Folketinget — Europaudvalget

Christiansborg, den 10. oktober 2006

Europaudvalgets sekretariat

 

 

 

 

Til

udvalgets medlemmer og stedfortrædere

 

 

Europa-Parlamentets behandling af lovgivningsinitiativer på samlingen i Strasbourg den 5. – 8. september 2005[1] - Oversigtsnotat nr. 10.

 

Kort om denne samling

 

Under denne samling blev i alt fem lovgivningsinitiativer underlagt den fælles

beslutningsprocedure behandlet - heraf tre forslag blev førstebehandlet og to forslag andenbehandlet.

 

Hvad angår de tre forslag under førstebehandling, er der en forventning i Europa-Parlamentet, at de skal tilbage til en andenbehandling. Det drejer sig om:

§         KOM (2004) 0477: Forslag til forordning om gennemførelse af etablerings- og ibrugtagningsfasen samt driftsfasen af det europæiske program for satellitbaseret radionavigation - "Galileo"

§         KOM (2004) 0488: Forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets afgørelse om et fællesskabsprogram for beskæftigelse og social solidaritet – "Progress"

§         KOM (2004) 0599: Forslag til forordning om lægemidler til pædiatrisk brug "Børnemedicin direktivet"

 

Hvad angår de to forslag under andenbehandling, er der en forventning om i Europa-Parlamentet, at de begge vil ende i forligsudvalget. Det drejer sig om:

 

§         KOM (2003) 0319: Forslag til direktiv om hÃ¥ndtering af affald fra udvindingsindustrien "Mineaffaldsdirektivet"

§         KOM (1992) 0560: Forslag til direktiv om minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponering for risici pÃ¥ grund af fysiske agenser "Solskinsdirektivet".

 

 

Verserende sager under førstebehandling i Europa-Parlamentet

 

Forslag til forordning om gennemførelse af etablerings- og ibrugtagningsfasen samt driftsfasen af det europæiske program for satellitbaseret radionavigation -"Galileo"

Galileo-programmet skal ses som et naturligt led i fortsættelsen af det igangværende arbejde med etableringen af det europæiske program om satellitbaseret radionavigation. Dette forslag er knyttet til de sidste to af programmets i alt fire faser, hvor Kommissionen forudser et Fællesskabs medfinansieringsbehov på op til 1 mia. EUR fordelt på programmets 3. og 4. fase.

 

Udvalgets betænkning er en præcisering af visse bestemmelser - herunder fastlæggelsen af tidsrammerne for de pågældende faser. Herudover indeholder udvalgets betænkning bestemmelser vedrørende projektets særlige karakter, idet det er første gang, at EU vil indgå et offentlig-privat partnerskab med en privat koncessionshaver.

Europa-Parlamentet har givet sin støtte til programmet igennem vedtagelsen af udvalgets betænkning og tilhørende ændringsforslag. Ændringsforslagene blev vedtaget i salen ved en såkaldt blok-afstemning (der blev ikke taget stilling til ændringsforslag udover dem der blev vedtaget i udvalget).

 

Ifølge forslagets ordfører, Etelka BARSI-PATAKY (EPP-ED), har Rådet ikke haft tid til at tage stilling til Europa-Parlamentets ændringsforslag. Bl.a. derfor blev der ikke indgået en førstebehandlingsaftale om forslaget. Ifølge ordførerens vurdering, vil Rådet ikke vedtage Europa-Parlamentets ændringsforslag, og derfor forventes Rådet at vedtage en fælles holdning.

 

Referencer

§         Dokumentnumre: KOM (2004) 0477 - COD/2004/0156

§         Betænkning: Etelka Barsi-Pataky (A6-0212/2005) - Satellitbaseret radionavigation udarbejdet i Udvalget om Industri, Forskning og Energi.

§         Statusblad: http://euo.dk/dokumenter/status/alle/20040477/

§         Behandling i Europaudvalget: Sidst pÃ¥ dagsorden den 15. april 2005.  Følgende forhandlingsoplæg er blevet forlagt af regeringen:

(041) side 334 FO (forhandlingsoplæg forelagt 3/12-04)
(03) side 1143 FO (forhandlingsoplæg forelagt 4/6-04)
(012) side 362 FO (forhandlingsoplæg forelagt 1/3-02)
(00) side 738 FO (forhandlingsoplæg forelagt 15/12-00)
(98) side 1933 FO (forhandlingsoplæg forelagt 11/6-99)

§         Europa-Parlamentets beslutning: http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?PUBREF=-//EP//TEXT+TA+P6-TA-2005-0313+0+DOC+XML+V0//DA&LEVEL=3&NAV=X

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om et fællesskabsprogram for beskæftigelse og social solidaritet – "Progress"

 

Formålet med forslaget er at samle fire eksisterende aktionsprogrammer for beskæftigelse og social solidaritet i et fælles program for perioden 2007-2013.

 

Den 6. september 2005 godkendte Europa-Parlamentets Beskæftigelsesudvalg en betænkning samt tilhørende ændringsforslag med et stort flertal. Ifølge betænkningen, udarbejdet af tyskeren Karin JÖNS (PSE), skal Parlamentets rolle i forbindelse med kontrol og gennemførelse af programmet styrkes. Der blev ligeledes indført en bestemmelse, som vil give arbejdsmarkedsparter samt andre berørte grupper en større rolle. Endeligt er der blevet vedtaget et ændringsforslag der vedrører finansrammen, idet Parlamentet ønsker at øge budgetrammen for 2007-2013 fra 628,8 mil. EUR til 854,2 mio. EUR.

Ifølge Sekretariatet for Udvalget om Beskæftigelse og Sociale Anliggender, har Rådet ikke haft tid til at tage stilling til Europa-Parlamentets ændringsforslag. Rådet kan ikke tage en endelig beslutning hertil før vedtagelsen af de finansielle perspektiver 2007 - 2013. Ifølge oplysninger fra Sekretariatet, er det ikke sandsynligt, at Rådet vil vedtage Europa-Parlamentets ændringsforslag, og derfor forventes Rådet at vedtage en fælles holdning.

 

Referencer

§         Dokumentnumre: KOM (2004) 0488 - COD/2004/0158

§         Betænkning: Karin Jöns (A6-0199/2005) - Progress-programmet udarbejdet i Udvalget om Beskæftigelse og Sociale Anliggender.

§         Statusblad: http://euo.dk/dokumenter/status/alle/20040488

§         Behandling i Europaudvalget: PÃ¥ Europaudvalgsmødet den 25. februar 2005 forelagde regeringen Europaudvalget et forhandlingsoplæg.

§         Europa-Parlamentets beslutning: http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?PUBREF=-//EP//TEXT+TA+P6-TA-2005-0320+0+DOC+XML+V0//DA&LEVEL=3&NAV=X

 

Forslag til forordning om lægemidler til pædiatrisk brug

 

Hovedformålet med forslaget er at sikre, at lægemidler, der anvendes til behandling af børn (børnemedicin), dels er afprøvet på børn ved kliniske undersøgelser af høj faglig standard, dels er godkendt til behandling af børn.

 

Europa-Parlamentet godkendte - næsten uden ændringer - betænkningen og tilhørende ændringsforslag udarbejdet af Françoise GROSSETÊTE (EDD-ED). Hensigten med forslaget er at gøre det mere attraktivt for medicinalindustrien at udvikle lægemidler specielt til børn. Lægemiddelagenturet, som er ansvarlig for godkendelse af medicin, kan, hvis det vurderes at medicinen er sikker,  forlænge patentrettighedernes gyldighedsperiode med 6 måneder. Kommissionen vurderer, at en sådan forlængelse vil kunne give en ekstra fortjeneste på op til 9 mio. EUR. afhængigt af medicintypen.

 

Europa-Parlamentet ønsker, at der i løbet af et år efter forordningens ikrafttræden skal etableres et særligt EU-forskningsprogram vedrørende børnemedicin, MICE (Medicines Investigation for the Children of Europe). Samtidig går Parlamentet ind for at etablere et forskningsnetværk under ledelse af Det Europæiske Lægemiddelagentur med det formål at koordinere forskningen inden for børnemedicin. I den forbindelse skal Lægemiddelagenturet identificere de konkrete behandlingsbehov med henblik på at fastlægge de overordnede prioriteter for forskningen.

Ifølge kilder i sekretariatet for Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed, er der ikke blevet forhandlet en førstebehandlingsaftale med Rådet. Samtidigt kan det dog ikke udelukkes, at Rådet vil godkende Europa-Parlamentets ændringsforslag og dermed afslutte proceduren., at Det er dog sandsynlig, att forslaget vil blive bragt tilbage til en "hurtig" andenbehandling i Parlamentet.

 

Referencer

§     Dokumentnumre: KOM (2004) 0599 - COD/2004/0217

§     Betænkning: Françoise Grossetête (A6-0247/2005) - Lægemidler til pædiatrisk brug udarbejdet i Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed.

§     Statusblad: http://euo.dk/dokumenter/status/alle/20040599

§     Behandling i Europaudvalget: PÃ¥ Europaudvalgsmødet den 27. maj 2005 forelagde regeringen Europaudvalget et forhandlingsoplæg.

§     Europa-Parlamentets beslutning: http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?PUBREF=-//EP//NONSGML+TA+20050907+SIT+DOC+WORD+V0//DA&LEVEL=3&NAV=X

 

Verserende sager under andenbehandling i Europa-Parlamentet

 

Forslag til direktiv om håndtering af affald fra udvindingsindustrien

 

Forslaget er en opfølgning på anbefalingerne i Kommissionens meddelelse fra oktober 2000 'Sikker minedrift: en opfølgning på de seneste mineuheld', som var foranlediget af konkrete mineulykker i Spanien og Rumænien. Formålet med forslaget er at opstille mindstekrav med henblik på at forbedre håndteringen af affald fra udvindingsindustrien.

Den 31. marts 2004 vedtog Europa-Parlamentet sin udtalelse ved førstebehandling, som indeholdte 74 ændringsforslag. Parlamentet ønskede med ændringerne at alle relevante typer affald skulle være omfattet af direktivet, herunder affald der transporteres bort fra indvindingsstedet, samt "historisk affald". Parlamentet understregede ligeledes, at direktivet skulle omfatte inert "ikke farlig-affald". Kommissionen kunne acceptere hovedlinierne af Parlamentets ændringsforslag.

Selvom Rådet accepterede flere af Parlamentets ændringsforslag fra førstebehandlingen, var der visse ændringsforslag som Rådet afviste. I forbindelse med Parlamentets andenbehandling besluttede Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed, at Parlamentet bør genfremsætte de forslag, som Rådet ikke har accepteret. Ifølge Udvalgets betænkning omhandler det særligt kravene om, at "historisk affald" ikke bør registreres, men at der også bør træffes foranstaltninger med henblik på at håndtere det i de tilfælde, hvor det skaber miljøproblemer. Rådet har også etableret en ny kategori af affald, hvor medlemsstaterne gives brede muligheder for undtagelse fra direktivet. Ifølge Udvalgets betænkning er der dog ikke oprettet en definition på denne nye kategori. Udvalgets holdning er, at denne ændring skaber stor retlig og miljømæssig usikkerhed og mener derfor at denne nye kategori bør udgå. Udvalgets medlemmer mente også, at der var andre områder hvor Rådet har valgt formuleringer, som er mere upræcise, og som har lavere miljømæssige ambitioner. Det gælder f.eks. overgangsordningerne, den finansielle garanti og tomme brud. Den 6. september vedtog salen Europa-Parlamentets betænkning og tilhørende ændringsforslag.

 

Det har ikke været muligt for Europa-Parlamentet og Rådet at forhandle en andenbehandlingsaftale om forslaget, og det forventes derfor, at forslaget vil ende i forligsudvalget. Under forslagets behandling i salen sagde flere medlemmer, at selvom afstanden mellem Rådet og Europa-Parlamentet stadigvæk er stor - vil Europa-Parlamentet optræde "pragmatisk" i forligsudvalget.

 

Referencer

§      Dokumentnumre: KOM (2003) 0319 - COD/2003/0107

§      Indstilling til andenbehandling: Jonas Sjöstedt (A6-0236/2005) - HÃ¥ndtering af affald fra udvindingsindustrien udarbejdet i Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed.

§      Statusblad: http://euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20030319  

§      Behandling i Europaudvalget: PÃ¥ Europaudvalgsmødet den 8. oktober 2004 forelagde regeringen Europaudvalget et forhandlingsoplæg.

§      Europa-Parlamentets beslutning: http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?PUBREF=-//EP//TEXT+TA+P6-TA-2005-0319+0+DOC+XML+V0//DA&LEVEL=3&NAV=X

 

 

 

 

 

Forslag til direktiv om minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponering for risici på grund af fysiske agenser

 

Forslaget har været undervejs i over 13 år, idet det oprindelige forslag blev fremsæt af Kommissionen i 1993. Men allerede i 1989 vedtog EU et rammedirektiv om beskyttelse af arbejdstagere på arbejdspladsen (89/391/EF). Som opfølgning på rammedirektivet, er i alt tre specifikke direktiver allerede blevet vedtaget (beskyttelse mod støj, vibrationer og elektromagnetiske felter), og nærværende direktiv skal ses som det sidste direktiv i serien.   

 

Formålet med forslaget er at beskytte arbejdstagerne mod optisk stråling. Forslaget fastsætter eksponeringsgrænseværdier for optisk stråling og formålet er at forebygge ulykker og skadelige helbredsvirkninger som følge af eksponering for optisk stråling.

I forbindelse med Europa-Parlamentet førstebehandling, der fandt sted den 20. april 1994, fremsatte Europa-Parlamentet en lang række ændringsforslag, og på baggrund heraf vedtog Kommissionen et ændringsforslag som medtog en del af Parlamentets ændringsforslag. I 2004 fremsatte det nederlandske formandskab et kompromisforslag, som bygger på Kommissionens oprindelige forslag, og som i øvrigt svarer til de øvrige tre direktiver nævnt ovenfor.

 

I forbindelse med Rådets behandling af forslaget, er direktivets rækkevidde blevet udvidet, idet beskyttelsen af arbejdstagere i forbindelse med de skadelige effekter af solstråling er blevet tilføjet Rådets fælles holdning.


I forbindelse med Europa-Parlamentets udvalgsbehandling er der blevet vedtaget et kompromis (med stemmer fra den konservative og liberale gruppe), hvori bestemmelserne vedrørende kunstig stråling blev accepteret, mens stråling fra naturlig kilder (dvs. solstråling) bliver "re-nationaliseret", således at de enkelte medlemslande selv fastsætter grænseværdier og regler for solstråling.

 

Forslaget skabte stor ståhej, idet salens konservative medlemmer erklærede, at "solskinsdirektivet" repræsenterer alt det der er galt med EU.  De argumenterede for, at nærhedsprincippet bør tages i anvendelse, idet der er meget stor forskel på solens indflydelse i de forskellige medlemsstater, og at det derfor er uhensigtsmæssigt med detaljerede forskrifter på EU-plan. Samtidigt vil direktivet være et "bureaukratisk mareridt" for især SMV'er, som skulle foretage daglige analyser af vejrsituationen (andre medlemmer frygtede at fodboldspillere ikke længere ville kunne spille i shorts, og at de bayerske "barpiger" skulle klæde sig anderledes på). De socialistiske og grønne medlemmer mente derimod, at den konservative holdning til direktivet var mere et tegn på et politisk ønske om at "re-nationalisere" sundheds- og arbejdsmarkedspolitikken. Ole CHRISTENSEN påpegede, at der er et reel behov for EU at lovgive på området, idet byggebranchen og landmænd har oplevet en 7 dobling i hudkræft i de seneste år.

 

I sin behandling af forslaget støttede Europa-Parlamentet anbefalingerne fra udvalget hvorpå det overlades til medlemsstaterne at fastsætte de detaljerede regler for arbejdsgivernes ansvar vedrørende arbejdstageres udsættelse solens stråler. Eftersom Europa-Kommissionen har meddelt, at den ikke kan støtte ændringen, fordi ansvaret dermed flyttes fra arbejdsgiverne over på de nationale lovgivere, vil forslaget formentlig ende i forligsudvalget[2].

 

Referencer

§    Dokumentreferencer: KOM (1992) 0560 (som ændret ved KOM (1994) 0284) - COD/1992/0449B)

§    Indstilling til andenbehandling: Csaba Öry (A6-0249/2005) - Eksponering for elektromagnetiske felter i Udvalget om Beskæftigelse og Sociale Anliggender.

§    Statusblad: http://euo.dk/dokumenter/status/alle/status_19920560/

§    Behandling i Europaudvalget: PÃ¥ mødet i Europaudvalget den 3. december 2004 forelagde regeringen Europaudvalget et forhandlingsoplæg.

§    Europa-Parlamentets beslutning: http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?PUBREF=-//EP//NONSGML+TA+20050907+SIT+DOC+WORD+V0//DA&LEVEL=3&NAV=X

Verserende sager under tredjebehandling i Europa-Parlamentet

 

Under denne samling var ingen sager under tredjebehandling i Europa-Parlamentet.

 

Næste samling

 

Europa-Parlamentets næste samling finder sted den 26. - 29. september 2005 i Strasbourg, og dagsordenen for samlingen kan findes via følgende link (der kan fortsat ske ændringer i dagsordenen): http://wwwdb.europarl.eu.int/ep/owa/p_calses.plenary?ilg=DA&iorig=plenary&istcmd=

 

Med venlig hilsen

 

Mongin Forrest

Oversigtsnotater om Europa-Parlamentets samlinger:

 

§         Nr. 1 – Info-note I 5 af den 24. februar 2005
Samling i Strasbourg den 21. – 24. februar 2005

§         Nr. 2 – Info-note I 10 af den 10. marts 2005
Samling i Strasbourg den 7. – 11. marts 2005

§         Nr. 3 – Info-note I 18 af den 19. april 2005
Samling i Strasbourg den 11. – 14. april 2004

§         Nr. 4 – Info-note I 22 af den 2. maj 2005
Samling i Bruxelles den 27. – 28. april 2005

§         Nr. 5 – Info-note I 24 af den 17. maj 2005
Samling i Strasbourg den 9. – 12. maj 2005

§         Nr. 6 – Info-note I 26 af den 31. maj 2005
Samling i Bruxelles den 25. – 26. maj 2005

§         Nr. 7 – Info-note I 29 af den 13. juni 2005

Samling i Strasbourg den 6. – 9. juni 2005

§         Nr. 8 – Info-note I 35 af den 29. juni 2005

Samling i Bruxelles den 22. – 23. juni 2005

§         Nr. 9 – Info-note I 40 af den 14. juli 2005

Samling i Strasbourg den 4. – 7. juli 2005

 

Statistik vedrørende første- og andenbehandlingsaftaler siden 1. januar 2005.

Oversigts-notat

Samlet antal
sager

Under 1. behandling

Under 2. behandling

Under 3.
behandling

 

 

Enighed uden
aftale

Aftale indgået

Til 2.
behandling

Enighed uden
aftale

Aftale indgået

Til 3.

behandling

 

 

Forkastet

 

Januar[3]

2

 

 

 

 

2

 

 

 

Nr. 1

9

 

4

1

 

4

 

 

 

Nr. 2

3

 

 

1

 

2

 

 

 

Nr. 3

8

 

4

 

 

2

2

 

 

Nr. 4

2

 

 

1

 

1

 

 

 

Nr. 5

8

1

4

1

 

1

1

 

 

Nr. 6

10

1

3

2

1

3

 

 

 

Nr. 7

6

 

2

3

 

1

 

 

 

Nr. 8

4

1

2

1

 

 

 

 

 

Nr. 9

10

 

2

6

 

 

1

1

 

Nr. 10

5

 

 

3

 

 

2

 

 

I alt

67

3

21

19

1

16

6

1

0

I alt - %

100 %

4,5 %

31,3 %

28,4 %

1,5 %

23,9 %

8,9 %

1,5 %

0

 



[1] Dette oversigtsnotat indeholder udelukkende sager, hvor Europa-Parlamentet er medlovgiver, og det vil sige sager, der behandles efter den fælles beslutningsprocedure.

[2] I henhold til reglerne vedrørende den fælles beslutningsprocedure, vil det kræve enstemmighed i Rådet at godkende et Europa-Parlamentets ændringsforslag ved andenbehandling, som har fået en negativ udtalelse fra Kommissionen.

[3] Der blev ikke udarbejdet et oversigtsnotat om Europa-Parlamentets samlinger i januar 2005. Det første oversigtsnotat omhandler Europa-Parlamentets samling i Strasbourg i februar 2005.Â