Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 23. september 2005 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministe- riets reviderede notat samt grundnotat om forslag til ændring af bilag I i Eu- ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/32/EF af 7. maj 2002 om uøn- skede stoffer i foderstoffer, dokument SANCO/00216/2005, SAN- CO00362/2005 og SANCO/1996/2005. Forslagene om grænseværdier forventes at blive sat til afstemning ved møde i komitéen den 26. – 27. september 2005. Forslag SANCO/00362/2005 og SANCO/2996/2005 medfører en forhøjel- se af beskyttelsesniveauet. Forslag SANCO/00216/2005 medfører en svæk- kelse af beskyttelsesniveauet. Regeringen forholder sig positivt til de foreslåede ændringer i forslagene SANCO/00362/2005 og SANCO/1996/2005, idet forslagene medfører en introduktion eller en nedsættelse af grænseværdierne og dermed et øget be- skyttelsesniveau. Regeringen agter på den baggrund, at støtte disse forslag, idet Regeringen arbejder for, at de retningsgivende grænseværdier for svam- petoksiner på sigt bliver til egentlige grænseværdier, når den nødvendige vi- den og videnskabelige dokumentation er tilvejebragt.   Regeringen kan ikke støtte Kommissionens forslag SANCO/00216/2005 om bly, cadmiun og fluor, idet forslagene vil medfører en forhøjelse af græn- seværdien for henholdsvis cadmium i fiskefoder og flour i marine krebsdyr som krill.
2 Notat til Folketingets Europaudvalg om forslag til ændring af bilag I i Europa  -Parlamentets og Rådets di rektiv 2002/32/EF af 7. maj 2002 om uønskede stoffer i foderstoffer Dokument SANCO/00216/2005, SANCO00362/2005 og SANCO/1996/2005 Kommissionen  har  fremsat  forslag  til  ændring  af  bilag  I  i  Europa  -Parlamentets og Rådets d irektiv 2002/32/EF om uønskede stof fer i foderstoffer. Forslagene skal behandles i en procedure III i Den Stå ende Komité for Fødeva- rekæden og D  yresundhed, Sektion for Foderstoffer. Hvis der er kvalificeret fler- tal, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, fo re- lægger   Kommissionen   sagen   for   Rådet   og   underretter   samtidig   Europa   - Parlamentet.  Rådet  kan  med  kvalificeret  flertal  vedtage  forslaget  uændret  e   ller udtale sig mod det med kvalificeret flertal. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget,  skal  Kommissionen  behandle  sagen  på  ny.  Handler  Rådet  ikke  inden en frist på højst tre m  å neder, kan Kommissionen udstede direktivet. Forslagene  om  grænseværdier  forventes  at  blive  sat  til  afstemning  ved  møde  i komitéen den 26.–  27. september 2005. Forslag  SANCO/00362/2005  og  SANCO/2996/2005  medfører  en  forhøjelse af beskyttelsesniveauet. Forslag SANCO/00216/2005 medfører en svækkelse af beskyttelsesniveauet. Den 1. august 2003 trådte Europa -Parlamentets og Rådets Direktiv 2002/32/EF af  7.  maj  2002  om  uønskede  stoffe r  i  foderstoffer  i  kraft.  Direktiv  2002/32/EF erstattede Rådets direktiv 1999/29/EF af 22. april 1999 om uønskede stoffer og produkter i foderstoffer, som således ophævedes 1. august 2003. Med  de  nye  forslag  fastsættes  grænseværdier  eller  retningsgivende grænsevæ r- dier for en ræ  kke uønskede stoffer i foderstoffer. Forslagene vedrører: - Nedsættelse af grænseværdien for bly i  grønfoder. Endvidere introduc e- res  grænseværdier  for  bly  i  forskellige  tilsætningsstoffer  og  forblandi n- ger. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri Plantedirektoratet, 5. og 8. kontor Sags.nr.: PD 201/EU17-2, DEP: 4381 Den 23. september 2005 TNC/LOB/IPH/MOE/LOUJ/JWP/LBJ/EMFJ FVM 298
3 - Indførelse af grænseværdi er for cadmium i en række foderblandinger, ti  l- sætningsstoffer  og  forblandinger.  Endelig  introduceres  uændret  græns e- værdi i andre tilskudsfode  rblandinger end mineralske foderblandinger til alle målgrupper. - En forhøjelse af grænseværdien for cadmium i fiskef oder fra 0,5 ppm til 1,0 ppm. - Grænseværdier for flour i marine krebsdyr som krill hævet fra 2000 ppm til 3000 ppm. - Nedsættelse af g  rænseværdierne for campheclor i fisk og andre akvatiske dyr  samt  produkter  heraf  (fiskemel)  og  fiskefoder.  Grænseværdien  af camphechlor i fiskeolie øges, men da fiskeolien næsten udelukkende a   n- vendes til produktion af fiskefoder, hvor grænseværdien nedsættes, er b e- skyttelsesniveauet  samlet  set  sikret.  Med  forslaget  forpligtes  producen- terne desuden til at øge kapaciteten til at  rense fiskeolien for camphech- lor. - Uændrede  grænseværdier  for  dioxiner  (dioxiner  og  fureaner)  og  intr o- duktion af græ  nseværdier for TOTAL TEQ (summen af dioxiner og di  o- xin-lignende  PCB’er).  Som  noget  nyt  indføres  græ    nseværdier  for  diox  i- ner og TOTAL-TEQ i sporstoffer. - Introduktion af indgrebsværdier for dioxiner og dioxin  -lignende PCB’er. Indgrebsvæ  rdierne for dioxiner justeres, og indgrebsværdier introduceres for  dioxin-lignende  PCB’er.  Indgrebsværdierne  for  fiskeolie,  foderbla   n- dinger, fiskefoder og fiskeproteinhydrolysat øges, mens indgrebsværdien for dioxin i animalsk fedt derimod nedsættes. Forslagene  SANCO/00362/2005  og  SANCO/1996/2005  medfører  en  forhøjelse af  beskyttelsesniveauet.  I  forhold  til  tidligere  forslag,  er  et  forslag  vedrørende svampetoksiner udgået. Kommissionen har meddelt, at man vil forske yderligere i svampetoksiner, og at man vil drøfte emnet og foretage en eventuel revu rdering i 2008. Forslag SANCO/00216/2005 om bly, cadmiun og fluor medfører bl.a.  en forhø- jelse af græ  nseværdien for   cadmium i fiskefoder og en forhøjelse af grænsevæ r- dien for flour i marine krebsdyr som krill. Regeringen forholder sig positivt til de foreslåede ændringer i forslagene    SAN- CO/00362/2005 og SANCO/1996/2005, idet forslagene medfører en introdukt i- on eller en nedsættelse af grænseværdierne og dermed et øget beskyttelsesn i- veau. Regeringen agter på den baggrund, at støtte Kommissionens disse fo  rslag, idet Regeringen arbejder for, at de retningsgivende grænseværdier for svampetoks i- ner på sigt bliver til egentli ge grænseværdier, når den nødvendige viden og v i- denskabelige dokumentation er tilvejebragt. Regeringen kan ikke støtte Kommissionens forslag SANCO/00216/2005 om bly, cadmiun  og  fluor,  idet  forslagene  vil  medfører   en  forhøjelse  af  grænseværdien for henholdsvis cadmium i fiskefoder og flour i marine krebsdyr som krill.
4 Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til ændring af bilag I i Europa  -Parlamentets og Rådets direktiv 2002/32/EF af 7. maj 2002 om uønskede stoffer i foderstoffer Dokument SANCO/00216/2005, SANCO00362/2005 og SANCO/1996/2005 Revideret grundnotat af 20. september 2005. Ændringer er markeret i marginen. Resumé Kommissionen  foreslår,  at  grænseværdien  for  bly  i  grønfoder  nedsættes  og  i n- troducerer  grænseværdier  for  bly  i  forskellige  tilsætningsstoffer  og  forblandi n- ger. Kommissionen foreslår desuden, at der for cadmium indføres grænseværd i- er  i  foder  til  kæledyr  og  i  mineralske  f  odermidler,  samt  at  der  introduceres grænseværdier for cadmium i forskellige tilsætnings - stoffer og forblandinger. Endvidere foreslås grænseværdien for cadmiu m i fiske- foder hævet  , og  der  indføres    samme  grænseværdi  for  cadmium  i  alle  andre  tilskudsfode r- blandinger end mineralske  foderblandinger  og  tilskudsfoderblandinger  til  kæledyr.  For  flour medfører for - slaget en ændring i måden at angive indholdet i tilskud   sfoder på   samt en forhø- jelse af græn  -seværdien i marine krebsdyr  . Endvidere indføres, ud over græns   e- værdier for dioxiner, græn - seværdier for summen af dioxiner og de dioxinlignende PCB’er og udover in   d- grebsværdier for dioxiner, indgrebsværdier for de diox inlignende PCB’er. Ende- lig foreslår Ko mmissionen ændring af grænseværdierne for camphechlor (chlo r- campher). Forslagene medfører samlet set en forhøjelse af beskyttelsesn  iveauet. I forhold til grundnotat fremsendt den 23. februar 2005 er forslaget vedrøren de svampetoksiner udgået og forslaget vedrørende camphechlor er introduceret. Baggrund Kommissionen  har  fremsat  forslag  til  ændring  af  bilag  I  i  Europa  -Parlamentets og Rådets direktiv 2002/32/EF om uønskede stoffer i foderstoffer. Kommissi  o- nen ønsker æn   dringer i bilaget som opfølgning på direktivets ikrafttræden den 1. august  2003.  Emnet  er  blevet  drøftet  på  flere  møder  i  Den  Stående  Komité  for Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri Plantedirektoratet, 5. og 8. kontor Sags.nr.: PD 201/EU17-2, DEP: 4381 Den 23. september 2005 TNC/LOB/IPH/MOE/LOUJ/JWP/LBJ/EMFJ FVM 298
5 Fødevarekæden og Dyresundhed, Sektion for Foderstoffer på baggrund af for e- løbige arbejdsdokumenter. Forslagene er fremsat med hjemmel i artikel 8 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/32/EF om uønskede stoffer og produkter i foderstoffer. Forslagene skal behandles i en procedure III i Den Stående Komité for Fødev a- rekæden og D  yresundhed, Sektion for Foderstoffer. Hvis der er kvalificeret fler- tal, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, for e- lægger   Kommissionen   sagen   for   Rådet   og   underretter   samtidig   Europa   - Parlamentet.  Rådet  kan  med  kvalificeret  flertal  vedtage  forslaget  uæn   dret  eller udtale sig mod det med kvalificeret flertal. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget,  skal  Kommissionen  behandle  sagen  på  ny.  Handler  Rådet  ikke  inden en frist på højst tre m  å neder, kan Kommissionen udstede direktivet. Forslagene om græ  nseværdier er sat til afstemning ved møde i komitéen den 26. –  27. september 2005. Nærhedsprincippet Forslaget vedrører gennemførelsesbestemmelser til en allerede vedtaget retsakt, hvorfor nærhed  sprincippet er tilgodeset. Formål og indhold Den 1. august 2003 trådte Europa -Parlamentets og Rådets Direktiv 2002/32/EF af  7.  maj  2002  om  uønskede  stoffer  i  foderstoffer  i  kraft.  Direktiv  2002/32/EF erstattede Rådets direktiv 1999/29/EF af 22. april 1999 om uønskede stoffer og produkter i foderstoffer, som såled es ophævedes 1. august 2003. I præambel (5) til direktiv 2002/32/EF udtrykkes et behov for udvidelse af direktivets anvendel- sesområde  til  også  at  omfatte  tilsætningsstoffer.  Bilag  I  i  dire ktiv  2002/32/EF, der  angiver  tilladte  størsteindhold  af  uønskede  sto  ffer  i  foderstoffer,  blev  ikke revideret  i  første  omgang  i  forbindelse  med  at  direktiv  2002/32/EF  erstattede direktiv  1999/29/EF.  Bilaget  blev  ændret  første  gang  med  virkning  i  Danmark fra  den  1.  september  2004  (direktiv  2003/100/EF)  for  så  vidt  angår  stør   steind- holdene af arsen, bly, fluor, aflatoksin B1, fri gossypol og endosulfan. De  tilladte  størsteindhold  af  dioxiner  og  dioxinlignende  PCB  (PolyChlorerede Biphenyler)  i  foderstoffer  skal  ifølge  direktivet  tages  op  til  revision  senest  den 31. december 2004. Kommissionen   fremsendte   den   1.   februar   2005   arbejdsdokumentet   SAN- CO/00216/2005 senest erstattet af SANCO/00216/2005 rev. 4 fremsendt den 30. august 2005 om fastsættelse af grænsevæ rdier for bly, cadmium, fluor. Endvidere fremsendte Kommissionen den 1. februar 2005 SANCO/00362/2005 om græns  eværdier for dioxiner, dioxin  -lignende PCB’er og TOTAL TEQ. Kommissionen fremsendte desuden forslaget SANCO/1996/2005 om fastsætte  l- se af camphechlor den 30. august 2005.
6 Endelig   fremsendte   Kommissionen   den   19.   januar   2005   arbejdsdokumentet SANCO/00226/2005 (DON, zearalenon, ochratoksin A), som blev trukket tilba- ge  og  erstattet  af  Kommissionens  arbejdsdokument  SANCO/01993/2005  frem- sendt  den  2.  august  2005,  hvor  der  i  stedet  for  grænseværdier  foreslås  fastsat retningsgivende grænseværdier for svampeto ksiner (DON, ZEA, OTA og FUM). Der skal ikke stemmes om retningsgivende grænseværdier ved mødet i Den St å- ende Komité. De retningsgivende værdier vedtages ved Kommissionsb eslutning. Forslagene  og  arbejdsdokumenterne  fastsætter  grænseværdier  eller  retningsg i- vende  græns  eværdier  for  en  række  uønskede  stoffer.  Forslagene  til  grænsevæ r- dierne  er  baseret  på  den  E uropæiske  Fødevaresikkerhedsautoritets  (EFSA)  ra   p- porter og erfaringerne i de enkelte medlemslande, der løbende er kom munikeret til Kommissionen. Forslaget om introduktionen af grænseværdier for svampetoksiner er udgået. Af udkast  til  Kommissions  beslutning  om  retningslinjer  for  svampetoksiner  frem- går, at der skal foretages en fornyet vurdering  af  værdierne for svamp   etoksiner senest i 2008. Grænseværdierne  har  større  betydning  end  indgrebsværdierne  for  beskyttelse s- niveauet  og  er  en  værdi  for  det  absolutte  maksimumindhold  af  et  uønsket  stof. Det  er  forbudt  at  sælge  og/eller  anvende  et  foderstof  til  fodring  af  dyr,  hvis grænseværdien er overskredet. Dette er ikke tilfældet ved en overskridelse af en indgrebsværdi.    Når  sådanne  indgrebstærskler  ove rskrides,  skal  myndighederne iværksætte  undersøgelser  af,  hvor  de  uønskede  stoffer  kommer  fra,  og  der  skal træffes  foranstaltning  er  til  at  mindske  eller  fjerne  de  pågældende  kilder.  Det  er ikke  forbudt  at  sælge  og/eller  anvende  et  foderstof  til  fodring  af  dyr,  hvis  in  d- grebsværdien  e  ller  den  retningsgivende  grænseværdi  er  overskredet,  så  længe grænseværdierne ikke overskr ides. De gæ  ldende grænseværdier for dioxiner ændres ikke i forslaget, og der introd u- ceres grænseværdier for dioxiner i tilsætning sstoffer og forblandinger. Der er to sæt af grænseværdier for henholdsvis dioxiner og for TOTAL TEQ. Alle fode r- stoffer  skal  fremover  have  to  sæt  græ nseværdier,  hvilket  er  en  stramning,  der øger beskyttelsesnivea uet. Bly Dokument  SANCO/00216/2005  indeholder  forslag  om  nedsættelse  af  græns e- værdien  i  grø   nfoder  fra  40  til  30  ppm  (parts  per  million).  Endvidere  foreslås grænseværdier  for  bly  i  f orskellige  tilsætningsstoffer  (sporstoffer  og  bindemi  d- ler) og forblandinger. Cadmium Dokument  SANCO/00216/2005  indeholder  endvidere  forslag  om  indførelse  af græ  nseværdier for cadmium i foder til kæledyr på 2 ppm og på 2 ppm i minera l- ske fodermidler (undtagen fosfater hvor den i forvejen er 10 ppm). Desuden in- troduceres grænseværdier for cadmium i
7 forskellige   tilsætningsstoffer   (sporstoffer   og   bindemidler)   og   forblandinger. Grænseværdien for cadmium i fiskefoder foreslås hævet fra 0,5 ppm til 1,0 ppm. Endelig er der forslag om samme grænseværdi på 0,5 ppm i andre tilskudsfoderblandinger end mineralske foderblandinger til alle målgrupper. Fluor Samme dokument SANCO/00216/2005 indeholder endelig grænseværdierne for fluor. Forslaget vedrører en ændring i måden at angive indholdet i tilskudsfoder på,  således  at  det  læ nkes  til  indholdet  af  fosfor.  Det  giver  ingen  reel  forskel. Grænseværdien  er  enten  som  nu  125  ppm  pr.  1%  fosfor  (ved  et  fosforindhold over 4%) eller 500 ppm ved et fosforindhold under 4%. Desuden foreslås grænseværdien for flour i marine krebsdyr som krill hævet fra 2000 til 3000 ppm. Camphechlor (chlorcampher) Dokument SANCO/1996/2005 indeholder forslag om ændring af de tilladte stø   r- steindhold    af  camphechlor  (i  foderstofbekendtgørelsen  chlorcamphe r)  fra  de nugældende 0,1 ppm i alle f  oderstoffer til 0,02 ppm i fisk og andre akvatiske dyr samt produkter heraf (fiskemel), 0,2 ppm i fiskeolie og 0,05 ppm  i fiskefoder. Dioxiner og dioxin-lignende PCB’er Dokument SANCO/00362/2005 indeholder forslag om uændrede grænseværdier for  dioxiner  (dioxiner  +  furaner)  og  introduktion  af  grænseværdier  for  TOTAL TEQ (summen af dioxiner og dioxin-lignende PCB’er), jf. tabel 1 nedenfor. Som noget  nyt  indføres  grænseværdier  for  dioxiner  og  TOTAL -TEQ  i  sporstoffer (tilsætningsstofkategorien    mikromineraler)    og    forblandinger    (ændringer    er markeret med *). Tabel 1.  Grænseværdier (arbejdsdokument SANCO/00362/2005) Foderstof Grænseværdi Dioxiner ng/kg Grænseværdi TOTAL TEQ Alle vegetabilske fodermidler Vegetabilsk olie 0,75 0,75* 1,25* 1,50* Mineralstoffer (direktiv 96/25) 1,0 1,50* Tilsætningsstoffer (bindemidler, antiklumpningsmidler og koaguleringsmi  dler) 0,75 1,50* Animalsk fedt, incl. mælkefedt og æ gfedt 2,0 3,0* Andre  produkter  fra  landdyr,  herunder  mælk  og  meje  riprodukter  samt  æg  og ægprodukter 0,75 1,25* Fiskeolie 6,0 24,0* Fisk og andre akvatiske dyr samt produkter heraf (fiskemel) 1,25 4,50* Foderblandinger, undtagen foder til fisk, kæledyr og pel  sdyr 0,75 1,50* Fiskefoder, foder til kæledyr 2,25 7,0* Fiskeproteinhydrolysat, der indeholder over 20% fedt 2,25 11,00* Tilsætningsstoffer (sporstoffer) 1,0* 1,50* Forblandinger 1,0* 1,50* Dokument SANCO/00362/2005 indeholder derudover forslag til indgrebsværd  i- er  for  dioxiner  og  dioxin-lignende  PCB’er,  jf.  tabel  2.  Indgrebsværdierne  for foderstoffer  flyttes  generelt  fra  Kommissionens  henstilling  2002/102/EF  (der også omfattede fødevarer) til bilag II i direktiv 2002/32/EF om uønskede stoffer
8 i  foderstoffer.  Med  forslaget  vil  der  blive  indført  grænsevæ rdier  for  TOTAL TEQ.  Indgrebsværdierne  for  dioxiner  justeres,  og  indgrebsværdier  introduc eres for  dioxin-lignende  PCB’er.  Indgrebsværdierne  for  fiskeolie,  foderblandinger, fiskefoder  og  fiskeproteinhydrolysat  øges,  mens  indgrebsværdien  for  dioxin  i animalsk fedt derimod nedsættes. Tabel 2. Indgrebsværdier   (arbejdspapir SANCO/00362/2005) Foderstof Indgrebsværdi Dioxiner ng/kg Indgrebsværdi Dioxin-lign. PCB’er ng/kg Alle vegetabilske fodermidler Vegetabilsk olie 0,50 0,50 0,35* 0,50 Mineralstoffer (direktiv 96/25) 0,50 0,35* Tilsætningsstoffer  (bindemidler,  antiklumpningsmidler  og  koagulering  s- midler) 0,50 0,50* Animalsk fedt, incl. mælkefedt og æ gfedt 1,0* 0,75* Andre produkter fra landdyr, herunder mælk og mejeriprodukter samt æg og ægprodukter 0,5 0,35* Fiskeolie 5,0* 14,0* Fisk og andre akvatiske dyr samt produkter heraf (fiskemel) 1,0 2,50* Foderblandinger, undtagen foder til fisk, kæl  edyr og pelsdyr 0,50* 0,50* Fiskefoder, foder til kæledyr 1,75* 3,50* Fiskeproteinhydrolysat, der indeholder over 20% fedt 1,75* 7,0* Tilsætningsstoffer (sporstoffer) 0,50* 0,35* Forblandinger 0,50* 0,35* Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene. Gældende dansk ret Området er reguleret ved bekendtgørelse nr. 998 af 12. oktober   2004 om foder- stoffer. Konsekvenser Forslagene  har  ingen  lovgivningsmæssige  konsekvenser.  En  vedtagelse  af  fo  r- slagene kan gennemføres ved bekendtgørelse. Forslagene har ikke statsfinansie  l- le  konsekvenser.  Forslagene  SANCO/00362/2005  og  SANCO/1996/2005  med- fører  for  de  uønskede  stoffers  vedkomme  nde  en  forhøjelse  af  beskyttelsesn i- veauet (de grænseværdier, der ikke nedsættes eller nyin dføres, forbliver uændr   e- de). For  så  vidt  angår  SANCO/00216/2005  vedr.  bly,  cadmium  og  fluor,  medfører forhøjelsen af grænsev   ærdien for cadmium i fiskefoder fra 0,5 ppm til 1,0 ppm samt forhøjelsen af græns   eværdien for flour i marine krebsdyr som krill fra 2000 til  3000  ppm  en  svækkelse  af  beskytte  lsesniveauet.  De  øvrige  dele  af  forslaget medfører en forhøjelse af beskyttelsesni  veauet. Da danskernes indtag af cadmi- um  i  forvejen  er  højt  i  forhold  til  den  gældende  PTWI  (Provisorisk  tolerabelt ugentlig indtag), og da det vurderes, at cadmium absorption fra foder til fiskekød er betydeligt, vurderes forhøjelsen af grænseværdien for c admium i fiskefoder at medføre  en  svækkelse  af  beskyttelsesniveauet.  Dog  skal  dette  ses  i  lyset  af,  at danskernes  indtag  af  opdrættet  fisk  kun  udgør  en  mindre  andel  af  danskernes
9 samlede  indtag  af  fisk.  Således  indtager  en  voksen  dansker  gennemsnitligt  2,1 gram af opdrætsarterne laks og ørred pr. dag mens indtaget af vildtlevende fisk   e- arter ligger på 6,7 gram pr. dag. For det uønskede stof dioxin ses en forøgelse af indgrebsværdierne for fiskeolie, foderblandinger,   fiskefoder   og   fiskeproteinhydrolysat,   mens   indgrebsværdien nedsættes for dioxin i an  imalsk fedt. Høring Forslagene var første gang i høring i §2  -udvalget (landbrug), §5-udvalget (fisk) og  Det  Rådg ivende  Fødevareudvalg  den  11.  november  2004.  I  den  forbindelse blev følgende bemær   kninger afgivet: FødevareIndustrien    bemærker,  at    m  ed  undtagelse  af  visse  af  dioxin/dioxin- lignende PCB vurderes  det ikke, at nogle af de foreslåede  grænser umiddelbart vil være generende for e  rhvervet. Producenter af fiskefoder vil dog begrænses i brugen af fiskemel og fiskeolie (normalt forbrug er op til 40% fiskemel og 30% fiskeolie).   Hvis   disse   mængder   bruges   i   fiskef  oder   overskrides   grænserne. Ifølge FødevareIndustrien forekommer det på længere sigt uhensigtsmæssigt, at man pålægger maximale grænseværdier for et give t uønsket stof både i det sp  e- cifikke tilsætningsstof, i pr  emix samt i foderblandingen. Det afgørende må være tilgangen  af  det  uønskede  stof  i  det  fødevarepr  oducerende  dyr  (oa.)  og  således koncentrationen  i  de  forskellige  typer  foderblandinger.  På  sigt  vil   man  ifølge FødevareIndustrien  for  en  række  af  de  uønskede  stoffer  formentlig  sæ nke  det tilladte niveau, - og hvis man følger den her skitserede metode vil dette medføre en risiko for, at man qua lavere grænser i givne tilsætningsstoffer udelukker d e- res  anvendelse  selv  om  de  totalt  set  (på  foderblandingsbasis/dgl.  indtagelse  af dyret) ikke vil foranledige overskridelse af dyrenes indtag. Det er ifølge Fødev  a- reIndustrien netop den ekspertise hele den industrielle foderblandings industri er baseret på. Fødeva reministeriet  kan  til  FødevareIndustriens  bemærkninger  oplyse,  at  F   i- skemelsindustrien er i gang med at udvikle en teknik til rensning af fiskeolie og fiskemel for dioxin og dioxin-lignende PCB. Teknikken er indtil nu lykkedes til- fredsstillende, så probleme rne for fiskefoderproducenter antages på sigt at blive mindre. Arbejdspapirerne for bly og cadmium tager hø jde for den naturlige op- blanding, idet der generelt er foreslået højere grænseværdier for tilsætningssto f- fer og forblandinger end for fuldfoder. Forbrugerrådet   støtter  de  ændringer,  der  foreslås,  idet  de  skønnes  at  højne  b e- skyttelsesniveauet. Forbrugerrådet har dog ikke forholdt sig konkret til de enke l- te værd  ier, idet det forudsætter en detailviden om indtag, optage  lighed og over- førsel fra f oderet via dyr og til mennesker, som Forbrugerrådet ikke har adgang til. Landbrugsraadet  på  vegne  af  Dansk  Landbrug,  Dansk  Kvæg    og  Landsudvalget for  Svin  støtter  introduktionen  af  nye  grænseværdier  og  nedsættelse  af  eksist e- rende grænseværdier for uønskede stoffe r i det omfang, at det er fagligt begrun-
10 det. Ifølge Landbrugsraadet kan det undre, at de foreslåede ændringer tilsynel    a- dende ikke underbygges med fremlæggelse af videnskab  elige vurderinger. Indtil sådanne vurderinger for eligger, vil Landbrugsraadet anbefale følgende konkrete ændringer til de fremlagte forslag: For  fusariumtoksinet  DON  bør  grænseværdien  for  foder  til  svin  være  1,0 ppm og for cerealier 0,8 ppm. For  fusariumtoksinet  zearaleon  bør  grænseværdien  for  foderkorn  være  2,0 ppm af hensyn til fortyndingsprincippet. Fødevareministeriet  kan  oplyse,  at  Kommissionens  arbejdspapirer  om  DON, zearalenon, ochratoksin  A, bly, cadmium og fluor er baseret på videnskabelige statusrapporter fra EFSA’s CONTAM-panel publiceret på EFSA’s hje  mmeside Foreningen for Danmarks Fiskemel- og Fiskeolieindustri anfører, at anvendelsen af fiskemel og -olie i fiskefoder vil blive begrænset såfremt man fastholder fo   r- slaget om max 4,75 ng/kg dioxinlignende PCB’er. Normalt anvendes der  op til 40 % fiskemel  og 30 % fiskeolie i fiskefoderblandinger, men selv om både f i- skemelet og – rdier vil en blanding i de nævnte forhold af mel og olie bevirke en overskridelse af fiskefod  erets græns  e- værdi. Dette gælder både for dioxin og dioxinlignende PCB’er. Fødevareministeriet henviser til bemærkningerne under FødevareIndustr ien. Specialarbejderforbundet  er  af  den  opfattelse,  at  der  i  alle  former  for  fødevarer og foderstoffer ikke må forefindes nogle former for pest icidrester. Specialarbej- derforbundet anbefaler derfor, at der arbejdes for, at der ikke forefindes pesticid- rester i fødevarer, eller hvis dette ikke er muligt, at res tindholdet er så lavt som muligt. Fødevareministeriet  kan  oplyse,  at  der  ikke  må  forekomme  pesticidrester  eller andre uønsk ede stoffer i foderstoffer over de fastsatte grænseværdier. DAKOFO  (Danske  Korn-  og  Foderstof-  Im-  og  Eksportørers  Fællesorganisat   i- on) henviser til udtalelser fra EFSA’s CONTAM-panel om DON og zearalenon og gør opmærksom på det faktum, at dyrs indtagelse af høje kvanta af disse my- kotoksiner  ikke  medvirker  til  at  forøge  menneskers  risiko  ved  at  indtage  d y- reprodukter. Det skal derfor kraftigt understreges, at den offentlige sundhed ikke er i fare på dette område. Den hovedsagelige virkning af disse myk  otoksiner på dyr  er  mangel  på  appetit  og  opkastning  for  DON’s  vedkommende  og  lavere frugtbarhed  for  zearalenons  vedkommende.  Med  andre  ord  er  dette  ifølge  D A- KOFO navnlig et økonomisk problem, der er forbundet til ugunstige indvirkni n- ger  på  besætningsydelsen,  snar   ere  end  at  det  er  et  emne  indenfor  fødevaresi k- kerhed. Dette kan være sammenligneligt med at give dyr ubalanceret foder, som det kan være tilfældet i omfattende dyreprodu ktionssystemer. Selvom DAKOFO generelt støtter EU’s omfattende harmonisering af maksimale niveauer  for  skadelige  stoffer  relevante  for  fodersikkerheden  velkommen,  er organisationen bekymrede for potentielle negative forgreninger i anvendelsen af kornprodukter i særdeleshed i Fusarium  -år, når en betydelig del af EU kornh  ø-
11 sten kan forventes at ligge over de fremsatte grænser (1997 og 1999). DAKOFO anmoder indtrængende om at Fødevareministeriet foretager en cost/benefit an   a- lyse, før der tages nogen beslutning. Denne bør også indbefatte en vurdering af omkostningseffektiviteten  af  alternative  strategier  indenfor  risikostyring,  idet man  tager  hensyn  til  de foreslåede  CODEX -regler  for  mykotoksiner,  god  land- brugsmæssig  praksis  inklud  erende  udvælgelsen  af  Fusarium  modstandsdygtige sorter og afgiftningsmetoder. CONTAM-panelet nævnte i dets rapport, at der   er meget begrænset oplysning  s- materiale  tilgængeligt  mellem  niveauerne  for  mykotoksin  og  virkningerne  på dyr. Selv for de mest fø lsomme arter, d.v.s. svin, konkluderer den, at de tilgæ  n- gelige  data  ikke  tillader  oprettelsen  af  et  ikke-virksomt  niveau.  Derfor  forstår organisationen  ikke  på  hvilken  videnskabelig  basis  EU   -myndighederne  er  i stand til at diskutere tal på dette stadie, i særdeleshed hvad angår andre a    rter end svin.  DAKOFO  er  derfor  enige  med  CONTAM-panelet  i,  at  der  behøves  flere data og undersøg elser for at være i stand til at opnå et klart billede af, hvad EU dyrene udsættes for og den a  ktuelle effekt af DON og zearalenon. Med  mindre  oplysningerne  kan  bevise  en  forøget  tendens  i  dyrs  udsættelse  for DON og zearalenon, anbefaler vi en trinvis tilnærmelse for at definere en effe  k- tiv risikostyring, der er proportionel med risikoen, idet man tager de økonomiske interesser for dyreindustrien og kornbranchen i betragtning. DAKOFO mener på dette stadie, at etableringen af maksimumgræ  nser kun er én mulighed for risiko- styring, der før i tiden hovedsagelig blev brugt i fodersekt oren til beskyttelse af forbrugersundheden forbundet med fodersikkerhedsrelaterede risici. DAKOFO støtter fuldstændig EFSA CONTAM   -panels anbefaling til at udvikle analytiske  metoder  af  passende  følsomhed  tilpasset  til  foderstoffer.  Forslagene til grænser for foder in  dbefattede en sektion for analysemetoder. Organisationen mener ikke, at grænser kan etableres uden en analysemetode til reference. I he  n- hold til organisationens eksperter findes der forskellige metoder, som kan virke på  nogle  fodermaterialer,  men  ikke  på  andre.  For  eksempel  er  vi  sse  metoder  i stand til at påvise niveauer op til 2 ppm af zearalenon i sojamel, hvorimod andre metoder  ikke  påviser  noget  i  samme  prøve.  Det  er  v  igtigt,  før  man  opstiller grænser  for  fode  rblandinger,  at  vide  hvilken  gyldig  metode,  der  skal  bruges  til officiel kontrol. På dette tidlige stadie gør DAKOFO opmærksom på den alvorlige kontroludfo r- dring, der er for sådanne grænser indenfor hjemmeblander   e i fodersektoren, som forarbejder ca. 50 % af det totale indenlandske kornforbrug til dyrefoder. Hjem- meblandere, som bruger korn direkte fra deres egen gård eller fra andre gårde, er generelt ikke udstyret til at foretage deres egen mykotoksin-analyse, da der ikke findes noget ”hurtig -test-sæt” på dette markedsstadie (d.v.s. så vides er sådanne tests (PCR) kun på forsøgsstadiet). DAKOFO anbefaler derfor Kommissionen at overveje at nedsætte en fælles ek    s- pert-   arbejdsgruppe   indenfor   foderkæden   og   medlemssta  terne   samt   EFSA- repræsentanter for at tage fat på ovennævnte begrebsmæssige problemer og fo r- behold.  Organisationen  mener,  at  forslaget  om  grænser  for  fødevarers  brug  af
12 korn er en vigtig begyndelse for diskussionen om foder, idet organisationen er- kender, at mange kornprodukter ophober mykotoksiner (hvedeklid, majsgluten- foder, osv.). Organisationen mener imidlertid, at en separat diskussion for foder- sektoren  er  berettiget  af  den  grund,  at  organisationen  i  overensstemmelse  med EFSA’s  mening,  ikke  diskuterer  et  fødevaresikkerhedsproblem  med  relation  til forekomsten af DON og zearalenon i foder. DAKOFO vil endvidere anbefale, at der fastsættes ens grænseværdier for diox i- ner og dioxin-lignende PCB’er. Fødevareministeriet kan oplyse, at lovgivningen om uønskede   stoffer i foderstof- fer har som formål at mindske risikoen for dyrs og menneskers sundhed, reduc e- re  risikoen  for  miljøet  og  at  nedsætte  risikoen  for  påvirkning  af  den  animalske produktion i ugunstig retning. Fødevareministeriet  kan endvidere oplyse, at de r eksisterer  et omfattende erfa- ringsmateriale  fra  flere  EU-lande  og  fra  USA  om  fusariumtoksiners  og  andre svampetoksiners  virkninger  på  husdyr,  herunder  produktionsdyr.  Erfaringerne har udmøntet sig i mange nationale græns   eværdier for svampetoksiner i dyre  fo- der.  EFSA’s  CONTAM-panel  har  brugt  disse  erfaringer  samt  den  omfattende tilgængelige   litteratur   om   svampetoksiner.   Risikostyringen   er   under   stadig diskussion i EU. Fødevareministeriet kan i øvrigt oplyse, at ekspertkomitéen om uønskede stoffer løbende dr  øfter problematikken omkring uønskede stoffer i lyset af nye erfaringer på området. Fødevareministeriet er enig med DAKOFO i vigtigheden af validerede analys e- metoder for alle uønskede stoffer i foderstoffer, og Plantedirektoratets laborat o- rium arbejder på  at forbedre analysemetoderne. Forslagene har den 14. september 2005 været i høring i §2   -udvalget (landbrug), §5-udvalget (fisk) og Det Rådgivende Fødevareudvalg. Landbrugsraadet har bemærket, at man støtter introduktionen af nye grænsevæ r- dier og nedsæt  telse af eksisterende grænseværdier for uønskede stoffer i det o m- fang, at det er fagligt begrundet. I det lys støtter Landbrugsraadet de foreslåede ændringer  af  grænseværdierne  og  in dførelse  af  andre  grænseværdier  samt  in d- grebsværdier  for bly, cadmium, flo  ur, camphechlor samt dioxiner og dioxinlig- nende PCB’er, som nævnt i høringssvar af 18. november 2004. Landbrugsraadet bemærker desuden, at man bifalder, at man underkaster svampetoksinerne DON, Zearalenon yderligere vurderinger senest i 2008. 3F har bemær  ket, at de fortsat er af den opfattelse, at fødevarer og foderstoffer ikke bør ind eholde nogen former for pesticidrester, tungmetaller eller lignende, også selvom det er under de tilladte grænseværdier. 3F ønsker på den baggrund, at  grænseværdierne  fastsæt tes  til  0.  3F  opfordrer  Danmark  til  at  arbejde  for,  at grænseværdierne  for  dioxin  og  dioxinlignende  PCB’er  i  fiskeolie  bliver  nedsat yderligere. Det bemærkes afslutningsvist, at ved at finde kilden til dioxinforur  e- ningen og minimere udslippet herfra, vil det være muligt at mindske forureni  n- gen i fisk, og derved kan dioxin og dioxin-lignende PCB’er undgås.
13 Fødevareministeriet  kan  hertil  bemærke,  at  der  ikke  må  forekomme  pesticidr e- ster eller andre uønskede stoffer i foderstoffer over de fastsatte grænseværdi er. Danmark arbejder løbende for at udvikle grundlaget for at fastsætte grænsevæ r- dierne, herunder på dioxinområdet.            V                              Samlet set medfører forslagene med undtagelse af  SANCO/00216/2005 et øget beskyttelsesniveau, hvilket man fra dansk side kan støtte. Der arbejdes i Ko m- missionen løbende for en generel nedsættelse af græ nseværdierne for uønskede stoffer og indførelse af grænseværdier, hvor det er påkrævet af hensyn til besky t- telsesniveauet. Det er således regeringens h oldning, at Danmark på det foreli g- gende grundlag kan støtte forslagene SANCO/00362/2005 og SA N- CO/1996/2005. For så vidt angår   SANCO/00216/2005 om bly, cadmiun og fluor kan man fra dansk side ikke støtte forslaget, idet forslaget medfører   en forhøjelse af grænsevæ dien for cadmium i fiskefoder. Da danskernes indtag af cadmium i forvejen er højt i forhold til den gældende PTWI (Provisorisk tolerabelt ugentlig indtag), og da det vurderes, at cadmium absorption fra foder til fiskekød er bet y- deligt, vurderes forhøjelsen af grænseværdien for cadmium i fiskefoder at me d- føre en svækkelse af beskyttelsesniveauet. Dog skal dette ses i lyset af, at da   n- skernes indtag af opdrættet fisk kun udgør en mindre andel af danskernes saml   e- de indtag af fisk. Således indtager en vo ksen dansker gennemsnitligt 2,1 gram af opdrætsarterne laks og ørred pr. dag mens indtaget af vildtlevende fiskearter ligger på 6,7 gram pr. dag. Grænseværdien  af  camphechlor  i  fiskeolie  fordobles,  men  da  fiskeolien  næsten udelukkende  anvendes  til  produktion  af  fiskefoder,  hvor  grænseværdien  sættes ned, er beskyttelsesniveauet samlet set sikret. Med forslaget forpligtes producen- terne  desuden  til  at  øge  kapaciteten  til  at  rense  fiskeolien  for  camphechlor. Grænseværdierne  for  fiskemel  og  fiskefoder  nedsættes betragteligt.  Endelig  in- troduceres  grænseværdier  for  dioxiner  i  tilsætningsstoffer og  forblandinger  og TOTAL TEQ i alle foderstoffer samt indgrebsværdier for dioxiner i tilsætning    s- stoffer (sporstoffer) og forblandinger og dioxin-lignende PCB’er i alle foderstof- fer.  Herefter  vil  der  være  grænseværdier  og  indgrebsværdier  for  dioxiner  i  alle foderstoffer. Man vil fra dansk side arbejde for, at de retningsgivende grænseværdier for svampetoksiner på sigt bliver til egentlige grænseværdier, når den nødvendige viden og videnskabelige dokumentation er tilvejebragt. Man kan derfor fra dansk side tilslutte sig fastsættelse af retningsg  ivende grænseværdier, da der samtidigt iværksættes et aktivt arbejde på at forbedre grundlaget for fastsættelse af egen t- lig grænsev  ærdier, samt under hensyntagen til, at der ikke tidligere har været fastsat grænseværdier for svampetoks iner.
14               Y                         V           De øvrige medlemslande er generelt positive overfor forslagene, idet d er er ge- nerel  enighed  blandt  medlemslandene  om  at  nedsætte  grænseværdierne  for  de nævnte uønskede stoffer   . Dog har en række lande ikke kunnet støtte et tidligere forslag om introduktion af grænseværdier for svampetoks    iner, hvorfor Kommis- sionen har valgt at trække det tilbage og   i stedet fremlægge forslag til Kommi  s- sionsbeslutning, hvor der fastsættes retningsgivende grænseværdier i st edet. Det- te forslag skal ikke behandles i den stående komité. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg Folketingets Europaudvalg er orienteret ved grundnotat oversendt den 23. febru- ar 2005 og notat og grundnotat oversendt den 20. september 2005. Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fød evarer, Landbrug og Fiskeri.