Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK   26. juli  2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Transport- og Energiministeriets notat om regeringens besvarelse af Kommissionens åb- ningsskrivelse nr. 2004/2083 om manglende overholdelse af bestemmelserne i direktiv 1999/62/EF (eurovignettedirektivet).
Notat Til Folketingets Europaudvalg Dato J.nr. Sagsbeh. Org. enhed : : : : 26. juli 2005 104 - 20 RFr 3. Kontor Besvarelse af Kommissionens åbningsskrivelse nr. 2004/2083 om manglende overholdelse af bestemmel- serne i direktiv 1999/62/EF (eurovignettedirektivet) Ved  brev  af  21.  marts  2005  har  Europa-Kommissionen  fremsendt  åb- ningsskrivelse   nr.   2004/2083   vedrørende   ’manglende   overholdelse   af bestemmelserne i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/62/EF af 17.  juni  1999  om  afgifter  på  tunge  godskøretøjer  for  benyttelse  af  visse infrastrukturer’. Det fremgår af åbningsskrivelsen, at Kommissionen er af den opfattelse, at de rabatter, der opereres med på den faste forbindelse over Øresund, ikke opfylder betingelserne for rabatter, der kan tillades i henhold til artikel 7, stk.  10,  i  ovennævnte  direktiv.  Kommissionen  anfører  endvidere,  at  den finder, at rabatterne er i modstrid med artikel 7, stk. 4 og stk. 9, i nævnte direktiv.   Den faste forbindelse over Øresund er et fælles anliggende mellem Dan- mark og Sverige. Grundlaget for opførelsen og driften af den faste forbin- delse  over  Øresund  findes  i  aftale  af  23.  marts  1991  mellem  Danmarks regering og Sveriges regering om en fast forbindelse over Øresund.    Det fremgår af art. 15 i nævnte aftale mellem Danmark og Sverige, at ’Tra- fikantafgifterne skal fastsættes af Konsortiet’. Dette indebærer, at ansvaret for  prisstrukturen  på  den  faste  forbindelse  over  Øresund  i  medfør  af nævnte aftale mellem de to landes regeringer alene ligger hos Øresundsbro Konsortiet, som driver forbindelsen. Øresundsforbindelsen ejes ligeligt af Danmark og Sverige.   Regeringsaftalen giver i sin nuværende udformning ikke de to landes rege- ringer  mulighed  for  en  umiddelbar  indgriben  i  prisforholdene,  herunder spørgsmålet om rabatter, idet det som nævnt alene er Øresundsbro Kon- sortiet, der har kompetencen på prisområdet. Kommissionen har fremsat forslag til revision af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/62/EF af 17. juni 1999 om afgifter på tunge godskø- retøjer for benyttelse af visse infrastrukturer’ KOM (2003) 448. Rådet op- nåede    politisk    enighed    om    forslaget    på    Rådsmødet    (transport, telekommunikation  og  energi)  den  21.  april  2005.  Heraf  fremgår  det  af artikel 7.10 c: Med forbehold af betingelserne i litra a) kan vejafgifterne i undtagelsestilfælde ved speci- fikke projekter af stor europæisk interesse også differentieres på andre måder for at sikre sådanne projekters kommercielle levedygtighed, når de er udsat for direkte konkurrence fra andre transportformer for køretøjer. Den deraf følgende afgiftsstruktur skal være lineær og
Side 3 af 3 proportionel, og skal offentliggøres samt være tilgængelig for alle brugere på lige vilkår og må ikke medføre, at der væltes yderligere udgifter over på andre brugere i form af højere vejafgif- ter.  Inden  den  pågældende  afgiftsstruktur  gennemføres,  kontrollerer  Kommissionen,  om vilkårene i dette stykke er overholdt." Øresundsbron vil falde ind under denne bestemmelse, og den danske rege- ring finder, at Kommissionens åbningsskrivelse bør ses i lyset af det opnå- ede kompromis. Der er imidlertid enighed mellem Danmark og Sverige om, at det på bag- grund af Kommissionens åbningsskrivelse vurderes, at der er behov for at ændre regeringsaftalen, således at de to landes myndigheder fremover får mulighed for at gribe ind i tilfælde, hvor Fællesskabsretten findes ikke at være overholdt.