NOTAT
Udenrigsministeriet
Nordgruppen
Til:
Udenrigspolitisk nævn
J.nr.:
SP, 500.K.1-1
Fra:
Udenrigsministeriet
Dato:
13. juni 2005
Emne:
ESDPs udvikling med særlig fokus på oprettelsen af den civil-militære celle,
herunder spørgsmålet om sekundering af en dansk militærekspert, og konsekvenserne
af det danske forsvarsforbehold
Resume
EUs sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP) er de seneste år skredet hastigt fremad. Operationer
igangsættes, nye initiativer vedtages, og der spores en stigende interesse for at styrke
samarbejdet blandt samtlige medlemslande. ESDP er ikke en konkurrent til NATO, men et
supplement, idet udgangspunktet er, at EUs koordinerede brug af civile og militære
krisestyringsinstrumenter tilfører en merværdi til håndteringen af internationale kriser.
Etableringen af den civil-militære celle skal netop styrke samarbejdet mellem civile og militære
instrumenter.
Det følger af forsvarsforbeholdet, at Danmark ikke deltager i vedtagelse og gennemførelse af
EU-foranstaltninger, der har indvirkning på forsvarsområdet. Danmark deltager på lige fod
med andre medlemslande i opbygningen af civile kapaciteter og i civile operationer. Det stadigt
tættere samarbejde mellem civile og militære instrumenter betyder imidlertid, at konsekvenserne
af det danske forsvarsforbehold udstilles endnu tydeligere. Tendensen må ventes at fortsætte.
Konsekvensen af forsvarsforbeholdet er ikke blot, at Danmark må afstå fra at deltage i
krisestyringsoperationer, som EU gennemfører, herunder på vegne af FN. Forbeholdet betyder
også, at Danmark står uden indflydelse på fastlæggelsen af rammerne for det europæiske
forsvarspolitiske samarbejde, som vil have betydning i lang tid fremover. Endeligt får tendensen
i stadig stigende grad negativ indflydelse på Danmarks deltagelse i andre samarbejder såsom
NATO og det nordiske samarbejde.
- 0 -
Udviklingen inden for ESDP
Overordnet er målsætningen for ESDP, at EU skal oparbejde en evne til at udføre
krisestyringsopgaver, hvor de militære og ikke-militære instrumenter spiller sammen.
Vedtagelsen af den europæiske sikkerhedsstrategi i december 2003 var vigtig som
overordnet ramme for det videre arbejde med ESDP og som en bestræbelse på at skabe
enighed mellem EU-landene om, hvilke sikkerhedspolitiske udfordringer Europa står overfor.
Det var første gang, EU enedes om en overordnet analyse af, hvilke trusler EU står over for, og
hvilke midler der skal til for at imødegå disse. Strategien udpeger fem hovedtrusler: terrorisme,
masseødelæggelsesvåben, staters sammenbrud, organiseret kriminalitet og regionale konflikter.
Hovedtruslerne vurderes at være dynamiske og antages at ville blive langt mere farlige, hvis de