Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri MINISTEREN Den   27. maj 2005 J.nr.: 421 Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 24. maj 2005 anmodet om min besvarelse af følgende spørgsmål: Ad B46 – ø- de- og drikkevarer til børn under 16 år. Af Lone Møller (S) m.fl. Spørgsmål 4: ”Vil ministeren redegøre for det oplæg til dialog med producenterne, disses branc heforeninger og re- klamebranchen, som ministeren omtalte i sin tale under 1. behandlingen af forslaget?” Svar: Jeg er af den opfattelse, at selvregulering vil være den hurtigste og mest effektive måde at tackle pr   o- blemet med markedsføring overfor børn på,    og jeg mener derfor, at det i første omgang må være bra n- chen selv, der kommer med et udspil om, hvordan man vil sikre en mere mådeholden markedsføring. Jeg har med tilfredshed konstateret, at FødevareIndustrien i Dansk Industri og Bryggeriforeningen a l- lerede har formuleret retningslinjer for markedsføring, men vil opfordre branchen til løbende at ove  r- veje om disse initiativer er tilstrækkelige.   Jeg vil herudover indgå i en løbende dialog med   producen- ternes brancheforeninger, reklamebranchen samt andre relevante parter om frivillige initiativer, der kan sikre, at markedsføringen af usunde fødevarer overfor børn og unge sker på ansva rlig vis. Lars Barfoed                     /Jacob Hørslev Christiansen