Folketinget — Europaudvalget
Christiansborg, den 4. oktober 2006
Europaudvalgets sekretariat
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Ingen aftale om finansielle overslag 2007-2013 uden Europa-Parlamentets samtykke!
Under en høring den 4. og 5. april 2005 debatterede Europa-Parlamentet sin holdning til Kommissionens forslag om de finansielle overslag 2007-2013[1]. Medlemmer af nationale parlamenter deltog i høringen, der blev afholdt af Europa-Parlamentet og det luxembourgske Chambre des Députes i fællesskab[2].Â
Josep Borrell, Europa-Parlamentets formand, indledte høringen med at pointere, at Europa-Parlamentet spiller en afgørende rolle i vedtagelsen af de finansielle overslag, og at der ikke vil blive vedtaget en aftale, hvis Europa-Parlamentet ikke giver sit tilsagn. Han sagde, at Europa-Parlamentet ønsker at spille den rolle, der ifølge traktaten tilkommer det, og at man ikke er villig til at give afkald pÃ¥ sine rettigheder. Borrell nævnte samtidig, at lykkes det ikke at indgÃ¥ en aftale, vil det blot betyde, at EU’s almindelige budgetprocedure er gældende. I sÃ¥ fald, mener Borrell, at Europa-Parlamentet vil have mere indflydelse pÃ¥ de Ã¥rlige budgetter, end det er tilfældet med en aftale om finansielle overslag. Â
Ifølge den almindelige budgetprocedure[3] spiller Europa-Parlamentet – i fællesskab med Rådet – en central rolle i vedtagelsen af de årlige budgetter. Europa-Parlamentet har bl.a. det sidste ord i forbindelse med vedtagelsen af flere udgiftskategorier, og har også mulighed for at forkaste det samlede budgetforslag[4].
Â
Baggrundsinformation om de finansielle overslagÂ
 Â
Finansiering af de flerårige programmer
En væsentlig fordel ved de finansielle overslag er, ifølge Kommissionen, at man kan fastlægge en finansieringsramme for EU’s flerårige programmer. Ifølge Kommissionen udløber 60 pct. af de flerårige finansielle programmer (bl.a. indenfor områderne samhørighed, udviklingshjælp, forskning og uddannelse) ved udgangen af 2006. Hvis man ikke formår at forny aftalen om de finansielle overslag, vil det ifølge Kommissionen være stort set umuligt at gennemføre flerårige programmer, og det kan jf. Kommissionen have drastiske konsekvenser for bl.a. fattigere regioner og forskere, der modtager EU støtte.
Da det jf. Kommissionen tager mellem 12 og 18 mÃ¥neder at forberede det juridiske grundlag for de flerÃ¥rige programmer, kan det ogsÃ¥ have store konsekvenser, hvis der bliver indgÃ¥et en aftale for sent. I sÃ¥ fald vil Kommissionen ikke have mulighed for at færdiggøre de flerÃ¥rige programmer til den 1. januar 2007, hvor de skal træde i kraft. Det vil ifølge Kommissionen betyde, at op til 60 pct. af EU’s budget â€stÃ¥r i venteposition†og ikke umiddelbart kan anvendes – med store konsekvenser for dem, der er afhængige af midlerne. Kommissionen ønsker sÃ¥ledes en aftale inden afslutningen af det luxembourgske formandskab den 30. juni 2005. Â
OgsÃ¥ i Europa-Parlamentet hersker der ikke tvivl om, at det vil blive problematisk, hvis man ikke formÃ¥r at forny den gældende aftale 2000-2006. Og under høringen gav Borrell udtryk for, â€â€¦ at det (ingen aftale om de finansielle overslag) vil betyde, at EU ville have virkelig svært ved at leve op til de udfordringer, som det stÃ¥r overfor, og at det ville være det værst tænkelige. Europa-Parlamentet ønsker sÃ¥ledes virkelig en aftale – blot ikke for enhver prisâ€.
Europa-Parlamentets udkast: Medlemslandene skal årligt bidrage med 1,2 pct. af deres BNP
Reimer Böge (Konservative & Kristendemokraterne), som er medlem af Det midlertidige udvalg om politikudfordringer og budgetmidler i det udvidede EU 2007-2013[5], er ordfører for Europa-Parlamentets betænkning om de finansielle perspektiver. PÃ¥ baggrund af udtalelser fra samtlige stÃ¥ende udvalg i Europa-Parlamentet har han udarbejdet et udkast til betænkning.Â
Betænkningen skal i sidste ende udgøre Europa-Parlamentets beslutning om den overordnede fordeling af EU’s midler for perioden 2007-2013, og herunder den procentsats af BNP, som medlemslandene, ifølge Europa-Parlamentet, Ã¥rligt skal bidrage med i den pÃ¥gældende periode.  Â
Af udkastet, som blev præsenteret under høringen, fremgår det, at den øvre grænse for medlemslandenes forpligtelsesbevillinger[6] i perioden 2007-2013 skal være 1,2 pct. af landenes BNP. Den øvre grænse for betalingsbevillingerne[7] skal være 1,1 pct. af landenes BNP. (se tabel Bilag 1)
Til sammenligning har Kommissionen foreslÃ¥et en procentsats pÃ¥ henholdsvis 1,26 pct. i forpligtelser og en 1,14 pct. i betalinger. RÃ¥dets har endnu ikke fastlagt en fælles holdning, men skal forhandle om den under mødet i Det Europæiske RÃ¥d den 20. juni 2005. En gruppe pÃ¥ seks lande[8] har fremsat et forslag om en øvre grænse i betalinger pÃ¥ 1 pct. af BNP. Forslaget er blevet mødt med stor modstand i Europa-Parlamentet, og under høringen syntes der ogsÃ¥ gennemgÃ¥ende enighed om, at EU – med et bidrag fra medlemslandenes side pÃ¥ 1 pct. af BNP – ikke vil kunne leve op til de udfordringer, som det stÃ¥r overfor – særligt efter udvidelsen med ti nye lande i maj 2004. Ifølge Kommissionen er gruppen pÃ¥ de seks lande ikke enige om, hvordan pengene skal fordeles blandt udgiftskategorierne, de er blot enige om et udgiftsloft pÃ¥ 1 pct. Â
Tidsrammen for Europa-Parlamentets behandling af de finansielle overslag
Under høringen bekræftede Borrell tidsrammen for behandlingen af Europa-Parlamentets betænkning om de finansielle overslag, som blev præsenteret pÃ¥ et møde i Det midlertidige udvalg om politikudfordringer og budgetmidler i det udvidede EU 2007-2013 den 30. marts. Tidsrammen er følgende: Â
 Â
Det er en væsentlig prioritet for Europa-Parlamentet at træffe sin beslutning om de finansielle overslag før Rådet fastlægger sin forhandlingsposition. De finansielle overslag skal behandles under Det Europæiske Råds næste møde den 20. juni 2005.
Ifølge den nuværende tidsplan forventes de finansielle overslag vedtaget under det luxembourgske formandskab, som udløber 1. juli 2005. Â
Kort gennemgang af betænkningen
I udkastet gives der opbakning til den struktur (opdeling af udgiftskategorier), som Kommissionen har foreslået for overslagene. Samtlige stående udvalg i Europa-Parlamentet, med undtagelse af Udvalget om det Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse, har bakket op om strukturen, hvilket er genspejlet i udkastet.
I sin gennemgang af udkastet, fremhævede Böge især følgende punkter:
Med venlig hilsen
Merete Jeppesen
Hvis du vil vide mere
Info-noter om de finansielle overslag:
EU-Oplysningen:
Europa-Parlamentet:
Europa-Kommissionen:
    Â
[1] Kommissionens meddelelse â€Fremtiden skaber vi i fællesskab: Politikudfordringer og budgetmidler i det udvidede EU 2007-2013†(KOM (2004) 101) og Kommissionens meddelelse â€Finansielle overslag 2007-2013†(KOM (2004) 487).
[2] Det skal bemærkes, at ingen medlemmer af Folketinget deltog i høringen.Â
[3] Fastsat i artikel 272 i EF-traktaten.
[4] Europa-Parlamentet har det sidste ord i forbindelse med vedtagelsen af de ikke-obligatoriske udgifter, som er udgifter, der – i modsætning til de obligatoriske udgifter – ikke følger direkte af traktaten eller afledt ret. Læs om EU’s budgetprocedure i Info-note I 13 (2004-05) af 18. november 2004 â€EU’s budgetprocedure – fra start til slutâ€.
[5] Det midlertidige udvalg om politikudfordringer og budgetmidler i det udvidede EU 2007-2013 blev nedsat i september 2004 med henblik på at fastlægge Europa-Parlamentets position i forhandlingerne om overslagene. Udgangspunktet for udvalgets arbejde er Kommissionens meddelelser om de finansielle overslag KOM (2004) 101 og KOM (2004) 487. Læs Info-note I 2 (2004-05) for yderligere information om udvalget.
[6] Forpligtelsesbevillinger er bevillinger, som i et regnskabsår dækker de samlede omkostninger ved forpligtelser, der er indgået ved iværksættelse af initiativer, som gennemføres på mere end ét regnskabsår. Forpligtelsesbevillinger udgør den øvre grænse for, hvilke udgifter der kan indgås forpligtelser for i løbet af det pågældende regnskabsår.
[7] Betalingsbevillinger er bevillinger, som dækker udgifterne til de faktiske betalinger i det pågældende regnskabsår.
[8] Tyskland, Frankrig, Storbritannien, Nederlandene, Østrig og Sverige.Â