Til lovforslag nr. L 103 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 0. april 2005 2. udkast Betænkning over Forslag til lov om ændring af forskellige love på Undervisningsministeriets område (Afskæring af statstilskud og opkrævning af betaling for visse udenlandske studerende) [af undervisningsministeren (Bertel Haarder)] 1. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 2. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Tidligere behandling Lovforslaget er i hovedtræk en genfremsættelse af lovforslag nr. L 23 i folketingsåret 2004 -05, 1. samling. Udvalget har fået omdelt det materiale, der forelå i forbindelse med behandlingen af L 23  , herunder de høringssvar, som den daværende undervisningsminister sendte til udvalget. Spørgsmål Udvalget har stillet 4 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 2. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Et mindretal i udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Socialdemokratiets medlemmer af udvalget mener, at lovforslag nr. L 102 og L 103 er sparefor- slag, der vil føre til færre internationale studerende på de korte og mellemlange videregående u  d- dannelser. Desuden er der angivet en snæver definition af, hvilke faglige områder der kan nyde godt af st i- pendieordningerne. Der er ydermere tale om meget vidtgående ministerbeføjelser, idet det er op til ministeren, og ikke til institutionerne, på hvilke fagområder der kan opnås stipendier. Endelig er der i forhold til de korte og mellemlange videregående uddannelser tale om en meget stor nyskabelse, når der indføres fuld brugerbetaling og international konkurrence. De mulige ko n- sekvenser heraf er ikke belyst – hverken i den redegørelse (R14), der ligger til grund for lovforsla- gene, eller i det efterfølgende udvalgsarbejde.
2 Socialdemokratiet kan ikke støtte lovforslaget. Det Radikale Venstre finder, at det er afgørende, at øge det danske uddannelsessystems internati- onalisering. Vi finder endvidere, at det er afgørende at tilskynde til, at institutioner bliver en stadig mere integreret del af det internationale uddannelsessamfund gennem aftaler om forskning, udveks- ling og andre samarbejder. Det bør ske gennem at stadig flere studerende tager en del af deres ud- dannelse  i  udlandet  og  at  stadig  flere  udenlandske  studerende  tager  en  del  af  deres  uddannelse  i Danmark. Der er desværre bare ikke noget der peget i den retning i forslaget om betaling fra stude- rende, der kommer fra lande, der hverken er EU, EØS eller Danida samarbejdslande. Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget har gennem en række spørgsmål i udvalgsbehan d- lingen søgt at klarlægge regeringens baggrund for at fremlægge lovforslaget, perspektiverne for det og regeringens forventninger til hvad der kommer ud af det. Ministeren  angiver  i  svaret  på  spørgsmål  4  vedr.  L102  klart  formålet  med     L102  og  L103: »…danske uddannelsesinstitutioner skal konkurrere på det globale uddannelsesmarked til gavn for dansk erhvervsliv og til gavn for det faglige uddannelses- og forskningsmiljø på landets uddanne l- sesinstitutioner…« Antallet af stipendier vil svare til et årligt optag på 35 studerende, fuldt indfaset en bestand på 120 studerende.  Dette  skal  ses  i  forhold  til  bestanden  på  ca.  75.000  studerende  i  øvrigt  på  KVU  og MVU. I forhold til dette skal ses institutionens arbejde med at fastsætte priser for deres uddannel- sesprogrammer  samt  den  administrative  byrde  ved  at  lave  indstilling  til  Cirius  om  hvem,  der  bør have stipendier. Ved den første fremsættelse af forslaget oplyste den daværende undervisningsmini- ster, at målgruppen for forslaget om betaling i 2 002 omfattede 147 personer svarende til 0,6 pct. af tilgangen. Man forventede, at dette ville stige til 300 personer i fremtiden. Det er allerede i dag muligt for institutionerne at udbyde uddannelsesprogrammer som indtægts- dækkes  virksomhed.  Samtidig  optager  institutionerne  udenlandske  studerende,  der  i  sagens  natur skal opfylde de faglige krav, der stilles. Derfor forekommer gevindsten ved at opkræve betaling fra måske 250 personer hver år fordelt på samtlige institutioner ikke at stå mål med bureaukratie t. Helt isoleret set er det en god idé  at give mulighed for stipendier, der også dækker leveomkos  t- ninger. Men under henseende til, at lovforslaget ikke er velunderbygget i forhold til målet om øget internationalisering og dertil forekommer bureaukratisk specielt i lyset af ordningens omfang, kan Det Radikale Venstre ikke støtte forslaget. Enhedslistens medlem af udvalget finder, at dette lovforslag er en del af pakke, hvor regeringen vil have fuld brugerbetaling for udenlandske studerende på de videregående   uddannelser, og som et lille plaster på såret samtidig giver   en begrænset mulighed for stipendier til visse  – nøje udvalgte – udenlandske studerende. Lovforslaget handler om at opkræve fuld brugerbetaling for udenlandske studerende, der ikke er omfattet af udvekslingsaftaler og lignede.  Altså de op til 15  pct. udenlandske studerende, som ud- dannelsesstederne har kunnet optage indtil nu. Lovforslaget  betyder  færre  udenlandske  studerende  på  de  danske  uddannelser ,  og  dermed  færre impulser, mindre udveksling og inspiration mindre internationalisering. Det viser regeringens snæv- re syn på uddannelse. Man ønsker kun eliten som til gengæld skal have stipendier  og kun de uden- landske studerende, der kan betale, skal have adgang. Lovforslaget betyder, at Danmark ikke længere får de kloge udenlandske studerende  – men de ri- geste.
3 Dette lovforslag hæmmer og skader internationalisering af det danske uddannelsessystem. Derfor kan Enhedslisten ikke støtte det Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  v    ar  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. Troels Christensen (V)   Anne-Mette Winther Christiansen (V)   Britta Schall Holberg (V) Tina Nedergaard (V)   Ellen Trane Nørby (V)   Louise Frevert (DF)   Søren Krarup (DF) Carina Christensen (KF) fmd.  Allan Niebuhr (KF)   Bjarne Laustsen (S)   Carsten Hansen (S) Christine Antorini (S)    Kirsten Brosbøl (S)   Margrethe Vestager (RV) nfmd.  Bente Dahl (RV) Pernille Vigsø Bagge (SF)   Majbrit Berlau (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udval- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 103 Bilagsnr.    Titel 1 Meddelelse om materiale omdelt i folketingsåret 2004 -05, 1. samling 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 1. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 103 Spm.nr. Titel 1 Spm. om, hvilke procedurer der skal lægges til grund for optagelse af udenlandske studerende under henholdsvis stipendieordningen og betalingsordningen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvilke faglige og sproglige krav der i dag stilles til uden- landske studerende for optagelse på  korte og mellemlange videregå- ende uddannelser, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm., om de faglige og sproglige krav for udenlandske studerende ved stipendieordningen vil blive skærpet og tilsvarende svækket ved betalingsordningen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om, hvilke administrative byrder de enkelte uddannelsesinstitu- tioner får med lovforslaget, til undervisningsministeren, og minist e- rens svar herpå