Kære Anders og Bertel.
Vedr. Europa-nævnets håndtering af bevillingen til den nu aflyste folkeafstemning om
Forfatningstraktaten.
Med beslutningen efter EU Topmødet om en udskydelse af den danske folkeafstemning om Forfatningstraktaten
finder Nævnet fo r fremme af debat og oplysning om Europa i daglig tale Europa-Nævnet de t nødvendigt, at
der hurtigt sker en afklaring mellem regeringen og de politiske partier og Nævnet om, hvordan den
ekstraordinære bevilling til folkeafstemningskampagnen skal håndteres i praksis.
Der er mellem statsministeren og partierne aftalt anvendt 30 mio.kr. De 14 mio.kr. går til partierne og de 2
bevægelser. Disse midler er jf. den aftalte fordelingsnøgle udbetalt på nær for et partis vedkommende. De 2
mio.kr. er afsat til administration af bevillingen, hvilket primært vedrører nødvendige ansættelser, og i øvrigt går
de 400.000 kr. heraf til moms, fordi der er tale om en udliciteret opgave. De resterende 14 mio.kr. skal fordeles
efter ansøgning, dog skal organisationer, der har Europadebat og oplysning som hovedformål på forhånd
reserveres 3 mio.kr.. Disse midler er endnu ikke bevilget.
Disse beløb kan således godt holdes tilbage bevillingsmæssigt.
Europa-Nævnet er netop nu midt i 2.ansøgningsrunde af 1.juni 2005. Nævnet har b evillingsmøde nu på mandag
den 20.juni 2005. Formelt set jf. politiske aftaler, bevillinger og cirkulæregrundlag, så er det Nævnets opgave at
fordele midler herefter, indtil andet er politisk besluttet. Til dette møde ligger der 1½ meter ansøgninger
i alt
165 vedr. Forfatningstraktaten. I den nuværende situation forekommer det ikke særlig meningsfuldt at Nævnet
på sit møde den 20.juni bevilger mange millioner kr. til oplysningsaktiviteter til en debat i forbindelse med en
folkeafstemning, der er aflyst, hvorfor jeg i Nævnet har lagt op til, at vi mandag drøfter situationen, men samtidig
allerede i dag retter denne henvendelse til regeringen og de politiske partier bag aftalen, så vi i 1 uges tid sætter
bevillingsprocessen på stand by, så der er tid til den nødvendige afklaring.
Aflysningen af Folkeafstemningen efterlader bevillingsmæssigt en række praktiske problemer.
Principielt skal bevillinger, der ikke er anvendt tilbagebetales. For de arrangementer, der er afholdt afregnes der.
Men en lang række part ier, bevægelser og andre, der har fået tilsagn om en bevilling, har indgået forpligtende
aftaler om ekstra ansættelser for en periode, hvor der er en lønmæssig forpligtelse, tryksager og meget andet er
bestilt og ikke alt kan aflyses omkostningsfrit. Det gælder også for Nævnets sekretariat. Det kunne efterlade en
noget kaotisk situation for administrationen heraf.
Med statsministerens offentlige melding om en bred folkelig debat om fremtidens Europa rejses også et
spørgsmål om den fremtidige debat.
Derfor vil jeg foreslå, at regeringen og partierne overvejer følgende model for anvendelse af de 30 mio.kr. til
folkeafstemningen:
Det opgøres i hvilket omfang bevilgede midler allerede er anvendt. Det forestår Nævnets sekretariat
på vanlig vis. Restbeløb ti lbagebetales af alle.
Restbeløbet fordeles herefter på årene 2005-06-07 til fri ansøgning under pulje e til debataktiviteter
om fremtidens Europa.
Eftersom der i den ordinære bevilling for denne periode i forhold til tidligere skete en nedskæring i be villingen til
nævnets sekretariat, er det nødvendigt, at der ved en sådan model tilføres de midler denne ekstra administration