Til lovforslag nr. L 103 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 21. april 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af forskellige love på Undervisningsministeriets område (Afskæring af statstilskud og opkrævning af betaling for visse udenlandske studerende) [af undervisningsministeren (Bertel Haarder)] 1. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 2. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Tidligere behandling Lovforslaget er i hovedtræk en genfremsættelse af lovforslag nr. L 23 i folketingsåret 2004 -05, 1. samling. Udvalget har fået omdelt det materiale, der forelå i forbindelse med behandlingen af L 23, herunder de høringssvar, som den daværende undervisningsminister sendte til udvalget. Spørgsmål Udvalget har stillet 4 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 2. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Et mindretal i udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Socialdemokratiets medlemmer af udvalget mener, at lovforslaget og lovforslag nr. L 102  begge er spareforslag, der vil føre til færre internationale studerende på de korte og mellemlange videreg å- ende uddannelser. Desuden er der angivet en snæver definition af, hvilke faglige områder der kan nyde godt af st i- pendieordningerne. Der er ydermere tale om meget vidtgående ministerbeføjelser, idet det er op til ministeren og ikke til institutionerne, på hvilke fagområder der kan opnås stipendier. Endelig er der hvad angår  de korte og mellemlange videregående uddannelser , tale om en meget stor nyskabelse, når der indføres fuld brugerbetaling og international konkurrence. De mulige ko n- sekvenser  heraf  er  ikke  belyst  –  hverken  i  den  redegørelse  (R  14 fra  folketingsåret  2003 -04),  der ligger til grund for lovforslagene, eller i det efterfølgende udvalgsarbejde. Socialdemokratiet kan ikke støtte lovforslaget .
2 Det Radikale Venstres  medlemmer af udvalget  finder, at det  er afgørende at øge det danske ud- dannelsessystems  internationalisering.  Vi  finder  endvidere,  at  det  er  afgørende  at  tilskynde  til,  at institutioner bliver en stadig mere integreret del af det internationale uddannelsessamfund gennem aftaler om  forskning, udveksling og andre samarbejder. Det bør ske  gennem, at stadig flere stude- rende tager en del af deres uddannelse i udlandet, og at stadig flere udenlandske studerende tager en del af deres uddannelse i Danmark. Der er desværre bare ikke noget, der peger i den retning i for- slaget om betaling fra studerende, der kommer fra lande, der hverken er EU-lande, EØS-lande eller Danida samarbejdslande. Det Radikale Venstre har  gennem en  række spørgsmål  under udvalgsbehandlingen søgt at klar- lægge  regeringens  baggrund  for  at  fremsætte  lovforslaget,  perspektiverne  for  det  og  regeringens forventninger til, hvad der kommer ud af det. Ministeren  angiver  i  svar  på  spørgsmål  4  vedr  ørende  lovforslag  nr.  L  102  klart  formålet  med  L 102 og L  103: »…danske uddannelsesinstitutioner skal konkurrere på det globale uddannelsesma r- ked  til  gavn  for  dansk  erhvervsliv  og  til  gavn  for  det  faglige  uddannelses-  og  forskningsmiljø  på landets uddannelsesinstitutioner…«.   Antallet af stipendier vil svare til et årligt optag på 35 studerende, fuldt indfaset en bestand på 120 studerende.  Dette  skal  ses  i  forhold  til  bestanden  på  ca.  75.000  studerende  i  øvrigt  på  KVU  og MVU. I forhold til dette skal ses institutionens arbejde med at fastsætte priser for deres uddannel- sesprogrammer  samt  den  administrative  byrde  ved  at  lave  indstilling  til  Cirius  om,  hvem  der  bør have stipendier. Ved den første fremsættelse af forslaget oplyste den daværende undervisningsmini- ster, at målgruppen for forslaget om betaling i 2002 omfattede 147 personer svarende til 0,6 pct. af tilgangen. Man forventede, at dette ville stige til 300 personer i fremtiden. Det er allerede i dag muligt for institutionerne at udbyde uddannelsesprogrammer som indtægts- dækket  virksomhed.  Samtidig  optager  institutionerne  udenlandske  studerende,  der  i  sagens  natur skal opfylde de faglige krav, der stilles. Derfor forekommer gevinsten ved at opkræve betaling fra måske 250 personer hver t år fordelt på samtlige institutioner ikke at stå mål med bureaukratiet. Helt isoleret set er det en god idé  at give mulighed for stipendier, der også dækker leveomkos  t- ninger.  Men  under  henseende  til,  at  lovforslaget  ikke  er  velunderbygget  med  hensyn  til  målet  om øget internationalisering og dertil forekommer bureaukratisk – specielt i lyset af ordningens omfang – kan Det Radikale Venstre ikke støtte lovforslaget. Enhedslistens medlem af udvalget finder, at dette lovforslag er en del af pakke, hvor regeringen vil have fuld brugerbetaling for udenlandske studerende på de videregående uddannelser og som et lille plaster på såret samtidig giver   en begrænset mulighed for stipendier til visse  – nøje udvalgte – udenlandske studerende. Lovforslaget handler om at opkræve fuld brugerbetaling for udenlandske studerende, der ikke er omfattet af udvekslingsaftaler og lignede.  Altså de op til 15  pct. udenlandske studerende, som ud- dannelsesstederne har kunnet optage indtil nu. Lovforslaget  betyder  færre  udenlandske  studerende  på  de  danske  uddannelser   og  dermed  færre impulser, mindre udveksling og inspiration mindre internationalisering. Det viser regeringens snæv- re syn på uddannelse. Man ønsker kun eliten , som til gengæld skal have stipendier, og kun de uden- landske studerende, der kan betale, skal have adgang. Lovforslaget betyder, at Danmark ikke længere får de kloge udenlandske studerende  – men de ri- geste. Dette lovforslag hæmmer og skader internationalisering af det danske uddannelsessystem. Derfor kan Enhedslisten ikke støtte det.
3 Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. Troels Christensen (V)   Anne-Mette Winther Christiansen (V)   Britta Schall Holberg (V) Tina Nedergaard (V)   Ellen Trane Nørby (V)   Louise Frevert (DF)   Søren Krarup (DF) Carina Christensen (KF) fmd.  Allan Niebuhr (KF)   Bjarne Laustsen (S)   Carsten Hansen (S) Christine Antorini (S)    Kirsten Brosbøl (S)   Margrethe Vestager (RV) nfmd.  Bente Dahl (RV) Pernille Vigsø Bagge (SF)   Majbrit Berlau (EL) Tjóðveld   isflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 103 Bilagsnr.    Titel 1 Meddelelse om materiale omdelt i folketingsåret 2004 -05, 1. samling 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 1. udkast til betænkning 5 2. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 103 Spm.nr. Titel 1 Spm. om, hvilke procedurer der skal lægges til grund for optagelse af udenlandske studerende under henholdsvis stipendieordningen og betalingsordningen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvilke faglige og sproglige krav der i dag stilles til uden- landske studerende for optagelse på korte og mellemlange videreg å- ende uddannelser, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm., om de faglige og sproglige krav for udenlandske studerende ved stipendieordningen vil blive skærpet og tilsvarende svækket ved betalingsordningen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om, hvilke administrative byrder de enkelte uddannelsesinstitu- tioner får med lovforsl aget, til undervisningsministeren, og ministe- rens svar herpå