Jeg vil gerne starte med at takke forslagsstillerne for de gode intentioner, der er med forslaget, og også for den her mulighed for, at vi tager en debat om, hvordan vi løser det problem, som netop dårlig ernæring og stigende overvægt ikke mindst blandt børn og unge er.
Jeg tror godt, vi kan blive enige om, at målet naturligvis er, at vi får vendt udviklingen og får flere til at spise sundere, og jeg vil gerne benytte lejligheden til at indbyde til et bredt politisk samarbejde her i Folketinget om hele vores ernæringspolitik. For det er vigtigt, at vi står sammen om at få vendt den negative udvikling med flere og flere overvægtige og i det hele taget får skabt en sundere livsstil.
Men regeringen er ikke enig i, at et dansk forbud og endda et isoleret dansk forbud mod markedsføring af usunde fødevarer til børn og unge under 16 år er den rette vej, og derfor må jeg afvise beslutningsforslaget.
Vi har allerede i dag en regulering af producenternes muligheder for at markedsføre deres produkter i markedsføringsloven. Fødevarelovgivningen har også i dag en lang række regler vedrørende markedsføring, vildledning og mærkning, og disse regler har bl.a. til formål at sikre, at reklamer for fødevarer og mærkning og præsentation af fødevarer ikke vildleder forbrugerne til f.eks. at tro, at et produkt er mere sundt, end det i virkeligheden er.
Derudover har vi som sagt med markedsføringsloven mulighed for at gribe ind over for vildledende reklamer generelt, herunder naturligvis også vildledende reklamer for fødevarer. Markedsføringsloven stiller således krav om, at reklamer skal overholde god markedsføringsskik.
Markedsføringslovens regler er så suppleret af en vejledning fra Forbrugerombudsmanden om markedsføring over for børn og unge. Vejledningen omfatter bl.a. markedsføring af fødevarer i skoler og daginstitutioner.
Jeg skal da også gøre opmærksom på, at vi i øjeblikket er i gang med at planlægge en revision af markedsføringsloven, efter at et udvalg har udarbejdet en række forslag til ændring af markedsføringsloven. Der er det min hensigt ved fremsættelsen af det forslag også at fremsætte forslag om en generel skærpelse af reglerne for markedsføring over for børn og unge. Det er et lovforslag, der vil blive fremsat her til efteråret.
Endelig har vi en bekendtgørelse om radio- og tv-reklamer, hvoraf det bl.a. fremgår, at reklamer for chokolade, slik, læskedrikke, snacks og lignende ikke må angive, at de kan træde i stedet for et måltid.
Vi har altså allerede en række regler, som gør, at producenterne ikke har frit spil til at markedsføre deres produkter over for så vel børn og unge som naturligvis også i en vis udstrækning voksne.
Ud over de rammer, der er i lovgivningen, har vi producenternes egne principper for markedsføring, som skal medvirke til en ansvarlig markedsføring. Her for nylig offentliggjorde Bryggeriforeningen sine principper for markedsføring over for børn og unge af læskedrikke, som foreningens medlemmer har forpligtet sig til at følge.
Et af principperne er, at man ikke vil markedsføre direkte over for børn under teenagealderen, og et andet er, at man gennem sin markedsføring ikke vil opfordre til overdrevent forbrug.
Jeg synes, det er helt rigtigt set af Bryggeriforeningen, at det ikke er ansvarligt, at man som producent forsøger at påvirke børn til at spise og drikke fødevarer, som ikke hører hjemme i en hverdagskost. Men jeg mener også, det er vigtigt, at man ser på sin markedsføring over for unge, som ikke er børn, men er lidt ældre, så de ikke bryder sig om at blive kaldt for børn, og for så vidt også markedsføringen over for voksne.
Man kan jo altid diskutere, om branchens principper er tilstrækkelige, og det har naturligvis også stor betydning, hvordan de udmønter deres principper. Jeg mener under alle omstændigheder, at Bryggeriforeningens principper er et skridt i den rigtige retning, men jeg vil også gerne opfordre til, at man går et skridt videre, f.eks. ved at sodavandsproducenterne helt tydeligt gør opmærksom på, hvor meget sukker der egentlig er tilsat.
Med det store fokus, der er på overvægt i Danmark, så tror jeg ikke, at producenterne er i tvivl om, at bolden ligger hos dem. Det gælder også i EU, hvor EU's kommissær for sundhed og forbrugerbeskyttelse, Markos Kyprianou, har udtalt, at hvis ikke industrien leverer tilfredsstillende resultater i forhold til en mere afdæmpet markedsføring inden begyndelsen af 2006, vil der blive taget initiativer til en EU-lovgivning på området.
Derfor tror jeg også, at vi i den nærmeste fremtid vil se endnu flere eksempler på selvregulering fra branchens side. Det Fede Topmøde, sådan hed det, der blev arrangeret af fødevareindustrien for nylig, viste også, at producenter har en vilje til at diskutere problemet, og at de også selv ønsker at være en del af løsningen.
Selvregulering fra branchens side er altså efter min opfattelse klart at foretrække frem for forbud. Jeg tror, at selvregulering og selvjustits i brancherne er mere effektivt end forbud. Selvjustits betyder jo, at producenterne også vil være mere motiverede for at overholde de retningslinjer, som de selv har været med til at fastlægge. Det er en god proces for producenterne at tænke over og formulere, hvordan man selv kan medvirke til at løse problemet.
Som minister vil jeg lægge pres på at indgå i en dialog med producenterne og reklamebranchen for at få udformet principper overalt for en ansvarlig markedsføring af usunde fødevarer over for børn og unge.
Endelig er der jo så spørgsmålet om, hvorvidt et dansk forbud overhovedet vil have nogen effekt ud over den rent symbolmæssige. Det tror jeg ikke at det vil. Rigtig mange danske børn ser masser af fjernsyn på kanaler, som ikke er omfattet af de danske regler, fordi tv-stationerne er placeret f.eks. i London. Derfor tror jeg ikke, at et dansk forbud vil virke. Reklamerne skal nok nå børnene alligevel, og markedsføringen flytter bare til lande, hvor vi slet ikke har styr på den.
Også i Sverige og Norge, hvor man har et forbud og har haft det i en del år, står man over for helt de samme problemer med stigende overvægt hos børn og unge, som vi har
i Danmark. Det tyder på, at det ikke er den slags forbud, der er vejen frem. Det har i hvert fald ikke ført dem længere frem mod målet, end vi er i Danmark. Så vil jeg tilføje, at det også vil være forbundet med betydelige vanskeligheder i praksis at forvalte et så omfattende forbud som det, der lægges op til i beslutningsforslaget - alene diskussionerne om, hvornår annoncer og markedsføring overhovedet er rettet mod børn og unge, og hvornår fødevarerne er usunde! Der er en lang række gråzoner, som vil give evindelige og langstrakte diskussioner, og som vil føre til en meget bureaukratisk sagsbehandling og gøre det hele ineffektivt og uklart. Jeg synes også, at det i og for sig er en fascinerende tanke, Socialdemokratiet har om, at vi nu skal til at regulere internettet. Jeg synes, det er ambitiøst, må jeg sige, at man gør sig de tanker. Jeg ved ikke, om Socialdemokratiet har overvejet, om det nu også vil have sådan en helt udslettende effekt på markedsføringen, f.eks. amerikanske producenters markedsføring af morgenmadsprodukter, at vi nu her i Folketinget skulle vedtage et forbud mod, at figurer, som optræder i tilknytning til de pågældende produkter, ikke må optræde i figurer i spil på internettet, som man sidder ovre i Californien og udvikler. Har Socialdemokraterne tænkt over, om det nu også vil have en lammende effekt på udviklingen af de spil, som man lægger ind på nettet fra sådanne producenters side, at vi har et isoleret dansk forbud mod det? Jeg tvivler lidt på det, men jeg synes da, det er ambitiøst og næsten imponerende, at Socialdemokratiet forestiller sig sådan at kunne regulere internettet gennem dansk lovgivning.
Som det fremgår, kan regeringen ikke støtte forslaget om et dansk forbud mod markedsføring over for børn. For mig at se skal vi give producenterne mulighed for at vise, om de selv ønsker at tage et ansvar. Hvis det mod forventning viser sig, at det ikke er tilfældet, så mener jeg, at den rigtige og mest effektive vej at gå er, at vi får en regulering på EU-niveau.
Derfor vil jeg også afvente Kommissionens opfølgning på den kraftige henstilling, som producenterne har fået, og såfremt der kommer et udspil fra EU på baggrund af, at effekterne ikke har været tilstrækkelige, vil jeg være positiv over for det. Herudover følger vi naturligvis forskningen på området, deltager aktivt i diskussionerne om børnereklamer i internationale fora, bl.a. i WHO.
Som sagt må vi afvise forslaget, men deltager meget gerne i en konstruktiv dialog med hele Folketinget om, hvordan vi ad andre veje kan nå den målsætning, som jeg tror vi alle sammen deler på det her område.