Vi har gennem flere år drøftet, hvorledes vi sikrer, at flere unge tager en ungdomsuddannelse, og sikrer, at unge, når de forlader grundskolen, har tilstrækkelige færdigheder til, at de kan starte på og gennemføre en uddannelse. I forlængelse heraf har et bredt flertal i Folketinget fulgt op med en række initiativer i forhold til folkeskolen med henblik på at styrke fagligheden.
Folkeskolen rummer imidlertid ikke alle børn. Mange forældre vælger at benytte en friskole eller privatskole til undervisningen af deres barn. Det er en flot tradition, vi har i Danmark, at forældrene kan vælge mellem flere tilbud, og for Venstre er det vigtigt, at forældreansvaret fastholdes
i forhold til friskolerne, men at forældrene samtidig har nogle instrumenter til løbende at følge deres børns udvikling
i skolen. Det er også vigtigt, at vi værner om skolernes grundlæggende frihed til at give en undervisning, som stemmer overens med skolens overbevisning, og at de kan tilrettelægge undervisningen herefter. Dette princip fastslås med nærværende lovforslag. Lovforslaget indeholder som nævnt elementer, hvis hensigt er at understøtte fagligheden i undervisningen af alle børn, herunder tosprogede elever. Med lovforslagets vedtagelse vil de omfattede skoler fremover selv skulle udarbejde såkaldte slutmål, delmål og undervisningsplaner, mens undervisningen skal tilpasses den enkelte elev, og løbende evaluering og kontakt med forældrene skal sikres. Det er Venstres opfattelse, at arbejdet med at udvikle og fastlægge målene i sig selv er en vigtig og givtig proces for skolerne, og det er altså skolerne selv, som skal definere, hvilke mål og midler de ønsker at benytte, men målene skal kunne tåle sammenligning med målene i folkeskolen, uden at de behøver være enslydende hermed eller være placeret tidsmæssigt identisk med folkeskolens trinmål. Der er altså et meget frit spillerum for skolerne til at udfylde forslagets krav herom. Lovforslaget præciserer endvidere, at eleverne skal forberedes til at leve i et samfund med frihed og folkestyre. Frihed og folkestyre er ikke en given sag, og det er vigtigt, at vores børn og unge bibringes forståelse heraf uanset forældrenes valg af skoleform. Desuden styrkes tilsynsdelen. Det vil fremover være kravet, at den tilsynsførende har de nødvendige kvalifikationer til at løfte opgaven, mens der vil blive udarbejdet retningslinjer, så den tilsynsførende ikke er i tvivl om, hvad opgaven indbefatter. Samtidig skal lærere, bestyrelsesmedlemmer og tilsynsførende kunne tilstrækkeligt dansk, til at sprogfærdighederne ikke i sig selv udgør en barriere for at udføre de påtagede opgaver. Der har været rejst kritik af lovforslaget. Nogle mener, at lovforslaget risikerer at indsnævre skolernes frihedsgrader og reducere forældrenes overordnede ansvar for børnenes undervisning. Det er ikke Venstres opfattelse, og jeg vil godt understrege, at det ikke er Venstres intention. Vi ønsker at skabe tryghed i friskoleverdenen, og jeg vil derfor fastslå, at vores støtte til forslaget beror på, at vi ønsker at sikre børn og unge, at de uanset baggrund får den bedst mulige undervisning, og at der er fokus på børnenes tilegnelse af færdigheder. Det vil målene medvirke til, og mange skoler vil med lovforslaget da heller ikke opleve nogen ændring i deres hverdag, fordi de netop tager den opgave, de har påtaget sig, meget alvorligt, nemlig at undervise vores børn, give dem tilstrækkeligt med færdigheder og opnå, at de får respekt for demokrati og folkestyre. Det gør skolerne. Vi i Venstre er til gengæld indstillet på at påtage os ansvaret for, at forældrene uanset valg af skoleform har de fornødne redskaber til at kunne følge barnets udvikling, og at forældrene kan føle sig hundrede procent trygge ved, at hvis de ikke selv kan påtage sig opgaven med at følge barnets faglige udvikling, så er der nogle andre, der har påtaget sig denne opgave. Derfor er det vigtigt, at tilsynet er tilrettelagt fuldt forsvarligt, sådan som forslaget lægger op til, for hvis vi ikke gør os umage på dette område, også i forhold til friskoler og private skoler, så er der jo ikke noget frit valg for forældrene, når de skal træffe den vigtige beslutning om, hvor deres børn skal undervises. Forældre skal have vished for, at uanset skoleform er der kvalitet og faglighed i den undervisning, der gives eleverne. Det medvirker forslaget til, og Venstre kan derfor støtte det.