Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
EUU Alm.del INFO-note I 46
Offentligt
203127_0001.png
Folketinget — Europaudvalget
Christiansborg, den 7. februar 2015
Europaudvalgets sekretariat
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Europa-Parlamentets miljøudvalg behandler forslaget om F-gasser
På et møde i Europa-Parlamentets Udvalg om Miljø, Folkesundhed og fødevare-
sikkerhed blev et udkast til en indstilling ved andenbehandling om F-gasser be-
handlet af udvalgets medlemmer.
Ifølge indstillingen, udarbejdet at den konservative irske ordfører, Avril DOYLE
(EPP-ED), skal Rådets fælles holdning ændres, således retsgrundlaget for forsla-
get alene bliver EF-traktatens artikel 175 (dvs. traktatens miljø-bestemmelser)
frem for en blanding af miljø – og indre markeds bestemmelser. Hvis Europa-
Parlamentet godkender DOYLEs indstilling, vil det betyde, at Danmark vil kun-
ne opretholde sit forbud mod anvendelsen af f-gasserne.
I sit udkast fremhæver DOYLE, at anvendelsen af et dobbelt retsgrundlag er en
farlig løsningsmodel, da den bl.a. kan skabe præcedens. Hertil pointerede
DOYLE i forbindelse med det konkrete forslag, at ”tyngdepunktet” for forslaget
er miljøbeskyttelse. Med henvisning til EF-Domstolens seneste praksis, sagde
hun, at der bør anvendes et enkelt retsgrundlag, som afspejler forslagets hoved-
formål. I sit udkast skriver hun– med åbenbar henvisning til Danmark - at:
”Denne fremgangsmåde gør det også muligt for de medlemsstater, der allerede har en
mere ambitiøs lovgivning, at beholde denne lovgivning hvor det er hensigtsmæssigt,
og ikke – således som det vil være tilfældet med den foreliggende fælles holdning”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
203127_0002.png
Under debatten udtalte Europa-Parlamentets juridiske tjeneste, at de var enige
med DOYLEs vurdering, at forslagets retsgrundlag udelukkende skulle være
artikel 175. Derimod talte Kommissionen imod forslaget om at fjerne artikel 95
fra retsgrundlaget. Kommissionen fremhævede, at da forslaget omfattede et
forbud mod visse produkter, skulle retsgrundlaget henvise til artikel 95.
Imens både den socialistiske (PSE) og grønne gruppe (VERTS) udtrykte støtte til
DOYLEs forslag om et enkelt retsgrundlag, var der flere medlemmer af
DOYLEs egen konservative gruppe, som talte imod deres partifælles indstilling.
Bl.a. den tidligere formand for udvalget, Caroline JACKSON talte imod forsla-
get om et enkelt retsgrundlag, idet hun sagde, at lovgivning med 25 lande nød-
vendiggør, at man går på kompromiser. Hun udtrykte også sin utilfredshed
over vurderingen foretaget af Europa-Parlamentets juridiske tjeneste, som hun
mente ikke var uafhængig nok. Blandt nogle konservative medlemmer blev det
også fremhævet, at man skulle tage højde for erhvervslivets interesser, da det er
vigtigt for virksomheder at kunne tilrettelægge deres produktion ens i EU. Det
skal dog bemærkes, at den konservative koordinator, John BOWIS, sagde at,
der nok var størst tilslutning til artikel 175 som retsgrundlag – og dermed støt-
tede DOYLEs indstilling.
Medlemmerne af den liberale gruppe (ALDE) er formentlig splittede i sagen,
idet et medlem var positiv over artikel 175 som eneste retsgrundlag, en anden
foretrak et dobbelt retsgrundlag, mens en tredje talte for et retsgrundlag alene
baseret på artikel 95.
Fristen for nye ændringsforslag var sat til den 16. september. Ifølge denne revi-
derede tidsplan skal udvalget tage stilling til indstillingen (ved at stemme om
DOYLEs udkast samt fremsætte ændringsforslag) på et udvalgsmøde den 10.
eller 11. oktober. Sagens skal derefter formentlig behandles i Europa-
parlamentets plenum i oktober-samling i uge 43.
Det skal endeligt bemærkes, at et absolut flertal blandt Europa-Parlamentets
medlemmer kræves for at kunne ændre Rådets fælles holdning.
-2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvis du vil vide mere (Baggrund):
Se info-note I – 16 af den 13. april 2005: Statusnotat om behandlingen af forsla-
get om F-gasser.
Med venlig hilsen
Mongin Forrest
-3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
203127_0004.png
EUROPA-PARLAMENTET
2004
 
 
2009
Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed
FORELØBIG
2003/0189A(COD)
18.7.2005
***II
UDKAST TIL INDSTILLING VED
ANDENBEHANDLING
om Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om visse fluorholdige drivhusgasser
(16056/5/2004 – C6-0221/2005 – 2003/0189A(COD))
Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed
Ordfører: Avril Doyle
-4-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
203127_0005.png
FORSLAG TIL EUROPA-PARLAMENTETS LOVGIVNINGSMÆSSIGE BESLUTNING
om Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning om visse fluorholdige drivhusgasser
(16056/5/2004 – C6-0221/2005 – 2003/0189A(COD))
(Fælles beslutningsprocedure: andenbehandling)
Europa-Parlamentet,
– der henviser til Rådets fælles holdning (16056/5/2004 – C6-0221/2005),
– der henviser til sin holdning ved førstebehandling
1
til Kommissionens forslag til Europa-
Parlamentet og Rådet (KOM(2003)0492)
2
,
– der henviser til EF-traktatens artikel 251, stk. 2,
– der henviser til forretningsordenens artikel 62,
– der henviser til indstilling ved andenbehandling fra Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødeva-
resikkerhed (A6-0000/2005),
1. godkender den fælles holdning som ændret;
2. pålægger sin formand at sende Parlamentets holdning til Rådet og Kommissionen.
Rådets fælles holdning
Ændringsforslag 1
Henvisning 1
under henvisning til traktaten om oprettelse
af Det Europæiske Fællesskab, særlig arti-
kel 175, stk. 1,
og artikel 95 med hensyn
til artikel 7, 8 og 9 i denne forordning,
under henvisning til traktaten om oprettelse
af Det Europæiske Fællesskab, særlig arti-
kel 175, stk. 1,
Ændringsforslag
Begrundelse
Af hensyn til retssikkerheden skal forordningen som helhed være baseret på artikel 175, eftersom
forordningens mål og indhold klart vedrører miljøbeskyttelse.
1
2
EUT C 130E af 29.4.2004, s. 600.
Endnu ikke offentliggjort i EUT.
-5-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ændringsforslag 2
Betragtning 3 a (ny)
(3a) I bilag II til beslutning 2002/358/EF
er der fastsat forskellige reduktionsmål
for de enkelte medlemsstater. Derfor er
disse forpligtet til at træffe individuelle
foranstaltninger. Følgelig er det også
nødvendigt, at de enkelte medlemsstater
har mulighed for at træffe eller bibeholde
passende foranstaltninger for at nå deres
nationale reduktionsmål.
Begrundelse
Genfremsættelse af ændringsforslag 2 fra førstebehandlingen.
Ændringsforslag 3
Betragtning 5
(5) Det primære formål med denne forord-
ning er at reducere emissionerne af de flu-
orholdige drivhusgasser, der er omfattet af
Kyoto-protokollen, og dermed at beskytte
miljøet. Retsgrundlaget bør derfor være
traktatens artikel 175, stk. 1.
(5) Det primære formål med denne forord-
ning er at reducere emissionerne af de flu-
orholdige drivhusgasser, der er omfattet af
Kyoto-protokollen, og dermed at beskytte
miljøet. Retsgrundlaget bør derfor være
traktatens artikel 175, stk. 1.
I overens-
stemmelse med artikel 176 bør medlems-
staterne derfor have adgang til at indføre
strengere beskyttelsesforanstaltninger.
Disse foranstaltninger skal imidlertid væ-
re forenelige med traktaten, dvs. at de skal
stå i rimeligt forhold til formålet, være ik-
ke-diskriminerende og ikke udelukkende
være af økonomisk art.
Begrundelse
Det er vigtigt at understrege, at artikel 175 og 176 ikke giver medlemsstaterne fri adgang til at ind-
føre foranstaltninger efter eget forgodtbefindende. Det indre marked er fortsat beskyttet mod foran-
staltninger, der indskrænker handelen i unødvendig grad.
-6-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ændringsforslag 4
Betragtning 6
(6) Det er
dog
hensigtsmæssigt at træffe
foranstaltninger på fællesskabsplan
grundlag af traktatens artikel 95
for at
harmonisere
kravene
til anvendelse af flu-
orholdige drivhusgasser og markedsføring
og mærkning af produkter og udstyr, der
indeholder fluorholdige drivhusgasser.
Markedsførings- og anvendelsesrestriktio-
ner for visse anvendelser af fluorholdige
drivhusgasser anses for hensigtsmæssige,
hvor der findes levedygtige alternativer og
hvor forbedring af indeslutning og genvin-
ding ikke er mulig. Samtidig bør der tages
hensyn til frivillige tiltag i nogle industri-
sektorer, samt, at der til stadighed er udvik-
ling af alternativer i gang.
(6) Det er hensigtsmæssigt at træffe foran-
staltninger på fællesskabsplan for at har-
monisere
de grundlæggende krav
til an-
vendelse af fluorholdige drivhusgasser og
markedsføring og mærkning af produkter
og udstyr, der indeholder fluorholdige
drivhusgasser. Markedsførings- og anven-
delsesrestriktioner for visse anvendelser af
fluorholdige drivhusgasser anses for hen-
sigtsmæssige, hvor der findes levedygtige
alternativer og hvor forbedring af indeslut-
ning og genvinding ikke er mulig. Samtidig
bør der tages hensyn til frivillige tiltag i
nogle industrisektorer, samt, at der til sta-
dighed er udvikling af
nye
alternativer
og
overgang til eksisterende alternativer i
gang, hvilket bør fremmes.
Begrundelse
Denne ændring er påkrævet på grund af det ændrede retsgrundlag. Innovation bør fremmes lige-
som overgangen til mere miljøvenlige alternativer.
Ændringsforslag 5
Betragtning 6 a (ny)
(6a) Anvendelsen og håndhævelsen af
denne forordning bør anspore til teknolo-
gisk innovation ved at fremme fortsat ud-
vikling af alternative teknologier og over-
gang til allerede eksisterende teknologier,
som er mere miljøvenlige.
Begrundelse
Det er vigtigt at understrege, at innovation og udvikling af alternativer bør fremmes, og at denne
forordning kan bidrage hertil.
-7-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ændringsforslag 6
Betragtning 12
(12) Målene for denne forordning, nemlig
indeslutning og indberetning af visse fluor-
holdige drivhusgasser samt begrænsning af
anvendelse og markedsføring af produkter
og udstyr, der indeholder visse fluorholdi-
ge drivhusgasser med henblik på beskyttel-
se af miljøet
og bevarelse af det indre
marked,
kan ikke i tilstrækkelig grad op-
fyldes af medlemsstaterne og kan derfor på
grund af forordningens omfang og virknin-
ger bedre gennemføres på fællesskabsplan;
Fællesskabet kan derfor træffe foranstalt-
ninger i overensstemmelse med subsidiari-
tetsprincippet, jf. traktatens artikel 5. I
overensstemmelse med proportionalitets-
princippet, jf. nævnte artikel, går forord-
ningen ikke ud over, hvad der er nødven-
digt for at nå disse mål.
(12) Målene for denne forordning, nemlig
indeslutning og indberetning af visse fluor-
holdige drivhusgasser samt begrænsning af
anvendelse og markedsføring af produkter
og udstyr, der indeholder visse fluorholdi-
ge drivhusgasser med henblik på beskyttel-
se af miljøet, kan ikke i tilstrækkelig grad
opfyldes af medlemsstaterne og kan derfor
på grund af forordningens omfang og virk-
ninger bedre gennemføres på fællesskabs-
plan; Fællesskabet kan derfor træffe foran-
staltninger i overensstemmelse med subsi-
diaritetsprincippet, jf. traktatens artikel 5. I
overensstemmelse med proportionalitets-
princippet, jf. nævnte artikel, går forord-
ningen ikke ud over, hvad der er nødven-
digt for at nå disse mål.
Begrundelse
Denne ændring er påkrævet på grund af det ændrede retsgrundlag.
Ændringsforslag 7
Artikel 3, stk. 2, indledning og litra a
2. Operatørerne af de anvendelser, der er
omhandlet i stk. 1, skal sikre, at de kontrol-
leres for udsivning af autoriseret personale,
der opfylder kravene i artikel 5, efter føl-
gende plan:
a) anvendelser, der indeholder 3 kg fluor-
holdige drivhusgasser eller derover, kon-
trolleres mindst en gang hver tolvte måned,
dog ikke anlæg med hermetisk lukkede sy-
stemer, der er mærket som sådan og inde-
holder mindre end 6 kg fluorholdige driv-
husgasser
(Vedrører ikke den danske tekst)
-8-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
203127_0009.png
Begrundelse
(Vedrører ikke den danske tekst)
Ændringsforslag 8
Artikel 3, stk. 2, afsnit 3
I forbindelse med dette stykke forstås der
ved "kontrolleres for udsivning", at anlæg-
get eller systemet
især
undersøges for ud-
sivning med direkte
eller indirekte
måle-
metoder, der fokuserer på de dele af
an-
lægget eller
systemet, hvorfra det er
mest
sandsynligt, at der kan ske udsivning.
I forbindelse med dette stykke forstås der
ved "kontrolleres for udsivning", at anlæg-
get eller systemet undersøges for udsivning
med direkte målemetoder, der fokuserer på
de dele af systemet, hvorfra det er sandsyn-
ligt, at der kan ske udsivning,
eller med in-
direkte målemetoder, der fokuserer på den
mængde kølemiddel, som systemet inde-
holder.
Begrundelse
Det er nødvendigt at give en mere præcis definition af formuleringen "kontrolleres for udsivning".
Ændringsforslag 9
Artikel 3, stk. 4
4. Hvis der allerede findes et passende ud-
sivningsdetektionssystem, som fungerer til-
fredsstillende, halveres den kontrolhyppig-
hed, der kræves i henhold til stk. 2, litra b)
og c).
(Vedrører ikke den danske tekst)
Begrundelse
(Vedrører ikke den danske tekst)
Ændringsforslag 10
Artikel 5, stk. 1
1. Senest den
*
*
*
indfører Kommissionen
1. Senest den
*
indfører Kommissionen
datoen for denne forordnings ikrafttræden.
datoen for denne forordnings ikrafttræden.
-9-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
på grundlag af oplysninger fra medlemssta-
terne og i samråd med de relevante sektorer
efter proceduren i artikel 11, stk. 2, mind-
stekrav og betingelser for gensidig aner-
kendelse med hensyn til uddannelsespro-
grammer og autorisation af det pågældende
personale og af virksomhederne og deres
personale, der udfører de aktiviteter, der er
omhandlet i artikel 3 og 4.
på grundlag af oplysninger fra medlemssta-
terne og i samråd med de relevante sektorer
efter proceduren i artikel 11, stk. 2, mind-
stekrav og betingelser for gensidig aner-
kendelse med hensyn til uddannelsespro-
grammer og autorisation af det pågældende
personale og af virksomhederne og deres
personale, der udfører
installering eller
vedligeholdelse af anlæg, der er omfattet
af denne forordning, samt uddannelses-
programmer og autorisation af dem, der
foretager servicering eller kontrol af an-
læg til
de aktiviteter, der er omhandlet i ar-
tikel 3 og 4.
Begrundelse
Formålet med denne forordning er at sikre en effektiv indeslutning. Det er nødvendigt at stille
mindstekrav til kvalifikationer og færdigheder tidligt i forløbet og sikre en hensigtsmæssig planlæg-
ning og udførelse af anlæggene og derefter en professionel forebyggende vedligeholdelse og ser-
vicering, og derfor skal der ikke kun stilles mindstekrav til kontrol og genvinding.
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg har ganske korrekt konstateret, at "Artikel 5 inde-
holder bestemmelser om uddannelse af det personale, der arbejder med indeslutning og genvinding,
men ikke om installering, vedligeholdelse og inspektion. Dette er en nødvendighed, hvis forandrin-
gerne skal være effektive".
Ændringsforslag 11
Artikel 6, stk. 1, litra a, led 1
– sin samlede produktion af hver fluorhol-
dig drivhusgas i Fællesskabet med angivel-
se af de vigtigste anvendelseskategorier
(f.eks. mobil luftkonditionering, køling,
luftkonditionering, skum, spraydåser, el-
apparater, halvlederfremstilling), i hvilke
stoffet forventes anvendt
– sin samlede produktion af hver fluorhol-
dig drivhusgas i Fællesskabet med angivel-
se af de vigtigste anvendelseskategorier
(f.eks. mobil luftkonditionering, køling,
luftkonditionering, skum, spraydåser, el-
apparater, halvlederfremstilling,
opløs-
ningsmidler og brandsikring),
i hvilke
stoffet forventes anvendt
Begrundelse
Det må antages, at listen over anvendelser ikke er tænkt som en udtømmende liste over alle relevan-
te sektorer. Udelukkelsen af brandsikringssektoren fra denne liste kunne imidlertid give visse iagt-
- 10 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
203127_0011.png
tagere det indtryk, at denne sektor ikke har samme betydning som andre sektorer, når det drejer sig
om at finde emissionsreduktioner. Arbejdsgruppen vedrørende Fluorholdige Gasser under det eu-
ropæiske klimaændringsprogram (ECCP) har identificeret både opløsningsmidler og brandsikring
som vigtige anvendelsesområder.
Ændringsforslag 12
Artikel 6, stk. 1 a (nyt)
1a. De kompetente myndigheder foretager
hvert andet år en gennemgang af et re-
præsentativt udvalg af de i artikel 3, stk. 6,
omhandlede fortegnelser over hver af de i
artikel 3, stk. 2, litra b) og c), nævnte ka-
tegorier og indberetter de anslåede emis-
sioner til Kommissionen.
Begrundelse
Der er ingen klar forbindelse mellem forslagets bestemmelser om indeslutning og indberetning.
Indberetningskravene i forslaget indebærer kun en overvågning af handelsstrømmen og tilgodeser
ikke forslagets målsætning: overvågning af de egentlige emissioner. Det er helt nødvendigt at med-
tage en stikprøvekontrol af de egentlige data, således at man kan danne sig et korrekt billede af
emissionerne.
Ændringsforslag 13
Artikel 6, stk. 2
2. Senest den
*
vedtager Kommissionen
efter proceduren i artikel 11, stk. 2 formatet
for den indberetning, der er omhandlet i
stk. 1
i nærværende artikel.
2. Senest den
*
vedtager Kommissionen
efter proceduren i artikel 11, stk. 2 formatet
for den indberetning, der er omhandlet i
stk. 1 og 1a
i nærværende artikel.
Begrundelse
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at der tilføjes et nyt stk. 1a i artikel 6.
Ændringsforslag 14
*
*
datoen for denne forordnings ikrafttræden.
datoen for denne forordnings ikrafttræden.
- 11 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
203127_0012.png
Artikel 7, stk. 1
1. Uden at det berører bestemmelserne i
Rådets direktiv 67/548/EØF
3
og Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv
1999/45/EF
4
om etikettering af farlige stof-
fer og præparater må de i stk. 2 anførte
produkter og anlæg, der indeholder fluor-
holdige drivhusgasser, ikke markedsføres,
medmindre den kemiske betegnelse på de
fluorholdige drivhusgasser er identificeret
ved hjælp af et mærke påført industriens
godkendte nomenklatur. Mærket skal klart
angive, at produktet eller anlægget inde-
holder fluorholdige drivhusgasser, og dette
skal klart og uudsletteligt være anført på
produktet eller anlægget ved de steder,
hvor den fluorholdige drivhusgas påfyldes
eller genvindes, eller på den del af produk-
tet eller anlægget, som indeholder den flu-
orholdige drivhusgas. Hermetisk lukkede
systemer skal mærkes som sådanne.
1. Uden at det berører bestemmelserne i
Rådets direktiv 67/548/EØF
5
og Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv
1999/45/EF
6
om etikettering af farlige stof-
fer og præparater må de i stk. 2 anførte
produkter og anlæg, der indeholder fluor-
holdige drivhusgasser, ikke markedsføres,
medmindre den kemiske betegnelse på de
fluorholdige drivhusgasser er identificeret
ved hjælp af et mærke påført industriens
godkendte nomenklatur. Mærket skal klart
angive, at produktet eller anlægget inde-
holder fluorholdige drivhusgasser,
og an-
give deres globale opvarmningspotentiale,
og dette skal klart og uudsletteligt være an-
ført på produktet eller anlægget ved de ste-
der, hvor den fluorholdige drivhusgas på-
fyldes eller genvindes, eller på den del af
produktet eller anlægget, som indeholder
den fluorholdige drivhusgas. Hermetisk
lukkede systemer skal mærkes som sådan-
ne.
Begrundelse
Det er vigtigt, at forbrugerne ikke alene er klar over, at et givet produkt indeholder drivhusgasser,
men også over disse gassers globale opvarmningspotentiale. Genfremsættelse af essensen af æn-
dringsforslag 78 fra førstebehandlingen.
3
4
5
6
Rådets direktiv 67/548/EØF af 27. juni 1967 om tilnærmelse af lovgivning om klassificering, emballe-
ring og etikettering af farlige stoffer. (EFT P 196 af 16.8.1967, s. 1). Senest ændret ved Kommissionens
direktiv 2004/73/EF (EUT L 152 af 30.4.2004, s. 1).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/45/EF af 31. maj 1999 om indbyrdes tilnærmelse af med-
lemsstaternes love og administrative bestemmelser om klassificering, emballering og etikettering af far-
lige præparater (EFT L 200 af 30.7.1999, s. 1). Senest ændret ved Rådets direktiv 2004/66/EF (EUT L
168 af 1.5.2004, s. 35).
Rådets direktiv 67/548/EØF af 27. juni 1967 om tilnærmelse af lovgivning om klassificering, emballe-
ring og etikettering af farlige stoffer. (EFT P 196 af 16.8.1967, s. 1). Senest ændret ved Kommissionens
direktiv 2004/73/EF (EUT L 152 af 30.4.2004, s. 1).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/45/EF af 31. maj 1999 om indbyrdes tilnærmelse af med-
lemsstaternes love og administrative bestemmelser om klassificering, emballering og etikettering af fa r-
lige præparater (EFT L 200 af 30.7.1999, s. 1). Senest ændret ved Rådets direktiv 2004/66/EF (EUT L
168 af 1.5.2004, s. 35).
- 12 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
203127_0013.png
Ændringsforslag 15
Artikel 10, stk. 1
1. På grundlag af de fremskridt, der gøres
med hensyn til potentiel indeslutning af
emissioner fra eller erstatning af fluorhol-
dige drivhusgasser i luftkonditioneringsan-
læg, bortset fra luftkonditioneringsanlæg i
motorkøretøjer som omhandlet i Rådets di-
rektiv 70/156/EØF af 6. februar 1970 om
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgiv-
ning om godkendelse af motordrevne køre-
tøjer og påhængskøretøjer dertil
7
, og i kø-
leanlæg i transportmidler, foretager Kom-
missionen en revision af denne forordning
og offentliggør en rapport senest den
31. december 2007. Den fremsætter
om
nødvendigt
også forslag til nye bestemmel-
ser med henblik på anvendelse af artikel 3
på luftkonditioneringsanlæg, bortset fra
luftkonditioneringsanlæg i motorkøretøjer
som omhandlet i direktiv 70/156/EØF, og
på køleanlæg i transportmidler.
1. På grundlag af de fremskridt, der gøres
med hensyn til potentiel indeslutning af
emissioner fra eller erstatning af fluorhol-
dige drivhusgasser i luftkonditioneringsan-
læg, bortset fra luftkonditioneringsanlæg i
motorkøretøjer som omhandlet i Rådets di-
rektiv 70/156/EØF af 6. februar 1970 om
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgiv-
ning om godkendelse af motordrevne køre-
tøjer og påhængskøretøjer dertil
8
, og i kø-
leanlæg i transportmidler, foretager Kom-
missionen en revision af denne forordning
og offentliggør en rapport senest den
31. december 2007. Den fremsætter også
forslag til nye bestemmelser med henblik
på anvendelse af artikel 3 på luftkonditio-
neringsanlæg, bortset fra luftkonditione-
ringsanlæg i motorkøretøjer som omhand-
let i direktiv 70/156/EØF, og på køleanlæg
i transportmidler
senest den 31. december
2008.
Begrundelse
Det må præciseres, at disse anvendelser også vil være omfattet af indeslutningskravene i artikel 3.
Ændringsforslag 16
Artikel 10 a (ny)
Artikel 10a
Fremme af alternativer
Medlemsstaterne støtter markedsføring af
7
8
EFT L 42 af 23.2.1970, s. 1. Senest ændret ved Kommissionens direktiv 2004/104/EF (EUT L 337 af
13.11.2004, s. 13).
EFT L 42 af 23.2.1970, s. 1. Senest ændret ved Kommissionens direktiv 2004/104/EF (EUT L 337 af
13.11.2004, s. 13).
- 13 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
203127_0014.png
anlæg, der anvender alternativer til gasser
med et højt potentiale for global opvarm-
ning under hensyntagen til de energief-
fektivitetsfordele, som visse gasser frem-
byder i visse anvendelser som f.eks. isole-
ring. Hvis medlemsstaterne indfører skat-
te- og afgiftsmæssige eller andre incita-
menter for at fremme markedsføringen af
sådanne anlæg, underretter de Kommissi-
onen om disse foranstaltninger. De un-
derretter ligeledes Kommissionen om alle
foranstaltninger, der indfører forbud ud
over de forbud, som følger af artikel 9,
med henblik på godkendelse.
Begrundelse
Genfremsættelse af ændringsforslag 77 fra førstebehandlingen. Underretningskravet er en proaktiv
metode til at undgå retssager og kan medvirke til at sikre, at denne form for nationale foranstalt-
ninger er forenelige med traktaten, dvs. at de står i rimeligt forhold til formålet, er ikke-
diskriminerende og ikke udelukkende er af økonomisk art.
Ændringsforslag 17
Bilag II, række 9 a (ny)
Hydrofluor- I kølesystemer
carboner
med mindre end
150 g kølemiddel-
fyldning
Begrundelse
Alternativer til hydrofluorcarboner er allerede kommercielt tilgængelige i stort omfang. I henhold
til direktivet om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE) skal hydrofluorcarboner genvin-
des, når et køleskab tages ud af brug. Udskiftning af hydrofluorcarboner er en mere omkostningsef-
fektiv løsning - f.eks. koster det 3,40 €/ton CO
2
-ækvivalent at skifte til et carbonhydridkølemiddel,
hvorimod genvinding anslås til at koste ca. 90 €/ton CO
2
-ækvivalent.
To år efter
ikrafttrædel-
sesdatoen
- 14 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
BEGRUNDELSE
1. Behovet for at reagere på klimaændringer
Dette forslag til forordning har først og fremmest til formål at yde et væsentligt bidrag til EU's op-
fyldelse af Kyoto-målene ved at indføre omkostningseffektive afværgeforanstaltninger. En indsats
for at nedbringe emissionerne af fluorholdige gasser skal ses i sammenhæng med de mange andre
tiltag, der skal modvirke klimaændringer. Klimaændringer anses for at være en af de største miljø-
mæssige og økonomiske udfordringer, som menneskeheden står over for. Denne forordning opstil-
ler en lovgivningsramme på fællesskabsplan for at forbedre indeslutning og overvågning af fluor-
holdige gasser og indføre restriktioner for markedsføring og brug af fluorholdige gasser til visse
formål.
2. Gasser, der er omfattet af forordningen
Fluorholdige gasser (hydrofluorcarboner eller HFC, perfluorcarboner eller PFC og svovlhexafluorid
eller SF
6
) blev indført i 1990'erne som erstatning for de ozonnedbrydende CFC og HCFC (chlorflu-
orcarboner og hydrochlorfluorcarboner). Ved hjælp af alternativer som f.eks. HFC lykkedes det
EU-medlemsstaterne at opfylde kravene i Montréal-protokollen. De fluorholdige drivhusgasser har
imidlertid et højt globalt opvarmningspotentiale, og mange af disse gasser bliver i atmosfæren i me-
get lang tid. For eksempel anslår Kommissionen, at SF
6
har et globalt opvarmningspotentiale, der er
23.900 gange højere end kuldioxid (CO
2
, der har en GWP-værdi på 1). Hvis der ikke gribes ind, an-
slår Kommissionen, at emissioner af fluorholdige gasser vil stige fra 65,2 mio. ton CO
2
-
ækvivalenter i 1995 til 98 mio. ton i 2010.
3. Den fælles holdning/de fælles holdninger
Kommissionens oprindelige forslag blev stillet i form af en forordning med et indre marked-
retsgrundlag (artikel 95), hvorimod Rådet nåede frem til en fælles holdning, der blev udformet som
to forskellige tekster, nemlig et direktiv på grundlag af artikel 95 og en forordning på grundlag af et
dobbelt retsgrundlag bestående af artikel 175 og 95. Kommissionens forslag blev delt op i to for-
skellige tekster for at flytte alle krav vedrørende emissioner fra luftkonditioneringsanlæg i motorkø-
retøjer fra den foreslåede forordning over i rammedirektiv 70/156/EØF om tilnærmelse af medlems-
staternes lovgivning om godkendelse af motordrevne køretøjer og påhængskøretøjer dertil. Det var
således hensigten, at den foreslåede forordning skulle fokusere på de resterende stationære anven-
delser.
Mange af de ændringsforslag, som Europa-Parlamentet vedtog under førstebehandlingen, er blevet
indarbejdet i den fælles holdning, særlig tanken om at sammenkæde forbuddet mod visse fluorhol-
dige drivhusgasser i luftkonditioneringsanlæg i motorkøretøjer med typegodkendelsesproceduren i
direktiv 70/156/EØF, men også forskellige forslag vedrørende krav om indeslutning samt uddannel-
se og autorisation af det personale, der håndterer drivhusgasser.
- 15 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Ordførerens holdning
Ordføreren støtter Rådets forslag til forordning som et vigtigt fremskridt i bestræbelserne på at be-
kæmpe klimaændringer. Det er bydende nødvendigt, at EU kan demonstrere, at der træffes konkrete
foranstaltninger inden for Europas grænser for at afværge emissioner af drivhusgasser. Det er imid-
lertid indlysende, at der må foretages en afvejning af forskellige hensyn: på den ene side gælder det
om at være tilstrækkeligt ambitiøs på det miljøpolitiske område, og på den anden side gælder det
om at lade det indre marked fungere uden alt for mange restriktioner og administrative belastninger.
a) Retsgrundlaget
Både ud fra principielle betragtninger og ud fra et ønske om at fremme bedre, enklere og mere klar
lovgivning må det konstateres, at anvendelsen af et dobbelt retsgrundlag er en farlig løsningsmodel
at tage i brug i EU-politikken, og at det samtidig er et forsøg på at skabe præcedens. Forordningens
"tyngdepunkt" er miljøbeskyttelse, og ifølge EF-Domstolens seneste praksis bør der være et enkelt
retsgrundlag, som afspejler dette hovedformål. Af hensyn til retssikkerheden kan ordføreren ikke se
andre brugbare løsninger end at fremsætte et ændringsforslag, der ændrer det dobbelte retsgrundlag
til et enkelt retsgrundlag, således at hele forordningen bliver baseret på artikel 175.
Denne fremgangsmåde gør det også muligt for de medlemsstater, der allerede har en mere ambitiøs
lovgivning, at beholde denne lovgivning, hvor det er hensigtsmæssigt, og ikke - således som det
ville være tilfældet med den foreliggende fælles holdning - sænke deres miljøstandarder til et fælles
(lavere) EU-niveau. Det er imidlertid vigtigt at understrege, at artikel 175 og 176 ikke giver med-
lemsstaterne fri adgang til at indføre foranstaltninger efter eget forgodtbefindende. Det indre mar-
ked er fortsat beskyttet mod foranstaltninger, der indskrænker handelen i unødvendig grad. Det er
klart fastslået i artikel 176, at de pågældende foranstaltninger skal være forenelige med traktaten,
dvs. at de skal stå i rimeligt forhold til formålet, være ikke-diskriminerende og ikke udelukkende
være af økonomisk art.
I et udvidet EU med 25 (snart 27) medlemsstater er det tænkeligt, at Rådet i højere grad vil benytte
sig af et dobbelt retsgrundlag for at tilgodese forskellige nationale interesser. Det vil resultere i en
fragmentering af lovgivningens formål og fokus. Det er meget foruroligende, at Rådet således giver
sig til at sammenflikke sjuskede kompromiser ved forhandlingsbordet, når medlemsstaterne ikke
kan nå frem til en acceptabel politisk aftale. Ordføreren mener, at Europa-Parlamentet har eneståen-
de muligheder for at sætte sig ud over snærende nationale hensyn og skabe politisk sammenhængs-
kraft på områder, hvor der kræves handling på EU-plan. Miljøudvalget bør modsætte sig, at miljø-
lovgivningen udvandes og svækkes, ikke mindst når det drejer sig om at bekæmpe klimaændringer.
b) Fremme af innovation og overgang til mere miljøvenlige teknologier
Det er ordførerens opfattelse, at indeslutning og genvinding er særdeles nyttige redskaber til at af-
værge drivhusgasemissioner, men samtidig må det konstateres, at det er nødvendigt at fremme ud-
viklingen af alternative teknologier, som er mere miljøvenlige end de eksisterende teknologier. Det
er også rimeligt, at de virksomheder, der allerede har investeret i forskning og har udviklet mere
- 16 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
miljøvenlige teknologier, belønnes for denne indsats. Disse mål kan man tilgodese ved at gøre det
muligt for medlemsstaterne at satse på mere ambitiøs lovgivning (se ovenfor under afsnittet om
retsgrundlaget) og ved at begrænse markedsføringen af visse produkter, når der findes bedre alter-
nativer. Hvis de enkelte medlemsstater vælger at foreslå mere vidtgående foranstaltninger, skal der
gives meddelelse herom til Kommissionen forud for vedtagelsen for at undgå, at der rejses sager på
et senere tidspunkt. Industrien har brug for langsigtet sikkerhed, og det er politikernes opgave at
fastlægge retningslinjer for fremtiden.
Det er ordførerens håb, at denne forordning efter vedtagelsen vil bidrage til at reducere og indeslutte
drivhusgasser og således spille en rolle i EU's og medlemsstaternes bestræbelser på at bekæmpe
klimaændringer.
- 17 -