Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK   23. februar 2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Er- hvervsministeriets notat samt grundnotat om Kommissionens beslutning om indførelse af endelige beskyttelsesforanstaltninger mod import af opdrættede laks.
2 Økonomi- og Erhvervsministeriet Erhvervs- og Byggestyrelsen Notat til Folketingets Europaudvalg om Kommissionens beslutning om indførelse af endelige beskyttelsesforanstaltninger mod import af opdrættede laks. Ovennævnte beslutning er beskrevet i vedlagte grundnotat. 22. februar 2005 Sag 2004-222-139 /sml-EBST
3 Kommissionen har offentliggjort, at der med virkning fra den 6. fe- bruar 2005 indføres mindstepriser, kvoter og tillægstold ved import af opdrættede laks. Beslutningen  vil  efter  regeringens  opfattelse  medføre,  at  der  gen- nemføres en ødelæggende regulering af laksemarkedet, der reducerer den danske lakseforarbejdningsindustris mulighed for at få den nød- vendige tilførsel af råvarer fra især Norge til verdensmarkedsprisen.   Det må forventes, at beslutningen vil få mærkbare negative konsekvenser for dansk beskæftigelse og eksport.   Det er regeringens vurdering, at et kombineret mindstepris- og kvo- tesystem ikke løser de generelle strukturelle problemer blandt EU's lakseproducenter,  og  at  de  grundlæggende  kriterier  for  at  indføre foranstaltninger ikke er opfyldt. Folketingets Europaudvalg blev den 24. august 2004 orienteret om, at re- geringen  indbragte  Kommissionens  beslutning  om  foreløbige  foranstalt- ninger for Rådet. Regeringen  agter  at  indbringe  Kommissionens  beslutning  om  endelige foranstaltninger for Rådet.
4 Resumé Kommissionen  har  med  forordning  (EF)  Nr.  206/2005  af  4.  februar  2005 besluttet at indføre endelige beskyttelsesforanstaltninger mod import af op- drættede laks.   22. februar 2005 2004-222-139 /sml-EBST
5 Det er ikke i dansk interesse, at der gennemføres en regulering af laksemar- kedet, der reducerer den danske lakseforarbejdningsindustris mulighed for at få den nødvendige tilførsel af råvarer fra Norge til verdensmarkedspris.   1.   Baggrund og indhold UK og Irland anmodede på vegne af et mindre antal skotske og irske lakse- producenter i februar 2004 Kommissionen om at iværksætte den særlige be- skyttelsesforanstaltning ved import af opdrætslaks i EU.   Kommissionen indførte den 15. august 2004 foreløbige landespecifikke kvo- ter.  Danmark  indbragte  sagen  for  Rådet  den  6.  september  2004.  Da  sagen ikke  blev  behandlet  af  Rådet  inden  for  tidsfristen  på  3  måneder,  bortfaldt kvoterne den 6. december 2004. Kommissionen  har efter drøftelser med medlemslandene af flere forslag til endelige  beskyttelsesforanstaltninger  truffet  beslutning  om  at  indføre  im- portbegrænsning med virkning fra den 6. februar 2005. Der indføres mind- stepriser (MIP), landespecifikke kvoter samt en straftold ved overskridelse af kvoten. Beskyttelsen rammer primært importen fra Norge, Chile og i mindre omfang  Færøerne.  Derudover  fastsættes,  at  der  ved  fortoldning  ved  EU's grænse skal stilles et sikkerhedsbeløb på ca. 10 % af prisen, hvilket stiller høje og bebyrdende krav til handelsvirksomhedernes og forarbejdningsindustriens løbende  likviditet.  De  endelige  foranstaltninger  er  dermed  væsentligt  mere importrestriktive end de foreløbige foranstaltninger. Kvotesystemet løser ikke de generelle strukturelle problemer blandt det fåtal af irske og skotske lakseproducenter, der støtter indførelsen af beskyttelses- foranstaltninger.   Reguleringen medfører en reducering af den danske lakseforarbejdningsindu- stris mulighed for at få den nødvendige tilførsel af råvarer fra Norge til nor- mal markedspris.   Chile finder ligeledes anvendelse af beskyttelsesforanstaltninger uacceptabel og har indbragt  sagen  for  WTO.  Norge  har  meddelt  også  at  ville  indbringe  sagen  for WTO.   2.   Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentet har ikke været hørt i sagen. 3.   Nærhedsprincippet Kommissionen forholder sig i beslutningen ikke til nærhedsprincippet. Regeringen finder, at beslutningen er i overensstemmelse med disse principper, da Kommissio- nen i henhold til Rådsforordning (EC) Nr. 3285/94 ad 22. december 1994 om fæl-
6 les regler for import og ophævelsesforordning (EC) Nr. 518/94 efter konsultation i Safeguard Komiteen kan indføre beskyttelsesforanstaltninger. 4.   Gældende dansk ret Beslutningen omhandler alene EU-ret 5.   Høring Der har i Handelspolitisk Specialudvalg været enighed om at indstille, at Danmark indbringer sagen med henblik på behandling i Rådet, da det ikke har været muligt at indgå en forhandlet aftale mellem Norge og Kommissionen.   6.   Andre landes holdninger 11 medlemslande har på møde den 21. januar 2005 i EU's Safeguardkomite meddelt ikke at kunne støtte indførelsen af beskyttelsesforanstaltninger mod import af laks. Opretholdes disse positioner, kan der i Rådet etableres et klart blokerende mindretal mod beslutningen. 7.   Foreløbig dansk holdning Principielt er det ikke i dansk interesse, at der gennemføres en regulering af lakse- markedet, der reducerer den danske lakseforarbejdningsindustris mulighed for at få den nødvendige tilførsel af råvarer fra Norge til verdensmarkedspris.   Den færøske eksport til EU forventes imidlertid ikke berørt, medmindre den fast- satte mindstepris begrænser efterspørgslen efter færøske laks.   Det færøske landsstyre er ligesom regeringen principielt imod en regulering af lak- semarkedet,  men  er  alligevel  indstillet  på  at  acceptere  de  nu  indførte  tiltag,  bl.  a. fordi  det  færøske  opdrætserhverv  ser  dem  som  et  mindre  onde  end  en  eventuel anti-dumpingsag. 8.   Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Beslutningen  vurderes  ikke  at  have  lovgivningsmæssige  eller  statsfinansielle  konse- kvenser. 9.   Samfundsøkonomiske konsekvenser Det må forventes, at beslutningen vil medføre tab af arbejdspladser i visse yderregio- ner samt en nedgang i lakseeksporten. Danmark er stor-importør af laks fra Norge og udgør sammen med Frankrig, Polen og  Tyskland  EU's  største  forarbejdningsindustri.  Alene  i  Danmark  er  den  direkte beskæftigelse 2.000-3.000 personer med en samlet eksportværdi på ca. 1,8 mia. kr. Derudover skønnes 6.000 personer at være indirekte beskæftiget med forarbejdnin- gen af laks. Den danske industri er placeret i yderområder, der er særligt afhængig af at forarbejde laks. Det må forventes, at et utilstrækkeligt kvotesystem vil få mærk- bare  negative  konsekvenser  for  både  beskæftigelse  og  eksport.  Derudover  vil  et kvotesystem medføre store planlægningsmæssige problemer, da der skabes usikker- hed om leveringssituationen af råvarer til en given pris. Spekulation i markedet med følgende prisusikkerhed kan ikke udelukkes.    Indførelsen af mindstepriser på importen vil medføre en årlig regning til den danske  fiskeforarbejdningsindustri  og  forbrugerne  på  ca.  500  mio.  kr.  Der-
7 udover vil der på årsbasis samlet set skulle stilles en sikkerhedsstillelse på ca. 300 mio. kr.   Indførelsen  af  beskyttelsesforanstaltninger  vil  medføre  betydelige  merudgifter  til administration hos toldmyndighederne i forbindelse med daglig ekspedition og kon- trol ved fortoldning, sikkerhedsstillelsesordningen samt kontrol af ordningen. 10.  Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Sagen  har  ikke  tidligere  været  forelagt  for  Folketingets  Europaudvalg, men Folketingets Europaudvalg er den 24. august 2004 blevet orienteret i sagen i forbindelse med Kommissionens beslutning om at indføre fo- reløbige beskyttelsesforanstaltninger.