henvise til at
Trafikudvalget allerede i løbet af 2004 i diverse
notater er blevet underrettet om regeringens
holdning til jernbanepakkens overholdelse af
nærhedsprincippet.
Efter min opfattelse er netop spørgsmålet om
jernbanepakkens overholdelse af
nærhedsprincippet ukontroversielt.
Den tredje jernbanepakke har til formål
yderligere at liberalisere jerribanemarkederne i
EUU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 136: Kopi TRU svar på spørgsmål 107 om talepapir fra samrådsspørgsmål C om 3. jernbanepakke og subsidiaritetsprincippet
2595569_0003.png
Side 2 af 4
Europa og derved fremme interoperabiliteten og
den frie bevægelighed.
Jernbanepakken består, som anført i mit svar, af
forslag til liberaliseringen af den internationale
passagertrafik fra 2010, fastsættelse af
passagerrettigheder, oprettelsen af et
harmoniseret certificeringssystem for
lokomotivførere og indførelsen af kvalitetskrav
for godstransporter.
Indtil nu har kun forslagene om henholdsvis
passagerrettigheder og certificering af
lokomotivførere været realitetsbehandlet.
For så vidt angår de enkelte forslag, blev det
vedrørende passagerliberalisering vurderet, at
det er nødvendigt at vedtage retsakter på
fællesskabsniveau, for at kunne fastholde og
eventuel forbedre jernbanepassagertransportens
transportandel både nationalt og internationalt.
Ligesådan er det med forslaget om
passagerrettigheder, som sigter mod en
forbedring af passagernes rettigheder og det
generelle serviceniveau i den internationale
togtrafik.
Medlemslandene er af naturlige grunde ikke i
stand til at opnå disse forbedringer på egen hånd,
ved indgåelse af mellemstatslige aftaler eller
Fejlt Ukendt argument for parameter.
EUU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 136: Kopi TRU svar på spørgsmål 107 om talepapir fra samrådsspørgsmål C om 3. jernbanepakke og subsidiaritetsprincippet
2595569_0004.png
Side 3 af 4
udstedelse af national lovgivning om
liberalisering.
For så vidt angår forslaget om certificering af
lokomotivførere har man kunnet konstatere, at
medlemsstaternes lovgivning er så forskellig, at
disse forskelle kun vil kunne udlignes ved en
fastsættelse af harmoniserede regler på
fællesskabsniveau.
Det giver jo også sig selv, at man ikke kan få
velfungerende grænseoverskridende
jernbanetrafik, hvis lokomotivførernes
uddannelser ikke er harmoniseret.
Det sidste af forslagene, som handler om
godskvalitet, er præget af at medlemsstaterne
ikke selv kan opnå den nødvendige effektivitet
og fleksibilitet på jernbanegodstransporten, på
grund af de omfattende internationale
dimensioner i denne form for transport.
Dette var regeringen enig i og vurderede også
dette forslag til at være i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Samlet kan jeg konkludere, at der ved alle fire
forslag er blevet foretaget konkrete vurderinger
af nærhedsprincippet. Intet af forslagene, som
alle indebærer internationale aspekter, er blevet,
vurderet .11 at være i strid med princippet.
Fejlt Ukendt argument for parameter.
EUU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 136: Kopi TRU svar på spørgsmål 107 om talepapir fra samrådsspørgsmål C om 3. jernbanepakke og subsidiaritetsprincippet
2595569_0005.png
Side 4 af 4
Jeg ser jernbanepakken som et godt og vigtigt
initiativ for den videre udvikling af den
europæiske, men selvfølgelig særligt den danske
jernbanesektor.
Ligesom vi under det danske formandskab
arbejdede for anden jernbanepakkes vedtagelse
arbejder vi derfor aktivt med ved
forhandlingerne om denne tredje jernbanepakke.
Fejll Ukendt argument for parameter.