Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
EUU Alm.del INFO-note I 29
Offentligt
185322_0001.png
Folketinget — Europaudvalget
Christiansborg, den 13. juni 2005
Europaudvalgets sekretariat
OMTRYK
(forkert dato i overskriften)
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Europa-Parlamentets behandling af lovgivningsinitiativer på samlingen i
Strasbourg den 6. – 9. juni 2005
1
- Oversigtsnotat nr. 7.
Kort om denne samling
På Europa-Parlamentets samling i Strasbourg den 6. – 9. juni 2005 blev i alt seks
lovgivningsinitiativer, underlagt den fælles beslutningsprocedure, behandlet –
heraf var fem forslag underlagt en førstebehandling og et forslag underlagt en
andenbehandling.
Hvad angår de fem forslag under førstebehandling, er der for to af forslagenes
vedkommende blevet indgået en førstebehandlingsaftale mellem Europa-
Parlamentet, Rådet og Kommissionen. Institutionerne er ikke nået til enighed
om de resterende tre forslag, der derfor forventes at skulle underlægges en an-
denbehandling.
Forslagene, hvor der er indgået en førstebehandlingsaftale er følgende:
KOM (2004) 0098: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
begrænsning af markedsføring og anvendelse af visse polycykliske aro-
matiske kulbrinter i blødgøringsmidler til gummi og i dæk (27. ændring
af Rådets direktiv 76/769/EØF)
1
Dette oversigtsnotat indeholder udelukkende sager, hvor Europa-Parlamentet er medlovgiver, og det vil
sige sager, der behandles efter den fælles beslutningsprocedure.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
185322_0002.png
KOM (2004) 0273: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
genforsikringsvirksomhed og om ændring af Rådets direktiver
73/239/EØF og 92/49/EØF og direktiverne 98/78/EF og 2002/83/EF
De tre forslag, der forventes at skulle underlægges en andenbehandling, er de
følgende:
KOM (2004) 0516: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
opbygning af en infrastruktur for geografisk information i Fællesskabet
(INSPIRE)
KOM (2003) 0739: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
energieffektivitet og energitjenester
KOM (2003) 0742: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning
om retningslinjer for de transeuropæiske net på energiområdet og om
ophævelse af beslutning 96/391/EF og nr. 1229/2003/EF
Hvad angår forslaget, der var underlagt en andenbehandling, er der indgået en
andenbehandlingsaftale mellem institutionerne. Det drejer sig om følgende for-
slag:
KOM (2003) 0371: Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om kontrol med likvide mid-
ler, der indføres til eller forlader Fællesskabet
Verserende sager under førstebehandling i Europa-Parlamentet
KOM (2003) 0739:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om energief-
fektivitet og energitjenester
Betænkning:
Mechtild Rothe (A6-0130/2005) - Energieffektivitet og
energitjenester.
EP udvalg:
Udvalget om Industri, Forskning og Energi.
Salens behandling/afstemning:
Behandling i salen den 6. juni 2005.
Afstemning den 7. juni 2005.
EU Referencenumre:
KOM (2003) 0739 - COD/2003/0300.
Statusbladet
:
http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20030739/
Behandling i Europaudvalget:
Forslaget var sidst på Europaudvalgets
dagsorden den 19. november 2004.
-2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Formålet:
Ifølge regeringens grundnotat er hovedformålet med forsla-
get at sikre, at energien udnyttes mere effektivt, primært ved at få
energimarkederne til at fungere bedre, ved at fjerne barrierer, så mar-
kedskræfterne får mulighed for at allokere de økonomiske ressourcer
og naturressourcerne effektivt. Konkurrence fra energieffektiv teknik i
slutanvendelserne kan ifølge Kommissionen øge den økonomiske ef-
fektivitet i den igangværende reform af det indre energimarked.
Udvalgsbehandlingen i Europa-Parlamentet:
Med 27 stemmer for, ot-
te stemmer imod og 11 stemmer hverken for eller imod, vedtog Udval-
get om Industri, Forskning og Energi den 20. april 2005 sin betænkning
om forslaget. I betænkningen gives der principiel støtte til Kommissio-
nens forslag, men samtidig anbefales flere ændringer til forslaget -
herunder en ændring, der omhandler bindende mål for medlemssta-
terne. Udvalget foreslår således at øge de bindende mål, der er foreslå-
et af Kommissionen. Ifølge Kommissionen skal medlemslandene årligt
spare en energimængde svarende til 1 % af den energimængde, som
blev distribueret eller solgt til slutkunderne i basisåret. Udvalget fore-
slår, at de bindende mål skal sættes for tre år ad gangen, og at med-
lemslandene fra 2006-2009 skal spare i alt mindst 3 %, fra 2009-2012
mindst 4 % (årlig gennemsnit 1,3 %) og fra 2012-2015 mindst 4,5 % (år-
ligt gennemsnit 1,5 %). Således skal der ifølge udvalget spares mindst
11,5 % af energimængden - i perioden 2006-2015. Derudover foreslår
Kommissionen højere målsætninger for besparelserne indenfor den of-
fentlige sektor, hvilket støttes af udvalget – men også her ønsker ud-
valget at øge målsætningerne. Ifølge ordføreren opgav man på et tid-
ligt tidspunkt at indgå en førstebehandlingsaftale om forslaget, og de
bindende mål er ifølge ordføreren hovedårsagen hertil.
Salens behandling:
Europa-Parlamentet vedtog den 7. juni 2005 sin
beslutning om forslaget, og valgte i store træk at følge udvalgets anbe-
falinger. Under debatten i salen den 6. juni 2005 gav Energikommissær,
Andris Piebalgs, sin støtte til flere af Europa-Parlamentets foreslåede
ændringer, herunder forslaget om at øge de bindende mål for med-
lemslandene. Andris Piebalgs sagde samtidig, at han håbede, at det vil
være muligt for Europa-Parlamentet og Kommissionen at overbevise
Rådet om de foreslåede målsætninger.
Status:
Europa-Parlamentet har afsluttet sin førstebehandling, og for-
slaget vil nu blive sendt til førstebehandling i Rådet. Da institutionerne
ikke er nået til enighed forventes forslaget at skulle underlægges en
andenbehandling.
-3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
185322_0004.png
KOM (2003) 0742:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om ret-
ningslinjer for de transeuropæiske net på energiområdet og om ophævelse af beslut-
ning 96/391/EF og nr. 1229/2003/EF
Betænkning:
Anne Laperrouze (A6-0134/2005) - Transeuropæiske net
på energiområdet.
EP udvalg:
Udvalget om Industri, Forskning og Energi.
Salens behandling/afstemning:
Behandling i salen den 6. juni 2005.
Afstemning den 7. juni 2005.
EU Referencenumre:
KOM (2003) 0742 - COD/2003/0297.
Statusbladet
:
http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20030742/
Behandling i Europaudvalget:
På Europaudvalgsmødet den 4. juni
2004 forelagde regeringen Europaudvalget et forhandlingsoplæg ved-
rørende forslaget.
Formålet:
Formålet med direktivet er at revidere retningslinjerne for de
transeuropæiske net på energiområdet og tilpasse dem efter udvidel-
sen den 1. maj 2004.
Udvalgsbehandlingen i Europa-Parlamentet:
Den 26. april 2005 ved-
tog Udvalget om Industri, Forskning og Energi Laperrouze's betænk-
ning, hvori der gives støtte til Kommissionens forslag. Udvalget fore-
slår samtidig nogle ændringer, der i store træk har til formål at ændre
og opdatere listen af prioriterede projekter indenfor det transeuropæi-
ske energi-net. Specifikt foreslår udvalget, at sammenlægge bilaget om
”projekter med europæisk interesse” med bilaget om ”prioriterede
projekter beliggende på prioriterede akser”, således at de fremover vil
samlet i et bilag med benævnelsen "akser for prioriterede projekter,
herunder projekter af europæisk interesse, som defineret i artikel 7 og
8". Derudover foreslår udvalget at opdatere bilagene, samt at tilføje et
nyt kriterium for "prioriterede projekter", ifølge hvilket et prioriteret
projekt "skal være et resultat af den tiltagende anvendelse af vedva-
rende energikilder, energieffektive tjenesteydelser og kombineret
kraftvarmeproduktion". Slutteligt foreslår udvalget en klargørelse af
rollen for "EU Koordinatoren", der ifølge udvalget blot skal udpeges,
når projekter udviser implementeringsvanskeligheder. Betænkningen
samt ændringsforslag blev vedtaget med 39 stemmer for, fem stemmer
imod og en stemme hverken for eller imod.
Salens behandling:
Under afstemningen den 7. juni 2005 fulgte Euro-
pa-Parlamentet udvalgets anbefaling og vedtog dermed de af udvalget
foreslåede ændringer. Derudover vedtog Europa-Parlamentet en æn-
-4-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
185322_0005.png
dring, ifølge hvilken Europa-Parlamentet skal høres i forbindelse med
udpegelsen af EU koordinatoren. Trods Rådets støtte til de vedtagne
ændringer, har det, ifølge de informationer vi har modtaget, ikke været
muligt at indgå en førstebehandlingsaftale om forslaget. Årsagen er, at
Rådet ønsker at fjerne artiklerne i Kommissionens forslag om "projek-
ter af europæisk interesse"
2
og artiklen omhandlende en "EU koordina-
tor"
3
. Europa-Parlamentet vil ikke støtte dette, og aftalen kom derfor
ikke i stand.
Status:
Europa-Parlamentet har afsluttet sin førstebehandling, og for-
slaget vil nu blive sendt til førstebehandling i Rådet. Da institutionerne
ikke er nået til enighed om forslaget, forventes det at skulle underka-
stes en andenbehandling.
KOM (2004) 0098:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om begræns-
ning af markedsføring og anvendelse af visse polycykliske aromatiske kulbrinter i
blødgøringsmidler til gummi og i dæk (27. ændring af Rådets direktiv 76/769/EØF)
Betænkning:
Adamos Adamou (A6-0104/2005) - Polycykliske aromati-
ske kulbrinter.
EP udvalg:
Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed.
Salens behandling/afstemning:
Behandling i salen den 8. juni 2005.
Afstemning den 9. juni 2005.
EU Referencenumre:
KOM (2004) 0098 - COD/2004/0036.
Statusbladet
:
http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20040098/
Behandling i Europaudvalget:
På Europaudvalgsmødet den 3. juni
2005 forelagde regeringen Europaudvalget et forhandlingsoplæg om
forslaget.
Formålet:
Ifølge regeringens grundnotat er Kommissionens hensigt
med forslaget, at bringe miljøbelastningen af visse kræftfremkaldende
polycykliske aromatiske kulbrinter (PAH-stoffer) i dækfragmenter ned
på et acceptabelt niveau og at begrænse de mulige sundheds- og miljø-
risici. Formålet med forslaget er ligeledes at bevare det indre marked
gennem indførelse af harmoniserede bestemmelser om markedsførelse
og anvendelse af visse PAH-stoffer i gummiblødgørere og dæk.
Udvalgsbehandlingen i Europa-Parlamentet:
Den 20. april 2005 af-
sluttede Miljøudvalget sin behandling af forslaget og vedtog Adamous
2
3
Der er tale om artikel 8 og 9 i Kommissionens forslag.
Der er tale om artikel 10 i Kommissionens forslag.
-5-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
betænkning om forslaget samt nogle få ændringsforslag til Kommissi-
onens forslag. Ifølge ændringsforslagene skal bl.a. fristen for imple-
menteringen af direktivet udsættes med et år, således at bestemmel-
serne i direktivet skal finde anvendelse fra den 1. januar 2010, og ikke
1. januar 2009, som Kommissionen foreslår. Derudover foreslår udval-
get, at bestemmelserne (fra 1. januar 2010) ikke skal finde anvendelse
på dæk, der er fremstillet før denne dato og som sælges fra lager.
Kommissionen foreslår, at bestemmelserne ikke skal være gældende
for racerdæk før 1. januar 2012, hvilket udvalget bakker op om. Udval-
get foreslår derudover det samme for dæk til veteranbiler, specialdæk,
der indføres i Den Europæiske Union i begrænset antal til originalud-
styr, og dæk til særlig anvendelse. Endeligt foreslås det at tilføje en be-
stemmelse, der foreskriver anvendelsen af analysemetoden ISO 21461
til kontrol af overholdelse af de foreskrevne grænseværdier i dæk. Med
disse ændringer indført, gives der i betænkningen stor støtte til Kom-
missionens forslag. Betænkningen blev vedtaget med 29 stemmer for,
to stemmer imod og to stemmer hverken for eller imod. Ifølge Miljø-
udvalgets sekretariat er der efter afslutningen af udvalgets behandling
blevet indgået en førstebehandlingsaftale mellem institutionerne, ifølge
hvilken bestemmelserne skal finde anvendelse fra 1. januar 2010 – den
eneste undtagelse fra bestemmelserne skal være dæk, der er fremstillet
før denne dato og som sælges fra lager.
Salens behandling:
Under afstemningen i salen den 9. juni 2005 blev
pakken af kompromisændringsforslag vedtaget af Europa-
Parlamentet, der dermed gav sin opbakning til aftalen indgået med
Rådet og Kommissionen.
Status:
Europa-Parlamentet har afsluttet sin førstebehandling af for-
slaget, der nu vil blive sendt til førstebehandling i Rådet. Da der er
indgået en førstebehandlingsaftale mellem institutionerne, forventes
Rådet at godkende Europa-Parlamentets ændringer, og forslaget er
dermed vedtaget.
KOM (2004) 0273:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om genforsik-
ringsvirksomhed og om ændring af Rådets direktiver 73/239/EØF og 92/49/EØF og
direktiverne 98/78/EF og 2002/83/EF
Betænkning:
Peter Skinner (A6-0146/2005) - Genforsikringsvirksom-
hed.
EP udvalg:
Økonomi- og Valutaudvalget.
-6-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
185322_0007.png
Salens behandling/afstemning:
Behandling i salen den 6. juni 2005.
Afstemning den 7. juni 2005.
EU Referencenumre:
KOM (2004) 0273 - COD/2004/0097.
Statusbladet
:
http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20040273/
Behandling i Europaudvalget:
På Europaudvalgsmødet den 8. april
2005 forelagde regeringen Europaudvalget et forhandlingsoplæg ved-
rørende forslaget.
Formålet:
Ifølge regeringens samlenotat er formålet med forslaget, at
fastlægge de juridiske rammer for overvågning af genforsikringsvirk-
somhed indenfor Unionen. Ifølge Kommissionen er det, grundet højri-
siko, katastroferisiko og andre risikable aktiviteter, som er overtaget af
genforsikringsselskaber, blevet nødvendigt med et fælles europæisk
system baseret på forsigtighedshensyn.
Udvalgsbehandlingen i Europa-Parlamentet:
Den 27. april 2005 ved-
tog Økonomi- og Valutaudvalget Skinners betænkning med 40 stem-
mer for, ingen stemmer imod og en stemme hverken for eller imod. I
betænkningen gives der generelt støtte til Kommissionens forslag, men
samtidig anbefaler udvalget dog en række ændringer, der ifølge ordfø-
reren er resultatet af en førstebehandlingsaftale med Rådet og Kom-
missionen. Udvalget foreslår bl.a., at solvensmargenen ved genforsik-
ringsvirksomhed skal være den samme - uanset om der er tale om livs-
forsikring eller ikke-livsforsikringer. Kommissionen foreslår i den for-
bindelse, at solvensmargenen ved livsgenforsikringsvirksomhed skal
være mere stringent end når der ikke er tale om livsgenforsikringsvirk-
somhed. Udvalget foreslår også at forsikringsselskaber, der bedriver
genforsikringsvirksomhed, skal være underlagt solvensmargenregler-
ne, såfremt deres genforsikringspræmier udgør mere end 10 % af deres
samlede præmier, såfremt deres genforsikringspræmier overstiger 50
mio. Euro, eller hvis de tekniske reserver, der stammer fra deres over-
tagelser af genforsikring, overstiger 10 % af deres tekniske reserver.
Salens behandling:
Under afstemningen den 7. juni 2005 vedtog Eu-
ropa-Parlamentet med stort flertal den pakke af ændringer, som Euro-
pa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen var nået til enighed om og
gav dermed sin støtte til aftalen.
Status:
Europa-Parlamentet har afsluttet sin førstebehandling, og be-
slutningen samt de vedtagne ændringer vil nu blive sendt til førstebe-
handling i Rådet. Da der er indgået en førstebehandlingsaftale mellem
institutionerne forventes Rådet at godtage Europa-Parlamentets æn-
dringer, og forslaget er dermed vedtaget.
-7-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
185322_0008.png
KOM (2004) 0516: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om opbyg-
ning af en infrastruktur for geografisk information i Fællesskabet (INSPIRE)
Betænkning:
Frederika Brepoels (A6-0108/2005) – Infrastruktur for
geografisk information i Fællesskabet (INSPIRE).
EP udvalg:
Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed.
Behandling/afstemning i plenum:
Behandling i salen den 6. juni 2005.
Afstemning den 7. juni 2005.
EU Referencenumre:
KOM (2004) 0516 – COD/2004/0175.
Statusbladet:
http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20030586/20040516/
Behandling i Europaudvalget:
Ingen referencer.
Formålet:
Ifølge regeringens samlenotat er formålet med direktivet, at
skabe en retlig ramme for oprettelsen og driften af en infrastruktur for
geodata (data, som rummer henvisning til sted eller geografisk områ-
de) i Europa, med henblik på at formulere, gennemføre, overvåge og
evaluere fællesskabets politikker på alle niveauer og at informere of-
fentligheden.
Udvalgsbehandlingen i Europa-Parlamentet:
Den 21. april 2005 ved-
tog Miljøudvalget med enstemmighed Brepoels' betænkning, hvori der
gives støtte til Kommissionens forslag. Samtidig anbefaler udvalget
dog nogle ændringer. Ifølge Miljøudvalgets sekretariat har Europa-
Parlamentet og Rådet igennem længere tid arbejdet på at indgå en før-
stebehandlingsaftale om forslaget, og Europa-Parlamentets afstemning
om forslaget er derfor flere gange blevet udskudt. Forhandlingerne
mellem institutionerne er foreløbigt ikke resulteret i en aftale og det
skyldes, ifølge de informationer vi har modtaget, primært uenighed
om en central bestemmelse i forslaget. Den centrale bestemmelse om-
handler medlemsstaternes mulighed for, af forskellige grunde, at be-
grænse omfanget for "offentlighedens adgang til information". Rådet
ønsker her at tilføje "beskyttelse af intellektuelle rettigheder" som en
årsag, der retfærdiggør, at man ikke frigiver information. Et flertal i
Europa-Parlamentet kan ikke støtte dette forslag, da det frygter, at det
vil medføre en række "huller" i udvekslingen af geodata, og dermed på
sigt undergrave selve ideen med infrastrukturen.
Salens behandling:
Under afstemningen i salen den 7. juni 2005 ved-
tog Europa-Parlamentet med bredt flertal sin beslutning om forslaget,
og fulgte i den forbindelse udvalgets anbefalede ændringsforslag.
-8-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
185322_0009.png
Status:
Europa-Parlamentet har afsluttet sin førstebehandling af for-
slaget og beslutningen samt ændringsforslag vil nu blive sendt til før-
stebehandling i Rådet. Da institutionerne ikke er nået til enighed om
forslaget, forventes det at skulle underkastes en andenbehandling.
Verserende sager under andenbehandling i Europa-Parlamentet
KOM (2003) 0371: Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om kontrol med likvide midler, der indføres til el-
ler forlader Fællesskabet
Indstilling ved andenbehandling:
Vincent Peillon (A6-167/2005) -
Kontrol med likvide midler.
EP udvalg:
Udvalget om borgernes rettigheder og retlige og indre an-
liggender.
Behandling/afstemning i salen:
Behandling i salen den 7. juni 2005.
Afstemning den 8. juni 2005.
EU Referencenumre:
KOM (2003) 0371 - COD/2002/0132.
Statusbladet:
http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20020328/
Behandlingen i Europaudvalget:
På Europaudvalgsmødet den 12.
november 2004 forelagde regeringen Europaudvalget et forhandlings-
oplæg om forslaget.
Formålet:
Formålet med forordningen er at skabe en sammenhæn-
gende og effektiv EU strategi til kontrol med likvide midler, der ind-
føres til eller forlader Fællesskabet, for derigennem at forhindre hvid-
vaskning af likvide midler.
Førstebehandlingen (i Europa-Parlamentet):
Den 15. maj 2003 afslut-
tede Europa-Parlamentet sin førstebehandling, og vedtog i den for-
bindelse en række ændringer til Kommissionens forslag. Kommissio-
nen fremsatte efterfølgende et revideret forslag, hvor der blevet taget
højde for flere af Europa-Parlamentets ændringer. Kommissionen tog
dog ikke højde for Europa-Parlamentets forslag om at ændre det juri-
diske grundlag for forslaget, således at der ville være tale om et direk-
tiv og ikke en forordning. Rådet kunne heller ikke støtte det forslag,
og ifølge udvalgets sekretariat er det hovedårsagen til, at institutio-
nerne ikke kunne nå til enighed under førstebehandlingen. Rådet ved-
tog sin fælles holdning den 17. februar 2005, hvor de således afviste
ændringsforslaget, og derudover foreslog Rådet at nedsætte tærsklen
-9-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
185322_0010.png
for, hvornår der skal være en forpligtigelse til at angive en bevægelse
af likvide midler. Rådet foreslår således, at man skal være forpligtiget
til at angive en bevægelse af likvide midler (til de pågældende myn-
digheder), når der er tale om et beløb, der overstiger 10.000 Euro - i
Kommissionens oprindelige forslag er tærsklen 15.000 Euro.
Udvalgsbehandling ved andenbehandling:
Den 26. maj 2005 afslut-
tede Udvalget om Borgernes Rettigheder sin andenbehandling af for-
slaget, hvor de med få ændringsforslag godkendte Rådets fælles hold-
ning. De fremsatte ændringsforslag omhandler en sikring af personda-
tabeskyttelsen i forslaget, og ifølge udvalgets sekretariat er ændrings-
forslagene resultatet af en andenbehandlingsaftale med Rådet og
Kommissionen. Grundet ny ordfører på forslaget, som følge af valget
til Europa-Parlamentet i juni 2004, har Europa-Parlamentet opgivet sit
krav om at ændre retsgrundlaget for forslaget.
Salens behandling:
Under afstemningen den 8. juni vedtog Europa-
Parlamentet den pakke af ændringsforslag, som udvalget havde fore-
slået, og støttede dermed aftalen indgået mellem institutionerne.
Status:
Europa-Parlamentet har afsluttet sin andenbehandling af for-
slaget, der nu vil blive sendt til andenbehandling i Rådet. Da der er
indgået en andenbehandlingsaftale mellem institutionerne forventes
Rådet at godkende Europa-Parlamentets ændringer, og forslaget er
dermed vedtaget.
Verserende sager under tredjebehandling i Europa-Parlamentet
Under denne samling var ingen sager underlagt en tredjebehandling i Europa-
Parlamentet.
Næste samling
Europa-Parlamentets næste samling finder sted den 22. - 23. juni 2005 i Bru-
xelles. Under samlingen vil følgende forslag, underlagt den fælles beslutnings-
procedure, være på dagsordenen (der kan fortsat ske ændringer i dagsordenen):
KOM (2004) 0313:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om adgangen til EU's eksterne bistand
- 10 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KOM (2004) 0509:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om gensidig administrativ bistand med henblik på beskyttelse af Fælles-
skabets finansielle interesser mod svig og enhver anden ulovlig aktivitet
KOM (2004) 0634:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om oprettelse af et europæisk register over udledning og overførsel af
forureningsstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/689/EØF og
96/61/EF
KOM (2004) 0638:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
29. ændring af Rådets direktiv 76/769/EØF om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes administrativt eller ved lov fastsatte bestemmelser om
begrænsning af markedsføring og anvendelse af visse farlige stoffer og
præparater (stoffer, der er klassificeret som kræftfremkaldende, mutage-
ne eller reproduktionstoksiske)
Med venlig hilsen
Merete Jeppesen
- 11 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
185322_0012.png
BILAG 1
Tidligere oversigtsnotater om Europa-Parlamentets samlinger:
Nr. 1 – Info-note I 5 af den 24. februar 2005
Samling i Strasbourg den 21. – 24. februar 2005
Nr. 2 – Info-note I 10 af den 10. marts 2005
Samling i Strasbourg den 7. – 11. marts 2005
Nr. 3 – Info-note I 18 af den 19. april 2005
Samling i Strasbourg den 11. – 14. april 2004
Nr. 4 – Info-note I 22 af den 2. maj 2005
Samling i Bruxelles den 27. – 28. april 2005
Nr. 5 – Info-note I 24 af den 17. maj 2005
Samling i Strasbourg den 9. – 12. maj 2005
Nr. 6 – Info-note I 26 af den 31. maj 2005
Samling i Bruxelles den 25. – 26. maj 2005
Nr. 7 – Info-note af den 13. juni 2005
Samling i Strasbourg den 6. – 9. juni 2005
Statistik vedrørende første- og andenbehandlingsaftaler siden samlingen den 21. – 24. fe-
bruar 2005.
Oversigtsnotat Samlet
antal
sager
Under førstebehandling
Under andenbehandling
Under t
han
Nr. 1
Nr. 2
Nr. 3
Nr. 4
Nr. 5
Nr. 6
Nr. 7
I alt
I alt - procent
9
3
8
2
8
10
6
46
100 %
Enighed Aftale
Til 2. be-
uden af- indgået handling
tale
4
1
1
4
1
1
4
1
1
3
2
2
3
2
17
9
4,3 %
36,9 % 19,5 %
Enighed Aftale
uden af- indgået
tale
4
2
2
1
1
1
3
1
1
14
2,2 %
30,4 %
Til 3. be-
handling
2
1
3
6,5 %
0
0
- 12 -