emmerne af Folketingets Europaudvalg res stedfortrædere Journalnummer Kontor 400.C.2-0 EUK 5. september 2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets redegørelse for arbejdet i EU på miljøområdet i andet halvår af 2005.  
2 2 ./. J.nr. D 013-0422   Den Redegørelse til Folketingets Europaudvalg for arbejdet i EU på miljøområdet i andet halvår af 2005 Luxembourg og Storbritannien har fremlagt et fælles arbejdsprogram for 2005. I forbindelse med Stor- britanniens overtagelse af formandskabet i 2. halvår af 2005 er der desuden fremlagt foreløbige dagsor- dener for de to rådsmøder (miljø), som forventes afholdt hhv. 17. oktober og 2. december 2005. På et møde i Danmark i juni samt i et brev til sine kolleger har den britiske miljøminister fremhævet de vigtigste emner for arbejdet i Rådet (miljø) i andet halvår af 2005. Som hovedprioritet og tværgående tema fremhæves klimaforandringer. Formandskabet har koblet klimadiskussionen til G8-processen og ønsker at  gøre klimaforandringer og energi til centrale temaer ved EU-topmøder med 3. lande – her tænkes særligt på Kina, Indien og Rusland. På det uformelle miljøministermøde i september, der afhol- des delvist fælles med det uformelle landbrugsministermøde, vil emnet være forholdet mellem klima- forandringer og landbrug, herunder landbrugets rolle i forhold til at reducere udledninger af drivhusgas- ser. Endvidere har den britiske miljøminister udtrykt ønske om, som led i processen mod udvikling af en EU-strategi for reduktion af drivhusgasser på mellemlangt og langt sigt, at inddrage udledninger fra luftfarten. Endelig står EU’s forberedelse til det 11. partsmøde under klimakonventionen og det første partsmøde under Kyoto-protokollen i november/december højt på dagsordenen.   For det andet vil briterne yde en stærk indsats for at skabe fremdrift i forhandlingerne om forslaget til en samlet revideret kemikalieregulering i EU (REACH). Europa-Parlamentet forventes at afslutte før- ste læsning i løbet af efteråret, og målet for det britiske formandskab er at opnå politisk enighed i Rådet om en ”balanceret pakke” som forbedrer beskyttelsen af miljø og sundhed samtidig med, at kemikalie- industriens innovations- og konkurrenceevne bevares.   Et tredje overordnet tema  for det britiske formandskab er en revision af EU’s bæredygtighedsstra- tegi som efter beslutning i Det Europæiske Råd i marts og juni 2005 om muligt skal vedtages inden udgangen af 2005. Formandskabet forventer, at Kommissionen fremlægger et udkast i oktober 2005. Strategien vil blive behandlet parallelt i flere rådsformationer, men forventes først færdigbehandlet un- der det østrigske formandskab i begyndelsen af 2006. Tæt knyttet til arbejdet med bæredygtighedsstra- tegien  er  medlemsstaternes  arbejde  med  opfølgning  af  handlingsplanen  om  miljøteknologi  samt udarbejdelse og gennemførelse af de såkaldte nationale reformprogrammer, der udgør medlemslan- denes bidrag til realisering af den fokuserede Lissabon-strategi. Som led i behandlingen af bæredygtighedsstrategien fremhæver formandskabet behandling i Rådet af de forventede temastrategier under 6. miljøhandlingsprogram. Formandskabet lægger særlig vægt på stra- tegierne om luft og naturressourcer. Der er dog nogen usikkerhed om datoerne for Kommissionens vedtagelse og offentliggørelse af de enkelte strategier, og det er derfor uklart præcis hvilke strategier, der vil kunne nå at blive behandlet i Rådet. Formandskabet  håber at kunne nå at få en diskussion af mindst et par af strategierne, bl.a. med udgangspunkt i formandskabets generelle prioritering af ”bedre regule-
3 ring” (herunder forenkling af lovgivningen, cost-benefit analyser og konsekvensvurderinger af nye for- slag). Endelig håber formandskabet at kunne begynde forhandlinger om nogle af de tilknyttede direktiv- forslag – her nævnes særligt et nyt luftkvalitetsdirektiv. Den britiske miljøminister har endvidere fremhævet styrkelse af Cardiff-processen gennem praktiske eksempler på integration af miljøhensyn på tværs af rådsformationerne. I den forbindelse fremhæves klima i relation til landbrug og energi. Endvidere nævnes FLEGT forslaget om bekæmpelse af ulovlig tømmerhugst, som behandles i Rådet (landbrug og fiskeri) i oktober. Arbejdet i Rådet (miljø) Formandskabet har i henhold til de udsendte foreløbige dagsordner for de to rådsmøder (miljø) hhv. 17. oktober og 2. december lagt op til at behandle i alt to forslag til miljørelaterede retsakter, seks stra- tegier, en meddelelse samt forberedelse af to internationale konferencer. Følgende sager er sat på dagordenen mhp. opnåelse af politisk enighed: - Forordning om det finansielle instrument for miljøet (Life+). Rammeprogram for tildeling af EU-støtte til aktiviteter, der vedrører beskyttelsen af natur og miljø i Fællesskabet. Den uafklarede situation omkring de financielle perspektiver for EU har betydning for, hvor langt man kan nå i forhandlingerne om Life+. Blandt de øvrige udestående problemstillinger kan nævnes finansierin- gen af Natura 2000 og miljøteknologi. Formandskabet lægger op til politisk debat og mulig opnåel- se af politisk enighed i december. - Temastrategi om luftkvalitet: foreslået revision af lovgivningen om luftkvalitet.   Punktet er sat på dagsorden i december mhp. mulig opnåelse af politisk enighed, forudsat at Kommissionen offentliggør temastrategien om luftkvalitet uden væsentlige forsinkelser. I relation til forenkling af den eksisterende lovgivning om luftkvalitet forventes strategien at indeholde forslag til revision og sammenfatning   af   rammedirektivet   om   luftkvalitet,   tre   datter-direktiver   herunder   (1999/30, 2000/69 og 2002/3) samt muligvis beslutningen om udveksling af overvågningsdata for luftkvalitet (97/101). - REACH:  forordning  vedr.    registrering,  evaluering,  godkendelse  og  begrænsninger  for kemikalier  samt  tilpasning  af  stofdirektivet  (67/548/EØF)  mhp.  tilpasning  til  REACH- forordningen.  Formandskabet  lægger  op  til  en  politisk  debat  af  REACH  pakken  på  rådsmødet (miljø) den 17. oktober, som led i processen frem mod  politisk enighed på rådsmødet (konkurren- ceevne) den 28.-29. november. Følgende sager er på dagsordenen mhp. vedtagelse af rådskonklusioner: - Klimaforandringer.  Formandskabet  lægger  op  til  vedtagelse  af  rådskonklusioner  i  tilknytning  til behandling af tre klimarelaterede emner på oktoberrådsmødet – hhv. forberedelse af det 11. parts- møde til klimakonventionen i november/december, udvikling af en EU-strategi samt fremskridt ift. Kyoto-protokollen (herunder forberedelse af 1. partsmøde). - Meddelelse om luftfartsemissioner. Formandskabet har sat punktet på dagordenen til præsenta- tion i oktober og til mulig vedtagelse af rådskonklusioner i december. - EU’s bæredygtighedsstrategi. Som  led  i  processen  frem  mod  en  revision  af  EU’s  bæredygtig- hedsstrategi (som forventes færdiggjort under det østrigske formandskab), har briterne sat bæredyg-
4 tighedsstrategien på dagsordenen mhp. præsentation fra Kommissionen i oktober og vedtagelse af rådskonklusioner i december. Det forventes at konklusionerne bl.a. vil berøre miljøteknologi. - Forberedelse  af  en  international  kemikaliekonference.  Indenfor  rammen  af  UNEP  har  der siden 2002 været arbejdet med udvikling af en strategi for international håndtering af kemikalier. I februar 2006 afholdes en international kemikaliekonference med det formål at vedtage strategien. Rådskonklusioner om kemikaliekonferencen er på dagsordenen i december. Formandskabet  forventer  desuden  at  gennemføre  politiske  debatter  om  følgende  emner  (udover REACH og LIFE+): - Bedre regulering – temastrategier.   Det britiske formandskab lægger her op til en diskussion af den samlede pakke af temastrategier med udgangspunkt i den tværgående indsats for at implemen- tere handlingsplanen for bedre regulering. Et af målene er at sikre, at nye forslag til regulering under temastrategierne ledsages af brugbare impact assessments, samt at fremme brugen af alternativer til regulering. Den politiske debat vil finde sted på rådsmødet i oktober. - Temastrategi om bæredygtig brug af naturressourcer og temastrategi om forebyggelse og genanvendelse af affald. Politisk debat om de to temastrategier er på dagsordenen i december. Endelig har formandskabet sat et punkt på dagsordenen til fremskridtsrapport og en sidste punkt til præsentation: - Temastrategi om havmiljø. Fremskridtsrapport på rådsmødet i december. - Biodiversitetsstrategi. Præsentation fra Kommissionen i december. Derudover overgår en række forslag til afslutning i forligsprocedure eller til mulig andenbehandling og endelig vedtagelse i Rådet (miljø) i andet halvår af 2005. Det drejer sig om: - Direktiv om forvaltning af badevandskvalitet   - Direktiv om håndtering af affald fra udvindingsindustrien - Forordning om overførsel af affald - Forordning om begrænsning af fluorholdige drivhusgasser (F-gasser) - Direktiv om emissioner fra luftkonditioneringsanlæg i motorkøretøjer Nye forslag fra Kommissionen (Generaldirektoratet for Miljø) Kommissionen har tilkendegivet, at man forventer at fremsætte forslag på følgende områder i andet halvår af 2005: - Temastrategier om: - Luftforurening, herunder forslag til revideret luftkvalitetsrammedirektiv m.fl. - Affaldsforebyggelse og genanvendelse, herunder forslag til revideret affaldsrammedirektiv - Bæredygtig anvendelse af naturressourcer - Havmiljø, herunder muligt forslag til rammedirektiv - Jord, herunder forslag til rammedirektiv - Bæredygtig anvendelse af pesticider, herunder forslag til rammedirektiv - Bymiljø - Meddelelse om luftfartsemissioner - Meddelelse om strategi rettet mod at standse forringelsen af biodiversiteten inden 2010 - Meddelelse om revision af EU’s bæredygtighedsstrategi
5 Miljørelaterede forslag i andre råd Rådet (landbrug og fiskeri). EU’s strategiske retningslinier for landdistriktsudvikling er på dagsorde- nen til politisk enighed/ vedtagelse i oktober. I september er to konkrete GM-majs (GA21 og MON 863) på dagsordenen til godkendelse til fødevarebrug. Endvidere forventes en udveksling af synspunk- ter om muligheder og principper for at øge tiltagene for genopretning af fiskebestanden. I oktober for- ventes rådet at vedtage forordningen om etableringen af et frivilligt licenssystem for import af tømmer til  Den  Europæiske  Union  (FLEGT).  Endvidere  forventes  rådet  i  oktober  at  udveksle  synspunkter/ vedtage konklusioner om EU’s bæredygtighedsstrategi. Endelig forventes politisk enighed i oktober om forordningen vedrørende en europæisk fiskerifond, som bl.a. kan omfatte støtte til marine Natura 2000 områder. På mødet i december forventes en præsentation af rapport om sameksistens (ift. genmodifice- rede afgrøder) samt fremskridtsrapport/ politisk debat om temastrategien for bæredygtig brug af pesti- cider og revision af 91/414 direktivet (om pesticidgodkendelse). Rådet (transport, telekommunikation og energi) forventes på et møde i december at diskutere kli- maforandring  og  bæredygtig  energi,  herunder  en  europæisk  plan  for  energieffektivitet,  en  biomasse handlingsplan  og  en  midtvejsrapport  om  finansiering  af  bæredygtig  energi  mhp.  mulig  vedtagelse  af rådskonklusioner. Rådet (konkurrenceevne) har på mødet i oktober en præsentation og mulig politisk debat af den tred- je rapport om en europæisk strategi for biovidenskab og bioteknologi. Endvidere lægger formandskabet op til en politisk debat om REACH-pakken i oktober mhp. opnåelse af politisk enighed på mødet i november. På møderne i oktober og november forventes desuden en politisk debat om forslaget til det syvende  rammeprogram  for  forskning  og  teknologisk  udvikling.  Direktivet  om  tjenesteydelser  i  det indre marked forventes at være på dagsordenen i oktober til politisk debat og mulig opnåelse af politisk enighed i november. I forhold til Bedre Regulering forventes en fremskridtsrapport i oktober og poli- tisk debat samt vedtagelse af rådskonklusioner i november. Endelig forventes i november politisk debat om etableringen af et rammeprogram for konkurrenceevne og innovation, som bl.a. omfatter støtte til miljøteknologisk innovation Rådet (alm. anliggender og eksterne forbindelser) forventes at  beskæftige sig med de finansielle rammer 2007-2013 på møderne i oktober, november og december. Endvidere forventes EU’s position til det kommende WTO-møde at være på dagsordenen i november. Rådet (økonomi og finans) forventes at behandle revisionen af EU’s bæredygtighedsstrategi på mø- det i november.
ENVIRONMENT COUNCIL 17 OCTOBER 2005 1. REACH –  Commission simplification priority Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council concern- ing   the   registration,   evaluation,   authorisation   and   restriction   of   chemicals (REACH),  establishing  a  European  Chemicals  Agency  and  amending  Direc- tive 1999/45/EC and Regulation (EC) (on Persistent Organic Pollutants) Interinstitutional File: 2003/0256 (COD) Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Council Directive 67/548/EEC in order to adapt it to Regulation (EC) of the Euro- pean  Parliament  and  of  the  Council  concerning  the  registration,  evaluation,  au- thorisation and restriction of chemicals Interinstitutional File: 2003/0257 (COD) = Policy debate 2. Climate Change: preparation for COP 11 development of EU strategy progress towards Kyoto (including update on European Climate Change Programme) = Council conclusions 3. Better Regulation –  Thematic Strategies Policy debate 4. EU Sustainable Development Strategy Presentation by the Commission 5. Communication on Aviation Emissions Presentation by the Commission __________
ENVIRONMENT COUNCIL 2 DECEMBER 20051 1. Thematic Strategy on Air Quality: proposed Revision of Air Quality Legislation (poss.) Political agreement 2. Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council concerning the Financial Instrument for the Environment (LIFE+) Interinstitutional File: 2004/0218 (COD) Policy debate/(poss.) Political agreement 3. Thematic Strategy on the Sustainable Use of Natural Resources and the Thematic Strategy on the Prevention and Recycling of Waste Policy debate 4. Communication on Aviation Emissions (poss.) Council conclusions 5. EU Sustainable Development Strategy Council conclusions 6. Marine Thematic Strategy Progress Report 7. Preparation for the International Conference on Chemicals Manage- ment (Development of SAICM) Council conclusions 8. Biodiversity Strategy Commission presentation __________ 1 This is a provisional date