Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere |
|
||
Bilag |
Journalnummer |
Kontor |
|
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Finansministeriets notat om regeringens svar på Kommissionens åbningsskrivelse vedr. udbudsreglernes anvendelse i forhold til Dansk Tipstjeneste A/S og DanToto A/S.
11. maj 2005
|
1. Kommissionens Ã…bningsskrivelse
Kommissionen har ved skrivelse af 21. marts 2005 til den danske regering fremsendt en åbningsskrivelse nr. 2003-2248 vedrørende spørgsmålet om Dansk Tipstjeneste A/S' og DanToto A/S' forpligtelse til at anvende EU's udbudsregler.
I åbningsskrivelsen anfører Kommissionen, at det ikke kan udelukkes, at Dansk Tipstjeneste A/S og DanToto A/S kan opfattes som ordregivende myndigheder med pligt til at anvende EU’s udbudsregler. Kommissionen hæfter sig ved, at det overordnede formål med den danske monopolkonstruktion på spilleområdet er at varetage en række almennyttige formål, hvorfor det derfor er tvivlsomt, om eneretsselskaberne opererer i et konkurrencepræget miljø og på normale markedsvilkår.
Efter Kommissionens vurdering kan det sÃ¥ledes ikke udelukkes, at Dansk Tipstjeneste A/S og DanToto A/S derved opfylder alle de tre kriterier, der er afgørende for, om organer, der hverken er statslige, kommunale eller lokale myndigheder, alligevel i henhold til udbudsdirektiverne, kan betragtes som â€offentligretlige organer†og dermed ordregivende myndigheder.
Som â€offentligretlige organer†forstÃ¥s juridiske personer med tilknytning til offentlige myndigheder som er oprettet specielt med henblik pÃ¥ at imødekomme almenhedens behov, dog ikke behov af industriel eller kommerciel karakter.
Â
 2. Regeringens svar
Idet den danske regering er enig med Kommissionen i, at Dansk Tipstjeneste A/S og DanToto A/S er juridiske personer med tilknytning til offentlige myndigheder, koncentrerer besvarelsen sig om, hvorvidt selskaberne er oprettet specielt med henblik pÃ¥ at imødekomme almenhedens behov, dog ikke behov af industriel eller kommerciel karakter.Â
I besvarelsen redegøres der for, at den danske eneretskonstruktion på spilområdet virker for at begrænse omfanget af spil, idet den danske spillelovgivning har og altid har haft til formål at varetage en række almene hensyn såsom fx at begrænse ludomani og kriminalitet og udlodde overskuddet fra spil til almennyttige formål.
Regeringen er således enig i, at Dansk Tipstjeneste A/S varetager væsentlige almene hensyn, hvilket også blev fremført i regeringens svar på traktatkrænkelsessagen vedrørende den danske spillelovgivning (Europaudvalget, alm. del – bilag 1065, folketingssamlingen 2003-2004) men at selskabets virksomhed kan anses som værende af kommerciel karakter.
Dansk Tipstjeneste A/S formål er således at tilvejebringe størst muligt overskud ved – inden for lovens rammer og med iagttagelse af etik og troværdighed – til stadighed at udvikle og udbyde attraktive og folkelige spil til det danske marked for derved at søge at undgå, at danske spillere efterspørger spil hos ulovlige spiludbydere.
Der redegøres videre for, at Dansk Tipstjeneste A/S de facto for visse spiltyper konkurrerer med en række udenlandske spiludbydere, der opererer ulovligt i Danmark.
Regeringen har besvaret åbningsskrivelsen i overensstemmelse med det ovenfor anførte.