Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EU-sekr. 16. september 2005 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Er- hvervsministeriets notater vedr. Kommissionens forordning (EF) nr. 2869/95 om de gebyrer, der skal betales til Kontoret for Harmonisering i det Indre Marked (OHIM). Forslaget behandles i Udvalget vedrørende Gebyrer, Gennemførelsesbe- stemmelser og Sagsbehandling for Appelkamrene ved Kontoret for Harmo- nisering i Det Indre Marked. Der foretages afstemning om forslaget den 20. september 2005. Vurderingen er, at en reduktion af gebyrerne især vil komme de små og mel- lemstore danske virksomheder, der ønsker at markedsføre deres produkter på det europæiske marked, til gode. Regeringen kan på denne baggrund støtte Kommissionens forslag.
2 Notat til Folketingets Europaudvalg om Kommissionens forord- ning (EF) nr. 2869/95 om de gebyrer, der skal betales til Kontoret for Harmonisering i det Indre Marked (OHIM) ./. Ovennævnte forslag er beskrevet i vedlagte notat. 15. september 2005 PVS/APA
3 Forslaget behandles i Udvalget vedrørende Gebyrer, Gennemførelsesbestemmelser og Sagsbehandling for Appelkamrene ved Kontoret for Harmonisering i Det Indre Marked. Der foretages afstemning om forslaget den 20. september 2005. Kommissionens forslag til ændring af sin egen gennemførelsesforordning om geby- rer er udarbejdet på baggrund af forventningerne om en stigning i gebyrindtægterne til OHIM på ca. 50 mio. euro årligt de kommende år. Særligt forventes indtægterne at stige for så vidt angår fornyelserne af varemærkeregistreringer, som kan ske for første gang fra 1. november 2005. Da der principielt skal være balance i budgettet, har Kommissionen foreslået en reduktion i de samlede gebyrindtægter på 35 – 40 millioner € årligt. Fra dansk side har man under forhandlingerne arbejdet for en reduktion af gebyrerne for klager og indsigelser, da Kommissionens første forslag lagde op til en forhøjelse af disse gebyrer. Det seneste forslag fastholder disse gebyrer på det aktuelle niveau. Fra dansk  side  har  man  ligeledes  støttet,  at gebyrforskellen  mellem  papir og  elektronisk ansøgning m.v. ikke er for stor. Vurderingen er, at en reduktion af gebyrerne især vil komme de små og mellemstore danske virksomheder, der ønsker at markedsføre deres produkter på det europæiske marked, til gode. Regeringen kan på denne baggrund tilslutte sig Kommissionens forslag.
4 Kommissionens forordning (EF) nr. 2869/95 om de gebyrer, der skal betales til Kontoret for Harmonisering i det Indre Marked (OHIM) Resumé Kommissionens forslag til ændring af sin egen gennemførelsesforord- ning om gebyrer er udarbejdet på baggrund af forventningerne om en stigning  i  gebyrindtægterne  til  OHIM  på  ca.  50  mio.  Euro  årligt  de 15. september 2005 Sag EM 1998 01915 PVS/APA/NHS
5 kommende år. Særligt forventes indtægterne at stige for så vidt angår fornyelserne  af varemærkeregistreringer, som kan  ske  for første  gang fra 1. november 2005. Da der principielt skal være balance i budgettet, har Kommissionen foreslået en reduktion i de samlede gebyrindtægter på 35 – 40 millioner € årligt. 1.   Baggrund og indhold Kommissionen fremsatte den 29. november 2004 et ændringsforslag til Kommissionens forordning (EF) nr. 2869/95 om de gebyrer, der skal betales til OHIM (gennemførelsesforordningen).   Hjemmel til ændringsforslaget er artikel 139, stk. 3, jf. artikel 158 i Rådets forordning  (EF)  nr.  40/94  af  20.  december  1993  om  EF-varemærker (grundforordningen).   Forslaget behandles i Udvalget vedrørende Gebyrer, Gennemførelsesbestemmelser og Sagsbehandling for Appelkamrene ved Kontoret for Harmonisering i Det Indre Marked.  Kravet  til  vedtagelse  er  kvalificeret  flertal.  Der  foretages  afstemning  om forslaget den 20. september 2005. EF-varemærkesystemet trådte i kraft for snart 10 år siden og de første fornyelser af varemærkeregistreringer  kan  ske  fra  1.  november  2005.  Dette  kombineret  med  en forventet stigning i antallet af ansøgninger medfører, at der forudses en betydelig for- øgelse i OHIMs gebyrindtægter, som forventes at stige med ca. 50 millioner € årligt frem til 2016 med fastholdelse af gebyrniveauet. Ifølge  grundforordningens  artikel  139,  stk.  2,  skal  gebyrernes  størrelse  fastsættes,  så provenuet sikrer, at OHIMs budget balancerer. Det er Kommissionens ansvar, at ge- byrerne bliver justeret. Med ændringsforslaget vil der ske reduktioner i gebyrindtæg- terne på mellem 35 – 40 millioner € årligt.   Under forhandlingerne har Kommissionen fire gange ændret sit oprindelige forslag og formindsket  reduktionerne.  Som  det  fremgår  af  bilag  1  indebærer  det  seneste  æn- dringsforslag bl.a., at grundgebyret for ansøgning om registrering af et individuelt va- remærke nedsættes fra 975 Euro til 900 Euro med rabat på 150 Euro ved elektroniske ansøgninger. Endvidere nedsættes grundgebyret for selve registreringen af et individu- elt varemærke fra 1100 Euro til 900 Euro og grundgebyret for fornyelse af et individu- elt varemærke fra 2500 Euro til 1500 Euro – også her er der rabat ved elektroniske fornyelser på 150 Euro.   Indsigelses- og klagegebyr samt gebyret for anmodning om ophævelse af en registre- ring forbliver uændret ifølge det seneste forslag. 2.   Europa-Parlamentets holdning Ændringsforslaget behandles efter komitologiproceduren. Europa-Parlamentet høres derfor ikke.
6 3.   Nærhedsprincippet Der  er  tale  om  en  gennemførelsesforanstaltning  for  en  allerede  vedtagen  retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevant. 4.   Gældende dansk ret Udover reglerne i den omhandlede gebyrforordning (forordning (EF) 2869/95) og Rådets forordning (EF) nr. 40/94 om EF-varemærker findes reglerne i lovbekendt- gørelse nr. 782 af 30. august 2001 om varemærker og i bekendtgørelse nr. 150 af 11/03/2004 om Patent- og Varemærkestyrelsens gebyrer. 5.   Høring Advokatrådet,  Akademiet  for  de  Tekniske  Videnskaber  (ATV),  Arbejderbevægel- sens  Erhvervsråd,  Budde,  Schou  &  Ostenfeld  A/S,  Chas.  Hude  A/S,  Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Dansk Forening for Industriens Patent- og Varemær- kespecialister, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Handel og Service, Dansk Indu- stri,  Dansk  Opfinderforening  (DaFFO),  Dansk  Patent-  og  Varemærkekonsulent- forening af 1953, De Danske Patentagenters Forening, Det Danske Handelskam- mer, Foreningen Industriel Retsbeskyttelse, Handel, Transport og Serviceerhverve- ne  (HTS),  Håndværksrådet,  Høiberg  A/S,  Ingeniørforeningen  i  Danmark  (IDA), Internationalt Patent-Bureau A/S, Landbrugsrådet, Landsorganisationen i Danmark (LO), Larsen & Birkeholm A/S, LEGO Holding A/S, LIF Lægemiddelindustrifor- eningen, Løvens Kemiske Fabrik, Magnus Jensens Eftf., Novo Nordisk A/S, No- vozymes A/S, Patentgruppen A/S, Patrade A/S, Plougmann & Vingtoft A/S, Pro- fessor Dr. Jur. Jens Schovsbo, Københavns Universitet, Sandel, Løje & Wallberg, Sø-  og  Handelsretten,  Teknologirådet,  Teknologisk  Institut,  Velux  Industri  A/S, VKR Holding A/S og Zacco Denmark A/S.   Dansk Handel & Service, Advokatrådet og Landbrugsraadet har ingen bemærkninger til forslaget. Dansk Opfinderforening, VKR Holding A/S, Dansk Forening for Indu- striens Patent- og Varemærkespecialister, Novo Nordisk A/S samt HTS er generelt positive over for forslaget, men har fremsat kommentarer og ønsker til forbedringer. Dansk Opfinderforening har foreslået, at klagegebyret, indsigelsesgebyret samt gebyret for anmodning om ophævelse sænkes fra henholdsvis 800 Euro til 350 Euro, 350 Eu- ro til 150 Euro og 700 Euro til 300 Euro. Begrundelsen er, at mærkeindehavere og små firmaer vil have større mulighed for at gøre indsigelse, samt at det vil harmonere mere med forholdene i USA. Novo  Nordisk  A/S,  VKR  Holding  A/S,  DI  samt  Dansk  Forening  for  Industriens Patent-  og  Varemærkespecialister  finder  det  afgørende,  at  gebyrnedsættelserne  ikke medfører  nogen  form  for  forringelse  af  kvaliteten  eller  sagsbehandlingstiden  hos OHIM. Tværtimod mener man, at en yderligere forkortelse af sagsbehandlingstiden ville være at foretrække frem for en nedsættelse af gebyrerne. Der er stor interesse for på så tidligt et tidspunkt som muligt at få vished om EF-varemærkets gyldighed frem for at opnå en forholdsvis lille besparelse på gebyrerne.
7 HTS påpeger for så vidt angår gebyrforhøjelserne i det oprindelige forslag vedrørende klager og indsigelser, at der er tale om store stigninger. Man frygter, at forslaget vil medføre, at relevante klager og indsigelser ikke bliver indgivet. Endvidere  har  forslaget  været  i  høring  i  EU-specialudvalget  for  Konkurrence  og Vækst med frist til bemærkninger den 31. august 2005. Der er ikke modtaget bemærk- ninger til ændringsforslaget fra specialudvalget. 6.   Andre landes holdninger Adskillige lande støtter en nedsættelse af ansøgningsgebyret. Der er desuden gene- rel tilslutning til, at gebyrerne for indsigelse, klage og ophævelse ikke bør stige. 7.   Foreløbig dansk holdning Fra dansk side har man som udgangspunkt været positivt indstillet overfor en nedsæt- telse af gebyrerne. En reduktion vil især komme de små og mellemstore danske virk- somheder, der ønsker at markedsføre deres produkter på det europæiske marked, til gode. Samtidigt har man fra dansk side støttet en sammenkædning af reduktionerne med debatten om forholdet mellem de nationale kontorer og OHIM, herunder at en reduktion ikke må gå ud over kvaliteten i OHIMs arbejde. Fra dansk side har man under forhandlingerne arbejdet for en reduktion af gebyrerne for klager og indsigelser, da Kommissionens første forslag lagde op til en forhøjelse af disse gebyrer. Det seneste forslag fastholder disse gebyrer på det aktuelle niveau. Fra dansk  side  har  man  ligeledes  støttet,  at gebyrforskellen  mellem  papir og  elektronisk ansøgning m.v. ikke er for stor. Regeringen kan på den baggrund støtte forslaget. 8.   Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Ændringsforslaget vil ikke umiddelbart have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. 9.   Samfundsøkonomiske konsekvenser Ændringsforslaget  vil  generelt  gøre  det  billigere  at  ansøge  om  registrering  af  EF- varemærker  og  dermed  gøre  tilgangen  til  systemet  billigere  for  brugerne.  Der  må derfor  forventes  et  øget  antal  ansøgninger  om  EF-varemærkeregistreringer  som følge af gebyrreduktionerne 10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Europaudvalget er tidligere orienteret om sagen ved grundnotat den 29. april 2005.
8 Bilag 1 Kommissionens   forslag   til   gebyrændringer   vedrørende   EF- varemærker EUR Kom forslag 18.07.05 Gældende gebyrer Grundgebyr 900    975   Grgeb elektronisk     750 975 Grgeb fælles VM 1300 2200 Grundgebyr reg 900 1100 Grundgebyr reg fællesVM 1900 2200 Indsigelsesgebyr ingen ændring 800 Fornyelsesgebyr Fornyelsesgebyr eletronisk 1500 1350 (nyt) 2500 - Fornyelsesgebyr fælles VM 3500 5000 Gebyr begæring om   fortabelse   el ugyldighed ingen ændring 700 Klagegebyr ingen ændring 800