Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 6. juli 2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integrations orienteringsnotat om væsentlige EU- sager på ministeriets område, der forventes behandles under det britiske EU- formandskab i andet halvår 2005. Materialet er ligeledes sendt til Folketingets udvalg for Udlændinge- og Inte- grationspolitik.
2 Dato: 1. juli Kontor: Internationalt Sagsbeh.: Udenrigsministeriet Asiatisk Plads 2 1448 København K Att.: EUK. Med henblik på oversendelse til Folketingets Europaudvalg sendes hermed til udvalgets orientering notat om væsentlige EU-sager på Ministeriet for Flygt- ninge,  Indvandrere  og  Integrations  område,  der  forventes  behandlet  under det britiske EU-formandskab i andet halvår 2005. Notatet er ligeledes sendt til Folketingets udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik. Med venlig hilsen Rikke Hvilshøj
3 INM 225 Orienteringsnotat  om  væsentlige  EU-sager  på  Ministeriet  for  Flygtninge, Indvandrere og Integrations område, der forventes behandlet under det bri- tiske EU-formandskab i andet halvår 2005.   1. Indledning Storbritannien overtager EU-formandskabet den 1. juli 2005 for de følgende seks måneder.   Under det britiske formandskab er følgende datoer foreløbig planlagt for rådsmø- der (retlige og indre anliggender): uformelt rådsmøde i Newcastle den 8.-9. september 2005   formelt rådsmøde i Luxembourg den 12.-13. oktober 2005 formelt rådsmøde i Bruxelles den 1.-2. december 2005 Formandskabet vil endvidere arrangere en række seminarer om bl.a. genbosætning, visum og grænsekontrol. I det følgende redegøres for forventningerne til arbejdet på Integrationsministeriets område under det britiske formandskab. Redegørelsen bygger primært på oplysnin- ger indhentet bilateralt fra det britiske formandskab, Rådets Generalsekretariat og Kommissionen.   2. Generelt De overordnede rammer for arbejdet vedrørende asyl og indvandring vil blive ud- gjort  af  det  flerårige  arbejdsprogram,  det  såkaldte  Haag-program,  fra  november 2004 og handlingsplanen til udmøntning heraf, som blev formelt godkendt af Det Europæiske Råd den 16.-17. juni 2005.   Inden for disse rammer har det britiske formandskab angivet at have tre hovedprio- riteter: - Samarbejdet  med  tredjelande  vedrørende  styring  af  migrationsstrømme, herunder beskyttelse i nærområder, sammenhæng mellem migration og ud- vikling og indgåelse af tilbagetagelsesaftaler. - Effektiv kontrol, herunder styrkelse af grænsekontrollen, udviklingen af et visuminformationssystem og fælles standarder vedrørende udsendelse. - Fremme af det praktiske samarbejde mellem medlemsstaterne, bl.a. vedrø- rende integration, asylsagsbehandling og informationsudveksling generelt. Som følge af, at handlingsplanen til udmøntning af Haag-progammet netop er ble- vet vedtaget, kan det generelt forventes, at det kommende halvår vil blive præget af fremsættelsen og den indledende behandling af en række nye initiativer, mens det vil være begrænset, hvor mange sager, der vil blive klar til vedtagelse i Rådet.   3.     Den eksterne dimension af asyl- og indvandringspolitikken Det forventes at det britiske formandskab vil lægge endog meget stor vægt på nær- områdeindsatsen og samarbejdet med tredjelande, bl.a. ved følgende initiativer: Dato: 30. juni 2005
4 Meddelelse om et regionalt beskyttelsesprogram, herunder et genbosæt- ningsprogram Kommissionen forventes at vedtage en meddelelse om et regionalt beskyttelsespro- gram i juli måned. Meddelelsen vil nærmere beskrive indholdet af et regionalt be- skyttelsesprogram  i  EU-regi.  Det  forventes,  at  meddelelsen  vil  pege  på  hvilke tredjelande,  der  skal  være  de  første  samarbejdslande  under  et  sådant  program. Meddelelsen vil også henvise til et genbosætningsprogram, som ses som essentielt i forhold  til  at  kunne  samarbejde  med  de  pågældende  tredjelande.  Kommissionens meddelelse forventes at blive fulgt op med et sæt rådskonklusioner i oktober, hvor Rådet vil kunne udtale sig om Kommissionens forslag og give retningslinier for det videre arbejde.   Meddelelse om migration og udvikling Ligeledes i juli forventes Kommissionen at vedtage en meddelelse om sammenhæn- gen mellem migration og udvikling, der blandt andet vil omtale mulighederne for at gøre det lettere og sikrere for tredjelandsstatsborgere i EU at sende penge tilbage til deres hjemlande (remittances), mulighederne for tilbagevenden til oprindelseslandet og spørgsmålene om ”braindrain” og ”braincirculation”. Det er tænkeligt, at også denne meddelelse vil blive fulgt op af et sæt rådskonklusioner. Libyen På baggrund af de rådskonklusioner, som blev vedtaget af R  IA-rådet den 3. juni 2005 vedrørende et teknisk samarbejde med  Libyen på migrat  ionsområdet, fo r- venter  formandskabet,  at  det  i  det  kommende  halve  år  vil  være  muligt  at  fas   t- lægge ra  mmerne for det videre samarbejde med Libyen. 4.     Grænsekontrol og bekæmpelse af ulovlig indvandring I forhold til bekæmpelse af den illegale indvandring lægges der op til en fortsat fo- kus på tiltag på grænsekontrolsamarbejdsområdet, hvor arbejdet i det nyligt etable- rede Grænseagentur vil blive fulgt tæt. Efter at der i juni er opnået politisk enighed om den såkaldte grænsekontrolkodeks, det vil sige de fælles regler for navnlig kontrollen ved de ydre grænser, vil der blive arbejdet på at få udarbejdet en praktisk håndbog til brug for de myndigheder, der forestår grænsekontrollen. 5.     Tilbagetagelse og udsendelse Der vil blive arbejdet på at afslutte igangværende forhandlinger om tilbagetagelse- saftaler med Marokko, Ukraine og Rusland. Også de tilsvarende forhandlinger med Tyrkiet og Kina vil blive søgt fremmet. Der forventes fremsat forslag til direktiv om fælles regler for udsendelse. Formand- skabet vil prioritere arbejdet med forslaget højt.   6.     Visum Det britiske formandskab vil prioritere det fortsatte arbejde med etableringen af et Visuminformationssystem (VIS) højt.   Der  forventes  endvidere  fremlagt  et  nyt  forslag  om  biometriske  identifikatorer  i opholdstilladelser  og  visa,  efter  at  tekniske  spørgsmål  i  den  forbindelse  er  blevet afklaret. 7.     Asylområdet
5 Kommissionen forventes i september eller oktober at vedtage en meddelelse om etablering af strukturer til fremme af samarbejdet, herunder navnlig det praktiske samarbejde, mellem de nationale asylmyndigheder, hvorefter drøftelserne mellem medlemsstaterne i arbejdsgrupperegi vil blive påbegyndt.   8.     Indvandringsområdet Som  opfølgning  på  Kommissionens  grønbog  om  arbejdskraftindvandring  og  en offentlig høring herover i juni måned forventes Kommissionen inden årets udgang at præsentere en politik-plan, der mere konkret end grønbogen vil angive, på hvilke områder,  der  vil  kunne  samarbejdes  vedrørende  spørgsmålet  om  arbejdskraftind- vandring. Der vil formentlig blive foreslået tiltag, som medlemsstaterne vil kunne deltage i efter eget ønske, f.eks. særlige hurtige procedurer til behandling af sager vedrørende kvalificeret arbejdskraft eller ved mangel på arbejdskraft inden for visse sektorer. 9.     Integration Kommissionen  forventes  at  vedtage  en  meddelelse  om  en  europæisk  ramme  for integration i september. På dette grundlag vil formandskabet arbejde hen imod at kunne vedtage et sæt rådskonklusioner inden årets udgang, hvor der fokuseres på en række mere praktiske initiativer til fremme af samarbejdet mellem medlemssta- terne på integrationsområdet.