Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
MINISTEREN
Den 27. maj 2005
J.nr.: 421
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 24. maj 2005 anmodet om
min besvarelse af følgende spørgsmål:
Ad
B46
ø-
de- og drikkevarer til børn under 16 år. Af Lone Møller (S) m.fl.
Spørgsmål 5:
Vil ministeren oplyse, hvilke frivillige aftaler producenterne, disses branchefo reninger og reklame-
branchen har indført, som vil have en afdæmpende effekt i forhold til markedsføringen af usunde f
ø-
devarer overfor børn og unge?
Svar:
Jeg kan oplyse, at Bryggeriforeningen for nyligt har udarbejdet en række principper om mærkning og
markedsføring af læskedrikke, som foreningens medlemmer har forpligtet sig til at følge. Et af pri
n-
cipperne er, at man ikke vil markedsføre direkte overfor børn under teenagealderen, og et andet er, at
man gennem sin markedsføring ikke vil opfordre til overd revent forbrug.
FødevareIndustrien i Dansk Industri har ligeledes formuleret retningslinjer for god ma rkedsføring af
fødevarer, herunder særlige retningslinjer for markedsføring af fødevarer overfor børn. Bestyrelsen i
FødevareIndustrien anbefaler alle s ine medlemmer at følge disse retningsli njer ved enhver form for
markedsføring af fødevarer. Ligeledes anbefaler bestyrelsen, at alle medlemmer nøje overvejer, hvo r-
vidt TV-reklamer med samme effekt kan placeres i "familietid" frem for i "børnetid", og at vi rksom-
heder, der vælger at sende TV reklamer i "børnetid" er særligt opmærksomme på reklamens
etiske ind-
hold.
Lars Barfoed
/Jacob Hø rslev Christiansen