Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
MINISTEREN
Den 27. maj 2005
J.nr.: 421
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 24. maj 2005 anmodet om
min besvarelse af følgende spørgsmål:
Ad
B46
ø-
de- og drikkevarer til børn under 16 år. Af Lone Møller (S) m.fl.
Spørgsmål 4:
Vil ministeren redegøre for det oplæg til dialog med producenterne, disses branc
heforeninger og re-
klamebranchen, som ministeren omtalte i sin tale under 1. behandlingen af forslaget?
Svar:
Jeg er af den opfattelse, at selvregulering vil være den hurtigste og mest effektive måde at tackle pr o-
blemet med markedsføring overfor børn på, og jeg mener derfor, at det i første omgang må være bra
n-
chen selv, der kommer med et udspil om, hvordan man vil sikre en mere mådeholden markedsføring.
Jeg har med tilfredshed konstateret, at FødevareIndustrien i Dansk Industri og Bryggeriforeningen a l-
lerede har formuleret retningslinjer for markedsføring, men vil opfordre branchen til løbende at ove r-
veje om disse initiativer er tilstrækkelige. Jeg vil herudover indgå i en løbende dialog med producen-
ternes brancheforeninger, reklamebranchen samt andre relevante parter om frivillige initiativer, der
kan sikre, at markedsføringen af usunde fødevarer overfor børn og unge sker på ansva
rlig vis.
Lars Barfoed
/Jacob Hørslev Christiansen