Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
MINISTEREN
Den 27. maj 2005
J.nr.: 421
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 24. maj 2005 anmodet om
min besvarelse af følgende spørgsmål:
Ad
B46
fø de- og drikkevarer til børn under 16 år. Af Lone Møller (S) m.fl.
Spørgsmål 2:
Vil ministeren redegøre for, hvilken lovgivning og hvilke restriktioner, der er vedrørende
markedsfø ring af usunde fødevarer over for børn og unge i de øvrige EU -lande?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, der har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig
til:
Fødevarestyrelsen ligger alene inde med oplysning er om, hvilken lovgivning og hvilke restriktioner,
der er vedrørende markedsføring af usunde fødevarer over for børn og unge i de nordiske lande.
For så vidt angår de nordiske lande kan det oplyses, at der hverken i Island eller Finland er indført
specifikke restriktioner, der vedrører markedsføring af usunde fødevarer over for børn og unge. I
Finland er der generelle retningslinjer for markedsføring (herunder overfor børn), idet der her dog ikke
skelnes mellem sunde og usunde fødevarer. I disse retni
ngslinjer fremgår det, at snacks ikke må
markedsføres som et alternativ til sunde målt ider.
I Sverige er der indført forbud mod markedsføring over for børn. Forbudet gælder al markedsføring,
der har til formål at fange opmærksomheden hos børn under 12
år. Forbudet omfatter ikke
radioprogrammer. TV-reklamer må ikke vises umiddelbart før, under eller i et program, som især
henvender sig til børn under 12 år, og personer, som spiller en fremtrædende rolle i børneprogrammer,
må ikke optræde i reklamerne. Nå
r et børneprogram har været vist skal der gå fem minutter inden en
reklame kan begynde. Det svenske Konsumentverket kontrollerer om børnereklameforbuddet
overholdes. Konsumentverket forholder sig til følgende centrale perspektiver i deres vurderinger af tv -
reklamer 1) udformningen af reklameindslaget (som f.eks. animation og børns medvirken), 2) typen af
produkt og 3) sendetidspunktet.