Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK   23.  februar 2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Er- hvervsministeriets grundnotat vedrørende forslag til ændring af Kommissio- nens forordning (EF) nr. 2869/95 om de gebyrer, der skal betales til Konto- ret for Harmonisering i Det Indre Marked (Varemærker og Design).
2 Forslag til ændring af  Kommissionens forordning (EF) nr. 2869/95 om de gebyrer, der skal betales til Kontoret for Harmonisering i Det Indre Marked (Varemærker og Design)   11. februar 2005 /EBR/PVS
3 Resumé I  notatet  redegøres  for  indholdet  af  ændringsforslaget  til  Kommissionens forordning om de gebyrer, der skal betales til Kontoret for Harmonisering i Det Indre Marked (Varemærker og Design) (i det følgende Harmoniserings- kontoret) vedrørende EF-varemærker.   Forslaget er udarbejdet på baggrund af Kommissionens og Harmoniserings- kontorets  forventninger  om  en  stigning  i  indtægterne  ved  Harmoniserings- kontoret.  Særlig  forventes  indtægterne  at  stige  i  forbindelse  med,  at  det  vil være  muligt  at  anmode  om  fornyelse  af  de  første  registreringer  af  EF- varemærker fra den 1. oktober 2005.   1.   Baggrund og indhold Kommissionen fremsatte den 29. november 2004 et ændringsforslag til Kom- missionens forordning (EF) nr. 2869/95 om de gebyrer, der skal betales til Harmoniseringskontoret.   Ændringsforslaget behandles i Udvalget vedrørende Gebyrer, Gennemførel- sesbestemmelser  og  Sagsbehandling  for  Appelkamrene  ved  Kontoret  for Harmonisering i Det Indre Marked (varemærker, mønstre og modeller).    Hjemmelen til forslaget er artikel 139, stk. 3 jf. artikel 158 i Rådets forordning (EF) nr. 40/94 af 20. december 1993 om EF-varemærker. Kravet til vedtagelse er kvalificeret flertal.   Ændringsforslaget blev fremsendt til medlemsstaterne den 12. januar 2005.   Baggrund: I henhold til artikel 139, stk. 2 i Rådets forordning (EF) nr. 40/94 af 20. de- cember 1993 om EF-varemærker, fastsættes størrelsen af de gebyrer, der skal betales  til  Harmoniseringskontoret,  på  en  sådan  måde,  at  provenuet  heraf  i princippet sikrer, at Harmoniseringskontorets budget balancerer.   Harmoniseringskontorets  indtægter  ventes  at  stige  betydeligt  på  mellemlang sigt, bl.a. som følge af at de første EF-varemærker kan fornyes for en ny 10 årig periode fra den 1. oktober 2005.   Desuden  vil  det  Europæiske  Fællesskabs  tiltrædelse  af  protokollen  til Madrid Arrangementet om den internationale registrering af varemærke (herefter kaldet
4 Madrid Protokollen) og den effektive forvaltningen af Harmoniseringskontoret også medvirke til en reduktion af omkostningerne.   Varemærkeregistrering i Europa   Registrering af varemærker kan i dag ske på tre måder i Europa.   1. National registrering: Den ene måde er ved indlevering af en national ansøgning om registrering af et varemærke til de nationale myndigheder. En national ansøgning har alene virkning inden for det nationale territorium. Ved ansøgning om registrering af et varemærke i Danmark betales der ét gebyr på 2350 kr. Gebyret dækker både ansøgningen og registreringen i 10 år. 2. International registrering: Den anden måde er ved indlevering via Madrid-systemet af en ansøgning om en  international  registrering.  Madrid-systemet  består  af  Madrid  Protokollen og  Madrid  Arrangementet.  Alle  EU-lande  samt  det  Europæiske  Fællesskab har tilsluttet sig Madrid-protokollen, men ikke alle, deriblandt Danmark, del- tager i Madrid-arrangementet. Systemet administreres i FN-regi af World Intellectual Property Organization (WIPO).  Madrid-systemet  er  en  aftale  indgået  mellem  en  række  forskellige lande og mellemstatlige organisationer. Kun borgere og virksomheder i disse lande  kan  benytte  sig  af  systemet  til  at  opnå  en  varemærkeregistrering  i  et eller flere af medlemslandene. Systemet bygger på det princip, at man på ba- sis af en national ansøgning eller registrering kan opnå en international regi- strering for de af ansøgeren udvalgte lande, herunder hele EU via Harmoni- seringskontoret. Det er dog op til de enkelte lande at godkende registreringen endeligt med virkning for det pågældende land eller territoriale område. Ved ansøgning om registrering via Madrid Protokollen betales der et gebyr, som svarer  til ansøgnings- og registreringsgebyret i  hvert af de lande, hvor man ønsker beskyttelse, plus et mindre gebyr til WIPO for deres administration.   3. EF-varemærkeregistrering: Den tredje måde er ved indlevering af en ansøgning om registrering af et va- remærke for alle EU lande ved Harmoniseringskontoret. EF-varemærket har enhedskarakter,  d.v.s.  det  gælder  umiddelbart  i  alle  medlemsstater  og  har samme retsvirkning inden for hele Fællesskabet. Et EF-varemærke kan såle- des kun registreres, overdrages, opgives, erklæres ugyldigt eller bortfaldet og brugen deraf kun forbydes med virkning for hele Fællesskabet. Ved ansøg- ning og registrering af  et EF-varemærke betales der først et grundgebyr på 975 Euro for  selve ansøgningen, og -såfremt  ansøgningen ikke  møder hin- dringer - et grundgebyr på 1100 Euro for registreringen.   Indhold:
5 Formålet med forslaget til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 2869/95 om de gebyrer, der skal betales til Harmoniseringskontoret, er at sikre den fornødne balance på budgettet og samtidig at lette brugernes adgang til systemet. Det foreslås derfor bl.a. at nedsætte gebyrerne for ansøgning, registrering og fornyelser af EF-varemærker samt at nedsætte gebyret for elektroniske ansøgninger.   Forslaget indebærer derfor bl.a., at grundgebyret for ansøgning om registrering af et individuelt varemærke nedsættes fra 975 Euro til 600 Euro. Hvis ansøgningen frem- sendes elektronisk, nedsættes gebyret yderligere til 500 Euro. Det foreslås endvidere at nedsætte grundgebyret for registrering af et individuelt varemærke fra 1100 Euro til 950 Euro og at nedsætte grundgebyret for fornyelse af et individuelt varemærke fra 2500 Euro til 1750 Euro.   Samtidig foreslås det at hæve gebyrerne for klager, herunder gebyret for fremsættelse af indsigelse og gebyret for begæring om ophævelse af et registreret EF-varemærke. Begrundelsen herfor er, at højere klagegebyrer og indsigelsesgebyrer afholder brugerne fra unødige klager/indsigelser, mens gebyret for begæring om ophævelse af et registre- ret EF-varemærke bør hæves for at tilpasse det til indsigelsesgebyret og af hensyn til fortabelses- og ugyldighedssagers komplekse karakter.   Det foreslås derfor at hæve klagegebyret fra 800 Euro til 1200 Euro, at hæve indsigel- sesgebyret fra 350 Euro til 550 Euro og at hæve gebyret for anmodning om ophævelse af et EF-varemærke fra 700 Euro til 1000 Euro. 2.   Europa-Parlamentets holdning Forslaget skal behandles i ”Udvalget vedrørende Gebyrer, Gennemførelsesbestem- melser og Sagsbehandling for Appelkamrene ved Kontoret for Harmonisering i det Indre Marked (varemærker, mønstre og modeller)” efter en særlig procedure. Den- ne særlige procedurer indebærer, at Europa-Parlamentet ikke vil blive underrettet, medmindre de påtænkte foranstaltninger ikke er i overensstemmelse med Udvalgets udtalelse, eller Udvalget ikke afgiver nogen udtalelse.   3.   Nærhedsprincippet Ikke relevant.   4.   Gældende dansk ret Udover reglerne i den omhandlede gebyrforordning (forordning (EF) 2869/95) og Rådets  forordning  (EF)  nr.  40/94  om  EF-varemærker,  findes  reglerne  i  lovbe- kendtgørelse nr. 782 af 30. august 2001 om varemærker og i bekendtgørelse nr. 150 af 11/03/2004 om Patent- og Varemærkestyrelsens gebyrer. 5.   Høring Forslaget   er   sendt   i   høring   med   frist   til   den   8.   april   2005   hos   følgende
6 Advokatrådet,  Akademiet  for  de  Tekniske  Videnskaber  (ATV),  Arbejderbevægel- sens  Erhvervsråd,  Budde,  Schou  &  Ostenfeld  A/S,  Chas.  Hude  A/S,  Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Dansk Forening for Industriens Patent- og Varemær- kespecialister, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Handel og Service, Dansk Indu- stri, DAFFO, Dansk Patent- og Varemærkekonsulentforening af 1953, De Danske Patentagenters   Forening,   Det   Danske   Handelskammer,   Foreningen   Industriel Retsbeskyttelse,  HTS  Interesseorganisationen,  Håndværksrådet,  Høiberg  A/S,  In- geniørforeningen i Danmark (IDA), Internationalt Patent-Bureau A/S, Landbrugs- rådet,  Landsorganisationen  i  Danmark  (LO),  Larsen  &  Birkeholm  A/S,  LEGO Holding A/S, LIF Lægemiddelindustriforeningen, Løvens Kemiske Fabrik, Magnus Jensens Eftf., Novo Nordisk A/S, Novozymes A/S, Patentgruppen A/S, Patrade A/S, Plougmann & Vingtoft A/S, Professor Dr. Jur. Jens Schovsbo, Københavns Universitet, Sandel, Løje & Wallberg, Sø- og Handelsretten, Teknologirådet, Tek- nologisk Institut, Velux Industri A/S og Zacco Denmark A/S. Supplerende notat om høringssvarene vil blive eftersendt. 6.   Andre landes holdninger Der har på nuværende tidspunkt været afholdt ét møde i ”Udvalget vedrørende Ge- byrer,  Gennemførelsesbestemmelser  og  Sagsbehandling  for  Appelkamrene  ved Kontoret for Harmonisering i Det Indre Marked (varemærker, mønstre og model- ler)”. Forhandlingerne er således kun netop startet op, men flere af de andre medlems- lande har foreløbigt tilkendegivet en vis usikkerhed omkring grundlaget for de positive forventninger til Harmoniseringskontorets budget de kommende år. 7.   Foreløbig dansk holdning Regeringen er som udgangspunkt positivt indstillet overfor en nedsættelse af gebyrer- ne ved Harmoniseringskontoret. Dette vil især komme de små og mellemstore danske virksomheder  som  ønsker  at  markedsføre deres  produkter  på  det  fælles europæiske marked til gode.   8.   Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Forslaget vil ikke umiddelbart have hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. 9.   Samfundsøkonomiske konsekvenser Forslaget om nedsættelsen af  visse gebyrer vil generelt gøre det billigere at ansøge om registrering af  EF-varemærker og dermed gøre tilgangen til systemet billigere.    Det  kan  ikke  udelukkes,  at  højere  klagegebyrer,  indsigelsesgebyrer  og ophævelsesgebyrer  vil  kunne  få  en  negativ  indvirkning  på  de  små  og
7 mellemstore virksomheders muligheder for at håndhæve deres rettighe- der overfor ansøgte eller registrerede EF-varemærker. 10.  Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.