Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: Procesretskontoret Sagsnr.: 2005-711-0004 Dok.: PFN40084 Besvarelse af spørgsmål nr.  6 af 1. marts 2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende for- slag  til  lov  om  ændring  af  konkursloven  og  konkursskatteloven  (Revision  af  reglerne  om gældssanering) (L 10). Spørgsmål  nr. 6: ”Ministeren  bedes  kommentere  artikel  af  lic.  jur.  Lennart  Lynge  Andersen,  Center for  kreditret  og  kapitalmarkedsret,  vedrørende  gældssanering  og  pensionsordninger, jf. L 10 - bilag 3.” Svar: Både efter  gældende ret og efter forslaget til konkurslovens § 197, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 3,  er  det  en  betingelse  for  at  få  gældssanering,  at   skyldneren  godtgør,  at  skyldneren  ikke  er  i stand til og inden for de nærmeste år ingen udsigt har til at kunne opfylde sine gældsforpligtelser . Skifterettens vurdering af, om en skyldner må antages at være håbløst forgældet  ,  bygger på o p- lysninger om skyldnerens aktuelle indtægter og den pågældendes  muligheder for på anden måde at  rejse  penge  til  kreditorerne  samt  på   en  prognose  angående  den   pågældendes   fremtidige  ind- tægtsmuligheder.  Det må  således  vurderes, hvor stor en del af skyldnerens aktuelle indtægt, der bliver  til  overs,  når  skyldnerens  rimelige  udgifter  til  bolig,  rimelige  leveomkostninger   mv.  er betalt, og dernæst i hvilket omfang skyldneren har mulighed for at rejse nævneværdige beløb til betaling af kreditorerne gennem realisation af aktiver, herunder f.eks. skyldnerens pensionsord- ninger. Konkursloven  indeholder  i  dag  ingen  særlige  regler  om  realisation  af  skyldnerens  aktiver.  Da behandlingen af skyldnerens pensionsordninger i en gældssanering er et praktisk vigtigt og både for  skyldneren  og  kreditorerne  væsentligt  spørgsmål,  indeholder  lovforslaget  som  foreslået  af Konkursrådet en  udtrykkelig  regel om behandlingen af skyldnerens pensionsordninger  i  gælds- saneringssagen, jf. forslaget til konkurslovens § 222 a (lovforslagets § 1, nr. 14). Det foreslås, at et beløb svarende til indbetalinger på skyldnerens pensionsordninger, der udgjo  r- de  et  uforholdsmæssigt  stort  beløb  efter  den  pågældendes  forhold  på    indbetalingstidspunktet,
- skal indgå i skyldnerens forslag til gældens sanering,  således at det ” for meget” indbetalte ikke unddrages kreditorerne, jf. forslaget til konkurslovens § 222 a, stk. 1. Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, beror v urderingen af, om dette er tilfældet, på en  konkret  vurdering  af  skyldnerens  økonomiske  forhold,  ansættelsesforhold  mv.  på  det  tid s- punkt, hvor indbetalingen fandt sted. Der tilsigtes ikke med forslaget en ændring af den vurde- ring, som i retspraksis i dag foretages af dette spørgsmål.  Efter retspraksis lægges der bl.a. vægt på, om skyldneren , efter at den gæld, der søges saneret, er opstået, har indbetalt på en pension  s- ordning,  som  den  pågældende  selv  har  oprettet.   Dette  taler  i  givet  fald  for,  at  dette  beløb  skal inddrages i gældssaneringen. Er pensionsordningen oprettet som et led i skyldnerens ansættelses- forhold,  skal  ordningen  kun  inddrages  i  gældssaneringssagen,  hvis  indbetalingerne  er  unormalt høje efter stillingens beskaffenhed. Der vil i givet fald alene skulle ske inddragelse i gældssane- ringssagen,  i  det  omfang  der  er  indbetalt  et  uforholdsmæssigt  stort  beløb.  Det  er  således  al ene den del af skyldnerens indbetaling, der anses for at være uforholdsmæssig stor, der skal indgå i gældssaneringssagen. Det foreslås endvidere, at skift eretten i overensstemmelse med, hvad der gælder i dag, i særlige tilfælde kan bestemme, at en del af skyldnerens pensionsopsparing skal indgå i skyldnerens fo r- slag til gældens sanering, uanset at der for så vidt ikke er tale om en uforholdsmæssig indbetali ng omfattet af stk. 1, jf. forslaget til konkurslovens § 222 a, stk. 2. Bestemmelsen er navnlig møntet på den skyldner, der samlet set vil have usædvanligt gode økon omiske forhold efter udbetaling af pensionen, og hvor en sanering af den pågældendes gæld u den inddragelse af en del af pensions- ordningen efter en konkret vurdering af den enkelte sag vil kunne virke mindre rimelig. Der  henvises  i  øvrigt  til  lovforslagets  almindelige  bemærkninger  pkt.  4.2.2  og  de  specielle  be- mærkninger til lovforslagets § 1, nr. 14. I artiklen, der henvises til i spørgsmålet,  anfører Lennart Lynge Andersen bl.a., at der næppe kan sammenfattes en ensartet retspraksis vedrørende behandlingen af pensionsordninger i gældssane- ringssager, og at den foreslåede formulering af konkursl ovens § 222 a, stk. 1, indebærer, at be- stemmelsen vil få et meget begrænset anvendelseso mråde.  Lennart Lynge Andersen anfører i den forbindelse,  at  bestemmelsen  må  anses  for  at  svare  til   §  117  i  forsikringsaftaleloven  og  §  12  i pensionsopsparingsloven (lov nr. 293 af 24. april 1996 om visse civilretlige forhold mv. ved pen- sionsopsparing  i  pengeinstitutter)  om  omstødelse  af  indskud  på  en  pensionsopsparing  foretaget en vis kortere tid før pensionsordningsejerens konkurs, og at disse bestemmelser sjældent anven- des i praksis. Justitsministeriet skal hertil bemærke, at det i overensstemmelse med Konkursrådets forslag u d- trykkeligt fremgår af lovforslagets  bemærkninger, at der med forslaget til den nye § 222 a i kon-
- kursloven  om  behandling  af  skyldnerens  pensionsordninger,  ikke  er  tilsigtet  en  ændring  af  den vurdering, som i dag foretages i retspraksis af spørgsmålet om, hvorvidt en skyldners pension s- ordning  skal  inddrages  i  en  gældssaneringssag.  Bemærkningerne  indeholder  endvidere  en  be- skrivelse af nogle af de elementer, der bør indgå i den skønsmæssige afvejning, som skifteretten skal  foretage  i  forbindelse  med  vurderingen  af,  om  der  er  foretaget  uforholdsmæssigt  store indbetalinger på skyldnerens pensionsordning, jf. ovenfor. Bemærkningerne  indeholder  på  dette  pu nkt  ingen  henvisning  til  forsikringsaftalelovens  §  117 eller pensionsopsparingslovens § 12. Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkni n- ger punkt 4.2.2.6, er disse bestemmelser derimod inddraget ved vurderingen af, hvilket beløb der i givet fald bør indgå i gældssaneringssagen (alene de faktiske indbetalinger, eller om også eve  n- tuelle kapitalgevinster ved midlernes anbringelse skal inddrages). Konkursrådets betænkning nr. 1449/2004 om  gældssanering, side 99  ff. og 122 f., indeholder i øvrigt  en  udførlig  gennemgang  af  retspraksis  i  dag  vedrørende  behandlingen  af  de  forskellige former for pensionsordninger i gældssaneringssager, hvor bl.a. den seneste udvikling i retsprak- sis – som både Konkursrådets forslag og lovforslaget bygger på    – er beskrevet. Hertil kommer, at de nævnte bestemmelser i forsikringsaftaleloven og pensionsopsparingsloven omhandler den situation, at et konkursbo søger at få  omstødt en pensionsindbetaling foretaget af en konkursramt pensionsopsparer en vis kortere tid inden konkursens indtræden. Den regel, der nu foreslås i konkursloven  vedrørende behandlingen  af skyldnerens pensionsordninger i gælds- sanering,  har  et  helt  andet  sigte,  idet  bestemmelsen  finder  anvendelse  på  en  situation,  hvor  en skyldner selv har taget skridt til en samlet afklaring af forholdet til sine kreditorer, ligesom be- stemmelsen må ses i lyset af, at  gældssaneringsreglerne generelt har karakter af konkrete lempel- sesregler i forhold til en håbløst forgældet skyldner. Efter lovforslaget skal skifterettens vurdering af, om skyldnerens indbetalinger på en pension s- ordning skal inddrages i gældssaneringen, således ske efter forslaget til konkurslovens § 222 a og med udgangspunkt i bemærkningerne til denne bestemmelse og den gældende retspraksis vedrø- rende pensionsordningers behandling i gældssaneringer. Der er ikke med lovforslaget lagt op til, at denne vurdering skal bygge på  retspraksis vedrørende forsikringsaftalelovens § 117 og pensi- ons opsparingslovens § 12. Lennart Lynge Andersen rejser endvidere spørgsmål om,  hvordan en pensionsordning, hvori der er indsat en uigenkaldeligt begunstiget, skal behandles  i en gældssaneringssag, hvis skyldneren ved at indsætte en uigenkaldeligt begunstiget har fraskrevet sig retten til at råde over forsikring s- ordningen til skade for den begunstigede, f.eks. ved at genkøbe pensionsordningen.
- Justitsministeriet skal hertil bemærke, at den praktiske gennemførelse af skifterettens beslutning om i givet fald at inddrage en skyldners pensionsordning i gældssaneringssagen afhænger af be- tingelserne  for  den  enkelte  pensionsordning.  Har  en  skyldner  ved  at  indsætte  en  uigenkaldeligt begunstiget fraskrevet sig retten til uden den begunstigedes samtykke at råde over ordningen  på en sådan måde  , at den begunstigedes ret indskrænkes eller forspildes, vil ordningen i en gælds- saneringssag skulle behandles på samme måde   som andre pensionsordninger, der ikke er under- givet skyldnerens fri disposition. Er en pensionsordning ikke undergivet skyldnerens fri disposition (dvs.  at skyldneren ikke kan genkøbe  ordningen  uden  f.eks.  samtykke  fra  en  arbejdsgiver  eller  fra  en  begunstiget),  kan  ind- dragelse i  gældssaneringssagen f.eks. ske ved, at skyldneren betaler kreditorerne et  engangsbe- løb, der fremskaffes på anden måde   end ved genkøb af pensionsordningen, eller ved, at den peri- ode, hvor skyldneren skal afdrage den bestående del af gælden  (afdragsperioden), forlænges me- re skønsmæssigt, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 14. Må det antages, at skyldneren har  indsat en uigenkaldeligt begunstiget i sin pensionsordning med henblik  på   at  søge  at  holde  ordningen  uden  for  en  gældssanering  og  dermed  må  siges  at  have søgt at indrette sig med henblik på  efterfølgende at søge om gældssanering, vil det i øvrigt som udgangspunkt tale imod, at skyldneren i det hele taget meddeles  gældssanering, jf. forslaget til konkurslovens § 197, stk. 2, nr. 5 (lovforslagets § 1, nr. 3), hvorefter kendelse om gældssanering i almindelighed ikke kan afsiges, såfremt skyldneren har indrettet sig med henblik på gældssan  e- ring.