Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK   1. juli 2005 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministe- riets notat samt grundnotat vedrørende forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 639/2003 af 9. april 2003 om fastsættelse af gennemfø- relsesbestemmelser efter Rådets forordning (EF) nr. 1254/1999 for så vidt angår kravene for ydelse af eksportrestitutioner i forbindelse med levende kvægs velfærd under transport. Forslaget forventes sat til afstemning i Forvaltningskomitéen for handelsmekanismer den 5. juli 2005. Det er Fødevareministeriets vurdering, at forslaget formentlig vil kunne øge kvaliteten af kontrollen med overholdelsen af dyrevelfærdsbestemmelserne, idet forslaget indebærer, at kontrollen i 3. lande skal udføres af dyrlæger med en uddannelsesmæssig baggrund, der anerkendes efter gældende EU-regler.
2 Ministeriet for Fødevarer, Landbr ug og Fiskeri Direktoratet for FødevareErhverv/9. og 8. kontor Sagsnr.: DFFE:EKSO 2404-24 - 03 - 174/DEP: 4848 CFC/NSS/LLI/CABS/JWP Den 30. juni 2005 FVM 284 Notat Til Folketingets Europaudvalg om forslag til ændring af Kommissionens forordning (E  F) nr. 639/2003 af 9. april 2003 om fastsættelse af gennemførelsesbestemmelser efter Rådets fo r- ordning (EF) nr. 1254/1999 for så vidt angår kravene for ydelse af ekspor  t- restitutioner i forbindelse med levende kvægs velfærd under transport Kommissionen  har  ved  et  arbejdsdokument  fremlagt  udkast  til  forslag  om  æ  n- dring af artikel 3, stk. 2, afsnit 2, i forordning (EF) nr. 639/2003 om fastsættelse af  gennemførelsesbeste mmelser efter Rådets forordning  (EF) nr. 1254/1999 for så vidt angår kravene for ydelse af   eksportrestitutioner i forbindelse med levende kvægs velfærd u nder transport. Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EF) nr. 1254/1999 af 17. maj 1999 om den fælles markedsordning for oksekød, særlig artikel 33, stk. 12. Forslaget behandles i Forvaltningskomiteen for Handelsmekanismer. Kommissi- onen kan udstede forordningen, medmindre komiteen udtaler sig imod forslaget med  kvalificeret  flertal.  I  så  fald  for elægger  Kommissionen  sagen  for  Rådet. Kommissionen kan samtidig beslutte at udsætte   gennemfø periode af højst 3 måneder. Træffer Rådet ikke inden en frist på 3 måneder med kvalificeret flertal en anden afgørelse, kan Kommissionen udstede forordningen. Kommissionen  har  senest  den  7.  juni  2005  fremlagt  et  revideret  forslag.  Kom- missionen oplyste i den forbindelse, at der ville blive fremlagt endnu et revideret forslag, hvilket endnu ikke er sket. Forslaget i en revideret form forventes sat til afstemning på det kommende møde i forvaltningskomitéen for handelsmekani s- mer den 5. juli 2005.
3 Forslaget indebærer, at det fremover vil være et krav, at en dyrlæge skal kontro l- lere,  at  fællesskabslovgivningen  om  dyrevelfærd  er  overholdt,  når  dyrene  har forladt EF's toldområde.  Med forslaget tydeliggøres kravene til de kontroller en- de dyrlægers uddannelse. Forslaget vil formentlig kunne øge kvaliteten af kontrollen med overholdelsen af dyrevelfærdsbestemmelse  rne,  idet  forslaget  indebærer,  at  kontrollen  i  3.  lande skal  udføres  af  dyrlæger  med  en  uddannelsesmæ ssig  baggrund,  der  anerkendes efter  gældende EU  -regler. Der  er således tale om en beskeden stra mning  af re- gelsættet i forhold til i dag. Regeringen  agter  på  denne  baggrund  at   støtte  forslaget  med  eventuelle  mindre tilpasninger, idet forslaget forbedrer kvaliteten af kontrollen med, at fællesskab  s- lovgivningen  for  dyrevelfærd  ved  eksport  af  levende  kvæg  med  eksportstøtte overholdes,  og  fremfører  fortsat,  at  eksportrestitutioner  til  levende  slagtekvæg skal afskaffes, da det er den eneste holdbare løsning.
4
5 Ministeriet for Fødev arer, Landbrug og Fiskeri Direktoratet for FødevareErhverv/9. og 8. kontor Sagsnr.: DFFE:EKSO 2404-24 - 03 - 174/DEP: 4848 CFC/NSS/LLI/CABS/JWP Den 30. juni 2005 FVM 284 Grundnotat Til Folketingets Europaudvalg om forslag til ændring af Kommission  ens forordning (EF) nr. 639/2003 af 9. april 2003 om fastsættelse af gennemførelsesbestemmelser efter Rådets fo r- ordning (EF) nr. 1254/1999 for så vidt angår kravene for ydelse af ekspor  t- restitutioner i forbindelse med levende kvægs velfærd under transport Revideret  genoptryk  af  grundnotat  af  25.  maj  2005.  Ændringer  er  markeret  i marginen. Resumé Kommissionen  har  med  et  arbejdsdokument  fremlagt  udkast  til  forslag  til  op- stramning af den veterinære kontrol i henhold til forordning (EF) nr. 639/2003 af  9.  april  2003  om  fastsættelse  af  gennemførelsesbestemmelser  efter  Rådets forordning (EF) nr. 1254/1999 for så vidt angår kravene for ydelse af eksportr   e- stitutioner  i  forbindelse  med  levende  kvægs  velfærd  under  transport.  Forslaget vil formentlig kunne øge kvali teten af kontrollen med overholdelsen af dyrevel- færdsbestemmelse  rne, idet forslaget indebærer, at kontrollen i 3. lande skal u  d- føres  af  dyrlæger  med  en  uddannelsesmæ ssig  baggrund,  der  anerkendes  efter gældende EU  -regler. Der er således tale om en beskeden  stramning af regelsæ  t- tet i forhold til i dag. Baggrund Kommissionen  har  ved  et  arbejdsdokument  fremlagt  udkast  til  forslag  om  æ  n- dring af artikel 3, stk. 2, afsnit 2, i forordning (EF) nr. 639/2003 om fastsættelse af  gennemførelsesbeste mmelser efter Rådets  forordning  (EF) nr. 1254/1999 for så vidt angår kravene for ydelse af ek  sportrestitutioner i forbindelse med levende kvægs velfærd u nder transport. Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EF) nr. 1254/1999 af 17. maj 1999 om den fælles mark  edsordning for oksekød, særlig artikel 33, stk. 12.
6 Forslaget behandles i Forvaltningskomiteen for Handelsmekanismer. Kommissi- onen kan udstede forordningen, medmindre komiteen udtaler sig imod forslaget med  kvalificeret  flertal.  I  så  fald  for elægger  Komm  issionen  sagen  for  Rådet. Kommissionen kan samtidig beslutte at udsætte gennemf  ø periode af højst 3 måneder. Træffer Rådet ikke inden en frist på 3 måneder med kvalificeret flertal en anden afgørelse, kan Kommissionen udstede forordn ingen. Ifølge Kommissionen er forslaget en opfølgning på den debat, der har været dels efter offentliggø behandlingen  af  dyr  eksporteret  til  3.  lande  med  eksportstøtte  dels  landbrug s- kommissær    Marian  Fischer  Boels  brev  af  8.  april  2005  til  medlemslandenes kompetente  ministre  vedrørende  dyrevelfærd,  hvor  det  oplyses,  at  der  vil  blive taget   initiativ   til   en   opstramning   af   kravene   i   forordning   nr.   639/2003. Spørg små let  om  anvendelse  af  eksportstøtt e  til  levende  kvæg  blev  endvidere drøftet  under  eventuelt  på  rådsmødet  (landbrug  og  fiskeri)  den  26.  april  2005 efter dansk anmodning. Kommissionen  har  senest  den  7.  juni  2005  fremlagt  et  revideret  forslag.  Kom- missionen oplyste i den forbindelse, at der ville blive fremlagt endnu et revideret forslag, hvilket endnu ikke er sket. Forslaget i en revideret form forventes sat til afstemning  det kommende møde i forvaltningskomitéen for handelsmekanismer den 5. juli 2005. Nærhedsprincippet Forslaget vedrører  gennemførelsesbestemmelser til en allerede vedtaget retsakt, hvorfor nærhed  sprincippet er tilgodeset. Formål og indhold Under de nugældende regler ligger ansvaret for kontrollen i 3. lande enten hos et af medlemsstaten godkendt internationalt overvågning sselskab eller medlemssta- tens officielle overvågningskontor. Kontrollen foretages af en dyrlæge. Forslaget indebærer, at det fremover vil være et krav, at en dyrlæge skal kontro l- lere,  at  fællesskabslovgivningen  om  dyrevelfærd  er  overholdt,  når  dyrene  har forladt  EF's  toldområde.  Det  vil  sige  i  tredjelandet.  Kontrollen  skal  som  hidtil finde sted dels alle de steder, hvor der skiftes transportmiddel, undtagen hvor en sådan ændring ikke var planlagt og skyldes usædvanlige og uforudsete fo rhold, dels stedet for første aflæsning i det endel   ige bestemmelsestredjeland. Som ud- gangspunkt  skal  kontrollen  udføres  af  en  dyrlæge  med  eksamensbevis,  attest eller andet bevis for formel kompetence i virksomhed som dyrlæge, jf. artikel 2 i direktiv  78/1026/EØF.  Dog  kan  medl  emsstater  vedtage  regler,  hvorefter  dyrlæ- ger fra tredjelande kan blive godkendt til at udføre føromtalte kontrol,  foru  dsat de besidder den nødvendige viden i relation til Rådets d  irektiv 91/628/EØF.   Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig. Konsekvenser
7 Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.  Forslaget vil formentlig kunne  øge  kvaliteten  af  kontrollen  med  overholdelsen  af  dyrevelfærdsbeste   m- melserne, idet forslaget indebærer, at kontrollen i 3. lande skal udføres af dyrl   æ- ger  med  en  uddannelsesmæssig  baggrund,  der  anerkendes  efter  gældende  EU - regler. Der er således tale om en beskeden stramning af regelsættet i forhold til i dag. Høring En  tidligere  udgave  af  forslaget  har  været  sendt  i  høring  i  §2   -udvalget  (land- brug). FødevareIn dustrien hilser forslaget velkomment, da det ifølge FødevareIndustr  i- en er vigtigt og nø dvendigt, at der bliver strammet op på veterinærkontrollen af levende kvægs ve  lfærd under transport i forbindelse med ydelsen af eksportrest  i- tutioner. Landbrugsraadet anfører, at der allerede foregår en meget omfattende veterinæ r- kontrol ved eksport af kvæg til tredjelande, og heri indgår kontroller forestået af officielle veterinærer fra et EU me  dlemsland. Den afsluttende kontrol gennemfø- res af medlemslandet eller en af EU autoriseret virksomhed, hvilket er det gæ  l- dende  princip  indenfor  fødevare -  og  veterinæromr  å det.  EU  burde  ifølge  Lan d- brugsraadet allerede med de nuværende kontroller kunne sikre, at dyrevelfærden kontrolleres tilstrækkeligt. Men det kræver naturligvis, a t EU sikrer en ordentlig kontrol både i afsenderlandet, ved grænsestationen og i samarbejde med modt   a- gerlandets myndighed eller en autoriseret virksomhed. Landbrugsraadet anfører, at en skærpelse af kontrolreglerne vil medføre betyd e- lige omkostninger for eksportørerne. Der bør i den forbindelse tages hensyn til, at de reelle problemer vedrører ekspo rten af slagtekvæg. Landbrugsraadet finder derfor,  at skærpelsen alene bør gennemføres for  slagt ekvæg. Fra Danmark ek  s- porteres  alene  avlskvæg  til  tredjelande,  o  g  en  transport  af  avlskvæg  vil  ifø   lge Landbrugsraadet  typisk  være  underlagt  ni  kontroller  af  veter  inærer,  hvoraf  m  i- nimum tre er af en officiel veterinær fra et EU medlemsland, mens resten er af autoriserede veterinærer eller veterin  æ  rer fra modtagerlandets myndighed. Den- ne kontrol er i forvejen så omfattende, at det er unødve  ndigt at indføre yderligere kontrol af dyrevelfærden. Landbrugsraadet finder,  at den eneste sikre løsning er det danske forslag  om at fjerne eksportrestitutioner til levende slagtekvæg  . Regeringens foreløbige generelle holdning Regeringen  arbejder  for  at  afskaffe  eksportstøtten  til  levende  slagtekvæg.  Efter dansk  opfattelse  bør  dyrene  principielt  transporteres  så  kort  som  muligt  før slagtning, og EU bør ikke yde et økonomisk incitament   til eksport af levende dyr gennem  eksportstøtte.  Regeringen  støtter  de  konkrete  ændri nger  af  reglerne  for ydelse af eksportrestitutioner til levende dyr med henblik på at øge dyrevelfæ r- den,  men  fremfører  fortsat ,  at  eksportrestitutioner  til  levende  slagtekvæg  skal afskaffes, da det er den eneste holdbare løsning.
8 Generelle forventninger til andre landes holdninger Det  seneste  reviderede  forslag  blev  fremlagt  af  Kommissionen  på  møde  den  7. juni 2005 i forvaltningskomiteen for handelsmekanismer. Der blev blandt andet stillet  opklarende  spørgsmål  til  beti  ngelserne  for  brug  af  dyrlæger  fra  3.  lande, ligesom  der  blev  spurgt  til,  om  Kommissionen  havde  overvejet,  om  der  skulle sondres mellem udførsler af avlskvæg og udførsler af slagtekvæg. Til sidstnæv n- te  svarede  Kommissionen,  at  brancheorganisationer  havde  tilkendegivet,  at  der ikke skulle forskelsbehandles. Mødet gav ikke indtryk af, hvorvidt der ville være kvalificeret flertal imod fo   r- slaget. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Der er oversendt grundnotat i sagen den 25. maj 2005. Notaterne  er  ligeledes  fremsendt  til  Folketingets  Udvalg  for  Fødevarer,  Lan d- brug og Fiskeri.