Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 17
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
23. februar 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udviklings notat om status over resultaterne under
det nederlandske EU-formandskab 2. halvår 2004 samt oversigt over initiati-
verne for det luxembourgske EU-formandskab 1. halvår 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Notat til Folketingets Europaudvalg
Status over resultaterne under det hollandske EU-formandskab 2. halvår 2004
samt oversigt over initiativerne for det luxembourgske EU-formandskab 1. halv-
år 2005
A. Det hollandske EU-formandskab 2. halvår 2004
Resultater under det hollandske formandskab 2. halvår 2004
På IT- og teleområdet byggede det hollandske formandskab videre på og udviklede
eksisterende initiativer for udviklingen af det europæiske informationssamfund. Af
særlig vigtighed under det hollandske formandskab var færdigbehandlingen af for-
slagene om ”eContent plus” og ”Mere sikkert internetplus”-programmerne samt
diskussionen af ”Fremtidens IKT-strategi”.
Under det hollandske formandskab blev der afholdt ét rådsmøde (transport, telekom-
munikation og energi) den 9.-10. december 2004, hvor der blev diskuteret IT- og tele-
punkter. Der blev tillige afholdt en højniveaukonference om ”Future ICT Policies” i
Amsterdam den 29.-30. september 2004. Konferencens formål var at få klarlagt de
gennembrud inden for IKT, som er nødvendige for at nå Lissabon-målene.
En planlagt fælles TTE-konference om sikkerhed i infrastrukturer blev udsat, den
forventes afholdt i maj 2005 i Rotterdam.
D et hollandske formandskab har behandlet følgende it- og telesager
Interoperabilitet for d igitale interaktive TV-tjenester
Kommissionen vedtog 30. juli 2004 en meddelelse til Europa-Parlamentet og Rådet
om interoperabilitet for digitale interaktive TV-tjenester, KOM(2004)541.
I meddelelsen redegør Kommissionen for sin holdning til interoperable interaktive
digitale TV-tjenester. Formålet er at vurdere, hvorvidt det er hensigtsmæssigt at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
144689_0003.png
3
standardisere området. Af rammedirektivets
1
artikel 18 fremgår det, at såfremt in-
teroperabilitet og valgfrihed ikke er opnået i tilstrækkeligt omfang, kan Kommissio-
nen gøre visse standarder obligatoriske. Konklusionen i meddelelsen er, at det ikke
på nuværende tidspunkt er hensigtsmæssigt at forcere en standardisering igennem,
men at et sådant tiltag skal genovervejes i anden halvdel af 2005. Kommissionen
anbefaler en række tiltag i medlemsstaterne for at fremme brugen af MHP-
standarden
2
.
På rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 9.-10. december 2004
blev der vedtaget et sæt rådskonklusioner, hvori Kommissionens meddelelse om
interoperabilitet for digitale interaktive TV-tjenester bliver taget til efterretning, og
der opfordres til at tilstræbe, at man samler sig om at udvikle standarder i teknolo-
gianvendelsen på området.
Frem skrid t mv. om anvend elsen af R&TTE-d irektivet
3
i m ed lem sstaterne
Kommissionen offentliggjorde den 22. april 2004 den første udviklingsrapport til Eu-
ropa-Parlamentet og Rådet om anvendelsen af R&TTE direktivet, KOM(2004)288
Final.
Formålet med rapporten var at give Europa-Parlamentet og Rådet oplysninger, der
muliggør en løbende vurdering af, hvorvidt der gøres fremskridt henimod det åbne
marked for apparatur (det vil i denne sammenhæng sige radio- og teleterminalud-
styr) og af, hvordan reglerne for markedsføring og ibrugtagning af apparater kan
udvikles med henblik på blandt andet at sikre et sammenhængende fællesskabssy-
stem for alt apparatur.
Rapporten konkluderer, at direktivet har virket efter hensigten og har nået de oprinde-
lige mål. Imidlertid peges der på, at yderligere fremskridt med hensyn til at skabe et
indre marked for radio- og teleterminaludstyr, som fremmer udviklingen og konkur-
rencen, afhænger af yderligere harmonisering og lettelse af adgangen til frekvensspek-
tret for nye teknologier og for brugen af frekvensspektret.
På rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 9.-10. december 2004
blev der vedtaget et sæt rådskonklusioner, hvori medlemsstaterne anbefales at ind-
rette frekvensforvaltningen inden for de relevante rammer med henblik på at opnå
stordriftsfordele og øge den europæiske fremstillingsindustris konkurrenceevne
inden for radioudstyr og applikationer, samtidig med, at der tages hensyn til mål-
sætninger af almen interesse. Ligesom samarbejdet om markedskontrol i forhold til
trådløst udstyr bør styrkes.
Endvidere blev Kommissionen anbefalet at undersøge nødvendigheden af at revi-
dere reglerne i R&TTE direktivet samt at sikre en sammenhængende implemente-
1
Eu rop a-Parlam entets og Råd ets d irektiv 2002/ 21/ EF om fælles ram m ebestem m elser
for elektroniske kom m u nikationsnet og -tjenester
2
Mu ltim ed ia H om e Platform
3
Eu rop a-Parlam entets og Råd ets d irektiv 99/ 5/ EF af 9. m arts 1999 om rad io- og tele-
term inalu d styr sam t gensid ig anerkend else af u d styrets overensstem m else
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
144689_0004.png
4
ring af Frekvenspolitikbeslutningen
4
og R&TTE-direktivet for at nå frem til en me-
re effektiv frekvensanvendelse.
Første årlige beretning om frekvenspolitikken i d en Europæiske Union --
-
Status over gennem førelse og perspektiver
Kommissionen vedtog den 20. juli 2004 en meddelelse, som informerer om de foran-
staltninger, der er iværksat i henhold til Frekvenspolitikbeslutningen, KOM(2004)507.
Kommissionen orienterer i sin meddelelse om de foranstaltninger, der er iværksat i
henhold til frekvenspolitikbeslutningen. Meddelelsen beskriver iværksatte og frem-
tidige foranstaltninger og udfordringer i relation til en vellykket fællesskabspolitik
på området.
Den overordnede konklusion i meddelelsen er, at gennemførelsen af frekvenspoli-
tikbeslutningen indtil nu har været vellykket, men at opfyldelsen af frekvenspolitik-
beslutningens mål vil afhænge af et aktivt samarbejde blandt alle berørte aktører.
Kommissionen anmoder om støtte til de politiske perspektiver for fremtidige for-
anstaltninger på frekvenspolitikområdet.
På rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 9.-10. december 2004
blev der vedtaget et sæt rådskonklusioner, hvori medlemsstaterne opfordres til at
støtte en række bestræbelser med henblik på at skabe en fremadrettet frekvensad-
ministration.
Flerårigt EF-program til frem m e af sikrere brug af internettet og nye on-
line-teknologier -- ’’Mere sikkert Internet
plus’’
-
Kommissionen offentliggjorde den 12. marts 2004 ”forslag om et flerårigt EF-
program til fremme af sikrere brug af internettet og nye online-teknologier”, også
kaldet ”Mere sikkert Internet
plus”,
KOM(2004)91.
Forslaget til ”Mere sikkert Internet plus” (2005-2008) skal efterfølge handlingspla-
nen ”Mere sikkert Internet”, som udløb den 31. december 2004. Formålet med at få
et efterfølgende program er et ønske om at udvide og forbedre indsatsen for be-
kæmpelse af ulovligt indhold på nettet i lyset af nye teknologier, nye typer ulovligt
indhold på internettet samt den konstaterede stigning i omfanget af dette. Som ek-
sempler kan nævnes børnepornografisk materiale og uønskede reklamehenvendel-
ser – ”spam”.
På rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 9.-10. december 2004
blev der opnået politisk enighed om formandskabets kompromisforslag om en fi-
nansieringsramme på 45 mio. €.
4
Eu rop a-Parlam entets og Råd ets beslu tning nr. 676/ 2002/ EF af 7. m arts 2002 om et
frekvensp olitisk regelsæt i Det Eu rop æ iske Fæ llesskab
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
144689_0005.png
5
Forslaget blev vedtaget i første læsning i Europa-Parlamentet den 2. december
2004.
Forslaget ”Mere sikkert internetplus” forventes vedtaget af Rådet i starten af det
luxembourgske EU-formandskab.
Uanm od ed e elektroniske hen vend elser -- ’’spam ’’
-
I EU-regi er der iværksat en del arbejde med at bekæmpe uanmodede elektroniske
henvendelser – også benævnt spam. Området er navnlig reguleret i direktiv
2002/58/EF om behandling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i
den elektroniske kommunikationssektor, som indeholder et generelt forbud mod uan-
modede kommercielle henvendelser, jf. dansk ret ved lov nr. 450 af 10. juni 2003 om
konkurrence og forbrugerforhold på telemarkedet med flere love, jf. §4.
Herudover vedtog Kommissionen den 22. januar 2004 ”Meddelelsen om uønskede
reklamehenvendelser, også kaldet spam.”
5
Meddelelsen dannede baggrund for, at
Rådet vedtog konklusioner vedrørende spam på rådsmødet (transport, telekommu-
nikation og energi) den 8.-9. marts 2004 (irsk EU-formandskab).
På rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 9.-10. december 2004
blev der vedtaget et sæt rådskonklusioner, og formandskabet orienterede om status for
arbejdet med bekæmpelse af spam. I rådskonklusionerne udtrykkes der ønske om et
større internationalt samarbejde på EU-niveau, større fokus på tekniske løsninger,
videndeling mellem medlemsstaterne om oplysningskampagner samt en undersøgelse
af reglernes hensigtsmæssighed og revision af EU-direktivet indeholdende relevante
regler om spam.
Frem tid ens IKT politik i Europa
Kommissionen vedtog den 19. november 2004 en meddelelse om den fremtidige eu-
ropæiske IKT-politik, ”Udfordringer for det Europæiske Informationssamfund efter
2005”, KOM(2004) 757. Meddelelsen indeholder Kommissionens bud på, hvad der
skal prioriteres i den handlingsplan, som skal efterfølge eEurope 2005, når den udlø-
ber i december 2005.
På rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 9.-10. december 2004
blev formandskabets forslag til Rådets resolution om fremtiden for informations-
og kommunikationsteknologien (IKT) vedtaget, hvori der blandt andet henvises til
IKTs tværgående rolle i forhold til Lissabon-strategien samt, at IKT er et værdifuldt
værktøj til at stimulere det sociale og demokratiske fællesskab i Europa.
Formålet med Kommissionens meddelelse og formandskabets forslag til en rådsre-
solution om fremtiden for IKT var at få en strategisk politisk drøftelse og en til-
kendegivelse fra Rådet om, hvad der skal til på IKT-området for at opfylde Lissa-
bon-målsætningen om, at Europa i 2010 skal være den mest konkurrencedygtige og
dynamiske videnbaserede økonomi i verden. Samtidig ønskede det hollandske for-
5
COM(2004) 28 final
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
144689_0006.png
6
mandskab at bidrage til rammerne for en efterfølgende handlingsplan, når eEurope-
2005 udløber til december, som skal behandles under det luxembourgske EU-
formandskab i første halvdel af 2005.
Verd enstopm ød et om Inform ationssam fund et (WSIS)
Kommissionen vedtog den 13. juli 2004 en meddelelse om anden del af Verdens-
topmødet om Informationssamfundet, KOM(2004)480 endelig. Denne meddelelse
fulgte op på Kommissionens meddelelse af 17. februar 2004 om samme sag,
KOM(2004)111 endelig.
Som led i forberedelserne til anden del af Verdenstopmødet om Informationssamfundet, der
skal holdes i Tunis 16.-18. november 2005, præsenterede Kommissionen i denne meddelel-
se en række konkrete forslag, der kan arbejdes henimod i løbet af forberedelsesfasen.
På rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 9.-10. december 2004
blev formandskabets forslag til rådskonklusioner vedtaget, som støtter op om
Kommissionens meddelelse og lægger op til, at EU skal optræde samlet og på bag-
grund af en fælles forståelse af problemstillingerne i de fora, hvor man forbereder
de poliske tiltag, der lægges op til på topmødets anden del i november 2005.
Europæisk elektronisk kom m unikationsregulering og m arked er 2004 --
-
10. im plem enteringsrapport om teleregulering
Kommissionen vedtog den 2. december 2004 sin meddelelse ”Elektronisk kommu-
nikation i EU: Regulering og markeder, 2004” – KOM(2004) 759 og på rådsmøde
(transport, telekommunikation og energi) den 9.- 10. december 2004 orienterede
Kommissionen om meddelelsen, som populært kaldes den 10. implementeringsrap-
port om telereguleringen. Meddelelsen har fokus på den seneste udvikling på de
europæiske elektroniske kommunikationsmarkeder. Rådet tog Kommissionens ori-
entering til efterretning.
1.1.9
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om et flerårigt fællesskabs-
program med sigte på forbedret tilgængelighed, anvendelighed og kommerciel ud-
nyttelse af digitalt indhold i Fællesskabet – eContent plus6
Der blev på rådsmødet 10.-11. juni 2004 vedtaget politisk enighed om forslaget til
et flerårigt europæisk støtteprogram eContent plus (2005-2008), der efterfølger det
nuværende eContent-program (2001-2004). Det nye program sigter på forbedret
tilgængelighed, anvendelighed og kommerciel udnyttelse af digitalt indhold.
Det hollandske EU-formandskab har arbejdet intenst for at skabe et kompromis
mellem Rådet og Europa-Parlamentet til en finansieringsramme for gennemførelsen
af programmet. I Kommissionens forslag blev der foreslået et budget på 163 mio.
€. Det hollandske EU-formandskab har forhandlet et kompromisforslag med en
6
KOM(2004) 96
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
finansieringsramme med Europa-Parlamentet på 149 mio. €, som Europa-
Parlamentet vedtog på sin plenarforsamling den 27. januar 2005.
Forslaget eContent plus forventes vedtaget i starten af det luxembourgske EU-
formandskab.
Konferencer
Der blev under det hollandske formandskab afholdt en højniveaukonference om ”Fu-
ture ICT Policies” i Amsterdam den 29.-30. september 2004. Konferencens formål var
at få klarlagt de gennembrud inden for IKT, som er nødvendige for at nå Lissabon-
målene.
På konferencen var der generelt enighed om at revidere IKT-agendaen for at nå Lissa-
bon-målene og om at understrege vigtigheden af IKTs bidrag til opfyldelsen af disse
mål. Der var også enighed om, at EU bør arbejde for at fremme en forbedret brug af
IKT og befolkningens IKT-færdigheder ved blandt andet at skifte fokus fra infrastruk-
tur til anvendelse af IKT, både i den offentlige og den private sektor, altså et skift fra
access-for-all
til en
skills-for-all
strategi. EU skal endvidere fokusere på at udvikle
indhold samt fremme innovation ved at fjerne barrierer i IKT-sektoren inden for den
eksisterende lovgivning og sikre, at fremtidige politiske tiltag sikrer rammer for ny
teknologi. Endelig var der enighed om, at EU bør udvikle en strategi til at imødegå
udflytningen af jobs til lavtlønslande ved at gøre den europæiske arbejdsstyrke mere
fleksibel og forbedre jobmulighederne for dem, som bliver gjort overflødige som føl-
ge af udflytningen af jobs.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
B. Det luxembourgske EU-formandskab 1. halvår 2005
1
Det Luxembourgske EU-formandskabs hovedprioriteter
Luxembourg overtog den 1. januar 2005 formandskabet for EU efter Holland. For at
sikre løbende koordinering og kontinuitet mellem de skiftende EU-formandskaber,
blev det på det Europæiske Råds møde i Sevilla 2002 vedtaget, at Rådets to kommen-
de EU-formandskaber hver december fremlægger et fælles arbejdsprogram. Det lu-
xembourgske har derfor udarbejdet et fælles arbejdsprogram med det kommende briti-
ske EU-formandskab for 2005.
I arbejdsprogrammet fokuseres på seks hovedtemaer for 2005:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
EU´s budget for 2007-2013
Lissabon-strategien
Frihed, sikkerhed og retfærdighed – ”Haag-Programmet”
Optagelsesforhandlinger med Bulgarien, Rumænien, Kroatien og Tyrkiet
Fremme af global udvikling og velstand
EU´s forfatningstraktat.
Det luxembourgske EU-formandskabs prioriteter på it- og tele-
området
Følgende emner forventes at være på det luxembourgske EU-formandskabs dags-
orden for it og telekommunikationsområdet i første halvdel af 2005:
eEurope 2005
Verdenstopmødet om Informationssamfundet - WSIS
eContent plus
Mere sikkert internetplus
Den regulatoriske ramme for kommunikationsnet- og tjenester
Revision af forsyningspligtdirektivet
Forlængelse af Modinis-programmet
eEurope 2005
Et centralt delmål i Lissabon-strategien er omstillingen til en digital, videnbaseret
økonomi, hvor nye varer og tjenesteydelser er drivkraft for vækst, konkurrenceevne
og skabelsen af nye jobs. For at sikre denne omstilling og en generel udvikling af
informationssamfundet lægges der i Lissabon-strategien vægt på, at de nødvendige
politikker og strategier vedtages på området.
Dette delmål er hidtil blevet operationaliseret gennem vedtagelsen af flerårige hand-
lingsplaner for IKT området -
eEurope
handlingsplanerne: Den første handlings-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
144689_0009.png
9
plan,
eEurope
2002 (2000 – 2002) og den nuværende eEurope 2005 handlingsplan
(2003- 2005).
Det forventes, at Kommissionen under det luxembourgske EU-formandskab
kommer med forslag til en ny handlingsplan. Kommissionens kommissær for In-
formationssamfundet og media, Viviane Reding, har i januar udtalt, at hun vil om-
døbe
eEurope
til i2010 (European Information Society 2010). Initiativet skal bygge
videre på bølgen af den teknologiske og økonomiske udvikling. i2010 vil sætte
rammerne for, hvordan det europæiske informationssamfund skal udvikle sig frem
til 2010.
I forlængelse af Kommissionens meddelelse om udfordringerne for det europæiske
informationssamfund efter 2005
7
, som blev vedtaget på Det Europæiske Råds mø-
de den 19. november 2004, er arbejdet i fuld gang mellem Kommissionen og med-
lemsstaterne om at bidrage til visionerne for informationssamfundet i de kommen-
de år.
Det forventes, at det luxembourgske EU-formandskab har punktet på dagsordenen
for rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 27.-28. juni 2005.
Verdenstopmødet om Informationssamfundet - WSIS
WSIS-området bliver fulgt tæt i hele perioden frem til topmødets anden del i Tunis
den 16.-18. november 2005. De internationale forberedelser til Tunis-topmødet er
godt i gang.
WSIS-processen foregår i FN/ITU-regi. EU-medlemsstaterne koordinerer løbende
positioner vedrørende WSIS. Ved de hidtidige forberedelseskonferencer, på både
pan-europæisk og globalt niveau, har EU-formandskabet således kunnet føre ordet
på vegne af samtlige EU-medlemsstater på grundlag af en koordineret EU-
konsensus.
Kommissionen og det luxembourgske EU-formandskabet lægger op til, at EU skal
optræde samlet og på baggrund af en fælles forståelse af problemstillingerne i de
fora, hvor man forbereder de poliske tiltag.
Næste skridt frem mod topmødet i Tunis er den anden forberedelseskonference (Pre-
pCom II), som foregår i dagene 17. – 25. februar 2004. Det forventes, at de to udestå-
ende problemstillinger om finansiering og den fremtidige forvaltning af internettet vil
fylde meget på dagsordenen for PrepCom, hvis det ikke lykkes at nå til enighed. De to
arbejdsgrupper, som blev nedsat for at løse problemerne på hver af de to områder,
taskforcen om Finansielle Mekanismer og arbejdsgruppen om den internationale for-
valtning af internettet, vil fremlægge deres foreløbige resultater.
7
Challenges for the European Information Society beyond 2005 – KOM (2004) 757.final
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
eContent plus
Forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om et flerårigt fællesskabs-
program med sigte på forbedret tilgængelighed, anvendelighed og kommerciel ud-
nyttelse af digitalt indhold i Fællesskabet – eContent Plus har til formål at skabe de
rette betingelser for bredere adgang til og bedre anvendelse af digitalt indhold, her-
under at skabe rammerne for et større økonomisk afkast fra tjenester, der bygger på
adgang til og videre anvendelse af digitalt indhold.
Forhandlingerne påbegyndtes under det irske EU-formandskab i foråret 2004, og
på rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 10. - 11. juni 2004 blev
der opnået politisk enighed om forslaget. Under det hollandske EU-formandskab
efteråret 2004 blev der nået til enighed mellem Rådet og Europa-Parlamentet om en
finansieringsramme på 149 mio. euro. Europa-Parlamentet vedtog forslaget på sin
plenarforsamling den 27. januar 2005. Forslaget forventes vedtaget af Rådet i star-
ten af det luxembourgske formandskab.
’’Mere sikkert internet
plus’’
Forslaget ”Mere sikkert internet
plus”
er et flerårigt europæisk støtteprogram (2005-
2008), der skal fremme sikrere brug af internettet og udviklingen af nye online tek-
nologier på området. Forslaget efterfølger handlingsplanen ”mere sikkert internet”,
som udløb den 31. december 2004.
Finansieringsrammens størrelse for det nye støtteprogram har været det centrale
problem i forhandlingerne, hvilket har betydet, at en endelig vedtagelse er blevet
udskudt i flere omgang. Der er under det hollandske formandskab opnået enighed
mellem Rådet og Europa-Parlamentet om programmet og et budget på 45 mio.
euro.
Forslaget blev vedtaget i første læsning på Europa-Parlamentets plenarforsamling
den 2. december 2004.
Forslaget forventes vedtaget af Rådet i starten af det luxembourgske formandskab.
D en regulatoriske ramme for kommunikationsnet- og tjenester
Kommissionen godkendte den 12. juli 2000 en samlet ”pakke” af direktiver om
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester. ”Pakken” indeholdt i alt 7 forslag.
"Tele-pakken" blev for 6 af forslagenes vedkommende vedtaget den 7. marts 2002.
Det sidste forslag blev vedtaget den 12. juli 2002. "Tele-pakken" er implementeret i
dansk ret, og loven trådte i kraft den 25. juli 2003.
Set i lyset af behovet for at gøre Europa mere konkurrencedygtig vil Kommissionen
se på de instrumenter, der bidrager til dette, heriblandt den regulatoriske "tele-
pakke".
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
Kommissionen har annonceret, at et forslag til revision af "telepakkens" forsy-
ningspligtdirektivs artikel 15 ”nyvurdering af forsyningspligtens omfang”, kan for-
ventes i april i 2005, jf. nedenfor. En revision af "tele-pakkens" øvrige direktiver
kan forventes i løbet af 2006.
Revision af forsyningspligtdirektivet
Som forudsat i telereguleringen arbejder Kommissionen med en revision af dele af
forsyningspligtdirektivet (forsyningspligtens omfang) to år efter dets ikrafttræden.
Kommissionen har allerede tilkendegivet, at forsinket implementering i flere med-
lemsstater har som konsekvens, at erfaringsgrundlaget med de nye regler er begræn-
set. Man vil derfor være meget tilbageholdende med at foreslå ændringer på dette
tidspunkt. Der forventes en meddelelse fra Kommissionen om dette i april 2005.
Til revisionen af forsyningspligtdirektivet har Kommissionen bemærket, at der mu-
ligvis vil komme et papir af en mere statusagtig karakter end en egentlig revision.
Årsagen hertil er, at flere medlemsstater endnu ikke har eller kun lige har gennem-
ført reglerne i forsyningspligtdirektivet.
Det forventes, at det luxembourgske EU-formandskab har punktet på dagsordenen
for rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 27.-28. juni 2005.
Forlængelse af MOD IN IS
Kommissionen ønsker en forlængelse af MODNIS, så også 2006 dækkes frem til
ikrafttrædelsen af de nye finansielle perspektiver i 2007. Ønsket om forlængelse skal
også ses i lyset af den sandsynlige fortsættelse af eEurope (i2010).
Kommissionen arbejder på at stille forslag til en forlængelse af MODINIS. Kom-
missionen påtænker ikke store ændringer i forhold til det gældende program, men
vil dog formentlig indsætte elementer om eDemokrati.
10. Implementeringsrapport
Siden 1997 har Kommissionen fremlagt en række rapporter om gennemførelsen af
telereguleringen i de europæiske medlemsstater for Europa-Parlamentet og Rådet.
Implementeringsrapporterne har til formål at overvåge udviklingen på de europæiske
elektroniske kommunikationsmarkeder. De foregående rapporter har omfattet data om
væsentlige markedsaspekter som for eksempel vækstrater, takster på det rå kobber og
detail- og samtrafiktjenester.
Markedsoplysninger og oplysninger om lovgivning og administration bliver som regel
indhentet fra de nationale tilsynsmyndigheder ved hjælp af spørgeskemaer.
Under det hollandske EU-formandskab blev den 10. implementeringsrapport præ-
senteret af Kommissionen på rådsmøde (transport, telekommunikation og energi)
den 9.-10. december 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
Det er første gang, at implementeringsrapporten omfatter samtlige 25 lande og
styrken ved rapporterne ligger bl.a. i, at megen af den data, der anvendes, kommer
direkte fra medlemsstaterne. Generelt er der tale om en sektor i fortsat vækst og
med vækst højere end BNP.
Det fremgår i rapporten, at på trods af vækst i de to hoveddrivkræfter for væksten –
bredbånd og mobilkommunikation halter Europa fortsat efter USA og Japan.
3.
Kommende M-møder (it- og telekommunikation)
3.1. Rådsmøder
Det luxembourgske EU-formandskab forventer at afholde rådsmøde (transport,
telekommunikation og energi) den 27. – 28. juni 2005 i Luxembourg. På nuværende
tidspunkt forventes dagsordenen for mødet at omfatte:
i2010 (Rådskonklusioner)
WSIS (Rådskonklusioner)
Forsyningspligt (Udveksling af synspunkter)
MODINIS forlængelse til 2006
3.2. Uformelle ministermøder
Konferencen EUROMED Conference on the Information Society, som arrangeres
af den irske regering i samarbejde med det luxembourgske EU-formandskab og
Kommissionen, afholdes den 10.–11. april 2005 i Dublin under temaet ”ICT’s for
Development and Sustainable Growth”.
EUROMED er et partnerskab mellem EU’s og middelhavslandenes regeringer,
hvor kredsen af ministre med ansvaret for IKT-området sidst var samlet tilbage i
1996. Ideen om igen at samle ministrene på IKT-området i EUROMED-regi blev
fremsat under det irske EU-formandskab i foråret 2004. Den foreløbige dagsorden
inddeler mødet i to sessioner. Konferencen vil adressere følgende emner: elektro-
nisk kommunikationspolitik, strategier for bredbånd, online services og IKT’s be-
tydning for uddannelse samt ”det globale informationssamfund”.
Der er planlagt afholdt en fælles TTE-konference om sikkerhed i infrastrukturer.
Konferencen vil formentlig blive afholdt den 17. maj 2005 i Holland (Rotterdam).
Der er tale om en konference, der blev udsat under det hollandske formandskab.
Endelig er der planlagt en uformel ministerkonference om offentlig administration i
dagene 7. og 8. juni 2005 i Mondorf i Luxembourg. Blandt emnerne på konferen-
cen vil være:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
Digital forvaltning (eGovernment)
Human Ressources i den offentlige sektor
Administrativ kvalitet i den offentlige sektor
Bedre regulering
3.3. Konferencer
Der er planlagt afholdt en konference på embedsmandsniveau, som vil omhandle
medier. Konferencen vedrører digital TV og vil blive holdt den 6. og 7. juni 2005 i
Luxembourg.