Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 2. september 2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Transport- og Energiministeriets statusnotat over væsentlige og aktuelle sager på ministeri- ets område under det britiske EU-formandskab i andet halvår af 2005.  
2 Notat Dato J.nr. Sagsbeh. Org. enhed : : : : 127 -1 Rno/Mic 3. Kontor Statusnotat over væsentlige og aktuelle sager på Transport- og Energiministeriets område under det britiske EU- formandskab i andet halvår af 2005. I det følgende redegøres for de væsentligste større sager, som må forventes at blive behandlet under det britiske formandskab. Transport: På transportområdet har UK  -formandskabet meldt ud, at man vil fortsætte arbejdet i Rådet,  hvor  det  luxembourgske  formandskab  slap.  Man  vil  drøfte  sager  på  alle transportområder, og der vil blive afholdt to formelle Råd  smøder, dvs. henholdsvis den 6. oktober og den 5. december 2005. Tværgående emner: Satellitnavigationssystemet Galileo: Galileo-projektet befinder sig i udviklingsfasen, og denne del af projektet varetages af Fællesforetagendet (Galileo Joint Undertaking), der blev etableret efter Rådsm   ø- de (transport) i marts 2002. Fællesforetagendet har bl.a. til opgave at finde det ko  n- sortium, der skal drive Galileo-systemet. I juni 2004 vedtog Rådet forordningen om forvaltningsstrukturerne for det europæ   i- ske program for satellitbaseret radionavigation. Formålet med forordningen er opre t- telse af  et  EU-agentur,  som  skal  sikre  tilsynet  med  etablerings-  og  driftsfaserne  af det  europæiske  globale  satellitnavigationss  ystem  (benævnt:  GNSS).  Agenturet  er under etablering. Man  har  løbende,  efter  Rådsafgørelser,  knyt   tet  tredjelande  til  projektet,  herunder eksempelvis USA, Kina, Israel og Indien. Ifølge formandskabets foreløbige dagsordener for TTE rådsmøderne (dvs. transport - ,  telekom-  og  energi-Rådssammensætningen)  skal  der  afrapport   eres  om  status  for forhandlinger med tredjelande på Rådsmøde i oktober og i december. På sidstnæv n- te  Rådsmøde  skal  der  ligeledes  afrapporteres  om  status  vedrørende  udvælgelse  af koncessionshaver, som man forventer, at der indgås kontrakt med i januar 2006. Landtransport: Offentlig trafikbetjening.
3 Kommissionen vedtog sit forslag til forordning om offentlig personbefordring med jernbane og vej. Det foreslåede anvendelsesområde er national og international o  f- fentlig personbefordring med jernbane og andre skinnekøretøjer og ad vej. Ifølge Ko mmissionen er formålet med forordningsforslaget at sikre levering af tj e- nesteydelser af almen interesse, som er hyppigere, sikrere, bedre eller billigere end hvad der kan opnås ved alene at lade markedskræfterne virke. Forslaget har endnu ikke været drøfte   t i Rådet. UK-formandskabet sigter mod politisk enighed om forslaget om offentlig personbe- fordring med jernbane og vej på Rådsmøde den 5. december 2005. Jernbanepakke III. Kommissionen fremlagde den 5. marts 2004 forslag til jernbanepakke III, der inde- holder fire forslag: 1. Forslag til ændring af Rådets direktiv 91/440/EØF om udvikling af Fælle s- skabets jernbaner. Forslaget indebærer en åbning af medlemsstaternes jernbanenet for intern   a- tional passagertransport og for cabotage (indenrigskørsel) i forbindelse me d international passagertransport fra 1. januar 2010. Forslaget har endnu ikke været substansbehandlet i Rådet. 2. Forslag til direktiv om certificering af togpersonale der betjener lokomotiver og tog på Fællesskabets jernbanenet. Der stilles forslag om indfø relse af krav til lokomotivføreres såvel mentale som fysiske helbred, uddannelse, herunder kendskab til rullende materiel og infrastruktur, eksamen og certificering svarende til systemer, som enten alle- rede  er  indført  eller,  som  er  ved  at  blive  indført  i  a  ndre  transportsektorer. Der  blev  opnået  fælles  tilgang  i  Rådet  (transport,  tel ekommunikation  og energi) den 9.-10. december 2004 om dette forslag. 3. Forslag til forordning om kompensation for manglende opfyldelse af kvali- tetsbetingelser i kontrakter om jernbanegodsbefordring. Kommissionen foreslår en harmonisering af kontraktlige betingelser vedr ø- rende blandt andet kompensation for tabt gods, for beskadiget gods, for for- sinkelser, herunder for manglende information om forsinkelser og for følg e- skader, såvel so m en tilpasning af erstatningsniveauerne. Forslaget er endnu ikke blevet substansbehandlet i Rådet. 4. Forslag til forordning om rettigheder og pligter gældende for passagerer i i  n- ternational tog trafik. Forslaget indebærer fastsættelse af rettigheder og plig ter for passagererne på internationale  jernbaneforbindelser.  Forslaget  indeholder  krav  vedrørende: Jernbanevirksomhederne   erstatningsansvar   i   forhold   til   passagerne   ved eventuelle ulykker, aflysninger og forsinkelser, informationsniveauet til pas- sagerne før, under og efter rejsen og herunder også jernbanevirksomhede  r- nes forpligtigelse til at varetage salg af billetter til internationale rejser, han- dicaptilgængeligheden  samt  oprette  lse  af  et  organ,  der  skal  være  ansvarlig for gennemførelsen af foror dningen. Forslaget  blev  senest  drøftet  på  Rådsmødet  (transport,  telekomm unikation og  energi)  den  27.-28.  juni  2005,  hvor  Rådet noterede sig formandskabets rapport om arbejdet med forslaget. Det britiske formandskab stiler mod enighed om forslaget om udvikling af Fælle  s- skabets jernbaner og forslaget om forslaget om rettigheder og pligter gældende for
4 passagerer i international tog trafik på Rådsmødet (transport, telekommunik   ation og energi) den 5. december 2005. Luftfart. Eksterne relationer. På Rådsmødet (transp   ort, telekommunikation og energi) den 5.-6. juni 2003 vedtog Rådet en afgørelse om bemyndigelse af Kommiss  ionen til at indlede forhandlinger med USA om at lade en fællesskabsaftale om oprettelse af et "åbent luftfartsomr   å- de" (OAA) træde i stedet for medlem  slandenes bilaterale luftfartsaftaler. Kommissionen har herefter gennemført en række forhandlingsrunder med USA. Kommissionen  forventes  på  Rådsmødet  (transport,  telekommunik   ation  og  energi) den  6.  oktober  2005  og  den  5.  december  2005  at  afrapportere  fra  forhandlingerne med USA. Rettigheder for handicappede. Kommissionens forslag lægger op til fælles regler for behandlingen af luftfartspas- sagerer med nedsat mobilitet forårsaget af alder eller andre årsager. Kommissionen begrunder forslaget om indførelse af lovgivning med, at luftfartsselskaber og luft- havne  ikke  kan  blive  enige  om,  hvem  der  har  ansvaret  for  at  hjælpe  bevægelses- hæmmede passagerer i lufthavnsområdet. Derfor lægger forslaget op til følgende: 1.   At sikre, at bevægelseshæmmede passagerer tilbydes en samlet hjælpepakke.   2.   At lægge ansvaret for hjælp i lufthavne til bevægelseshæmmede passagerer på  lufthavnenes  forvaltningsorganer,  tillade  disse  at  opkræve  penge  herfor hos luftfartsselskaberne samt definere de forskellige former for hjælp, som den nedsatte mobilitet kan forårsage. 3.   At sikre, at den hjælp til bevægelseshæmmede passagerer, der skal ydes om- bord på flyene, ydes gratis af luftfartsselskabet. 4.   At  sikre,  at  bevægelseshæmmede  passagerer  ikke  udsættes  for  ringere  be- handling end andre passagerer og at sikre, at disse passagerer ikke afvises på grund af deres mobilitetsproblemer. 5.   At sikre regler angående de pågældende passagerers rettidige varsel af luft- havne og luftfartsselskaber om behov for hjælp. 6.   At medlemsstaterne sikrer håndhævelse for manglende overholdelse af be- stemmelserne. Forordningen finder anvendelse i forbindelse med personer med nedsat mobilitet, der rejser til, fra eller i transit i lufthavne på medlemslandenes territorier. Det britiske formandskab stiler mod en enighed på Rådsmødet (trans   port, telekom- munikation og energi) den 5. december 2005. Maritim transport. Liberalisering af havnetjenester. Den  20.  november  2003  forkastede  Europa-Parlamentet  det  forslag  til  markedsad- gang til havnetjenester, der var opnået enighed om efter en langvarig  og indgående behandling i EU-institutionerne. Kommissionen fremsatte derfor den 13. oktober 2004 nyt forslag til liberalisering af havnetjenester. De omfattede havnetjenester er lodsning, bugsering, trosseføring, godshåndt  ering og passagerbetjening. I forhold til det forkastede forslag er der en række nye elementer så som begrænsning af mulighederne for selvse   rvicering samt krav om tilladelse for at udføre havnetjenester.
5 Forslaget blev præsenteret af Kommissionen på Rådsmødet (transport, telekomm u- nikation og energi) den 9.-10. december 2004. Det  britiske  formandskab  stiler  mod  politisk  enighed  om  forslaget  på  Råd  smødet (transport, telekommunikation og energi) den 5. december 2005. Energi. Hovedprioriteringerne på energiområdet for det britiske formandskab er: konsolidering af det indre marked for energi, fremme af energieffektivitet og vedvarende energi, og styrkelse  af  energirelationerne  med  lande  uden  for  EU,  inklusive  Rusland  og Sydøsteuropa. Energieffektivisering på slutbrugerniveau og energitjen ester. Formålet med direktivforslaget om energieffektivitet i slutanvendelser og om ener- gitjenester er todelt: Dels at reducere energiforbruget af hensyn til forsyningssikker- heden og miljøet, dels at få energimarkedet til at fungere bedre, så markedskræfter- ne får mulighed for at allokere de økonomiske ressourcer og naturressourcer effek- tivt. Der blev opnået politisk enighed om dette direktiv på rådsmødet (transport, tele- kommunikation og energi) den 27.-28. juni 2005. Formandskabet forventer, at der gennem  trialogforhandlinger  med Europa-Parlamentet  og  Kommissionen  kan  op- nås enighed i anden læsning om direktivet om energieffektivitet og energitjeneste- ydelser.   På  visse  punkter  er  der  stor  afstand  mellem  Rådet  på  den  ene  side  og  Europa- Parlamentet og Kommissionen på den anden side, og udfordringen er derfor stor for formandskabet. Det gælder først og fremmest  spørgsmålet om bindende mål- sætninger  for  energieffektivitetsforbedringer,  hvor  Rådet  afviste  Kommissionens forslag og ændrede det til vejledende målsætninger, mens Europa-Parlamentet fast- holdt målsætningernes bindende karakter og oven i købet forhøjede dem i forhold til Kommissionens forslag. Bedre  regulering:  Implementering  og  resultatet  af  oprettelsen  af  det  indre  marked for el og gas. Med hensyn til det indre marked for el og gas forventes Kommissionen at fremlæg- ge to væsentlige rapporter inden årets udgang: dels en rapport om medlemslandenes implementering  af  el-  og  gasdirektiverne,  dels  en  foreløbig  afrapportering  vedrø- rende en sektorundersøgelse af konkurrencen på el- og gasmarkederne i EU.   Sektorundersøgelsen  blev  igangsat  af  Kommissionen  i  juni  2005.  Formandskabet lægger op til, at Rådet på grundlag af disse rapporteringer afholder en politisk debat på rådsmødet (energi) den 1. december om bedre regulering med henblik på mere effektiv el- og gasliberalisering. Kommissionens grønbog om energieffektivitet. Kommissionen  præsenterede  på  Rådsmødet  (transport,  telekommunikation  og energi) den 28. juni 2005 en grønbog om energieffektivisering. Kommissionen op- fordrer heri til en grundig og omfattende debat blandt alle berørte parter om hvor- dan energieffektivisering og energibesparelser kan reducere omkostningerne, bidra- ge til energiforsyningssikkerhed og reducere drivhusgasemissionerne. På grundlag af
6 resultatet af debatten er det Kommissionens intention at fremlægge en handlings- plan i 2006, der indeholder prioriteringer af indsatsen og evt. også forslag til retsak- ter.   Formandskabet  har  oplyst,  at  man  endnu  ikke  har  lagt  sig  fast  på  noget  bestemt ”slutprodukt” for Rådets arbejde med Grønbogen, men at rådskonklusioner er én af  mulighederne.  På  den  foreløbige  dagsorden  for  rådsmødet  (energi)  den  1.  de- cember  2005  har  formandskabet  indtil  videre  lagt  op  til  en  politisk  debat  om  en prioritering af indsatsen for øget energieffektivisering på såvel fællesskabsplan som på nationalt plan. Formandskabet  overvejer  i  øvrigt  at  foreslå  mere  generelle  rådskonklusioner  om klimaforandring og bæredygtig energi, og en prioritering af en øget indsats for ener- gieffektivisering vil i givet fald indgå i sådanne konklusioner. Internationale energisager Formandskabet forventer, at Rådet kan træffe beslutning om Kommissionens un- dertegnelse på EU’s vegne af en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og sta- terne  i  Sydøst-Europa  med  henblik  på  oprettelsen  af  et  regionalt  energimarked. Aftalen  integrerer  de  pågældende  lande  i  EU’s  indre  marked  for  el  og  gas  ved  at indføre principperne for det indre energimarked i de pågældende lande. For så vidt angår EU-Rusland energidialogen ønsker formandskabet at skabe mere fremdrift i energisamarbejdet med Rusland. Formålet er især at forbedre EU’s for- syningssikkerhed for olie og gas. Formandskabet forbereder et møde på ministerni- veau den 3. oktober i et nyoprettet forum, EU-Rusland ”Energy Permanent Part- nership  Council”.  Hensigten  med  dette  møde  er  at  give  politisk  opbakning  til  en række  praktiske  og  konkrete  initiativer,  som  derefter  vil  kunne  blive  bekræftet  på højeste niveau, nemlig ved EU-Rusland topmødet dagen efter, den 4. oktober 2005.   Som et yderligere skridt i en styrket dialog med de olieproducerende lande planlæg- ger formandskabet endvidere et opfølgende møde til det første møde på minister- niveau  i  EU-OPEC  dialogen,  der  blev  afholdt  den  9.  juni  2005.  Det  kommende møde,  som  på  EU-siden  vil  være  med  deltagelse  af  trojkaen,  forventes  afholdt  i december 2005