Europaudvalget 2004-05 (2. samling), Forsvarsudvalget 2004-05 (2. samling), Det Udenrigspolitiske Nævn 2004-05 (2. samling), Udenrigsudvalget 2004-05 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 222, FOU Alm.del Bilag 101, UPN Alm.del Bilag 59, URU Alm.del Bilag 191
Offentligt
193416_0001.png
193416_0002.png
193416_0003.png
193416_0004.png
193416_0005.png
193416_0006.png
193416_0007.png
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres stedfortrædere
Bilag1
Journalnummer400.C.2-0
KontorEUK
19. juli 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Udenrigsministe-riets notat vedrørende halvårsoversigt i regi af Rådet vedr. almindelige anlig-gender og eksterne forbindelser.
2
NOTATUdenrigsministerietNordgruppenTil:Fra:Emne:
Folketingets EuropaudvalgUdenrigsministerietHalvårsoversigt i regi af Rådet vedr. al-mindelige anliggender og eksterne for-bindelser
J.nr.:Dato:
EUK, A.5-0-019. juli 2005
Almindelige anliggender
ForfatningstraktatenStats- og regeringscheferne blev på Det Europæiske Råd den 16.-17. juni 2005 enigeom en erklæring om ratifikation af forfatningstraktaten. Hovedindholdet af erklæ-ringen var en tænkepause, som skal bruges til en bred debat i alle lande, der bådeskal omfatte borgerne, civilsamfundet, arbejdsmarkedets parter, de nationale parla-menter og de politiske partier, samt EU-institutionerne. Det er op til de enkeltemedlemslande, hvorledes de vil anvende tænkepausen. På et møde i første halvår af2006 vil Det Europæiske Råd foretage en samlet evaluering af de nationale debatterog beslutte, hvordan processen skal videreføres. Det britiske formandskab planlæg-ger dog et uformelt topmøde om EU’s fremtid i efteråret 2005.Dagsorden 2007Det luxembourgske formandskab arbejdede i løbet af foråret 2005 på at opnå enpolitisk aftale ved Det Europæiske Råd den 16.-17. juni d.å. om de finansielle per-spektiver for perioden 2007-2013. Formandskabets kompromisforslag tog ud-gangspunkt i Kommissionens meddelelse af 10. februar 2004, men opererede bl.a.med et lavere udgiftsloft på 1,06% af EU’s BNI. På Det Europæiske Råd den 16.-17. juni d.å. lykkedes det ikke at nå til enighed om en aftale. UK, Nederlandene,Sverige, Finland og Spanien kunne ikke acceptere formandskabets sidste kompro-misforsøg.UK har efterfølgende meddelt, at man vil søge at bringe forhandlingerne videre.Formandskabet planlægger over de kommende måneder at gennemføre bilateralekonsultationer med medlemsstaterne om de finansielle perspektiver med henblik påat fremlægge et revideret kompromisforslag i december 2005.
Lissabon-strategien/økonomiske reformerPå Det Europæiske Råd den 22.-23. marts 2005 foretog man en midtvejsevalueringaf Lissabon-strategien. Det blev besluttet at forbedre styringen af strategien medhenblik på at gøre det lettere at fokusere den samtidigt med, at den overordnedebalance mellem strategiens tre dimensioner (den økonomiske, den sociale og denmiljømæssige) blev respekteret. Et sæt integrerede retningslinier for fremme afvækst og beskæftigelse i EU blev efterfølgende vedtaget. Retningslinjerne skal hjæl-pe medlemslandene til at fastlægge nationale reformprogrammer.
3
Fremdrift i den økonomiske reformdagsorden i EU ventes at have højprioritet under britisk formandskab. I lyset af det franske og nederland-ske nej til forfatningstraktaten er det usikkert, hvor mange konkreteresultater formandskabet vil være i stand til at opnå.UdvidelsenSåfremt Tyrkiet har opfyldt de konkrete betingelser, indledes optagelsesforhandlin-ger den 3. oktober 2005 på basis af en forhandlingsramme, som Rådet skal vedtage.Herudover vil man fastlægge et revideret tiltrædelsespartnerskab for Tyrkiet. Hvadangår Kroatien, ventes optagelsesforhandlinger indledt, når Kroatien opfylder for-udsætningen om fuldt samarbejde med Jugoslavienstribunalet.Revision af EU’s bæredygtighedsstrategiDet Europæiske Råds møde i december 2005 forventes at konstatere, at revisionenaf EU’s bæredygtighedsstrategi er godt undervejs og vil blive færdiggjort under detøstrigske formandskab. Bæredygtighedsstrategien blev vedtaget af Det EuropæiskeRåd i Göteborg i juni 2001 med tilføjelse af den eksterne dimension i 2002. Strate-gien skal ifølge Göteborg-topmødet revideres i forbindelse med tiltrædelse af hverny EU-Kommission. På DER’s møde i marts 2005 besluttede stats- og regerings-cheferne, at den nye bæredygtighedsstrategi skal være mere sammenhængende ogambitiøs, indeholde mål, indikatorer og en effektiv opfølgningsprocedure, væreunderstøttet af en langsigtet vision og fuldt integrere de interne og eksterne dimen-sioner. På DER’s møde i juni 2005 vedtog stats- og regeringscheferne en erklæringom bæredygtig udvikling, som vil skulle danne grundlag for den reviderede bære-dygtighedsstrategi. Kommissionen forventes i september 2005 at fremlægge et op-læg til den reviderede strategi.
Eksterne forbindelser
Udviklingen inden for ESDPDen hastige udvikling af ESDP’en ventes at fortsætte i 2005 uagtet tænkepausen iEU for så vidt angår forfatningstraktaten mv. Listen af igangværende operationer eri perioden april-juli 2005 udvidet med to operationer i Congo i form af sikkerheds-sektorreformbistand og en politimission samt en retsstatsmission til Irak. I juli harRådet vedtaget oprettelsen af et Europæisk Sikkerheds- og forsvarskollegium, derskal fungere som overvejende virtuelt netværk blandt eksisterende akademiske sik-kerhedsinstitutioner. Rådet har endvidere vedtaget dels en EU-støtteaktion til denAfrikanske Unions mission i Darfur, Sudan, dels principbeslutninger vedr. en poli-timission i det palæstinensiske selvstyreområde og principbeslutning om en opfølg-ningsmission til EUPM, Bosnien. Endelig har Rådet principielt erklæret sig villigt tilat sende observatører til Aceh-provinsen i Indonesien. EU’s støtteaktion i Sudan vilvære den første ESDP-operation, der indeholder både civile og militære instrumen-ter. Danmark deltager i de civile dele af operationen, der netop ikke kommer undermilitær kommando.
4
Koordination af civile og militære instrumenter vil generelt være et af hovedtema-erne på ESDP-området under det britiske formandskab i andet halvår af 2005 medden civile-militære celle i fokus. Af særlig interesse for Danmark er cellens opgaver iforhold til civile operationer.Dertil kommer arbejdet med at nå nye styrkemål for 2010, hvor de nye EU-kampgrupper er særligt væsentlige i arbejdet med at forbedre EU's evne til hurtigudsendelse til krisestyringsopgaver. Danmark kan som konsekvens af det danskeforsvarsforbehold ikke deltage i militære operationer og kan ikke bidrage til EU-kampgrupperne, ligesom Danmark heller ikke deltager i det Europæiske Forsvars-agentur.Danmark vil fortsat prioritere opbygningen af den civile dimension af ESDP og iøvrigt deltage i det 'virtuelle' europæiske sikkerheds- og forsvarsakademi, hvis op-rettelse ventes vedtaget af Rådet i juli 2005.EU's adfærdskodeks for våbeneksportDer er enighed mellem medlemsstaterne om at styrke EU's adfærdskodeks for vå-beneksport gennem vedtagelse af en Fælles Holdning, som vil gøre kodeksen juri-disk bindende. Kodeksen er vedtaget ved en erklæring fra Rådet i 1998 og har tilformål at sætte høje fælles minimumsstandarder for overførsel af konventionellevåben og at udbygge udvekslingen af information med henblik på større gennem-sigtighed.MellemøstenFredsprocessen i Mellemøsten ventes fortsat at påkalde sig betydelig opmærksom-hed for Rådet. Bestræbelsen vil være at sikre, at Israels planlagte tilbagetrækning fraGaza og dele af Vestbredden i august 2005 sker i samarbejde med det palæstinensi-ske selvstyre og i overensstemmelse med Kvartettens køreplan for fred. EU’s støttetil Kvartettens udsending for tilbagetrækningen, James Wolfensohn, kan ventesyderligere konkretiseret. Endvidere kan EU’s bidrag til reformering af det palæsti-nensiske sikkerhedsapparat ventes videreført. I relation til Libanon vil fokus fortsatvære på, hvordan EU kan bidrage til videre gennemførelse af resolution 1559 fraFN’s Sikkerhedsråd.IrakFormandskabet ventes at søge at fastholde Irak på EU's dagsorden. Det ventesikke, at formandskabet vil komme med nye, store forslag, men nærmere forsøge atkonkretisere de tilsagn, EU tidligere er kommet med, herunder den pakke som tid-ligere premierminister Allawi blev præsenteret for på DER d. 5. november 2004.IranEU's forhold til Iran ventes at indgå i drøftelserne i Rådet i andet halvår 2005. For-handlingerne mellem EU og Iran vedrørende Irans atomprogram påbegyndtes idecember 2004. Med forhandlingsinitiativet søger EU bl.a. at opnå garantier for, atIrans nukleare program er entydigt civilt. Det er aftalt, at Iran suspenderer sineuranberigelsesaktiviteter, indtil forhandlingerne er afsluttet, samt at IAEA førerkontrol hermed. Forhandlingerne ledes af en fælles EU-Iran Styringskomité, hvorunderarbejdsgrupper forhandler om politiske og sikkerhedsmæssige spørgsmål,
5
teknologi og samarbejde samt nukleare spørgsmål. Rådet ventes også at ville drøfteen forslagspakke til Iran om en handels- og samarbejdsaftale.Også menneskerettighedssituationen forventes at indgå i Rådets drøftelser om Iran.Menneskerettighedssituationen er generelt forværret inden for det seneste år, og deter endnu uvist, hvorledes situationen vil udvikle sig under Irans nye præsident, denultrakonservative Mahmoud Ahmadinejad.Euro-Med samarbejdets tiårs jubilæumRådet forventes at forberede et topmøde for stats- og regeringschefer om EU’ssamarbejde med landene syd og øst for Middelhavet, den såkaldte Barcelona-Proces. Topmødet er planlagt til 27.-28. november 2005 i Barcelona, hvor man vilmarkere tiåret for vedtagelsen af Barcelona-deklarationen, foretage en bedømmelseaf de opnåede fremskridt samt fastlægge konkrete målsætninger for de næste femårs samarbejde mellem EU og partnerlandene.AfrikaRådet ventes at drøfte, hvorledes partnerskabet mellem EU og Afrika kan styrkesyderligere inden for en bred vifte af områder, herunder fred og sikkerhed, god rege-ringsførelse, regional integration, handel og udvikling, bl.a. med det sigte at hjælpede afrikanske lande med at blive i stand til at opfylde FN’s årtusindmålsætningerinden 2015. En langsigtet samlet strategi for EU’s forhold til Afrika vil blive fore-lagt Det Europæiske Råd på mødet i december 2005.Sudan ventes fortsat at være i fokus, herunder opretholdelse af presset på parterne iDarfur om at stoppe volden, holde skyldige ansvarlige og opnå en politisk løsning.Den Afrikanske Unions initiativer vil fortsat aktivt blive støttet. Samtidig vil gen-nemførelsen af fredsaftalen mellem regering og syd fortsat blive søgt fremmet.Udenrigsministrene vil fortsat følge udviklingen i De Store Søers Område. Der læg-ges som tidligere vægt på en regional tilgang for at sikre en varig fred i området.Grundet den generelt forværrede politiske og humanitære situation i Zimbabwe,forventes det britiske formandskab jævnligt at sætte Zimbabwe på dagsordenen,herunder en drøftelse af en eventuel stramning af EU’s sanktioner over for landet.Også lande som Liberia og Elfenbenskysten, som begge har planlagt valg i oktober2005, må forventes at figurere på Rådets dagsorden.
RuslandHovedemnet i forhold til Rusland bliver gennemførelse af handlingsplanen for desåkaldte fire fælles rum (økonomi, retlige og indre anliggender, ekstern sikkerhed,forskning og uddannelse), der blev vedtaget på topmødet i maj 2004. Der arbejdesfor konkrete resultater allerede på topmødet i oktober. Formandskabet vil særligtfremme dialogen om energi.
EU’s NaboskabspolitikDet ventes, at Rådet sent på året vil få forelagt udkast til handlingsplaner undernaboskabspolitikken for Armenien, Azerbajdjan og Georgien. Desuden ventesRådet i forlængelse af udpegelsen af en Særlig Repræsentant for Moldova at drøfte
6
mulighederne for bistand fra EU til grænsemonitorering mellem Ukraine og Mol-dova. Endelig vil Rådet forberede topmødet med Ukraine i oktober.Vestlige BalkanRådet ventes i oktober at vedtage et mandat for forhandling af en Associeringsafta-le med Serbien og Montenegro, og senere på året eventuelt også med Bosnien-Hercegovina. Rådet ventes endvidere at skulle drøfte en kommende udtalelse fraKommissionen vedrørende Makedoniens EU-medlemskabsansøgning indgivet i2004. Der må generelt ventes fortsat fokus på reform og samarbejde med Haag-tribunalet som betingelse for landenes tilnærmelse til EU. Rådet vil følge de drøftel-ser om Kosovos status, der ventes indledt tidligt på efteråret, og understøtte pro-cessen for at sikre, at udfaldet harmonerer med Kosovos europæiske perspektiv.AsienRådet ventes at forberede topmøderne med Indien og Kina i september. På top-mødet vil en omfattende handlingsplan for EUs nye Strategiske Partnerskab medIndien blive lanceret. EU's Strategiske Partnerskab med Kina er under udmøntning.Mulig tildeling af såkaldt markedsøkonomisk status til Kina samt visum- og tilbage-tagelsesområdet vil blive centrale emner på topmødet. Rådet ventes ikke at drøfteevt. ophævelse af våbenembargoen over for Kina.EU’s fortsatte engagement i Afghanistan står centralt i Formandskabets prioriterin-ger for 2005. Dette indebærer bl.a. udsendelse af EU observatører til det kommen-de parlamentsvalg i september 2005 og udarbejdelsen af et rammeforslag til et nytEU - Afghanistan samarbejde i forlængelse af Bonn processen ("Kabul Compact").Rådet forventes også i anden halvdel af 2005 at beskæftige sig med Burma. Væsent-lige problemstillinger er en evt. ny forfatning samt Burmas planlagte overtagelse afformandskabet for ASEAN i 2006.Det transatlantiske forholdI lyset af det britiske formandskabs og Kommissionens erklærede prioritering af detøkonomiske samarbejde over Atlanten ventes fokus i 2. halvår at være rettet mod atomsætte hensigtserklæringerne fra topmødet den 20. juni 2005 i øget økonomisksamarbejde. I dette samarbejde ventes også at indgå emner vedr. forskning, herun-der indenfor renere energi, øget udveksling på uddannelsesområdet mm.
Revision af erklæringen af 10. november 2000 fra Rådet og Kommissi-onen om Det Europæiske Fællesskabs udviklingspolitik
Formandskabet forventer, at Rådet vil kunne revidere den fælles erklæring fra den10. november 2000 fra Råd og Kommission om Fællesskabets udviklingspolitik.Kommissionen har den 14. juli 2005 fremlagt en meddelelse, der kan danne grund-lag for revisionen.TerrorismeTerrorbekæmpelse er en af prioriteterne for det britiske formandskab – dette fokusforventes at blive yderligere forstærket i lyset af terrorbomberne i London. Arbejdetvil tage udgangspunkt i EU’s handlingsplan til bekæmpelse af terrorisme (senestopdateret i juni 2005) samt handlingsplanen til udmøntning af Haag-programmet. IGAERC-regi forventes terrorisme at være på dagsordenen for mødet den 12.-13.
7
december som del af forberedelsen af Det Europæiske Råd i december. Her ventesRådet at vedtage den reviderede handlingsplan til bekæmpelse af terrorisme (denopdateres halvårligt) samt en strategi mod radikalisering og rekruttering til terroris-me.
WTOSom led i de løbende EU-drøftelser om WTO-forhandlingerne i Doha-Rundenforventer formandskabet vedtagelse af substantielle rådskonklusioner på GAERCd. 21.-22. november 2005. Rådskonklusionerne ventes at fokusere på fastlæggelse afEU’s position op til WTO-ministerkonferencen i Hong Kong til december 2005.Formålet med ministerkonferencen er at vedtage en nærmere præcisering af for-handlingsbetingelserne og -rammerne for Doha-runden. Hongkong-mødet vil såle-des ikke afslutte Doha-runden. Drøftelserne vil fortsat finde sted inden for ram-merne af det grundlag, der forelå i forbindelse med WTO-ministermødet i Cancun iseptember 2003 og WTO’s Generelle Råds møde i juli-august 2004.
Udenrigsministeriet