Sammenslutningen af Frie Rudolf Steiner Skoler i Danmark
Sekretariatet, Strandvejen 102, 8000 Århus C.
Jeppe Flummer
Lindevej 3, 8260 Viby J
Tel. Priv.3123 6215
Tel. Skole 86 140900
Fax : 86116811
Email [email protected]
Århus d. 17.03.05
Til Uddannelsesudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Vedrørende foretræde for uddannelsesudvalget ang. lovforslag L105 m. v.
Tak for muligheden for at fremføre synspunkter og særlige problemer, som vi her vil anføre kort.
Sammenslutningen af Frie Rudolf Steiner-skoler i Danmark støtter Dansk Friskoleforenings
argumenter og anmodning om at sætte forslaget, eller dele heraf, i bero med henblik på en
præcisering og diskussion af de enkelte deles mål og konsekvenser.
Overordnet finder vi konstruktionen af lovforslaget og især dets bemærkninger yderst uheldige og
vil mene, at en adskillelse af problemerne - at nogle bør have et fagligt løft, og interessen i at
forhindre finansiering af bestemte udemokratiske holdninger m.v. - vil tjene både klarhed og tillid
til lovgivningen.
Den frie skoles selvforvaltning er baseret på, at undervisningspligten ligger hos forældrene. Det er
forældrene, der påtager sig en også samfundsmæssig opgave i privat re gi, på eget initiativ.
Dansk tradition værner om denne respekt for de enkelte forældres evne til at iagttage og vurdere
kvaliteten af deres børns skolegang på egne præmisser, dette karakteriserer et højtudviklet civilt
samfund. Det afspejles i friskoleloven. Et civilt samfund i balance mellem demokratisk sindelag og
respekt for det enkelte individ. Et sådant samfund kan bedst varetage opdragelsesrollen med midler,
der er dette samfunds selvforståelse nærmest. I filosofisk forstand etisk individualisme.
Vi ser det som et tilbageskridt at indskrænke forældreretten og frihedsgraderne i de frie skoler på
den måde, som det kan læses ud af forslaget og dets bemærkninger. Forældre og de frie skoler bør
indrømmes større medindflydelse på og ansvar for løsningen af eventuelle konkrete problemer,
herunder høres i det lovforberedende arbejde.
Forslaget og bemærkningerne bør gennemarbejdes, således at de når et sagligt forsvarligt niveau.
Arbejdet bør gives tid til den fornødne omhu og ekspertise, herunder med inddragelse af de frie
skoler.