Til lovforslag nr. L 103
Folketinget 2004-05 (2. samling)
Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 0. april 2005
2. udkast
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af forskellige love på
Undervisningsministeriets område
(Afskæring af statstilskud og opkrævning af betaling for visse udenlandske studerende)
[af undervisningsministeren (Bertel Haarder)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 2. marts 2005. Lov-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Tidligere behandling
Lovforslaget er i hovedtræk en genfremsættelse af lovforslag nr. L 23 i folketingsåret 2004 -05, 1.
samling. Udvalget har fået omdelt det materiale, der forelå i forbindelse med behandlingen af L 23 ,
herunder de høringssvar, som den daværende undervisningsminister sendte til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget mener, at lovforslag nr. L 102 og L 103 er sparefor-
slag, der vil føre til færre internationale studerende på de korte og mellemlange videregående u d-
dannelser.
Desuden er der angivet en snæver definition af, hvilke faglige områder der kan nyde godt af st i-
pendieordningerne. Der er ydermere tale om meget vidtgående ministerbeføjelser, idet det er op til
ministeren, og ikke til institutionerne, på hvilke fagområder der kan opnås stipendier.
Endelig er der i forhold til de korte og mellemlange videregående uddannelser tale om en meget
stor nyskabelse, når der indføres fuld brugerbetaling og international konkurrence. De mulige ko n-
sekvenser heraf er ikke belyst hverken i den redegørelse (R14), der ligger til grund for lovforsla-
gene, eller i det efterfølgende udvalgsarbejde.