Kære Anders og Bertel. Vedr. Europa-nævnets håndtering af bevillingen til den nu aflyste folkeafstemning om Forfatningstraktaten. Med beslutningen efter EU Topmødet om en udskydelse af den danske folkeafstemning om Forfatningstraktaten finder Nævnet fo r fremme af debat og oplysning om Europa – i daglig tale Europa-Nævnet de t nødvendigt, at der hurtigt sker en afklaring mellem regeringen og de politiske partier og Nævnet om, hvordan den ekstraordinære bevilling til folkeafstemningskampagnen skal håndteres i praksis. Der er mellem statsministeren og partierne aftalt anvendt 30 mio.kr. De 14 mio.kr. går til partierne og de 2 bevægelser. Disse midler er jf. den aftalte fordelingsnøgle udbetalt på nær for et partis vedkommende. De 2 mio.kr. er afsat til administration af bevillingen, hvilket primært vedrører nødvendige ansættelser, og i øvrigt går de 400.000 kr. heraf til moms, fordi der er tale om en udliciteret opgave. De resterende 14 mio.kr. skal fordeles efter ansøgning, dog skal organisationer, der har  Europadebat og oplysning som hovedformål på forhånd reserveres 3 mio.kr.. Disse midler er endnu ikke bevilget. Disse beløb kan således godt holdes tilbage bevillingsmæssigt. Europa-Nævnet er netop nu midt i 2.ansøgningsrunde af 1.juni 2005. Nævnet har b   evillingsmøde nu på mandag den 20.juni 2005. Formelt set jf. politiske aftaler, bevillinger og cirkulæregrundlag, så er det Nævnets opgave at fordele midler herefter, indtil andet er politisk besluttet. Til dette møde ligger der 1½ meter ansøgninger – i alt 165 vedr. Forfatningstraktaten. I den nuværende situation forekommer det ikke særlig meningsfuldt at Nævnet på sit møde den 20.juni bevilger mange millioner kr. til oplysningsaktiviteter til en debat i forbindelse med en folkeafstemning, der er aflyst, hvorfor jeg i Nævnet har lagt op til, at vi mandag drøfter situationen, men samtidig allerede i dag retter denne henvendelse til regeringen og de politiske partier bag aftalen, så vi i 1 uges tid sætter bevillingsprocessen på stand by, så der er tid til den nødvendige afklaring. Aflysningen af Folkeafstemningen efterlader bevillingsmæssigt en række praktiske problemer. Principielt skal bevillinger, der ikke er anvendt tilbagebetales. For de arrangementer, der er afholdt afregnes der. Men en lang række part ier, bevægelser og andre, der har fået tilsagn om en bevilling, har indgået forpligtende aftaler om ekstra ansættelser for en periode, hvor der er en lønmæssig forpligtelse, tryksager og meget andet er bestilt og ikke alt kan aflyses omkostningsfrit. Det gælder også for Nævnets sekretariat. Det kunne efterlade en noget kaotisk situation for administrationen heraf. Med statsministerens offentlige melding om en bred folkelig debat om fremtidens Europa rejses også et spørgsmål om den fremtidige debat. Derfor vil jeg foreslå, at regeringen og partierne overvejer følgende model for anvendelse af de 30 mio.kr. til folkeafstemningen: Det opgøres i hvilket omfang bevilgede midler allerede er anvendt. Det forestår Nævnets sekretariat på vanlig vis. Restbeløb ti lbagebetales af alle. Restbeløbet fordeles herefter på årene 2005-06-07 til fri ansøgning under pulje e til debataktiviteter om fremtidens Europa. Eftersom der i den ordinære bevilling for denne periode i forhold til tidligere skete en nedskæring i be  villingen til nævnets sekretariat, er det nødvendigt, at der ved en sådan model tilføres de midler denne ekstra administration
pålægger Europa-Nævnet. I den forbindelse skal det fremhæves, at Nævnet fra den ordinære bevilling til administration på 1,5 mio.kr. pr år betaler 300.000 kr. i moms og som omtalt 400.000 kr. moms af den ekstraordinære bevilling. Ingen af partierne bag aftalerne om disse bevillinger havde kendskab til dette momsforhold, og at bevillingerne til administration derfor blev sat alt for lavt. Det er nødvendigt at rette op på. Jeg er klar over, at dette forudsætter en ny forhandling med partierne. I den forbindelse skal jeg opfordre til, at regeringen og partierne ved disse forhandlinger tager Europa-Nævnet med i drøftelserne, fordi der   er en række praktiske forhold, som skal med i betragtning for at en aftale også kan fungere i praksis. Jeg skal derfor lægge op til, at der i den næste uge bliver anledning til en drøftelse heraf, da sagen har hastekarakter i forhold til Europa-Nævnets ar bejde. Med venlig hilsen Claus Larsen-Jensen Formand for Europa-Nævnet