Europaudvalget 2004-05 (2. samling), Forsvarsudvalget 2004-05 (2. samling), Det Udenrigspolitiske Nævn 2004-05 (2. samling), Udenrigsudvalget 2004-05 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 60, FOU Alm.del Bilag 14, UPN Alm.del Bilag 16, URU Alm.del Bilag 37
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres stedfortrædere
Bilag1
Journalnummer400.C.2-0
KontorEUK
16. marts 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 18. marts 2005 –vedlægges Udenrigsministeriets notat om EU’s våbenembargo over for Kina.
2
SAMLENOTAT
Til:CC:Fra:Emne:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:Bilag:
UdenrigsministerietEU’s våbenembargo over for Kina
Dato:
16. marts 2005
Nyt notat.KOM-dokument foreligger ikke1. Baggrund
Det Europæiske Råd den 12. december 2003 anmodede Rådet (almindeligeanliggender og eksterne forbindelser) om at tage spørgsmålet om embargo påvåbensalg til Kina op til fornyet overvejelse.2. Hjemmelsgrundlag
Våbenloven, idet EU-embargoen er implementeret nationalt.3. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da derikke er tale om stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.4. Formål og indhold
Forholdet mellem EU og Kina er under udbygning inden for rammerne afDet Strategiske Partnerskab lanceret på topmødet i december 2003. EU ogKina ser gensidigt hinanden som en attraktiv samarbejdspartner med enrække fælles interesser på det økonomiske, men i stigende grad også på detpolitiske område. Det er Danmarks og EU's politik, at forholdet mellemDanmark og Kina fortsat skal udbygges. Danmark og EU kan medvirke til, atKina lever op til internationale forpligtelser på alle områder – også påmenneskerettighedsområdet. Dansk Kina-politik har to hovedelementer: Fordet første en politisk dialog, herunder en dialog om menneskerettigheder. Fordet andet en økonomisk dimension med fortsat udvikling af de økonomiskeog handelsmæssige forbindelser. Danmark lægger i udmøntningen af DetStrategiske Partnerskab vægt på styrkelse af menneskerettighedsdialogen,indgåelse af en tilbagetagelsesaftale, samarbejde med Kina inden forrammerne af WTO, hvor Kina er en vigtig spiller i Doha-runden samtindgåelse af en ny samarbejdsaftale til afløsning af EU-Kina handels- ogsamarbejdsaftalen fra 1985.
3
Våbenembargoen over for Kina er den eneste tilbageværende del af desanktioner, som EU indførte under indtryk af begivenhederne på TiananmenPladsen i 1989, og omfatter eksport af våben og ammunition.Våbenembargoen var en integreret del af den erklæring om Kina, som DetEuropæiske Råd vedtog på sit møde i Madrid d. 26. – 27. juni 1989.Embargoen er implementeret nationalt af medlemsstaterne.Fra dansk side har man i drøftelserne om våbenembargoen lagt vægt på, at 1)Kina skaber fremskridt på menneskerettighedsområdet, herunder forøgetsamarbejde med EU indenfor rammerne af Det Strategiske Partnerskab; samtat 2) EU’s adfærdskodeks for våbeneksport styrkes, så der ikke sker endestabiliserende eksport af våben og højteknologi til Kina. Også hensynet tilsituationen i Taiwan Strædet samt det transatlantiske forhold er vigtigeelementer for beslutningsgrundlaget. Fra dansk side lægges vægt på, atarbejdet med styrkelse af EU adfærdskodeks, først og fremmest den særlige’tool box,’ er afsluttet, når beslutning om ophævelse af embargoen træffes.På nuværende tidspunkt kan det konkluderes, atArbejdet med styrkelse af EU’s adfærdskodeks for våbeneksport,herunder den særlige tool box, nærmer sig sin afslutning.F.s.v.a. menneskerettighedssituationen er der siden drøftelserne i EUstartede i december 2003 sket konkrete fremskridt, herunder ermenneskerettighederne indskrevet i forfatningen, og der lægges ierklæringen fra EU-Kina topmødet i december op til en styrkelse afsamarbejdet på området, herunder også indenfor områder somDanmark har arbejdet for, bl.a. samarbejde med FNsmenneskerettighedsmekanismer og ratifikation af Konventionen omborgerlige og politiske rettigheder så snart som muligt. Kina har påseneste møde i EU-Kina menneskerettighedsdialogen den 24.-25.februar bekræftet de indgåede forpligtelser.Danmark har under hele forløbet arbejdet for så viderapporteringsforpligtelser om våbenoverførsler som muligt i så langen periode som muligt. For så vidt angår adfærdskodeksen har vistøttet alle muligheder for styrkelse af kodeksen.De danske målsætninger i forhandlingerne, som leder op til en ophævelse afvåbenembargoen, er i vid udstrækning opnået.På rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 26.-27.januar, 26.-27. april, 11.-12. oktober, 22.-23. november samt 13.-14.december 2004 var der foreløbige drøftelser af spørgsmålet omvåbenembargoen.
4
5. Udtalelser
Europa-Parlamentet har med vedtagelse TA (2003) 0599 og TA (2204) 0058udtalt sig i sagen.6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Idet EU-embargoen er implementeret nationalt, kan ophævelse på sigt fåkonsekvenser for våbenloven7. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.8. Høring
Sagen skal ikke i høring.9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side har man lagt vægt på, at 1) Kina skabte fremskridt påmenneskerettighedsområdet, herunder forøget samarbejde med EU indenforrammerne af Det Strategiske Partnerskab; samt at 2) EU’s adfærdskodeks forvåbeneksport styrkes, så der ikke sker en destabiliserende eksport af våben oghøjteknologi til Kina. Også hensynet til situationen i Taiwan Strædet samt dettransatlantiske forhold er vigtige elementer for beslutningsgrundlaget. Fradansk side lægges vægt på, at arbejdet med styrkelse af EU adfærdskodeks,først og fremmest den særlige ’tool box,’ er afsluttet, når beslutning omophævelse af embargoen træffes.10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Hovedparten af EU’s medlemslande har længe været rede til at hævevåbenembargoen.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er senest fremlagt til orientering i Europaudvalget den 10. december2004. Tidligere fremlæggelser rådsmødet (almindelige anliggender ogeksterne forbindelser) den 26.-27. januar, 26.-27. april, 11.-12. oktober, 22.-23. november samt 13.-14. december 2004