Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg g deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 400.C.2-0 EUK   31. marts  2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat om regeringens samlede besvarelse af Kommissionens åbningsskrivelse nr. 2004/4191 af 22. december 2004 vedrørende ufuldstændig implementering i dansk ret af direktiv 1999/45/EF om klassificering, emballering og etikettering af farlige præparater. Materialet er ligeledes sendt til Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
2 MILJØ styrelsen 31. marts 2005 Jura 7023-0010 LWJ/ Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og Planlæ g- ningsudvalg Kommissionen  har  den  22.  december  2004  fremsendt  åbningsskrivelse  nr.  SG- (2004)D/206221 i sag nr. 2004/4191 vedrørende den danske regerings gennemfø- relse af artikel 4, stk. 2, og artikel 6, stk. 3, i direktiv 1999/45/EF om klassifice- ring, emballering og etikettering af farlige præparater (præparatd  irektivet). I brevet anfører Kommissionen, at en gennemgang af den danske bekendtgørelse nr. 329 af 16. maj 2002 om klassificering, emballering, mærkning, salg og opb e- varing  af  kemiske  stoffer  og  produkter  (i  det  følgende  kaldet  klassificeringsbe- kendtgørelsen) viser, at der ikke er en henvisning til de generelle principper for farlige kemiske præparaters klassificering, således som det er tilfældet i artikel 4, stk. 2, i præparatdirektivet. Hertil kommer, at de specifikke krav i artikel 6, stk. 3, i præpar atdirektivet om klassificering ud fra oplysninger om virkningen på mennesker ikke er gennemført. Kommissionen anfører tillige, at for vaskemidlers vedkommende har de danske myndigheder derfor fastslået, at der ikke kan tages hensyn til undersøgelser og data fra industrien, hvoraf det fremgår, at de faktiske toksikologiske virkninger på mennesker er forskellige fra de virkninger, der forudsiges ved den almindelige beregningsmetode og ved dyreforsøg. Kommissionen  fortolker  tilsyneladende  direktivet  således,  at    undersøgelser  på mennesker af kemiske produkter (præparater) ikke bør frarådes, i modsætning til, hvad der gælder for kemiske stoffer, og at sådanne undersøgelser i større o m- fang skal kunne bruges til at begrunde en manglende klassificering. I regeringens svar anføres, at dette efter regeringens opfattelse er en forkert for- tolkning af direktivet, og at de danske regler er udtryk for en korrekt gennemfø- relse, herunder af præp aratdirektivets artikel 4, stk. 2, og artikel 6, stk. 3. Dette begrundes  navnlig  ud  fra  ordlyden  af  artikel  4,  stk.  2,  tilblivelseshistorien  for præparatdirektivet  og  stofdirektivet  (direktiv  67/548/EØF  af  27.  juni  1967)  og bilagene  hertil,  samt  almindelige  videnskabelige  principper  for  toksikologiske vurderinger. De danske myndigheders klassificering af visse vaskemidler har endvidere ikke forbindelse med de påståede mangler i den danske gennemførelse, idet de data
3 om  de  pågældende  vask emidler,  som  producenterne  har  fremlagt,  under  ingen omstændigheder ud fra en videnskabelig vurd ering godtgør, at de ikke skal klas- sificeres som krævet af de danske myndigheder, hvilket er påpeget i svaret. Det kan oplyses, at der verserer en retssag ved Østre Landsret om visse af afg ø- relserne vedrørende vaskemidler. Temaet for retssagen er dog et andet end det, som åbningsskrivelsen angår, nemlig om producenterne berettiget kan anvende deres egne testmetoder til klassificering, samt om de har kunnet godtgøre ud fra statistisk underbyggede erfaringer, at vaskemidlerne skal klassificeres anderle- des end efter de almindelige regler. Regeringen  har  besvaret  Kommissionens  åbningsskrivelse  i  overensstemmelse med det ovenfor anførte.