Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK   22. marts  2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Transport- og Energiministeriets statusnotat over væsentlige og aktuelle sager på Transport- og Energiministeriets område under det luxembourgske EU-formandskab i første halvår af 2005.
2 Notat Dato J.nr. Sagsbeh. Org. enhed : : : : 15. marts 2005 127 -1 RNo 3. Kontor Statusnotat over væsentlige og aktuelle sager på Transport- og Energiministeriets område under det luxembourgske EU- formandskab i første halvår af 2005. I det følgende redegøres for de væsentligste større sager, som må forventes at blive behandlet under det luxembourgske formandskab. Tværgående emner: Marco Polo II. Kommissionen  har  den  14.  juli  2004  fremsat  forslag  til  Europa-Parlamentets  og Rådets forordning om etablering af det andet ’Ma rco Polo’ program om EF-tilskud til forbedring af godstransportsystemets miljøpr æ  stationer Forslaget  er  en  videreførelse  af  det  eksisterende  Marco  Polo -program  (forordning EF/1382/2003),  der løb  fra  1.  januar  2003 -31.  december  2006.  Programmet har  til formål  at  aflaste  vejnettet  samt  forbedre  transports ystemets  miljøpræstationer  og fremme intermodal transport. Ved nævnte forordning blev der for perioden 1. januar 2003    – mber 2006 afsat en finansieringsramme på 75 mio.  €  (ved udv idelsen af EU ændret til 100 mio. €) Kommissionen har foreslået at ”Marco Polo II” får en samlet finansiering    sramme på 740 mio. € for perioden 2007  – opnå støtte: Sømotorveje og Trafikundgå elsesprojekter. Det luxembourgske formandskab stiler mod fælles tilgang på Rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 21. april 2005.
3 Wider Europe Kommissionen besluttede i sommeren 2004, at man ville nedsætte en transport High Level gruppe, der har til opgave at komme med forslag til forlængelse af de største transeuropæiske TEN  -akser (dvs. transeuropæiske transport netværksakser) til nab o- landene, herunder også sømotorveje, og fastlægge prioritetsprojekter, der kan kny t- tes til disse akser. Kommissionen  udpegede  daværende  transportkommissær  Loyola  de  Pal acio  som formand for gruppen. En lang række tredjelande er tilknyttet gruppen og dens arbe  j- de. Der er nedsat fem undergrupper under High Level gruppen, der arbejder med regio- nale underområder  som: Det Vestlige Middelhav, Det Østlige Middelhav, Sydøste    u- ropa, Sortehavet og Nordøsteuropa. Tredjelandene deltager også i dette arbejde. Når arbejdet i underarbejdsgrupperne er afsluttet vil High Level gruppen afrapport e- re, hvorefter det må forventes,  at Kommissionen udsender en meddelelse. Landtransport: Revision af Eurovignetten. Kommissionen  fremsatte  den  23.  juli  2003  et  forslag  om  ændring  af  dire  ktiv    om afgifter på tunge køretøjers benyttelse af visse infrastrukturer (Eurovigne   tten). Forslaget har til hensigt at harmonisere betingelserne for opkrævning af veja  fgifter og brugsafgifter med tilknytning til benyttelse af infrastruktur for at sikre fair kon- kurrence mellem transportoperatørerne. Forslaget blev senest drøftet på Rådsmødet (transport, telekommunikation og ener- gi) den 7. oktober 2004. Kun et mindretal af medlemslandene kunne støtte det ko m- promisforslag,  som  det  nederlandske  formandskab  havde  fremlagt  forud  for  Råd s- mødet. Drøftelserne koncentrerede sig især om beregningsgrundlaget for kø rselsaf- giften, herunder mulighederne for at variere kørselsafgifterne. Til  trods  for  ihærdige  forsøg  fra  formandskabet  lykkedes  det  endnu  engang  ikke Rådet at nå til enighed om forslaget. Det  luxembourgske  formandskab  vil  arbejde  videre  med  forslaget  og  håber  på,  at der kan opnås politisk enighed på Rådsmødet den 21. april 2005. Offentlig trafikbetjening. Kommissionen  fremlagde  den  13.  september  2000  forslag  til  forordning  om  med- lemsstaternes håndtering af krav vedrørende offentlig trafikbetjening inden   for per- sonbefordring med jernbane, ad vej og indre vandveje. Forslaget har blandt andet til formål at harmonisere reglerne for meddelelse af en e- rettigheder  og  finansiering  af  offentlig  personbefordring  med  jernbane,  ad  vej  og indre vandveje samt at sikre, at meddelelse af enerettigheder og tildeling af offentlig
4 støtte  skal  være  baseret  på  kontrakter  om  offentlig  trafikbetj ening.  Kontrakter  om offentlig trafikbetjening skal indgås på grundlag af åbent udbud. Kommissionen  har  den  21.  februar  2002  fremsat  et  ændret  forslag,  der  først  og fremmest  indeholder  en  overgangsbestemmelse,  hvorefter  allerede  indgåede  ko n- trakter løber kontraktperioden ud, forudsat at denne er af en r imelig varighed samt en overgangsperiode på 8 år for afslutning af myndigheders egenpr  oduktion af bus- trafik. For jernbanetrafikken gælder, at halvdelen skal være udbudt 4 år efter foror d- ningens ikrafttræden, mens hele trafikken skal være u dbudt 8 år herefter. Kommissionen  forventes  endvidere  at  fremsætte  et  ny  forslag  om  me  dlemsstaters muligheder for at indgå kontrakter med trafikvirksomheder om offentlig trafikbetj e- ning på vej og bane. Det luxembourgske formandskab har tilkendegivet, at man overvejer at sætte sagen på  dagsordenen  for  Rådsmødet  (transport,  tel   ekommunikation  og  energi)  den  27. - 28. juni 2005 med henblik på p olitisk enighed. Jernbanepakke III. Kommissionen fremlagde den 5. marts 2004 forslag til jernbanepakke III, der inde- holder fire forslag: 1. Forslag til ændring af Rådets direktiv 91/440/EØF om udvikling af Fælle s- skabets jernbaner. Forslaget indebærer en åbning af medlemsstaternes jernbanenet for intern   a- tional passagertransport og for cabotage (indenrigskørsel) i forbindelse med international passagertransport fra 1. januar 2010. 2. Forslag til direktiv om certificering af togpersonale der betjener lokomotiver og tog på Fællesskabets jernbanenet. Der stilles forslag om indførelse af krav til lokomotivføreres såvel mentale som fysiske helbred, uddannelse, herunder kendskab til rullende materiel og infrastruktur, eksamen og certificering svarerende til systemer, som enten al- lerede er indført eller, som er ved at blive indført i andre transportsektorer. Der  blev  opnået  fælles  tilgang  i  Rådet  (transport,  tel ekommunikation  og energi) den 9.-10. december 2004 om dette forslag. 3. Forslag til forordning om kompensation for manglende opfyldelse af kval i- tetsbetingelser i kontrakter om jernbanegodsbefordring. Kommissionen foreslår en harmonisering af kontraktlige betingelser vedr ø- rende blandt andet kompensation for tabt gods, for beskadiget gods, for for- sinkelser, herunder for manglende information om forsinkelser og for følg e- skader, såvel som en tilpasning af erstatningsn iveauerne. 4. Forslag til forordning om rettigheder og pligter gældende for passagerer i i  n- ternational tog trafik.
5 Forslaget indebærer fastsættelse af rettigheder og pligter for pass agererne på internationale  jernbaneforbindelser.  Forslaget  indeholder  krav  vedrørende: Jernbanevirksomhederne   erstatningsansvar   i   forhold   til   passagerne   ved eventuelle ulykker, aflysninger og forsinkelser, informationsniveauet til pas- sagerne før, under og efter rejsen og herunder også jernbanevirksomhede  r- nes forpligtigelse til at varetage salg af billetter til internationale rejser, han- dicaptilgængeligheden  samt  oprette  lse  af  et  organ,  der  skal  være  ansvarlig for gennemførelsen af foror dningen. Det luxembourgske formandskab stiler mod enighed om forslaget om kompensation for manglende opfyldelse af kvalitetsbetingelser i kontrakter om jernbanegodsbefor- dring og forslaget om rettigheder og pligter gælde  nde for passagerer i international tog  trafik  på  Rådsmødet  (transport,  tel   ekommunikation  og  energi)  den  21.  april 2005. Luftfart. Eksterne relationer. På Rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 5.   -6. juni 2003 vedtog Rådet en afgørel  se om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med Amerikas Forenede Stater om at lade en fælle  sskabsaftale om oprettelse af et "åbent  luftfartsområde"  (OAA)  træde  i  stedet  for  medlemslandenes  bilaterale  luf t- fartsaftaler. Kommissionen har herefter gennemført række forhandlingsrunder med USA. På Rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 9.   -10. december 2004 vedtog Rådet at bemyndige Kommissionen til at indlede forhandlinger med Maro k- ko og det vestlige Balkan. Kommissionen forventes at fremsætte forslag om event  u- elle nye forhandlingsmandater med andre tredjelande. Kommissionen  forventes  på  Rådsmødet  (transport,  telekommunik   ation  og  energi) den 21. april 2005 og den 27.-28. juni 2005 at afrapportere fra forhandlingerne med USA, og Rådet forventes at behandle eventuelle nye forhan dlingsmandater. Rettigheder for handicappede. Kommissionens forslag lægger op til fælles regler for behandlingen af luftfartspas- sagerer med nedsat mobilitet forårsaget af alder eller andre årsager. Kommissionen begrunder forslaget om indførelse af lovgivning med, at luftfartsselskaber og luft- havne  ikke  kan  blive  enige  om,  hvem  der  har  ansvaret  for  at  hjælpe  bevægelses- hæmmede passagerer i lufthavnsområdet. Derfor lægger forslaget op til følgende: 1.   At sikre, at bevægelseshæmmede passagerer tilbydes en samlet hjælpepakke.   2.   At lægge ansvaret for hjælp i lufthavne til bevægelseshæmmede passagerer på  lufthavnenes  forvaltningsorganer,  tillade  disse  at  opkræve  penge  herfor hos luftfartsselskaberne samt definere de forskellige former for hjælp, som den nedsatte mobilitet kan forårsage.
6 3.   At sikre, at den hjælp til bevægelseshæmmede passagerer, der skal ydes om- bord på flyene, ydes gratis af luftfartsselskabet. 4.   At  sikre,  at  bevægelseshæmmede  passagerer  ikke  udsættes  for  ringere  be- handling end andre passagerer og at sikre, at disse passagerer ikke afvises på grund af deres mobilitetsproblemer. 5.   At sikre regler angående de pågældende passagerers rettidige varsel af luft- havne og luftfartsselskaber om behov for hjælp. 6.   At medlemsstaterne sikrer håndhævelse for manglende overholdelse af be- stemmelserne. Forordningen finder anvendelse i forbindelse med personer med nedsat mobilitet, der rejser til, fra eller i transit i lufthavne på medlemslandenes territorier. Det  luxembourgske  formandskab  stiler  mod  en  enighed  på  Rådsmødet  (tran   sport, telekommunikation og energi) den 27.-28. juni 2005. Information til flypassagerer. Forslaget har til formål at sikre luftfartspassagerers ret til oplysning om, hvilket luft- fartsselskab, de rejser med. Videre er formålet at sikre, at medlemslandene effektivt udveksler alle sikkerhedsrelevante oplysninger om luftfartsselskaberne. Anvendelsesområdet for forslaget er alle afgange fra lufthavne på medlemslandenes territorier, hvor traktaten gælder, samt lufthavne i tredjelande, hvis flyvningen er en del af en rejse, der startede i Fællesskabet, og det flyselskab, man har kontrakt med, er etableret i Fællesskabet. Derudover er hovedelementerne i forslaget følgende: 1.   Medlemslande  skal  offentliggøre  lister  over  alle  luftfartsselskaber,  der  ikke må  beflyve  deres  luftrum  eller  er  underlagt  restriktioner  i  dette  af  sikker- hedsmæssige årsager. Kommissionen skal offentliggøre en konsolideret liste over disse luftfartsselskaber 2.   Det luftfartsselskab, passageren køber billetten hos, skal oplyse om, hvem det  udførende  luftfartsselskab  er.  Hvis  der  skiftes  til  et  andet  udførende luftfartsselskab, skal passageren omgående oplyses herom – uanset årsagen til skiftet 3. Bestemmelserne  gælder  for  rute-  og  charterflyvning,  ligesom  de  gælder, hvad enten flyvningen er en del af en pakkerejse eller ej. 4. Det  luxembourgske  formandskab  stiler  mod  en  enighed  på  Rådsmødet  (tran   sport, telekommunikation og energi) den 27.-28. juni 2005. Maritim transport. Liberalisering af havnetjenester. Den  20.  november  2003  forkastede  Europa-Parlamentet  det  forslag  til  markedsad- gang til havnetjenester, der var opnået enighed om efter en langvarig og indgående behandling i EU-institutionerne. Kommissionen fremsatte derfor den 13. oktober 2004 nyt forslag til liberalisering af havnetjenester.
7 De omfattede havnetjenester er lodsning, bugsering, trosseføring, godshåndt  ering og passagerbetjening. I forhold til det forkastede forslag er der en række nye elementer så som begrænsning af mulighederne for selvse   rvicering samt krav om tilladelse for at udføre havnetjenester. Forslaget blev præsenteret af Kommissionen på Rådsmødet (transport, telekomm u- nikation og energi) den 9.-10. december 2004. Det luxembourgske formandskab stiler mod fælles tilgang om forslaget p  å Rådsm  ø- det (transport, telekommunikation og energi) den 27.-28. juni 2005. Energi. Energieffektivisering på slutbrugerniveau og energitjen ester. Forslaget indeholder på medlemsstatsniveau  - som middel til at måle fo rbedringerne i  energieffektiviteten  og  til  at  fremkalde  tilstrækkelig  ma  rkedsefterspørgsel  efter energitjenester - et sparemål på 1 % årlig energibesparelse som følge af nye fora n- staltninger. Der er også et sparemål på 1½ % for den offentlige sektor, plus en fo  r- pligtelse for medlemsstaterne til at sikre, at visse energidistributører og/eller detai l- forsyningsvirksomheder tilbyder deres kunder energitjenester. På rådsmødet den 29. november 2004 kunne det daværende nederlandske forman d- skab, efter at der havde været afholdt en orienterende debat  , konkludere, at der var stor tilslutning til målet med d irektivet, men at der var behov for en mere fleksibel og  ubureaukratisk  tilgang,  der  reflekterede  medlemslandenes  forskellige  udgangs- punkter. Et større antal delegationer ønskede, at det nederlandsk  e kompromisforslag om en 6 % forbedring over 6 år (i stedet for 1 % forbedring årligt) blev erstattet af individ  u- elle indikative nationale målsætninger. Der var skepsis over for et særskilt mål for den  offentlige  sektor.  Endelig  kunne  formandskabet  konkludere, at  der  var opslut- ning til et forslag om at afholde en årlig debat i Rådet om udviklingen i energibesp  a- relsesindsatsen. Det luxembourgske formandskab forventer, at der vil kunne opnås politisk enighed om  direktivet  på  Rådsmødet  (transport,  telekommunik   ation  og  energi)  den  27.-28. juni 2005. Undertegnelsen af en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og staterne i Sy d- øst -Europa med henblik på opre ttelsen af et regionalt energimarked. Sigtet med denne aftale er en integration af dette regionale marked med EU’s indre marked  for  energi.  De  pågældende  stater  i  Sydøst -Europa  er  Albanien,  Bulgarien, Bosnien  og  Herzegovina,  Kroatien,  Makedonien  (=  FYROM),  Rumænien, Serbien og Montenegro, Kosovo og Tyrkiet. Aftalen vil betyde, at de pågældende lande skal implementere EU’s gældende ene   rgilovgivning og leve op til de samme standarder som EU’s medlemsstater på dette område. Formålet med aftalen er, ud over at forbedre forsyning ssikkerheden i både EU og de sydøsteuropæiske lande, at skabe et sama   rbejde mellem landene, som kan være med til  at  sikre  stabiliteten  i  regionen.  Kommissionen  forhandler  aftalen  på  mandat  fra Rådet.
8 I  Rådet  er  der  opbakning  til  formålet  med  aftalen,  men  der  udestår  en  række  pr o- blemer  før  Rådet  vil  kunne  ti  lslutte  sig  aftalen  endeligt.  Blandt  andet  har  enkelte lande forbehold vedrørende en række juridiske og institutione   lle spørgsmål, som er uafklarede. Andre lande har forbehold vedrøre nde sprogregimet, som er begrænset til fransk, engelsk og tysk. Det forventes, at de udestående problemer v il kunne løses i løbet af de kommende måneder,  således  at  underskrivelsen  af  aftalen  kan  ve  dtages  endeligt  af  Rådet  den 27. juni 2005. Retningslinier for Transeuropæiske Netværk for Energi (TEN -energi). Formålet med forslaget er at gøre nettene mere eff  ektive for at fremme konkurren- cen på det indre energimarked, at knytte de nye me dlemsstater tættere til det indre energimarked og at bidrage til en tilsvarende øget tilknytning af EU’s nye nabola  n- de. Afhængigt af Europa  -Parlamentets indstilling i fø rste læ  sning kan TEN- beslutningen vedtages endeligt på rådsmødet, men formandskabet forve   nter, at der som minimum kan opnås politisk enighed om forslaget. Der opnåedes eni  ghed om den generelle tilgang på rådsmødet den 10. juni 2004. Forslaget afløser et eksist e- rende sæt TEN  -retningslinjer fra 2003. Foranstaltninger til fremme af elforsyningssikkerhed og infrastrukturinvesteringer. I  forslaget  stilles  der  krav  til  medlemslandene  om  fastlæggelse  af  standa  rder  for sikkerheden  i  transmissions-  og  distributionsnet,  om  en  klart  defineret  politik  med hensyn til en udbuds-efterspørgselsbalance, der sikrer ti lstrækkelig reservekapacitet, samt  om  opstilling  af  principper  for  investeringsbeslutninger  i  de  enkelte  landes transmissions- og distributionsnet. Endelig opstilles der i direktivforslaget en proce- dure for samordningen af investeringerne i grænseove  rskridende forbindelser. Afhængigt af Europa  -Parlamentets indstilling i første læsning kan direktivfo   rslaget vedtages endeligt; som minimum forventer formandskabet, at der kan opnås politisk enighed på rådsmødet. Der opnåedes eni ghed om den generelle tilgang på rådsm  ø- det den 29. november 2004. Rammerne for fastlæg  gelse af krav til miljøvenligt design af energiforbr ugende pro- dukter (Ecodesign-direktivet). Med direktivet opstilles en fælles ramme for, hvordan Kommissionen i fremt  iden kan udvælge og fastsætte krav til miljøvenligt design for energiforbruge nde produk- ter. Direktivforslaget stiller ikke i sig selv krav til enkeltprodukter. Sådanne krav vil efterfølgende skulle st illes i forbindelse med kommende gennemførelsesforanstal t- ninger, som er baseret på rammedirektivet. Direktivfo rslaget er et led i opfyldelse af EU’s mål om en bæredygtig u    dvikling. Formandskabet har forhåbninger om at kunne få vedtaget direktivet end  eligt i anden læsning.  Den  fælles  holdning  blev  vedtaget  på  energirådsmødet  den  29.  n ovember 2004. Forordning om vilkårene for adgang til gastransmissionsledninger.
9 Formålet med denne forordning er at fastlægge regler vedrørende betingel- serne for adgang til naturgastransmissionsnettet. Reglerne i forordningen omfatter principper for fastsættelse af tariffer for netadgang, fastlæggelse af et sæt af nødvendige tjenesteydelser, harmoniserede principper for kapaci- tetstildeling og styring af overbelastning, krav om information, balancering og gebyrer for balancering samt krav om at fremme etableringen af et mar- ked for sekundær handel med kapacitet. Formandskabet  har  forhåbninger  om  at  kunne  få  vedtaget  forordningen  e  ndeligt  i anden læsning. Den fælles holdning blev vedtaget den 12. november 2004 i skriftlig procedure.