Folketinget — Europaudvalget Christiansborg, den 2. maj 2005 Europaudvalgets sekretariat Til udvalgets medlemmer og stedfortrædere Europa-Parlamentets behandling af lovgivningsinitiativer på samlingen i Bruxelles den 27 – 28. april 20051 - Oversigtsnotat nr. 4 Kort om denne samling Under denne samling blev i alt to lovgivningsinitiativer, underlagt den fælles beslutningsprocedure, behandlet af Europa-Parlamentet. Ét forslag var under- lagt Europa-Parlamentets førstebehandling, og ét forslag var underlagt en an- denbehandling.   Forslaget, som var underlagt førstebehandling, er:   KOM (2003) 0550: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om beskyttelse af grundvandet mod forurening.   Forslaget, som var underlagt andenbehandling, er: KOM (2003) 0510: Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Eu- ropa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af konventionen om gennemførelse af Schengen-aftalen af 14. juni 1985 om gradvis ophævelse af 1 Dette oversigtsnotat indeholder udelukkende sager, hvor Europa-Parlamentet er medlovgiver - det vil sige sager, der behandles efter den fælles beslutningsprocedure.
- 2 - kontrollen ved de fælles grænser med hensyn til adgang til Schengen- informationssystemet for de tjenester i medlemsstaterne, der har ansvaret for udstedelse af registreringsattester for motorkøretøjer.   Verserende sager under førstebehandling i Europa-Parlamentet Betænkning : Christa Klass (A6-0061/2005) – Beskyttelse af grundvandet mod forurening. EP udvalg: Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed. Behandling/afstemning i plenum : Debat og afstemning den 28. april 2005.   EU Referencenumre : KOM (2003) 0550 - 2003/0210 (COD). Statusbladet: http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20030550 Behandling i Europaudvalget: Ingen referencer. Formålet: Forslaget udgør et gennemførselsdirektiv til Vandrammedi- rektivet (Rammedirektiv 2000/60/EF), i hvilket det fremgår, at Europa- Parlamentet og Rådet, på baggrund af forslag fra Kommissionen, skal vedtage specifikke foranstaltninger til forebyggelse af og til kontrol med grundvandsforurening. Ifølge rammedirektivet skal foranstaltningerne tage sigte på at opfylde målet om en ”god kemisk tilstand” for vandet, og definition på begrebet ”god kemisk tilstand” skal derfor fastlægges. Vandrammedirektivet og det foreslåede gennemførselsdirektiv skal fra 2013 udgøre EU’s regler til beskyttelse af grundvandet. I form af direktiv 80/68/EF har der siden 1980 eksisteret EU regler, men direktivet udløber i 2013, og vil blive erstattet af Vandrammedirektivet og det foreslåede gennemførselsdirektiv. Udvalgsbehandlingen i Europa-Parlamentet: Udvalget vedtog den 16. marts 2005 en betænkning udarbejdet af Christa Klass (EPP-ED) med 47 stemmer for, 6 stemmer imod og 3 stemmer hverken for eller imod, og Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets  direktiv om beskyttelse af grundvandet mod forurening.
- 3 - vedtog samtidig en række ændringsforslag til direktivforslaget. Med ændringsforslagene ønskede udvalget blandt andet at sikre det samme omfang af beskyttelse i de nye regler, som er eksisterende i de hidtil gældende regler. Derudover ville man sikre, at ”forebyggelse” forbliver et centralt element i reglerne. Medlemsstaterne opfordres i betænkningen desuden til at sikre, at de kvalitetsstandarder, der anvendes for ”god kemisk tilstand” af vandet, er baseret på ”human- og økotoksikologisk” kriterierne. I betænkningen giver udvalget sin opbakning til Kommissio- nens forslag om at have nationalt fastsatte, og ikke fælles europæiske fastsatte, tærskelværdier. Behandlingen i plenum: Under debatten i Europa-Parlamentets plenum blev det tydeligt, at udvalget er splittet i denne sag, og at konflikten i høj grad omhandler hvorvidt man skal have en national eller en europæisk tilgang til beskyttelsen af grundvandet. Ordføreren var generelt fortaler for en europæisk tilgang til sagen og var dermed uenig med flertallet i udvalget, der syntes at ønske en national tilgang. Den 28. april 2005 ved- tog Europa-Parlamentet forslaget med en række ændringsforslag, der i høj grad afspejler udvalgets anbefalinger. Ordføreren gav efter afstem- ningen udtryk for sin skuffelse over, at der ikke kunne samles flertal for et forslag om europæisk fastsatte tærskelværdier for de mest skadelige stoffer. Dermed kunne man ifølge ordføreren have forhindret ”økologisk dumping og unfair konkurrence indenfor landbrug og industri”. Kom- missionen gav under debatten udtryk for sin støtte til en stor del af æn- dringerne.   Status: Europa-Parlamentet har med afstemningen i plenum afsluttet sin førstebehandling af forslaget, og beslutningen samt ændringsforslagene bliver nu sendt til førstebehandling i Rådet.    Verserende sager under andenbehandling i Europa- Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa   -Parlamentets og Rå- dets forordning om ændring af konventionen om gennemførelse af Schengen- aftalen af 14. juni 1985 om gradvis ophævelse af kontrollen ved de fælles grænser med hensyn til adgang til Schengen-informationssystemet for de tjenester i med- lemsstaterne, der har ansvaret for udstedelse af registreringsattester for motorkø-
- 4 - Parlamentet Indstilling ved andenbehandling: Carlos Coelho (A6-0084/2005) – Adgang til SIS for tjeneste med ansvar for registreringsattester for motorkøretøjer. EP udvalg: Udvalget om Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre Anliggen- der. Behandling/afstemning i plenum : Debat i plenum den 27. april 2005. Afstem- ning den 28. april 2005. EU Referencenumre : KOM (2003) 0510 - 2003/0198(COD). Statusbladet: http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20030510 Behandling i Europaudvalget: Senest behandlet i Europaudvalget den 22. okto- ber 2004 Formålet: Formålet med forslaget er at ændre Schengen-reglerne ved at give medlemsstaternes myndigheder med ansvar for indregistrering af motorkøretø- jer adgang til data i Schengen Informationssystemet (SIS). Ved Amsterdam- traktatens ikrafttræden blev Schengen-reglerne integreret i EU.  Dette direktiv har fået retsgrundlag i EF-traktatens bestemmelser vedrørende EU’s fælles reg- ler for transport. Schengen-reglerne giver myndigheder ret til at indføre infor- mationer om et motorkøretøj, som er blevet stålet, ulovligt handlet eller for- svundet i SIS. Men det er udelukkende myndigheder med ansvar for grænse- kontrol, politiet samt toldmyndigheder, der har adgang til disse informationer (derudover kan myndigheder, der udsteder samt behandler visa-sager få ad- gang til informationer i systemet). Kommissionen foreslår en ændring af regler- ne således at myndigheder med ansvar for indregistrering af motorkøretøjer kan få adgang til informationer i systemet. Dette vil give dem mulighed for at vur- dere, hvorvidt et køretøj er stjålet, ulovligt handlet eller meldt ”forsvundet”. Myndighederne vil ligeledes få mulighed for at vurdere, hvorvidt en person, der anmoder om indregistrering af køretøjer, gør brug af dokumenter, der enten er blevet stjålet, ulovligt forhandlet eller meldt forsvundet. Førstebehandlingen (i Europa-Parlamentet): Den 1. april 2004 afsluttede Euro- pa-Parlamentet sin førstebehandling af forslaget, og vedtog i den forbindelse nogle ændringer til forslaget. Europa-Parlamentet gav med sin beslutning op- bakning til, at myndighederne med ansvar for indregistrering af motorkøretøjer skal have adgang til informationer om køretøjer med en cylindervolumen over
- 5 - 50 kubikcentimeter, informationer om trailere, campingvogne (med en ”ulastet” vægt over 750 kg) samt informationer om dokumenter og nummerplader, der enten er meldt stjålne, ulovligt handlede eller forsvundne. Europa-Parlamentet gav ligeledes udtryk for ønsket om, at Kommissionen årligt skal udarbejde en rapport til Rådet og Europa-Parlamentet om implementeringen af forslaget, herunder hvor mange sager, der er blevet opklaret som følge af forslaget. Rådet vedtog den 22. december 2004 sin fælles holdning om forslaget, og tog i den for- bindelse højde for de fleste ændringer foreslået af Europa-Parlamentet. Kom- missionen gav den 10. januar 2005 sin opbakning til Rådets fælles holdning. Udvalgsbehandlingen ved andenbehandling: Udvalget vedtog den 31. marts 2005 Coelhos indstilling til andenbehandling, og med blot tre ændringer gav et bredt flertal i udvalget opbakning til Rådets fælles holdning. Med en af ændrin- gerne gentog udvalget sit ønske fra førstebehandlingen om, at der årligt skal udarbejdes en rapport om de resultater, som forordningen fører med sig, og Rå- det tog ikke højde for dette ændringsforslag i sin fælles holdning.   Behandling i plenum : Europa-Parlamentet vedtog den 28. april forslaget med nogle få ændringer, som er i tråd med udvalgets anbefaling. Europa- Parlamentet vedtog således også ændringen, der medfører et krav om en årlig rapport om resultaterne som følge af forordningen. Under et uformelt møde mellem ordføreren og Rådet (i form af det luxembourgske formandskab) gav Rådet udtryk for, at det vil støtte den foreslåede ændring. Status: Europa-Parlamentet har afsluttet sin andenbehandling af forslaget, og beslutningen samt ændringsforslagene vil nu blive sendt til andenbehandling i Rådet. Da Rådet har givet udtryk for at det vil støtte Europa-Parlamentets æn- dringer, forventes forordningen vedtaget under Rådets andenbehandling.    Verserende sager under tredjebehandling i Europa-Parlamentet Under denne samling var ingen sager underkastet en tredjebehandling i Euro- pa-Parlamentet.  
- 6 - Næste samling Europa-Parlamentets næste samling finder sted den 9. - 12. maj 2005 i Stras- bourg. Med venlig hilsen   Merete Jeppesen
- 7 - BILAG Tidligere oversigtsnotater fra Europa-Parlamentet: 1.   Nr. 1 – Info-note I 5 af den 24. februar 2005 Samling i Strasbourg den 21. – 24. februar 2005 2.   Nr. 2 – Info-note I 10 af den 10. marts 2005 Samling i Strasbourg den 7. – 11. marts 2005 3.   Nr. 3 – Info-note I 18 af den 19. april 2005 Samling i Strasbourg den 11. – 14. april 2004