Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri MINISTEREN Den   27. maj 2005 J.nr.: 421 Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 24. maj 2005 anmodet om min besvarelse af følgende spørgsmål: Ad B46 – ø- de- og drikkevarer til børn under 16 år. Af Lone Møller (S) m.fl. Spørgsmål 5: ”Vil ministeren oplyse, hvilke frivillige aftaler producenterne, disses branchefo reninger og reklame- branchen har indført, som vil have en afdæmpende effekt i forhold til markedsføringen af usunde f ø- devarer overfor børn og unge?” Svar: Jeg kan oplyse, at Bryggeriforeningen for nyligt har udarbejdet en række principper om mærkning og markedsføring af læskedrikke, som foreningens medlemmer har forpligtet sig til at følge. Et af pri n- cipperne er, at man ikke vil markedsføre direkte overfor børn under teenagealderen, og et andet er, at man gennem sin markedsføring ikke vil opfordre til overd revent forbrug. FødevareIndustrien i Dansk Industri har ligeledes formuleret retningslinjer for god ma rkedsføring af fødevarer, herunder særlige retningslinjer for markedsføring af fødevarer overfor børn. Bestyrelsen i FødevareIndustrien anbefaler alle s ine medlemmer at følge disse retningsli njer ved enhver form for markedsføring af fødevarer. Ligeledes anbefaler bestyrelsen, at alle medlemmer nøje overvejer, hvo   r- vidt TV-reklamer med samme effekt kan placeres i "familietid" frem for i "børnetid", og at vi rksom- heder, der vælger at sende TV reklamer i "børnetid" er særligt opmærksomme på reklamens etiske ind- hold.   Lars Barfoed                                                                                                                       /Jacob Hø rslev Christiansen