Onsdag: 1. udgave Folketinget — Europaudvalget Christiansborg, den 24. februar 2005 Europaudvalgets sekretariat Til udvalgets medlemmer og stedfortrædere Europaudvalgets dagsorden Forsiden er ganske vist gul, men ellers har Europaudvalgets dagsorden ikke mange ligheder med den traditionelle dagsorden for et udvalgsmøde i Folke- tinget. Europaudvalgets dagsorden er nemlig styret af, hvordan dagsordenen for møderne i EU’s Ministerråd (R å det) ser ud. Idéen med dette notat er der for at give en kort introduktion til Europaudvalgs-dagsordenens opbygning og ud- sendelsestidspunkter samt de mest brugte forkortelser. En tilsvarende introduktion til de bilagstyper og bilagsrækker, der findes i Eu- ropaudvalget, er omdelt på info -note I 2. Dagsordenen udsendes 4 gange pr. møde Europaudvalgets dagsorden for et bestemt møde udsendes normalt i 4 udgaver. Udsendelsen af dagsordenen op til et ordinært fredags-møde, følger et helt fast mønster (jf. figur 1): Uge 1 Uge 2 Man Man Figur 1: De normale udsendelsesdage for Europaudvalgets dagsorden 1. udgave af dagsordenen udsendes onsdag ugen forinden - dvs. 9 da- ge før mødet. 1. udgave giver en oversigt over de møder i Rådet, der skal for e- lægges på Europaudvalgets  møde. 2. udgave af dagsordenen udsendes fredag ugen forinden mødet. I denne ud- Fredag: 2. udgave Tirsdag: 3. udga- ve Torsdag: 4. udga- ve Fredag: EUU- møde
2 gave har Europaudvalgets sekretariat for hvert punkt tilføjet en henvisning til det relevante samlenotat – dvs. det notat, hvori regeringen gennemgår mødet i Rådet fra A til Z. 3. udgave af dagsordenen omdeles om tirsdagen, tre dage før mødet. Mange medlemmer betragter 3. dagsorden som den vigtigste i forhold til deres mulig- hed for at forberede sig til udvalgsmødet. Det er nemlig her, det første gang angives, på  hvilke punkter regeringen forventer at forelægge et forhandlings- oplæg – med andre ord: på hvilke punkter udvalget skal give regeringen et mandat. Disse punkter bliver markeret med forkortelsen FF (FF = Forventet Forhandlingsoplæg). Af 3. udgave af dagsordenen fremgår de t desuden, hvilke ministre, der frem- lægger de enkelte punkter. Desuden vil Europaudvalgets sekretariat have på- ført dagsordenen yderligere bilagshenvisninger (mere herom senere). 4. udgave af dagsordenen udsendes torsdag dagen før mødet. Som hovedregel er eneste ændring på denne udgave, at ”FF” markeringen vil være ændret til ”FO” (FO = Forhandlingsoplæg) da regeringen nu har endeligt afgjort, hvil- ke sager der skal forelægges til mandat i udvalget. Det sker ofte, at der kommer nye punkter på dagsordenen i  ugen op til mødet – i så fald vil  ændringerne blive markeret med fed skrift. Det skal understreges, at selv om der typisk vil være 4 udgaver af en dagsor- den, kan der godt forekomme undtagelser, så man  enten får flere eller færre . Eksempelvis kan det ske, at regeringen kommer med vigtige nye punkter til dagsordenen uden for den normale ”rytme” og der derfor vil blive udsendt en ekstra dagsorden. Omvendt vil der ved de møder, hvor regeringen enten forelægger eller afrap- porterer fra et møde i Det Europæiske Råd  (DER) typisk være færre versioner af Europaudvalgets dagsorden. Dagsordenen udsendes også elektronisk Europaudvalgets dagsorden udsendes både på papir og elektronisk. Den ele  k- troniske dagsorden bliver mailet direkte til medlemmer og medlemssekretærer. Den elektroniske dagsorden indeholder samme oplysninger som den gule pa- pirdagsorden. Dertil kommer, at der på den elektroniske dagsorden er  links til alle de europaudvalgsbilag og kommissionsforslag, der henvises til på dag s- ordenen.
3 Er man kommet til at slette mailen med den elektroniske dagsorden, kan man altid finde den seneste version af dagsordenen på Internettet på adre  ssen: www.euo.dk/dagsorden Hvornår på dagen udsendes dagsordenen? Det præcise tidspunkt for, hvornår dagsordenen udsendes, afhænger af, hvo r- når Europaudvalgets sekretariat modtager den nødvendige information fra udenrigsministeriet. Det sker ofte først sidst på eftermiddagen   – og ind i mel- lem meget senere. I de situationer, hvor udenrigsministeriet først er klar med de nødvendige op- lysninger uden for Folketingets normale åbningstid, vil papirdagsordenen af ressourcehensyn først blive omdelt næste morgen. Den elektroniske dagsorden vil derimod altid blive udsendt på den ”rigtige” dag,  uanset hvornår sekretariatet har modtaget de nødvendige oplysninger. Dagsordenens forside giver overblik over punkterne EUU dagsordenen består af en  forside og en række vedhæftede rådsmød e- dagsordener – jf. den fiktive dagsorden i bilag 1. Dagsordenens forside giver et overblik over, hvilke emner der er på dagsord e- nen for udvalgsmødet. De fleste punkter bliver udgjort af de rådsmøder1, rege- ringen skal orientere udvalget om. Det vil normalt være de rådsmøder, reg e- ringens forskellige ministre skal deltage i den efterfølgende uge i Bruxelles. Det er regeringen (udenrigsministeriet) der fastsætter, hvilke rådsmøder der skal på dag sordenen, og i hvilken rækkefølge ministrene forelægger sagerne. Fra og med 3. udgave af dagsordenen fremgår det af forsiden, hv ilke ministre der møder op i udvalget for at forelægge de enkelte punkter. Udover rådsmøder kan der også være andre emner på Europaudvalgets dag   s- orden – det kan f.eks. dreje sig om et samråd, udvalget har bedt om, modtage l- se af en deputation, drøftelse af et beslutningsforslag, eller udvalgets deltagel- se i et arrangement. Disse punkter vil være sat på af Europaudvalgets sekret a- riat efter aftale med udvalgsformanden. Hvis tidspunktet for et udvalgsmøde bliver ændret, anføres det øverst på dag s- ordenens forside. Endelig finder man nederst på forsiden en lille ”mini - 1 ”Rådsmøder” er møder i EU’s Ministerråd (”Rådet”), hvo   r regeringen deltager på Danmarks vegne. Rådet mødes i 10 forskellige ministerkonstellationer, fx Rådet for miljøministre eller Rådet for økonomi og finansministre.
4 kalender” over Europaudvalgets øvrige aktiviteter i den uge, udvalgsmødet finder sted. Dagsordenen har vedhæftet en kopi af rådsmøde -dagsordenen For hvert af de rådsmøder, der nævnes som punkter  på dagsordenens forside, vil der på de efterfølgende sider være vedhæftet en separat dagsorden  – den såkaldte rådsmødedagsorden. Rådsmødedagsordenen fremsendes af Ude   n- rigsministeriet og gengiver de væsentlige punkter, som ministrene skal disku- tere på det p ågældende rådsmøde i Bruxelles. Da danske regeringer som bekendt består af væsentligt flere ministerier end de 9 forskellige konstellationer, som Rådet er nedsat i, vil ansvaret for pun kterne på en rådsmødedagsorden ofte være delt mellem flere forskellig  e ministre. Det vil derfor fremgå af en fodnote nederst på rådsmødedagsordenen, hvilke m    i- nisterier, de enkelte punkter på rådsmødedagsordenen falder ind under   . Der henvises til de mest relevante bilag For de fleste af punkterne på rådsmødedagsordenen tilf  øjer Europaudvalgets sekretariat henvisninger til de mest relevante bilag, udvalget har modtaget om sagen. Den vigtigste bilagshenvisning er til det samlenotat, der er fremsendt en uge inden udvalgsmødet. Ved de punkter på rådsmødedagsordenen, der vedr  ører EU-lovgivningsforslag (fx et direktiv- eller forordningsforslag), er der desuden henvist til det grund- notat, regeringen har fremsendt til udvalget, da lovgivningsforslaget i sin tid blev fremsat af Kommissionen. Grundnotatet vil derfor ofte være lidt forældet. Når grundnotatet alligevel medtages på dagsordenen skyldes det, at mange medlemmer gerne vil kunne se, hvad regeringen oprindeligt skrev om forsla- get, da det blev fremsat. På dagsordenen henvises der desuden til de notater (kaldet  EU-noter og info- noter) som EU-konsulenten i Folketinget og Folketingets udsendte repræsen- tant ved EU har udarbejdet om sagen. For de sager, som tidligere har været behandlet i udvalget, henvises der ende- lig til sidetallet i det stenografiske referat, som findes i udvalgets protokol. Der henvises dog kun til den seneste behandling i udvalget samt til de tidlige- re udvalgsmøder, hvor udvalget har givet et mandat (FO) i sagen. Udvalgsmø- dereferatet er fortroligt og der bliver kun sendt et eksemplar til hvert partis EU-ordfører.
5 De forskellige bilagstyper, som Europaudvalget modtager (grundnotater, sam- lenotater mv.) er mere udførligt gennemgået i info -note I 2. De elektroniske statusblade indeholder alle bilag i en sag Hvis man ikke kun vil have henvisninger til de umiddelbart mest relevante bi- lag, men derimod gerne vil se alle de dokumenter, som udvalget har modtaget om en given sag, kan det anbefales at bruge den elektroniske udgave af Euro- paudvalgets dagsorden (sendes pr. mail til alle udvalgsmedlemmer). På den elektroniske dagsorden finder man nemlig en ekstra bilagshenvisning i form af et link til ”EU-Sekretariatets statusblad”. Statusbladet rummer bl.a. et elek- tronisk arkiv over alle bilag, hvor forslaget er omtalt. Mange forkortelser i rådsmødedagsordenen Der anvendes en del forskellige forkortelser på dagsordenen. De hyppigste er: FF Forventet Forhandlingsoplæg Markerer de punkter, hvor regeringen forventer at fo- relægge Europaudvalget et forhandlingsoplæg (= et forslag til mandat) FO ForhandlingsOplæg Markerer de punkter, hvor regeringen vil forelægge Europaudvalget et forhandlingsoplæg A-punkt Markerer de punkter på dagsordenen, hvor der på forhånd er opnået politisk enighed mellem EU  - landene på embedsmandsniveau. Punkterne skal fo r- melt vedtages af ministrene på rådsmødet, men ve  d- tagelsen vil normalt ikke give anledning til debat. På dagsordenen medtages kun de A-punkter, som rege- ringen skønner har politisk interesse. * Stjernemarkeringen anvendes til at markere de sager på dagsordenen, der er omfattet af et  af de danske forbehold. KOM (2005) xxxx ”KOM” er en forkortelse for EU-Kommissionen. KOM-nummeret er en reference til det konkrete lov- givningsforslag fra Kommissionen, som dagsordens- punktet handler om. Kommissionens forslag kan re- kvireres i Europaudvalgets sekretariat eller læses på Internettet. På den elektroniske udgave af Europau d-
6 valgets dagsorden er der direkte links fra KOM- nummeret til dokumenterne fra Kommissionen.     Økofin Rådet for Økonomi - og Finansministre RIA Rådet for Retlige og Indr e Anliggender DER-møde Møde i Det Europæiske Råd (Topmøder for stats - og regeringscheferne i EU-landene – afholdes ca. 4 gan- ge om året) Udg. Betyder at punktet er udgået Kontakt udvalgssekretærerne for yderligere information Udvalgsmedlemmer, medlemssekretærer og øvrige medarbejdere i partisekre- tariaterne er altid meget velkomne til at velkomne til at kontakte Europaud- valgets sekretariat på ekspeditionsnummeret 3610 eller direkte til undertegn e- de med spørgsmål til dagsordenen/bilagshenvi sningerne eller spørgsmål til Europaudvalgets arbejde i øvrigt. Med venlig hilsen Lone Boelt Møller (3319) og Anne-Sofie Jensen (3606) udvalgssekretærer
7 BILAG 1: Konstrueret eksempel på en dagsorden 23/12 2004 4. udgave Bemærk ændret mødetidspunkt FO=forhandlingsoplæg Europaudvalget holder møde: fredag den 24. december 2004 kl. 10.00 i vær. 2-133 Dagsorden: 1.    Modtagelse af deputation: Repræsentanter fra JuniBevægelsen og Folkebevægelsen mod EU vedr. folkeafstemning om Forfatningstraktaten FO 2.    Rådsmøde (økonomi - og finansministre) den 31. december 2004 Forelæggelse ved finansministeren 3.    Rådsmøde (retlige og indre anliggender samt civilbeskyttelse) den 30. december 2004 Justitsministeren forelægger dagsordenspunkterne 1 – 4 Integrationsministeren forelægger dagsordenspunkterne 5 – 6 4.    Gennemgang af besvarelser, politisk drøftelse og eventuelt afgivelse af betænkning over B 17 (folkeafstemning om Tyrkiet), DF B 17 – svar på spørgsmål 1  -18 B 17 – bilag 3 (udkast til betænkning over beslutningsforslaget) 5.   Afgivelse af beretning Info-note I 19 (beretning om Folketingets behandling af EU-sager) 6.    Eventuelt Der vedlægges foreløbig oversigt over de under punkt 2 og 3 nævnte møde. Møder for Europaudvalgets medlemmer i uge 52: 24.-25/12: Delegationsrejse til Luxembourg og Bruxelles 31/12 kl. 10.00: Europaudvalgsmøde For yderligere bilagshenvisninger se www.euo.dk/dagsorden
8 Rådsmøde (økonomi - og finansministre) den 31. december 2004 Revideret foreløbig oversigt, 2. udgave 1.    Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN 1. halvår 2005 Præsentation Rådsmøde 2634  – Bilag 1 (samlenotat side 2) Alm. del – bilag (04) 79 (Rådets arbejdsprogram 2005) 2.    Stabilitets- og Vækstpagten: Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedrørende: FO a)   Grækenland Rådsmøde 2634  – Bilag 1 (samlenotat side 9) Udvalgsmødereferat (04) side 1292 FO (Forhandlingsoplæg forelagt 2/7-04) b)   Tyskland og Frankrig Rådsmøde 2634  – Bilag 3 (tillæg til samlenotat) EU-note (03) E 18 (notat af 19/7 2004 om dom i sag vedr. Tyskland og Frankrig) Udvalgsmødereferater: (03) side 115 FO (forhandlingsoplæg forelagt 31/10-03) (03) side 359 FO (forhandlingsoplæg forelagt 21/11-03) 3.   Styrkelse og bedre implementering af Stabilitets- og Vækstpagten Opfølgning på diskussion af 1 6. november 2004 KOM (2004) 0581 Rådsmøde 2634  – Bilag 1 (samlenotat side 33) EU-note (03) E 9 (Notat af 30/1-04 om stabilitets- og vækstpagten i EU) Udvalgsmødereferat (04) side 158 (seneste behandling i EUU 12/11-04) 4.    Økonomiske konsekvenser af jordskælvet og tsunamierne i Syd- og Sydøstasien herunder EIB lån til flodbølge ramte lande Rådsmøde 2634  – Bilag 4 (tillæg til samlenotat) Dagsordenspunkterne 1-3 henhører under Finansministeriets ressort. Dagsordenspunkt 4 henhø- rer under Finansministeriets og Udenrigsministeriet ressort.
9 Rådsmøde (retlige og indre anliggender samt civilbeskyttelse) samt møde i Det Blandede Udvalg på ministerniveau med delt agelse af Norge og Island den 30. december 2004 Revideret foreløbig oversigt, 2. udgave Udg.      1. Rådsafgørelse om udveksling af oplysninger fra strafferegistre KOM (2004) 0664 Rådsmøde 2626  – bilag 2 (samlenotat side 3) 2.    Rådets fælles holdning vedrørende udveksling af bestemte oplysninger med Interpol KOM (2004) 0427 Rådsmøde 2626  – bilag 2 (samlenotat side 46) KOM (2002) 0427 - bilag 1 (grundnotat af 8/11-04) 3.    Rådskonklusioner om forebyggelse, beredskab og indsats ved terrorangreb       A-punkt Rådsmøde 2626  – bilag 2 (samlenotat side 88) 4.    Situationsrapport om organiseret kriminalitet i EU i 2004        A-punkt Rådsmøde 2626  – bilag 2 (samlenotat side 97) 5.    Teknisk mulighed for integrering af biometriske kendetegn på det ensartede visum og ophold s- tilladelser til tredjelandsstatsborgere, pas og andre rejsedokumenter udstedt af medlemslandene KOM (2004) 0116 Rådsmøde 2626  – bilag 1 (samlenotat side 2) Info-note (03) I 99 (Notat af 24/3-04 om biometriske data i europoæiske pas) Udvalgsmødereferater: (04) side 98 (senest behandlet 22/10-04) (03) side 1161 FO (forhandlingsoplæg forelagt 4/6-04) 6.    Rådets beslutning om ændring af beslutning 2002/463/EF om vedtagelse af et handlingspr ogram for administrativ samarbejde på områderne ydre grænser, visum, asyl og indvandring (ARGO  - programmet) *        A-punkt KOM (2004) 0384        Rådsmøde 2626  – bila g 1 (samlenotat side 12) *  Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling, der er knyttet til Amsterdam - traktaten, finder derfor anvendelse