Til lovforslag nr. L 102 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 21. april 2005 Betænkning over Forslag til lov om stipendier til visse udenlandske studerende ved korte og mellemlange videregående uddannelser [afundervisningsministeren (Bertel Haarder)] 1. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 2. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Tidligere behandling Lovforslaget er i hovedtræk en gennemfremsættelse af lovforslag nr. L 22 i folketingsåret 2004 - 05, 1. samling. Udvalget har fået omdelt det materiale, der forelå i forbindelse med behan  dlingen af L 22, herunder de høringssvar, som den daværende undervisningsminister sendte til udvalget. Spørgsmål Udvalget har stillet 8 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 2. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Et mindretal i udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Socialdemokratiets medlemmer af udvalget mener, at lovforslaget og lovforslag nr. L 103  begge er spareforslag, der vil føre til færre internationale studerende på de korte og mellemlange videreg å- ende uddannelser. Desuden er der angivet en snæver definition af, hvilke faglige områder der kan nyde godt af st i- pendieordningerne. Der er ydermere tale om meget vidtgående ministerbeføjelser, idet  det er op til ministeren og ikke til institutionerne, på hvilke fagområder der kan opnås stipendier. Endelig er der hvad angår  de korte og mellemlange videregående uddannelser , tale om en meget stor nyskabelse, når der indføres fuld brugerbetaling og inte rnational konkurrence. De mulige kon- sekvenser  heraf  er  ikke  belyst  –  hverken  i  den  redegørelse  (R  14 fra  folketingsåret  2003 -04),  der ligger til grund for lovforslagene, eller i det efterfølgende udvalgsarbejde. Socialdemokratiet kan ikke støtte lovforsla get.
2 Det Radikale Venstres  medlemmer af udvalget  finder, at det  er afgørende at øge det danske ud- dannelsessystems  internationalisering.  Vi  finder  endvidere,  at  det  er  afgørende  at  tilskynde  til,  at institutioner bliver en stadig mere integreret del af det internationale uddannelsessamfund gennem aftaler om  forskning, udveksling og andre samarbejder. Det bør ske  gennem, at stadig flere stude- rende tager en del af deres uddannelse i udlandet, og at stadig flere udenlandske studerende tager en del af deres uddannelse i Danmark. Der er desværre bare ikke noget, der peger i den retning i for- slaget om betaling fra studerende, der kommer fra lande, der hverken er EU-lande, EØS-lande eller Danida-samarbejdslande. Det Radikale Venstre har  gennem en  række spørgsmål  under udvalgsbehandlingen søgt at klar- lægge  regeringens  baggrund  for  at  fremsætte  lovforslaget,  perspektiverne  for  det  og  regeringens forventninger til, hvad der kommer ud af det. Ministeren angiver i svar på spørgsmål 4 vedr  ørende  lovforslaget klart formåle t med L  102 og L 103: »…danske uddannelsesinstitutioner skal konkurrere på det globale uddannelsesma rked til gavn for dansk erhvervsliv og til gavn for det faglige uddannelses- og forskningsmiljø på landets udda n- nelsesinstitutioner…«.   Antallet af stipendier vil svare til et årligt optag på 35 studerende, fuldt indfaset en bestand på 120 studerende.  Dette  skal  ses  i  forhold  til  bestanden  på  ca.  75.000  studerende  i  øvrigt  på  KVU  og MVU. I forhold til dette skal ses institutionens arbejde med at fastsætte priser for deres uddannel- sesprogrammer  samt  den  administrative  byrde  ved  at  lave  indstilling  til  Cirius  om,  hvem  der  bør have stipendier. Ved den første fremsættelse af lovforslaget oplyste den daværende undervisnings- minister,  at  målgruppen  for  forslaget  om  b etaling  i  2002  omfattede  147  personer  svarende  til  0,6 pct. af tilgangen. Man forventede, at dette ville stige til 300 personer i fremtiden. Det er allerede i dag muligt for institutionerne at udbyde uddannelsesprogrammer som indtægts- dækket  virksomhed.  Samtidig  optager  institutionerne  udenlandske  studerende,  der  i  sagens  natur skal opfylde de faglige krav, der stilles. Derfor forekommer gevinsten ved at opkræve betaling fra måske 250 personer hver t år fordelt på samtlige institutioner ikke at stå mål med b    ureaukratiet. Helt isoleret set er det en god idé  at give mulighed for stipendier, der også dækker leveomkos  t- ninger.  Men  under  henseende  til,  at  lovforslaget  ikke  er  velunderbygget  med  hensyn  til  målet  om øget internationalisering og dertil forekommer bureaukratisk – specielt i lyset af ordningens omfang – kan Det Radikale Venstre ikke støtte lovforslaget. Enhedslistens medlem af udvalget finder, at dette lovforslag er en del af en pakke, hvor regerin- gen  vil  have  fuld  brugerbetaling  for  udenlandske  studerende  på  de  videregående  uddannelser  o  g som et lille plaster på såret   samtidig giver begrænset mulighed for stipendier til visse – nøje udvalg- te – udenlandske studerende. Lovforslaget handler om at opkræve fuld brugerbetaling for udenlandske studerende, der ikke er omfattet af udvekslingsaftaler og lignede.  Altså de op til 15  pct. udenlandske studerende, som ud- dannelsesstederne har kunnet optage indtil nu. Lovforslaget  betyder  færre  udenlandske  studerende  på  de  danske  uddannelser   og  dermed  færre impulser, mindre udveksling og inspiration og mindre internationalisering. Det viser regeringens snævre syn på uddannelse. Man ønsker kun eliten , som til gengæld skal ha- ve stipendier, og kun de udenlandske studerende, der kan betale, skal have adgang. Lovforslaget betyder, at Danmark ikke længere får de kloge udenlandske studerende  – men de ri- geste.
3 Dette lovforslag hæmmer og skader internationalisering af det danske uddannelsessystem. Derfor kan Enhedslisten ikke støtte det. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumu   t  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn  k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. Troels Christensen (V)   Anne-Mette Winther Christiansen (V)   Britta Schall Holberg (V) Tina Nedergaard (V)   Ellen Trane Nørby (V)   Louise Frevert (DF)   Søren Krarup (DF) Carina Christensen (KF) fmd.   Allan Niebuhr (KF)   Bjarne Laustsen (S)   Carsten Hansen (S) Christine Antorini (S)    Kirsten Brosbøl (S)   Margrethe Vestager (RV) nfmd.   Bente Dahl (RV) Pernille Vigsø Bagge (SF)   Majbrit Berlau (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udval- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 102 Bilagsnr.    Titel 1 Meddelelse om materiale omdelt i folketingsåret 2004 -05, 1. samling 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 1. udkast til betænkning 5 2. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 102 Spm.nr. Titel 1 Spm. om, hvorfor det forudsættes, at danske uddannelsesinstitutioner og dansk erhvervsliv særligt skulle have gavn af udenlandske stude- rende inden for naturvidenskab og højteknologiske og merkantile områder, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm., om naturvidenskabelige, højteknologiske og merkantile områ- der skal ses som eksempler på områder, hvor der vil kunne uddeles stipendier, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm., om ministeren mener, at udenlandske studerende ikke vil ku n- ne bidrage særligt til kulturelle studier eller studier inden for de uden- landske studerendes modersmål, til undervisningsministeren, og m i- nisterens svar herpå 4 Spm., om ministeren mener, at der er nogle områder, der ikke vil h a- ve gavn af højt kvalificerede udenlandske studerende, til undervis- ningsministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om, hvilke procedurer der skal lægges til grund for optagelse af udenlandske studerende under henholdsvis stipendieordningen og betalingsordningen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om, hvilke faglige og sproglige krav der i dag stilles til uden- landske studerende for optagelse på korte og mellemlange videreg å- ende uddannelser, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm., om de faglige og sproglige krav for udenlandske studerende ved stipendieordningen vil blive skærpet og tilsvarende svækket ved betalingsordningen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om, hvilke administrative byrder de enkelte uddannelsesinstitu- tioner får med lovforslaget, til undervisningsministeren, og minist e- rens svar herpå
5