dlemmerne af Folketingets Europaudvalg deres stedfortrædere Journalnummer Kontor 400.C.2-0 EUK   4. april  2005 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat samt sup- plerende grundnotat vedrørende ansøgning om godkendelse til markedsføring i EU af gene- tisk modificeret bomuld (C/N/04/01) i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF. Senest den 9. april  skal Danmark meddele Kommissionen, hvorvidt de begrundede indven- dinger ønskes opretholdt. Ansøgningen vurderes at have en neutral indvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark.
2 Skov- og Naturstyrelsen 1. april 2005 Landbrugs- og bioteknologikontoret J.nr.: D 402-0015 Miljøm inisteriet rpr/bxj/gsp/SNS; sca/MIM 3 Ledelsessekretariatet, EU-K NOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Ansøgning  om  godkendelse  til  markedsføring  i  EU  af  genetisk  modificeret  bomuld (C/NL/04/01) i henhold til Europa-parlamentets og Rådets d irektiv 2001/18/EF Danmark modtog den 6. oktober 2004 fra Europa-Kommissionen en ansøgning om godkendelse til markedsføring i EU af genetisk modificeret bomuld (DAS-24236-5xDAS-21Ø23-5) efter reglerne i udsætningsdirektivet. Ansøgningen er indleveret til myndighederne i Nederlandene af  Agrigenetics Inc. Der søges om godkendelse til import og industrielle anvendelser af genetisk modificeret bomuld, der har fået overført gener, som giver dels resistens overfor angreb af visse sommerfuglelarver, dels tole- rance overfor ukrudtsmidler med aktivstoffet glufosinat. Der er således ikke ansøgt om tilladelse til dyrkning. Ansøger har oplyst, at der efterfølgende vil blive indgivet en ansøgning om godkendelse til fødevare- og foderbrug efter reglerne i forordningen om genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer. De nederlandske myndigheder har udarbejdet en vurderingsrapport, hvori de indstiller at der – på en række  vilkår  -  gives  godkendelse  til  import  og  industriel  anvendelse  af  den  genetisk  modificerede bomuld.   Danmark fremsatte i december 2004 begrundede indvendinger mod ansøgningen, idet - ansøger skal stille event-specifikke kvantitative PCR-detektionsmetoder til rådighed; - de leverede PCR-metoder bør valideres af EU’s Joint Research Centre, og sådanne valideringer tilvejebringes inden markedsføringsgodkendelsen. På den baggrund ønskede Danmark, at sagen blev taget op i komitéprocedure. Den  25.  februar  2005  modtog  Danmark  supplerende  oplysninger  i  sagen. Oplysningerne  er  frem- sendt fra Kommissionen og er ansøgers besvarelse af de begrundede indvendinger fra medlemslan- dene. Senest den 9. april 2005, skal Danmark meddele Kommissionen, hvorvidt de begrundede ind- vendinger ønskes opretholdt.   Det  supplerende  materiale  imødekommer  ikke  Danmarks  begrundede  indvendinger.  Regeringen agter således at opretholde de begrundede indvendinger mod ansøgningen og på den baggrund fast- holde anmodningen om at sagen tages op i komitéprocedure.
3 Skov- og Naturstyrelsen 1. april 2005 Landbrugs- og bioteknologikontoret J.nr.: D 402 - 0015 Miljøministeriet rpr/bxj/gsp/SNS; sca/MIM 3 Ledelsessekretariatet, EU-K SUPPLERENDE GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Ansøgning  om  godkendelse  til  markedsføring  i  EU  af  genetisk  modif  iceret  bomuld (C/NL/04/01) i henhold til Europa-parlamentets og Rådets d irektiv 2001/18/EF 1.   Status Danmark modtog den 6. oktober 2004 fra Europa-Kommissionen en ansøgning om godkendelse til markedsføring i EU af genetisk modificeret bomuld (DAS-24236-5xDAS-21Ø23-5) efter reglerne i del C i direktiv 2001/18/EF om udsætning i miljøet af genetisk modificerede organismer, herefter kaldet udsætningsdirektivet. Ansøgningen er indleveret til myndighederne i Nederlandene af  Agri- genetics Inc. Grundnotat om sagen blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den 30. november 2004. Ansøgningen  omhandler  genetisk  modificeret  bomuld  med  den  unikke  identifikationskode  DAS- 24236-5xDAS-21Ø23-5. Der er tale om en krydsning mellem to linjer af genetisk modificeret bom- uld, der har fået overført to forskellige gener, som giver resistens overfor angreb af visse sommer- fuglelarver. Der er også overført et gen, der giver tolerance overfor ukrudtsmidler med aktivstoffet glufosinat. Der søges om godkendelse til import og industrielle anvendelser af den genetisk modificerede bom- uld. Der er således ikke ansøgt om tilladelse til dyrkning. Ansøger har oplyst, at der efterfølgende vil blive indgivet en ansøgning om godkendelse til fødevare- og foderbrug efter reglerne i forordningen om genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer (nr.1829/2003). De nederlandske myndigheder har udarbejdet en vurderingsrapport, hvori de indstiller at der gives godkendelse til import og industriel anvendelse af den genetisk modificerede bomuld.   Folketinget er orienteret herom i skrivelse af  11. oktober 2004. Danmark  havde  60  dage  til  at  anmode  om  yderligere  oplysninger,  fremsætte  bemærkninger  eller komme  med  begrundede  indvendinger  mod  ansøgningen  og  den  nederlandske  indstilling.  Fristen udløb således den 3. december 2004. Hvis der ikke inden fristens udløb kom anmodninger om yder- ligere  oplysninger,  bemærkninger  eller  indvendinger  fra  medlemslandene,  kunne  Nederlandene umiddelbart efter fristens udløb udstede en godkendelse til markedsføring.   Danmark fremsatte i december 2004 begrundede indvendinger mod ansøgningen, idet
4 - ansøger skal stille event-specifikke kvantitative PCR-detektionsmetoder til rådighed; - de leverede PCR-metoder bør valideres af EU’s Joint Research Centre, og sådanne valideringer tilvejebringes inden markedsføringsgodkendelsen. På den baggrund ønskede Danmark, at sagen blev taget op i komitéprocedure. Den  25.  februar  2005  modtog  Danmark  supplerende  oplysninger  i  sagen. Oplysningerne  er  frem- sendt fra Kommissionen og er ansøgers besvarelse af de begrundede indvendinger fra medlemslan- dene. Inden 45 dage, dvs. senest den 9. april 2005, skal Danmark meddele Kommissionen, hvorvidt de begrundede indvendinger ønskes opretholdt. Hvis der ikke længere er begrundede indvendinger mod ansøgningen fra medlemslandene, giver Nederlandene umiddelbart efter fristens udløb, i over- ensstemmelse med udsætningsdirektivets regler, godkendelse til markedsføring. 2.   Formål og indhold Formålet med ansøgningen er at få godkendelse til at importere og industrielt anvende genetisk mo- dificeret bomuld med den unikke identifikations kode DAS-24236-5xDAS-21Ø23-5.   Hvis bomulden skal anvendes som fødevarer eller foder kræver det en godkendelse efter reglerne i forordning (EF) 1829/2003 om genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer.   Der er tale om en krydsning mellem to linjer af genetisk modificeret bomuld. Produktet har således fået indsat to forskellige gener (pat,cry1Ac og cry1F), som giver resistens overfor angreb af visse som- merfuglelarver samt et gen (pat), der giver tolerance overfor ukrudtsmidler med aktivstoffet glufosi- nat. De  nederlandske  myndigheder  har  i  forbindelse med  sagsbehandlingen  indhentet  supplerende  op- lysninger dels om molekyle karakteristik, om giftighed, fortrolighed , dels om flere detaljer for  en generel  overvågningsplan.  Idet  der  ikke  i  miljørisikovurderingen  er  påvist  specifikke  farer,  er  der alene udarbejdet en generel overvågningsplan for ikke-forventede uønskede virkninger. Myndighederne i Nederlandene konkluderer at den foreslåede anvendelse er sikker, idet der ikke er taget stilling til eller ansøgt om at godkende bomulden, bomuldsfrø eller restprodukterne heraf  til dyrkning  eller  anvendelse  som  fødevarer  eller  foder.  Myndighederne  mener,  at  kvalitetssikring  og overvågning er tilstrækkelig.   Sække og forsendelser indeholdende den genetisk modificerede bomuld vil blive mærket eller have medfølgende dokumenter i henhold til kravene stillet i bilag IV i direktiv 2001/18/EC. Informatio- nen vil blandt andet inkludere den unikke identifikationskode, navnet på transformationsbegivenhe- den, information om at bomulden er genetisk modificeret og at den er beregnet til import og indu- striel anvendelse og ikke som fødevare eller til dyrkning. Nederlandene indstiller, at der gives en godkendelse med  følgende vilkår: a)   Godkendelse gives til Agrigenetics Inc. d/b/a/ Mycogen Seeds. Godkendelse gives til import og industriel anvendelse af  den genetisk modificerede bomuld med den unikke kode DAS-24236- 5xDAS-21Ø23-5. Godkendelsen inkluderer linje 281-24-236/3006-210-23 samt afkom fra pro- duktet  opstået    via  konventionel  krydsning  mellem  ikke  GM  planter  og  denne  GM  bomuld. Godkendelsen omfatter ikke dyrkning eller brug af bomulden til foder eller fødevarer. b)  Godkendelsen gælder i 10 år fra udstedelsen.
5 c)  Ansøger skal garantere at information om produktet til købere eller brugere af produktet vil blive videregivet til alle led i transport og  handelskæden når godkendelse er udstedt. d)   I overensstemmelse med artikel 25 (4) i udsætningsdirektivet om fortrolige oplysninger skal den specifikke PCR-metode være offentlig tilgængelig fra udstedelsen af godkendelsen. e)   Ansøger  skal  på  forlangende  oplyse  myndighederne  under  udsætningsdirektivet  om  reference materiale til de to linier 281-24-236/3006-210-23 af hensyn til sporing.   f)    Godkendelsens indehaver skal i de 10 år godkendelsen er gældende - i overensstemmelse med den generelle overvågningsplan - overvåge og 1 gang årligt rapportere om resultatet af overvåg- ningen til myndighederne efter udsætningsdirektivet. 3.   Nærheds- og proportionalitetsprincippet Der er ikke særskilt redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet. Der er tale om en ansøg- ning om godkendelse til markedsføring i henhold til en allerede vedtaget rådsretsakt (udsætningsdi- rektivet (2001/18/EF)). 4.   Konsekvenser for Danmark Lovgivningsmæssige konsekvenser: En godkendelse til markedsføring vil ikke få lovgivningsmæssige konsekvenser, idet der er tale om en ansøgning, der er reguleret af direktiv 2001/18/EF om udsæt- ning   i   miljøet   af   genetisk   modificerede   organismer   og   om   ophævelse   af   Rådets   direktiv 90/220/EØF. Direktivet er implementeret i dansk ret med lovbekendtgørelse nr. 981 af 3. decem- ber  2002  og  bekendtgørelse  nr.  831  af  3.  oktober 2002  om  godkendelse  af udsætning  i  miljøet  af genetisk modificerede organismer. Økonomiske og administrative konsekvenser: En godkendelse forventes ikke at få væsentlige stats- eller kommunaløkonomiske konsekvenser. Der forventes en mindre administrativ byrde i forbindel- se med behandling af sagen. Eventuelle merudgifter vil blive afholdt indenfor eksisterende rammer. Beskyttelsesniveau: Ansøgningen vurderes at have en neutral indvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark. De hørte eksperter, jf. nedenfor, har foretaget en vurdering af konsekvenserne for menneskers og dyrs sundhed, og for natur og miljø, hvis bomulden importeres og  anvendes industrielt. Skov- og Naturstyrelsen har anmodet eksperterne om at gennemføre vurderingerne i forhold til de nederland- ske myndigheders indstilling, og de har til deres vurdering fået stillet hele ansøgningen til rådighed.   Som  det  fremgår  af  nedenstående  udtalelser,  vurderer  eksperterne  ikke,  at  der  vil  være  miljø-  og sundhedsmæssige konsekvenser forbundet med godkendelse til import og industriel anvendelse af bomulden. Danmarks Miljøundersøgelser (DMU): DMU har fundet at oplysningerne i det fremsendte materiale i ansøgningen var tilstrækkelige til at foretage en økologisk risikovurdering. DMU vurderer samtidig at ansøgningen lever op til kravene i del C af det ny udsætningsdirektiv (Di- rektiv 2001/18/EF).
6 DMU har således foretaget den økologiske risikovurdering på grundlag af en identifikation af uøn- skede konsekvenser af den genmodificerede plante og sandsynligheden for at disse vil indtræffe. DMUs konklusioner vedr. den økologiske risikovurdering af den genmodificerede bo m- uld 281-24-236/3006-210-23 i Danmark er: ”Den  genmodificerede  bomuldskrydsning  281-24-236/3006-210-23,  adskiller  sig  fra  konventionel bomuld ved at have indsat gener der gør planterne tolerante over for insektangreb fra larver af for- skellige sommerfuglearter. Desuden indeholder bomulden et gen, der gør den tolerant overfor glufo- sinat-ammonium herbicider. Bomulden søges kun godkendt til import og viderebearbejdning til bl.a. dyrefoder, men ikke til dyrkning eller opformering. Den kan derfor kun forårsage uønskede effekter på naturen, hvis der sker en tilfældig, utilsigtet spredning. DMU  vurderer  dog  at  281-24-236/3006-210-23  som  al anden  bomuld  ikke kan  etableres,  spredes eller krydse med andre plantearter i dyrkede arealer eller i naturen i Danmark, da de klimatiske for- hold udelukker dette. En markedsføring af bomulden kan derfor ikke have nogen uønskede økologi- ske konsekvenser i Danmark.   I dyrkningsområderne i Sydeuropa kan der ved uheld ske en iblanding af GM-bomuldsfrø i frø til udsæd af ikke-GM bomuld. En eventuel tilfældig spredning af GM-bomulden vurderes dog ikke at få nogen uønskede økologiske konsekvenser.   DMU  vurderer  samlet,  at  der  ikke  kan  forventes  uønskede  økologiske  konsekvenser  for  dyre-  og planteliv ved markedsføring af den genmodificerede bomuld til andre formål end dyrkning. ”. Plantedirektoratet: ”Plantedirektoratet  forholder  sig  i  sin  risikovurdering  af  anmeldelser  af  markedsføring  af  genetisk modificerede  planter  særligt  til  det  indsatte  genetiske  materiale,  de  nye  enzymer/proteiner  og  ind- holdsstoffer, som produceres som resultat af den genetiske modifikation, særlige dyrkningsmæssige aspekter forbundet med dyrkningen af den genmodificerede plante, den eventuelle foderanvendelse samt mærkning af frø og andre produkter. Som beskrevet ovenfor vil foderanvendelsen indgå i den ansøgning om tilladelse til anvendelse som fødevarer og foder, som anmelderen angiver at ville indsende separat. Nærværende risikovurdering forholder sig derfor kun til beskrivelsen af det indsatte genetiske mate- riale, den medfølgende analysemetode samt utilsigtet spredning af genmodificerede bomuldsfrø som følge af frøspild i forbindelse med importen.” Plantedirektoratet konkluderer: ” Plantedirektoratet vurderer, at der i anmeldelsen samt i det fortrolige materiale til denne er frem- lagt  oplysninger,  som  sandsynliggør,  at  det  nye  genetiske  materiale  i  ”281-24-236/3006-210-23”- bomulden er indsat som beskrevet i anmeldelsen. Derimod er den detektionsmetode, som er vedlagt anmeldelsen, ikke tilstrækkelig til kunne afgøre, om produkter med indhold af den genmodificerede bomuld skal mærkes, da metoden ikke er kvanti- tativ. Der bør derfor udvikles og valideres en event-specifik kvantitativ PCR-metode for ”281-24- 236/3006-210-23”-bomulden, inden den tillades til markedsføring.”.
7 Danmarks Fødevare - og Veterinærforskning: ”Den sundhedsmæssige vurdering i forbindelse med import og forarbejdning har focuseret på muli- ge uønskede effekter på menneskers og dyrs sundhed ved uforvarende indtagelse af bomuldsfrø eller andre produkter fra bomuld line 281-24-236/3006-210-23. Det vurderes, at den fremlagte dokumentation er tilstrækkelig til at foretage en sundhedsmæssig risi- kovurdering. Den transgene hybridplante er molekylært velkarakteriseret. Der er ikke fra toksikolo- giske  data,  fra  sammenlignende  data eller  fra  data til  karakterisering  af  potentiale  for  allergenicitet resultater der giver anledning til at forvente andre sundhedsmæssige effekter ved utilsigtet indtagelse af denne transgene bomuld i forhold til indtagelse af tilsvarende ikke-gensplejset bomuld. Med hensyn til mærkning af denne bomuld så vurderes den fremlagte metode at kunne anvendes til identifikation (kvalitativ måling) af den transgene hybrid.”. Eksperterne  har  vurderet  de  supplerende  oplysninger.  De  nye  oplysninger ændrer  ikke  på  de eks- pertvurderinger, der tidligere er fremsendt. 5.   Høring I perioden den 8. oktober 2004 til den 5. november  2004 gennemførte Skov- og Naturstyrelsen en høring af 55 danske interesseorganisationer, forskningsinstitutioner og myndigheder. Høringsmateri- alet bestod af et af ansøger udarbejdet sammendrag af ansøgningen, en indholdsfortegnelse til hele ansøgningen  samt  de  nederlandske  myndigheders  vurderingsrapport.  Skov-  og  Naturstyrelsen  har modtaget høringssvar fra nedennævnte: Danmarks Naturfredningsforening Dansk Bilharziose Laboratorium Den Danske Dyrlægeforening Entomologisk Fredningsudvalg Forbrugerrådet Handel, Transport og Serviceerhvervene Hovedstadens UdviklingsRåd Den Kgl. Veterinær- og  Landbohøjskole Landbrugsrådet Risø Statens Jordbrugs- og Veterinærvidenskabelige Forskningsråd Økologisk Landsforening Danmarks Naturfredningsforening har sendt følgende kommentarer: ”Danmarks Naturfredningsforening har ingen kommentarer til ovenstående, som udelukkende ved- rører industriel anvendelse. ”. Dansk  Bilharziose  Laboratorium  afstår  fra  at  kommentere  ansøgningen,  da  emnet  ligger  uden  for DBLs generelle kompetenceområde.   Den Danske Dyrlægeforening har følgende kommentarer: "Den  Danske  Dyrlægeforening  er  opmærksom  på,  at  den  genetisk  modificerede  bomuld  er  sikret modstandsdygtighed overfor ukrudtsmidler (pesticider) med henblik på at anvende pesticider dyrk- ningen. Endvidere er produktet gjort resistent overfor visse sommerfuglelarver, hvilket bevirker en ændring  i  den  naturlige  flora.  Den  Danske  Dyrlægeforening  er  generelt  modstander  af  at  indføre forhold, der således griber ind i den naturlige flora og bevirker en øget anvendelse af pesticider.".
8 Entomologisk Fredningsudvalg har følgende bemærkninger: ”Fra Entomologisk Fredningsudvalgs (EFU) side stiller vi os stærkt skeptiske over for ovennævnte markedsføring. Ganske vist er der 'kun' tale om markedsføring inden for EU og ikke dyrkning af genmodificerede afgrøder.  Men  ved  at  godkende  markedsføring  af  et  produkt  godkender  man  samtidigt  produkti- onsmetoden.   EFU er generelt modstander af genetisk modificerede planter da der er stor risiko for spredning af pollen og dermed forurening af ikke-genetisk modificerede bestande/produktioner. En sådan foru- rening er en alvorlig trussel mod fx. økologisk produktion.   Særligt i lyset af at det fornyligt er påvist at majs pollen (der ellers er meget tungt og anses for van- skeligt  at  sprede  over  større  afstande)  fra  genetisk  modificerede  stammer  kunne  påvises  langt  fra dyrkningsstedet, må EFU klart anbefale et nej til ansøgningen om tilladelse til markedsføring.”. Forbrugerrådet har følgende bemærkninger: ”Forbrugerrådet har af ressourcemæssige årsager ikke kunnet se nærmere på det tilsendte materiale. Forbrugerrådet mener imidlertid helt generelt, at Danmark bør arbejde for, at moratoriet oprethol- des så længe sameksistensregler, herunder regler om ansvar, ikke er på plads i EU. Forbrugerrådet kan således ikke støtte godkendelsen af genetisk modificeret bomuld (C/NL/04/01).”. Handel, Transport og Serviceerhvervene har ingen bemærkninger til ansøgningen. Hovedstadens UdviklingsRåd har ingen bemærkninger til ansøgningen. Den Kgl.Veterinær- og  Landbohøjskole har ingen bemærkninger til ansøgningen. Landbrugsrådet har følgende bemærkninger: ”Landbrugsrådet og Dansk Landbrug kan anbefale, at ansøgningen imødekommes under forudsæt- ning af, at de danske myndigheder er enige i vurderingsrapportens konklusion, at der ikke efter de foretagne vurderinger kan peges på grunde til ikke at imødekomme anmodningen om godkendelse til markedsføring.”. Risø har følgende bemærkninger til ansøgningen: ”Forskningscenter Risø kan tilslutte sig de hollandske myndigheders anbefaling, hvor der gives tilladelse til import og industriel anvendelse, men ikke dyrkning. Markedsføringen skal leve op til de krav, som anføres af de hollandske myndigheder (punkt 13 i de hollandske myndigheders ”assessment report”).”. Statens Jordbrugs- og Veterinærvidenskabelige Forskningsråd  finder under henvisning til ind- stillingen fra de hollandske myndigheder ingen tekniske eller videnskabelige grunde til at afvise ansøgningen. Økologisk Landsforening har følgende bemærkninger: ”Økologisk Landsforening afgiver ikke høringssvar til ovenstående. Dog gør vi opmærksom på at vi i alle forhold arbejder imod spredning af GMO - og er dermed i sagens natur også imod en mar- kedsføring af genmodificerede materialer.”.
9 Rammenotat  om  ansøgningen  har  været  i  høring  i  EU-Specialudvalget  vedr.  miljøspørgsmål  i  no- vember 2004, hvor der er kommet følgende høringssvar: Forbrugerrådet har oplyst at rådet af ressourcemæssige årsager ikke har mulighed for at forholde sig til ansøgningen, samt at Forbrugerrådet således ikke kan tages til indtægt for at ansøgningen eller for at gøre det modsatte. Supplerende  rammenotat  om  ansøgningen  har  været  i  høring  i  EU-Specialudvalget  vedr.  miljø- spørgsmål i marts 2005, hvor der er kommet følgende høringssvar: Dansk Industri har oplyst at man kan tilslutte sig indstillingen i det supplerende rammenotat og har ikke yderligere bemærkninger. 6.   Dansk holdning Ansøgningen er vurderet på baggrund af de nederlandske myndigheders indstilling til godkendelse, hvilket betyder, at der gives tilladelse til import og industriel anvendelse af den genetisk modificerede bomuld. Hvis der efterfølgende skal gives en godkendelse ud over det, som de nederlandske  myn- digheder indstiller, vil dette kræve en fornyet dansk vurdering. Ansøgningen har været forelagt Skov- og Naturstyrelsens sagkyndige rådgivere, der har vurderet at   der ikke kan forventes uønskede økologiske og/eller sundhedsmæssige konsekvenser for mennesker, dyre- og plantelivet ved markedsføring af bomulden i Danmark. For at sikre detektion og identifikation, herunder for kontrol med de fastsatte grænseværdier, er det nødvendigt, at ansøger fremsender event-specifikke kvantitative detektionsmetoder for den genetisk modificerede  bomuld.  Fra  dansk  side  ønsker  man  endvidere,  at  metoderne  bliver  valideret  inden markedsføringsgodkendelsen. Det supplerende materiale indholder ikke event-specifikke kvantitative detektionsmetoder, og meto- derne er derfor heller ikke valideret. Danmark kan derfor fortsat ikke tilslutte sig en godkendelse. 7.   Generelle forventninger til andre landes holdninger I forbindelse med den første høringsrunde fremsatte en række lande begrundede indvendinger mod ansøgningen. Udover Danmark drejede det sig om Østrig, Tyskland, Portugal, Belgien og Ungarn. Det vides ikke om landene vil opretholde de begrundede indvendinger efter modtagelse af den sup- plerende information.