Europaudvalget 2004-05 (2. samling), Finansudvalget 2004-05 (2. samling), Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2004-05 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 33, FIU Alm.del Bilag 25, PØU Alm.del Bilag 11
Offentligt
emmerne af Folketingets Europaudvalg
res stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
2. marts 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Finansministeriets oversigt over
løbende ECOFIN-sager og initiativer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
147558_0002.png
2
28. februar 2005
12 CHM
Oversigt over løbende ECOFIN-sager og initiativer
Bilag til notat om arbejdsprogrammet for ECOFIN i 1. halvår af 2005 fremsendt til Folketingets Eu-
ropaudvalg op til rådsmødet (ECOFIN) den 18. januar.
Sag/initiativ/hjemmel
Forløb/status
Det luxembourgske formand- Det luxembourgske formandskab fremlagde sit arbejdsprogram
skabs ECOFIN-arbejdsprogram for det økonomiske og finansielle område på ECOFIN den 18.
januar 2005. Kommissionen offentliggjorde sit arbejdsprogram
ultimo januar 2005.
De overordnede økonomisk- Den centrale procedure i den økonomisk-politiske samordning i
politiske retningslinier
EU. Processen følger den nye strømlinede koordinationsproce-
dure, hvorefter tidsplanerne for vedtagelse af de overordnede
Traktatens artikel 99 EF (kvalifi- økonomisk-politiske retningslinier og den årlige beskæftigelses-
ceret flertal)
pakke er synkroniseret, og der fokuseres på gennemførelse af
eksisterende mål snarere end på opstilling af nye.
De overordnede økonomisk-politiske retningslinier for 2003-05
blev udarbejdet af ECOFIN i første halvår af 2003. Retningsli-
nierne blev forelagt Det Europæiske Råd den 19.-20. juni 2003 i
Thessaloniki og herefter endeligt vedtaget af ECOFIN. ECO-
FIN vil i 1. halvår af 2005 opdatere de overordnede økonomisk-
politiske retningslinier, med forventet vedtagelse i juni 2005
efter forelæggelse for Det Europæiske Råd. ECOFIN vedtog
den 17. februar 2005 konklusioner vedr. Kommissionens im-
plementeringsrapport om den foreløbige gennemførelse af de
overordnede politisk-økonomiske retningslinier for 2003-05.
ECOFIN ventes den 8. marts 2004 som led i forberedelsen af
Det Europæiske Råds forårstopmøde at udarbejde og vedtage
’key issues’ papiret om de overordnede økonomisk-politiske
retningslinier.
Traktatens artikel 104 EF (kvali- Proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud og
ficeret
flertal;
Forordning Stabilitets- og Vækstpagten.
1466/97 og 1467/97 om Stabili-
tets- og Vækstpagten
Eurolandene afleverer stabilitetsprogrammer og de øvrige med-
lemslande konvergensprogrammer. 16 opdaterede stabilitets- og
konvergensprogrammer blev behandlet af ECOFIN på møder-
ne den 18. januar og 17. februar 2005. De resterende ventes
behandlet på ECOFIN i marts og april 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
147558_0003.png
3
ECOFIN vurderede 18. januar 2005, at det på nuværende tids-
punkt ikke er nødvendigt med yderligere skridt i proceduren
vedrørende uforholdsmæssigt store underskud for Tyskland og
Frankrig.
ECOFIN 18. januar 2005 traf beslutning under Traktatens arti-
kel 104.8 vedrørende Grækenland og konstaterede dermed, at
Grækenland ikke har iværksat virkningsfulde foranstaltninger i
opfølgning på rådshenstillingen under artikel 104.7 af 5. juli
2004 inden for den i henstillingen fastsatte tidsfrist. Endvidere
vedtog ECOFIN den 17. februar 2005 beslutning under Trakta-
tens artikel 104.9 vedrørende Grækenland (kun eurolandene
havde stemmeret), og rettede dermed pålæg til Grækenland om
at træffe foranstaltninger til at bringe situationen med det ufor-
holdsmæssigt store underskud til ophør så hurtigt som muligt
og senest i 2006.
ECOFIN 18. januar 2005 traf beslutning under Traktatens arti-
kel 104.8 vedrørende Ungarn og konstaterede dermed, at Un-
garn ikke har iværksat virkningsfulde foranstaltninger i opfølg-
ning på rådshenstillingen under artikel 104.7 af 5. juli 2004 in-
den for den i henstillingen fastsatte tidsfrist. ECOFIN ventes
den 8. marts at skulle behandle en ny rådshenstilling under arti-
kel 104.7 til Ungarn.
ECOFIN har siden september 2004 løbende drøftet styrkelse
og bedre implementering af Stabilitets- og Vækstpagten og ven-
tes at opnå enighed om et kompromis vedrørende Pagten med
henblik på drøftelserne på Det Europæiske Råd den 22.-23.
marts 2005.
Samarbejde om økonomisk poli- ECOFIN har 17. februar drøftet og vil 8. marts 2005 fortsætte
tik – løbende
drøftelserne af Kommissionens synteserapport vedr. Lissabon-
strategien som et led i ECOFIN’s bidrag til Det Europæiske
Traktatens artikel 99 EF (kvalifi- Råd den 22.-23. marts 2005. På topmødet ventes stats- og rege-
ceret flertal)
ringscheferne at midtvejsevaluere Lissabon-strategien.
Samarbejde om økonomiske Medlemslandene afgiver rapporter om strukturreformer, herun-
reformer
der på produkt- og kapitalmarkederne. Som led i den nye strøm-
(Cardiff-processen)
linede koordinationsprocedure sker dette om efteråret som led i
en pakke af nationale implementeringsrapporter.
ECOFIN godkendte 18. januar 2005 EPC’s årlige rapport om
strukturreformer, som er udarbejdet på baggrund af medlems-
landenes rapporter. Rapporten, der denne gang også omfattede
de 10 nye medlemslande, giver en vurdering af den hidtidige
indsats og udstikker retningslinier for, i hvilken grad og på hvil-
ke områder der forsat er behov for strukturreformer i lyset af
Lissabon-målsætningerne. Rapporten bliver fremsendt til Det
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
147558_0004.png
4
Europæiske Råd den 22.-23. marts 2005.
Makroøkonomisk dialog
(Køln-processen)
Møde med deltagelse af repræsentanter fra ECOFIN, Rådet
(social- og arbejdsministre), ECB og arbejdsmarkedets parter.
Dialogen ventes at blive afholdt i forbindelse med ECOFIN 8.
marts 2005.
Vækstinitiativet (”European Ac- ECOFIN den 25. november 2003 vedtog sin endelige rapport
tion Plan for Growth”)
om initiativet til at støtte vækst og integration ved at styrke
rammevilkårene og øge de samlede investeringer og den private
sektors deltagelse i transeuropæiske netværk og større forsk-
nings- og udviklingsprojekter (”European Action Plan for
Growth”). Rapporten blev fremsendt til Det Europæiske Råd i
december 2003, der endosserede vækstinitiativet, herunder det
såkaldte ”quick start” program, og opfordrede Den Europæiske
Investeringsbank (EIB), Kommissionen, de relevante rådsfor-
mationer og medlemslandene til at bidrage til at sikre ”quick
start” programmets gennemførelse.
Kommissionen ventes at aflægge rapport til Det Europæiske
Råds forårstopmøde i 2005 om implementering af initiativer,
gennemførelse på nationalt plan samt garanti instrumentet for
TEN-T projekter. Opfølgningen ventes at indgå i ECOFIN’s
forberedelse af forårstopmødet på ECOFIN den 8. marts.
Budgetsager
EU’s budget for 2006: ECOFIN ventes den 8. marts 2005 at
vedtage konklusioner vedrørende Rådets prioriteter for budget-
tet for 2006. ECOFIN ventes den 12. april 2005 at drøfte
Kommissionens foreløbige forslag til EU's budget for 2006.
Rådets 1. læsning af forslaget finder sted på ECOFIN i juli
2005. Rådet og Parlamentet ventes at indgå samlet aftale om
budgettet for EU under samrådet ved Rådets 2. læsning i no-
vember 2005.
De finansielle perspektiver 2007-2013: Kommissionen fremlag-
de sin meddelelse i februar 2004, som ECOFIN har drøftet
løbende i 2004. ECOFIN ventes at fortsætte arbejdet med de
finansielle perspektiver for perioden 2007-2013 som et led i det
strategiske program for 2004-2006 om at indgå en politisk aftale
herom i juni 2005.
Decharge-proceduren for 2003: ECOFIN ventes den 8. marts
2005 at vedtage henstilling til Europa-Parlamentet om medde-
lelse af decharge til Kommissionen for gennemførelsen af bud-
gettet i regnskabsåret 2003.
Finansiering af udvikling
ECOFIN har 18. januar og 17. februar 2005 drøftet oprettelsen
af en lånefacilitet via Den Europæiske Investeringsbank (EIB)
til finansiering af genopbygningsarbejdet i de katastroferamte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
147558_0005.png
5
lande i Asien. ECOFIN vil fortsætte drøftelserne af faciliteten
bl.a. på baggrund af behovsvurderinger fra bl.a. Verdensbanken.
ECOFIN vil i 2005, bl.a. i forbindelse med uformelt ECOFIN i
maj 2005, fortsætte arbejdet med en række emner relateret til
IMF,
herunder finansiering af udvikling samt multilateral gæld-
slettelse.
ECB
Efter anbefaling fra Rådet i sin sammensætning af stats- og re-
geringschefer til medlemslandene om tilpasning af afstemnings-
reglerne i Den Europæiske Centralbanks (ECB) Styrelsesråd er
ratifikationsprocessen iværksat. Ændringen blev vedtaget af det
danske Folketing i december 2003.
ECOFIN ventes indstille en kandidat til at afløse Tommaso
Padoa-Schioppa som medlem af ECB’s direktion. Den endelige
kandidat ventes at blive udnævnt af Rådet i sin sammensætning
af stats- og regeringschefer marts 2005.
Statistik og bedre regulering
ECOFIN den 2. juni 2004 vedtog konklusioner vedr. status og
behov for fremskridt i ØMU- og EU-statistik.
Endvidere vedtog ECOFIN den 17. februar 2005 konklusioner
på baggrund af Kommissionens meddelelse om europæisk stra-
tegi for ledelse og ansvar vedr. statistik for offentlige finanser.
ECOFIN ventes i juni 2005 at skulle følge op på drøftelserne.
ECOFIN har i 2. halvår af 2004 drøftet bedre regulering som et
led i de fire formandskabers fælles initiativ vedr. regelforenkling,
konsekvensvurdering og måling af administrative byrder. ECO-
FIN ventes i 1. halvår af 2005 at drøfte en metode til måling af
administrative byrder.
Skatteområdet
Sag/initiativ/hjemmel
Forløb/status
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
147558_0006.png
6
Skattepakken -
EU-landene indgik den 1. december 1997 principaftale om skat-
består af (1), (2) og (3) jf. neden- tepakken, dvs.
for
- Beskatning af opsparing
- Beskatning af renter og royalties og
Traktatens artikel, 94EF (en- - Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning.
stemmighed)
ECOFIN vedtog den 3. juni 2003 skattepakken (rentebeskat-
ningsdirektivet og rente-/royaltydirektivet samt en rådsresoluti-
on om rentebeskatning og adfærdskodeksen for erhvervsbe-
skatning) på basis af den politiske enighed fra ECOFIN den 21.
januar og 19. marts 2003. Endvidere vedtog Rådet udkast til
aftale med Schweiz.
(1) Beskatning af opsparing
ECOFIN drøftede den 10. februar, 9. marts og 11. maj 2004
Forslag (KOM(2001)400) af 18. drøftede status i forhandlingerne om rentebeskatning med cen-
juli 2001.
trale tredjelande og tilknyttede områder. ECOFIN vedtog den
2. juni 2004 konklusioner vedr. rentebeskatning og opnåede
Direktiv 2003/48/EF
politisk enighed med de tilknyttede områder og alle centrale
tredjelande, hvilket muliggør rentebeskatningsdirektivets iværk-
Traktatens artikel 94EF (en- sættelse.
stemmighed)
ECOFIN traf den 2. juni 2004 beslutning om formel godken-
delse af aftalen om rentebeskatning mellem EU og Schweiz.
Arbejdet med formel godkendelse og ratifikation af aftaler om
rentebeskatning med de øvrige centrale tredjelande og tilknytte-
de har løbende været behandlet.
I ECOFIN ventes der i 1. halvår af 2005 en orientering om sta-
tus for gennemførelsen af rentebeskatningsdirektivet.
(2) Renter og royalties
Rente-/royaltydirektivet blev vedtaget af ECOFIN den 3. juni
Forslag (KOM(1998)67) af 4. 2003 som led i vedtagelsen af den samlede skattepakke, jf. oven-
marts 1998.
for.
Direktiv 2003/49/EF
ECOFIN ventes i 1. halvår af 2005 at fortsætte rådsbehandlin-
Forslag
til
ændring gen af forslaget til ændring af rente-/royaltydirektivet om rente-
(KOM(2003)841) af 6. januar /royaltybetalinger mellem forbundne selskaber i forskellige EU-
2004
lande.
Traktatens artikel 94EF (en-
stemmighed)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
147558_0007.png
7
er- Arbejdet med adfærdskodeksen, der skal bidrage til at forhindre
skadelig skattekonkurrence inden for selskabsbeskatningen,
varetages af EU’s adfærdskodeks-gruppe, der løbende påser, at
Mellemstatslig aftale af 1. de- EU-landene ophæver eller ændrer deres ordninger, som er i
cember 1997.
strid med kodeksen (Rollback), og at EU-landene ikke indfører
nye ordninger i strid med kodeksen (Standstill). Desuden ser
gruppen på EU-landenes regler og praksis for transfer pricing
og udveksling af information.
ECOFIN godkendte den 3. juni 2003 en rapport fra adfærdsko-
deksgruppen om gennemført eller planlagt afvikling af eksiste-
rende skadelige ordninger. Rådet godkendte, at ændringerne -
som beskrevet i rapporten - var tilstrækkelige og gav tilladelse til
tidsbegrænsede forlængelser af visse ordninger efter den princi-
pielle afviklingsfrist ved udgangen af 2005.
Der forventes en afrapportering fra Adfærdskodeksgruppen til
Rådet i 1. halvår af 2005.
(3) Adfærdskodeks
hvervsbeskatning
for
Selskabsbeskatning
Traktatens artikel 94
EU-kommissionen udsendte i 2001 en meddelelse på baggrund
af undersøgelser af selskabsbeskatningen i EU. ECOFIN havde
på uformelt ECOFIN i september 2004 en generel drøftelse
vedr. mulighederne for en fælles selskabsskattebase.
En arbejdsgruppe er nedsat til at undersøge muligheder og kon-
sekvenser ved en fælles selskabsskattebase.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
147558_0008.png
8
Revision af 6. momsdirektiv
Kommissionen har i 2003 fremlagt en opdatering af sin strategi
fra 2000 for udviklingen i EU’s momsregler og forslag til revisi-
on af 6. momsdirektiv. Kommissionen foreslår, at reglerne for
beskatningssted ændres således, at hovedreglen bliver forbrugs-
landsbeskatning. I første omgang for handel mellem momsplig-
tige virksomheder (B2B) og derefter for handel til private (B2C).
Grænseoverskridende salg af B2B-forslaget har været behandlet intensivt i Rådets Fiskalgrup-
tjenesteydelser mellem moms- pe gennem hele 2004 og drøftet i ECOFIN 7. december 2004.
pligtige, B2B
Forhandlingerne ventes fortsat i 1. halvår 2005.
Moms på rejsebureauer
Postmoms
Forslaget har været behandlet i Rådets Fiskalgruppe i 2002 og
2003. Forhandlingerne forventes ikke genoptaget i 1. halvår
2005.
Rådets Fiskalgruppe har indledt behandlingen af forslaget 2.
halvår 2003. Der har i 1. halvår 2004 været afholdt et enkelt
møde om forslaget. Forslaget forventes ikke drøftet i 1. halvår
2005.
Rådet vedtog konklusioner i december 2003 om forlængelse af
forsøgsordningen for nedsat moms på arbejdskraftintensive
tjenesteydelser (6. momsdirektivs bilag K). ECOFIN den 10.
februar 2004 traf formel beslutning om en to-årig forlængelse
med udløb 31. december 2005.
ECOFIN har i 2004 løbende drøftet Kommissionens forslag til
revision af 6. momsdirektivs bilag H, der lister de varer og ydel-
ser hvor medlemslandene har mulighed for at anvende nedsat
moms, og af anvendelsesområdet for nedsat moms generelt,
herunder mulige skadevirkninger på det indre marked. Drøftel-
sen af dette forslag forventes at fortsætte i 2005.
Moms - gennemførelsesbestem- Kommissionen har den 8. oktober fremsat forslag til forordning
melser og procedure for vedta- om moms-gennemførelsesbestemmelser og procedure for ved-
gelse af undtagelser
tagelse af undtagelser.
Behandlingen af forslaget i Rådets Fiskalgruppe blev indledt i 2.
halvår 2004 og fortsætter i 1. halvår 2005. Det forventes at for-
slaget kan vedtages medio 2005.
Generalisering af undtagelser
Kommissionen forventes i 1. halvår 2005 at fremsætte forslag
om, at visse momsundtagelser, som Rådet har tiltrådt for for-
skellige medlemslande gennem årene, generaliseres, så alle med-
lemslande kan anvende dem. Dette forslag vil muligvis nå be-
handling i ECOFIN inden udgangen af 2005.
Nedsat moms
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
147558_0009.png
9
Forordning om toldsamarbejds- ECOFIN opnåede enighed vedr. Kommissionens forslag til
foranstaltninger mod hvidvask- forordning om forebyggende toldsamarbejdsforanstaltninger
ning af penge
mod hvidvaskning af penge den 16. november 2004.
Traktatens artikel 135 og 251
Toldens rolle i en integreret for- ECOFIN vedtog den 4. november 2003 rådskonklusioner,
valtning af de ydre grænser
hvori Kommissionens meddelelse om toldvæsenets rolle i den
integrerede forvaltning af EU’s ydre grænser blev hilst velkom-
men, og Kommissionen opfordredes til at fremsætte konkrete
forslag til udmøntning af idéerne i meddelelsen.
Registreringsafgift og årlig vejaf- Kommissionen forventes i 1. halvår 2005 at fremsætte direktiv-
gift for motorkøretøjer
forslag om harmonisering af visse regler om ejerafgift og regi-
streringsafgift af biler.
Gensidig bistand på afgiftsområ- Forslag til forordning om administrativt samarbejde på punktaf-
det
giftsområdet samt ændring af direktiv om gensidig bistand mel-
lem medlemsstaternes kompetente myndigheder inden for om-
rådet direkte skatter, visse punktafgifter og afgifter på forsik-
ringspræmier og direktiv om den generelle ordning for punktaf-
giftspligtige varer, om oplægning og omsætning heraf samt om
kontrol blev vedtaget i 2. halvår af 2004.
Fjernsalgsdirektivet
ECOFIN ventes i 1. halvår af 2005 at fortsætte arbejdet med
Kommissionens forslag til ændring af direktiv om fjernsalg, der
har som målsætning at forbedre markedsvilkårene for fjernsalg
af harmoniserede punktafgiftspligtige varer.
Beskatning af alkohol
Kommissionen skal fremlægge en rapport og evt. forslag om
alkoholafgifter hvert andet år. ECOFIN ventes i 1. halvår af
Traktatens artikel 93 (enstem- 2005 at skulle behandle Kommissionen seneste rapport.
mighed)
Forslag til momsforenklinger
Kommissionen har fremlagt et nyt forslag i 2004, der sigter
’One Stop Shop’ mv.
på at reducere administrative byrder for virksomheder med
grænseoverskridende salg. Det gælder særligt de virksom-
heder, der ikke er etablerede i de lande, hvor de har
momspligtige aktiviteter.
Forslaget blev præsenteret på ECOFIN 16. november 2004.
Drøftelserne forventes først genoptaget i 2. halvår 2005.
Kommissionen har april 2004 fremsat forslag til et nyt samlet
momsdirektiv, KOM (2004) 246. Forslaget går ud på at samle
de forskellige momsdirektiver – herunder de mange ændringer
af det 6. momsdirektiv i årenes løb – i ét momsdirektiv. Kom-
missionen forklarer i bemærkningerne, at forslaget er et led i
Kommissionens bestræbelser på at forenkle fællesskabslovgiv-
ningen og gøre den mere klar.
Nyt samlet momsdirektiv
Forslaget forventes behandlet i 1. halvår 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
147558_0010.png
10
Det finansielle område
Handlingsplanen for de finansiel- Kommissionens handlingsplan for de finansielle markeder inde-
le markeder
holder 42 forslag, hvoraf 41 er vedtaget eller politisk godkendt.
KOM(1999)232
Som led i opfyldelsen af denne handlingsplan forventes ECO-
FIN at afslutte arbejdet med formel godkendelse af følgende
forslag i 1. halvår af 2005:
-
ændring af reglerne om kapitalkrav til kreditinstitutter og
investeringsselskaber (Basel II)
-
direktivet vedrørende lovpligtig revision af regnskaber og
koncernregnskaber (8. selskabsdirektiv)
-
direktiv vedrørende genforsikring
Kommissionen ventes i løbet af 2005 at fremsætte forslag til 14.
selskabsdirektiv (grænseoverskridende flytning af hjemsted),
som er det eneste af de 42 forslag der endnu ikke er fremsat, se
nedenfor.
Ændring af reglerne om kapital-
krav til kreditinstitutioner og
investeringsselskaber (Basel II
reglerne)
ECOFIN tog den 2. juni 2004 en rapport om konsekvenserne
ved gennemførelse af Basel II reglerne til efterretning. Kommis-
sionen fremsatte 14. juli 2004 et forslag til ændring af reglerne
om kapitalkrav til kreditinstitutioner og investeringsselskaber
(Basel II reglerne). Forslaget har til formål at regulere den måde,
som kreditinstituttet m.v. skal opgøre sin egenkapital på samt
afgøre, hvor stor "egenkapital" kreditinstitutter m.v. skal have.
ECOFIN opnåede politisk enighed den 7. december 2004. Eu-
ropa-Parlamentet ventes at vedtage en udtalelse om forslaget i 1.
halvår af 2005.
Kommissionen fremsatte den 16. marts 2004 et forslag til direk-
tiv om lovpligtig revision af årsregnskaber og koncernregnska-
ber (modernisering af 8. dir.) samt ændring af Rådets direktiver
78/660/EØF og 83/349/EØF. Forslagets formål er at styrke
den lovpligtige revision i EU samt at forebygge regnskabsskan-
daler og dermed medvirke til at styrke troværdigheden og tilli-
den til selskabers regnskaber.
8. selskabsdirektiv
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
147558_0011.png
11
Genforsikring
ECOFIN opnåede politisk enighed den 7. december 2004. Eu-
ropa-Parlamentet ventes at vedtage en udtalelse om forslaget i 1.
halvår af 2005.
Kommissionen har den 21. april 2004 fremsat et forslag til di-
rektiv om tilsyn med genforsikringsselskaber (reassurancesel-
skaber). Forslaget har til formål at indføre fælles regler for tilsyn
med genforsikringsselskaber.
Forslaget ventes behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2005.
Kommissionen har oplyst, at den i maj 2005 vil præsentere en
plan over den fremtidige integration og regulering af finansielle
tjenesteydelser som opfølgning på den finansielle handlingsplan.
ECOFIN ventes i juni 2005 at drøfte de langsigtede prioriterin-
ger for reguleringen af den finansielle sektor.
Finansiel integration
14. selskabsdirektiv
Kommissionen ventes i løbet af 2005 at fremsætte forslag til 14.
selskabsdirektiv. Forslaget har til formål at give selskaber med
hjemsted i ét medlemsland mulighed for at flytte hjemstedet til
et andet medlemsland og specificerer betingelserne herfor. For-
slaget ventes evt. behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
147558_0012.png
12
Corporate Governance og revi- Kommissionen udsendte i 2003 to meddelelser med handlings-
sion i EU
planer om henholdsvis ”Modernisering af selskabsretten og
forbedret virksomhedsledelse (corporate governance) i EU” og
”Styrkelse af den lovpligtige revision i EU”. Begge handlings-
planer indeholder initiativer, der bebudes fremsat i den kom-
mende årrække. I 1. halvår af 2005 ventes følgende forslag
fremsat:
-
forslag til 14. selskabsdirektiv, jf. ovenfor.
-
ændring af 4. selskabsdirektiv (direktiv vedr. årsregnskaber
for visse selskabsformer)
-
ændring af 7. selskabsdirektiv (direktiv vedr. konsoliderede
regnskaber)
Kommissionen fremsatte i 2004 følgende initiativer og direktiv-
forslag, der ikke indgår i de to handlingsplaner:
-
Godkendelse af de internationale regnskabsstandarder
(IAS),
-
en meddelelse om det videre arbejde med ’Clearing and
Settlement’ (afvikling af værdipapirhandel m.v.),
-
3. direktiv om hvidvaskning,
Kommissionen ventes i 2005 at fremsætte følgende initiativer:
-
direktiv om solvenskrav til forsikringsselskaber,
-
direktiv om tilsyn med genforsikringsselskaber
-
en meddelelse om betalinger i Det indre Marked.
ECOFIN har i 2004 fokuseret på godkendelse og gennemførel-
se i fællesskabslovgivningen af
de internationale regnskabsstandarder
(IAS)
samt på arbejdet med ’Clearing og Settlement’. Endelig
vedtagelse af 3. hvidvaskdirektiv ventes i 1. halvår af 2005.
Kommissionen ventes at fremsætte et forslag til direktiv om
betalinger i Det indre Marked i 1. halvår af 2005. Forslaget skal
have til hensigt at skabe et effektivt europæisk indre marked for
betalinger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
147558_0013.png
13
Internationale regnskabsstandar- Forordning nr. 1606/2002/EF om anvendelse af internationale
der (IAS)
regnskabsstandarder (IAS) blev vedtaget som a-punkt på råds-
mødet (Industri og Energi) den 7. juni 2002. ECOFIN den 15.
juli 2003 vedtog rådskonklusioner, der bl.a. understregede be-
hovet for gennemførelse i EU af IAS med henblik på ikrafttræ-
delse pr. 1. januar 2005. Kommissionen vedtog den 29. septem-
ber 2003 forslag til forordning om vedtagelse af visse internati-
onale regnskabsstandarder i overensstemmelse med Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1606/2002, hvor-
ved alle de på daværende tidspunkt eksisterende regnskabsstan-
darder, bortset fra IAS 32 og IAS 39. IAS 32 og IAS 39 god-
kendes først, når de foreligger i reviderede udgaver. ECOFIN
den 20. januar og 2. juni 2004, uformelt ECOFIN den 2.-3. april
2004 og 5. juli 2004 drøftede status i forhandlingerne vedr. IAS,
herunder udeståender vedr. IAS 32 og 39. Standarderne er end-
nu ikke vedtaget og sagen ventes genoptaget i løbet af 2005.
’Clearing og afvikling’
Kommissionen udsendte den 5. maj 2004 en høringsmeddelelse
om clearing og afvikling af værdipapirhandelen på europæisk
plan. Ifølge meddelelsen har de senere års internationalisering
skabt et øget behov for, at værdipapirer kan handles sikkert og
effektivt, herunder omkostningseffektivt, på tværs af grænserne.
Meddelelsen er en beskrivelse af de tiltag, som Kommissionen
finder, skal igangsættes på området for clearing og afvikling.
Ultimo 2004 blev der vedtaget Rådskonklusioner der giver støt-
te til, at Kommissionen arbejder videre på grundlag af meddelel-
sen og til nedsættelsen af styregruppen og den juridiske gruppe.
3. direktiv om hvidvaskning
FATF (den internationale organisation til bekæmpelse af hvid-
vask og finansiering af terrorisme) udsendte i sommeren 2003
en revideret udgave af sine anbefalinger til foranstaltninger til
bekæmpelse af hvidvask og finansiering af terrorisme. Kommis-
sionen fremsatte den 30. juni 2004 et forslag til direktiv om fore-
byggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle
system til hvidvask af penge og terrorfinansiering (3. hvidvask-
direktiv).
ECOFIN opnåede politisk enighed om 3. hvidvaskdirektiv den
7. december 2004. Europa-Parlamentet ventes at vedtage en
udtalelse om forslaget i 1. halvår af 2005.
Forslag til forordning om gen- FATF (den internationale organisation til bekæmpelse af hvid-
nemførelse af FATF´s særlige vask og finansiering af terrorisme) har vedtaget en såkaldt særlig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
147558_0014.png
14
anbefaling om de oplysninger, der skal ledsage en grænseover-
skridende pengeoverførsel. Kommissionens ventes at fremsætte
forslag til en forordning, der skal gennemføre den særlige anbe-
faling nr. VII på en ensartet måde i EU-landene. Forslaget ven-
tes fremsat i 1. halvdel af 2005.
Handlingsplanen for risikovillig Handlingsplanen for risikovillig kapital indeholder initiativer
kapital
vedrørende:
-
Tilsyns- og investeringsregler for arbejdsmarkedsrelaterede
KOM(1999)493
pensionsordninger
-
Standardisering af prospekter
-
Reform af patentsystemet
-
Skattemæssig tilskyndelse til investeringer i innovative virk-
somheder
-
Reform af reglerne vedrørende insolvens
-
Fremme af nye ejerskabsformer, herunder medarbejderak-
tieoptioner
ECOFIN den 25. november 2003 tog Kommissionens præsen-
tation af fremskridtsrapporten vedrørende risikovillig kapital til
efterretning og vedtog rådskonklusioner, der bl.a. opfordrer
Kommissionen til inden for rammerne af de årlige synteserap-
porter til Det Europæiske Råds forårstopmøde at rapportere om
status i udviklingen af det europæiske marked for risikovillig
kapital. Risikovillig kapital blev drøftet på uformelt ECOFIN
den 10.-11. september 2004. ECOFIN vedtog konklusioner om
opfølgning på handlingsplanen for risikokapital den 21. oktober
2004, som pointerer, at EU fortsat skal arbejde med at forbedre
betingelserne for en øget tilgang af risikovillig kapital.
anbefaling nr. VII