Det er jo i og for sig godt, at Enhedslisten nu er blevet opmærksom på, at handel med mennesker er et område, der kræver politisk bevågenhed. Det politiske fokus, som Enhedslisten lægger op til, har faktisk været til stede i årevis.
Regeringen har over længere tid været opmærksom på problemet, og i 2002 lancerede regeringen en handlingsplan til bekæmpelse af kvindehandel. Handel med kvinder og senere med børn er dokumenteret, og derfor har vi også et særligt fokus på netop disse grupper i handlingsplanen. Initiativerne
i handlingsplanen har nu været implementeret i halvandet år. Under handlingsplanen afprøver vi forskellige modeller for forebyggelse og beskyttelse af ofre. På den måde kan vi dokumentere, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Initiativerne løber til oktober 2006. Først herefter vil vi tage stilling til, hvordan den fremtidige indsats skal skrues sammen. Det er derfor for tidligt at konkludere, at et landsdækkende center er løsningen. Enhedslisten hævder, at der internationalt tages initiativer mod menneskehandel, men at Danmark halter bagefter. Hvis Enhedslisten havde sat sig mere ind i sagen, ville de vide, at Danmark faktisk var det første nordiske land, der lavede en handlingsplan. De ville også vide, at man
i andre nordiske lande faktisk skæver til de danske erfaringer. Så sent som i sidste uge fik vi en henvendelse fra det norske justitsministerium og udenrigsministerium, som planlægger en studietur til Danmark for at lære af vores erfaringer. Enhedslisten hævder desuden, at vi ikke har gjort særlig meget for at hjælpe ofrene for menneskehandel og nævner, at Reden - Stop Kvindehandel er de eneste i landet, der yder en konkret indsats. Det undrer forslagsstillerne, at organisationen ikke er nævnt i min perspektiv- og handlingsplan for 2005. Til information vil jeg sige, at Reden - Stop Kvindehandel ikke er den eneste organisation i Danmark, der yder en konkret indsats. Der er flere organisationer, der modtager midler i handlingsplanen til at udføre konkret forebyggende og støttende arbejde for ofrene. Jeg samarbejder med projektet Pro Vejle og Videns- og Formidlingscenter for Socialt Udsatte, som også modtager midler i handlingsplanen til støttende og forebyggende aktiviteter. Derfor er Reden - Stop Kvindehandels arbejde ikke fremhævet frem for andre i perspektiv- og handlingsplanen. Det er ganske enkelt på et uinformeret grundlag, at Enhedslisten påstår, at der ikke bliver gjort særlig meget for at hjælpe ofrene for menneskehandel. Med handlingsplanen til bekæmpelse af kvindehandel er adskillige initiativer sat
i gang. Lad mig nævne nogle eksempler: Opsøgende gadearbejdere, der taler kvindernes sprog, laver opsøgende arbejde på massageklinikker med udenlandske prostituerede primært i Københavns Amt og Vejle Amt. Der er blevet etableret kontakt til 26 ud af 27 massageklinikker i Vejle Amt og 67 ud af 106 i København og omegn. De har også løbende kontakt til kvinder på gaden i København, primært østeuropæiske og afrikanske kvinder. Kvinderne bliver informeret om deres rettigheder i Danmark og får informationsmateriale om deres rettigheder og muligheder for støtte. Informationsmaterialet er produceret på 11 sprog. Der er oprettet en hotline, hvor ofre for kvindehandel kan få oplysninger om rettigheder og muligheder for støtte. Hotlinen kan også benyttes af kunder, der kan anmelde, hvis de har mistanke om, at en kvinde kan være handlet. Siden november 2003 er der modtaget næsten 200 opkald til hotlinen. De opsøgende socialarbejdere har modtaget et tilsvarende antal opkald på deres mobiltelefoner, som de udleverer nummeret til, når de møder kvinderne. Der er etableret et beskyttet hus, hvor ofrene kan opholde sig i 15 dage. Her får de tilbud om psykologhjælp, lægehjælp og generel krisehjælp, så de kan få bearbejdet deres oplevelser. Der er taget initiativ til et ambassadenetværk. Det har vi gjort ved at afholde møder med 11 ambassader i Danmark, der alle repræsenterer afsenderlande. På møderne udpegede alle ambassaderne en kontaktperson, som er inviteret til møde
i maj måned. På den måde håber vi, at ambassaderne kan være brobyggere i forhold til myndighederne i ofrenes hjemlande og hjælpe med at gøre hjemrejsen lettere. Dette er et initiativ, som især de andre nordiske lande har været meget interesserede i at høre om. Som Enhedslisten selv nævner i deres forslag, er der behov for et tæt samarbejde med organisationerne i kvindernes hjemlande, så ofrene kan få hjælp, når de vender hjem. Derfor er Reden - Stop Kvindehandel blevet bedt om at opbygge et internationalt netværk af organisationer. Foreløbig er der kontakt til mere end 100 organisationer i hjemlandene. Alt arbejdet måles og dokumenteres løbende af et videnscenter for at finde ud af, hvilke tiltag der er mest effektive. Det er vigtigt at få prøvet de forskellige modeller for støtte og forebyggelse af. Vi vil derfor brede aktiviteterne ud både geografisk og på flere organisationer. På den måde kan man bedre komme med anbefalinger til den fremtidige indsats, når handlingsplanen udløber i slutningen af 2006. Ud over at bruge det beskyttede hus vil vi bl.a. også prøve at inddrage enkelte krisecentre i husningen af kvinderne. Det har man forsøgt i Norge med positive erfaringer. Erfaringen med de forskellige metoder og modeller kan vi bruge til at hjælpe og støtte ofre for menneskehandel generelt.
Det er også vigtigt, at tilbuddene til kvinderne er fleksible, så tilbuddet tilpasses den enkeltes behov. Nogle har f.eks. brug for særlige sikkerhedsforanstaltninger, mens andre har behov for at kunne bevæge sig frit. Der skal en individuel vurdering til i hvert tilfælde, og derfor tror jeg mere på en række af tilbud end på et samlet center.
Langt de fleste mennesker, der bliver handlet, er kvinder, der er handlet til prostitution. Derfor besluttede regeringen at fokusere på denne gruppe i handlingsplanen.
Enhedslisten peger på, at der også er børn, der bliver handlet samt kvinder og mænd, der bliver handlet til ulovligt arbejde. Politiet og Røde Kors har de sidste par år identificeret en del børn, der er blevet handlet primært til tyverier og til prostitution. Derfor har jeg bedt den tværministerielle arbejdsgruppe om at udarbejde et tillæg til handlingsplanen med initiativer rettet mod børn. Jeg regner med, at det arbejde bliver færdigt i løbet af sommeren, men der er faktisk allerede initiativer for børn, der er handlet, nemlig i den forstand at Københavns Kommune har lavet en aftale med organisationen Tjekpunkt om, at de har et beredskab for handlede børn.
Pr. 15. september 2004 er der sket en ændring i magtudøvelsesbekendtgørelsen, som gør det muligt at anbringe udlændinge under 15 år uden lovligt ophold i Danmark på en sikret afdeling. På den måde kommer de permanent væk fra netværk og bagmænd. Der er oprettet tre sikrede pladser indtil nu.
Mens vi ved, at der er ofre for kvindehandel og handel med børn, er der faktisk ikke dokumentation for, at handel med mennesker til ulovligt arbejde er et stort problem i Danmark. Enhedslisten anfører, at 1.000 mennesker lever under slavelignende forhold i Danmark. Jeg har ikke kendskab til et tal på, hvor mange mennesker der skulle være handlet eller smuglet ind i Danmark, og som så lever under slavelignende forhold. Problemet med menneskesmugling, illegal arbejdskraft og elendige leve- og arbejdsvilkår er naturligvis et vigtigt spørgsmål, men et spørgsmål som skal drøftes i anden sammenhæng.
Vi har set et enkelt tilfælde på en kvinde, der blev groft udnyttet som au pair, men internationalt er det et stigende problem, og derfor er jeg også åben over for, at vi medtænker denne gruppe, når vi skal planlægge fremtidige aktiviteter efter 2006.
Enhedslisten peger på, at der er behov for, at ofrene kan blive i Danmark mere end 15 dage, dels for at yde den nødvendige støtte, dels for at sikre retsforfølgelsen af bagmændene. Til Folketingets oplysning kan jeg fortælle, at over halvdelen af de 35 kvinder, der har været i beskyttelse, ikke har ønsket at blive i tilbuddet i mere end maksimalt 6 dage. Der er altså ikke noget, der tyder på, at en forlængelse af perioden er noget, kvinderne ønsker. Hvad angår retsforfølgelsen af bagmændene, er det naturligvis muligt for kvinder at blive i landet, hvis politiet mener, at deres udsagn vil gavne sagen.
Jeg kan altså konkludere, at vi faktisk allerede er i fuld gang med de initiativer, som Enhedslisten foreslår.
For det første har vi styrket lovgivningen og politiarbejdet. Vi lever op til de internationale konventioner, og der er indført en bestemmelse i straffelovens § 262 a, der selvstændigt kriminaliserer menneskehandel, og som giver mulighed for at idømme op til 8 års fængsel.
Politiet har meget fokus på menneskehandel, og dette område overvåges løbende af Rigspolitichefens Nationale Efterforskningscenter. Det indebærer bl.a., at politikredsene løbende skal indberette alle oplysninger til Rigspolitichefen, som kan være af betydning for bekæmpelsen af kvindehandel. I efteråret 2004 blev der desuden i hver politikreds udpeget en kontaktperson i sager om menneskehandel.
Herudover har Rigspolitichefen pr. 1. januar i år ansat en antropolog, der som projektmedarbejder bl.a. skal medvirke til at styrke bistanden til politikredsene i sager om menneskehandel, bl.a. i forbindelse med kontakten med sociale myndigheder og organisationer.
For det andet har vi iværksat en lang række støttende og forebyggende initiativer. I stedet for ét centralt center gennemføres initiativerne af flere forskellige aktører for netop at kunne give fleksible løsninger. At tro, at vi kender løsningen på et så kompliceret område efter bare halvandet år, ville være naivt. Derfor er det også for tidligt at lægge sig fast på én model, men erfaringerne vil blive samlet op og taget med i overvejelserne, når vi, når de 3 år er gået, skal anbefale, hvordan den fremtidige indsats skal skrues sammen.
Så med disse ord kan regeringen derfor ikke støtte forslaget.