Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
MINISTEREN
Den 27. maj 2005
J.nr.: 421
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 24. maj 2005 anmodet om
min besvarelse af følgende spørgsmål:
Ad
B46
ø-
de- og drikkevarer til børn under 16 år. Af Lone Møller (S) m.fl.
Spørgsmål 6:
Hvor lang tid vil ministeren give producenterne, disses brancheforeninger og reklam ebranchen til at
vise, at der er vilje til at tage et ansvar for at iværksætte initiativer, der vil have en afdæmpende effekt i
forhold til markedsføringen af usunde fødevarer overfor børn og unge?
Svar:
Jeg er af den opfattelse, at selvregulering vil være den hurtigste og mest effektive måde at tackle pr o-
blemet med markedsføring overfor børn på. Jeg mener derfor, at vi bør give industrien en vis tid til at
vise, i hvilket omfang man ønsker at indføre selvregulering.
EU-kommissionen har i marts 2005 etableret en platform for ernæring, fysisk aktivitet og sundhed,
hvor industrien deltager. Et af de emner som skal drøftes i regi af platformen er markedsføring af f ø-
devarer overfor børn. I 2006 vil der blive gjort status over de fremskridt der på frivilli g basis er gjort i
regi af platformen.
I løbet af 2006 vil vi således have et bedre grundlag for at kunne vurdere, hvad der kan opnås af frivi l-
lighedens vej, og dermed til, at kunne tage en beslutning om eventuelle lovgivningsinitiativer på o m-
rådet.
Såfremt det kommer dertil, at der skal indføres regulering af markedsføringen, mener jeg, at en sådan
regulering bør ske på EU -niveau, da dette vil være den mest effektive form for regulering. Jeg agter
således at afvente EU -kommissions udspil i løbet af 20 06, men jeg vil frem til da nøje følge udvikli n-
gen både i Danmark og i EU.
Lars Barfoed
/Jacob Hørslev Christiansen