Til lovforslag nr. L 105 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 0. april 2005 1. udkast Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Skolernes frihed, mål med undervisningen, krav til bestyrelsesmedlemmer, lærere og tilsynsførende, herunder om danskkundskaber, samt tilsyn m.v.) [af undervisningsministeren (Bertel Haarder)] 1. Ændringsforslag Undervisningsministeren har stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget. 2 Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 2. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og undervisningsministe- ren sendte den 17. november 2004 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2004 -05, 1. samling) alm. del – bilag 61. Den 24. februar 2005 sendte undervisningsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: Ahi International School m.fl., Solveig Andersen, Frederiksberg, Tage Svenning Andersen, Rudkøbing, Bonnet Friskole m.fl., Dansk Friskoleforening, Efterskoleforeningen, Foreningen Applied Scholastics Danmark, Frie Grundskolers Fællesråd, Gudenådalens Friskole, Hunborg Friskole, Højby Friskole m.fl., Karna Jensen, Rødovre, Berit F. Lindberg, Almind,
2 Løgumkloster Friskole, Middelfart Friskole, Nr. Lyndelse Friskole, Rysling Friskole m.fl., Sammenslutningen af Frie Rudolf Steiner Skoler i Danmark, Sydthy Friskole m.fl. og Lone Winkler, Brøndby. Undervisningsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udval- get. Deputationer Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget: Ahi International School m.fl. Bonnet Friskole m.fl., Dansk Friskoleforening, Efterskoleforeningen, Foreningen Applied Scholastics Danmark, Frie Grundskolers Fællesråd, Gudenådalens Friskole, Hunborg Friskole, Højby Friskole m.fl., Rysling Friskole m.fl., Sammenslutningen af Frie Rudolf Steiner Skoler i Danmark og Sydthy Friskole m.fl. Spørgsmål Udvalget  har  stillet  40 spørgsmål  til undervisningsministeren  til  skriftlig  besvarelse,  som  denne har besvaret. 3 Indstillinger og politiske bemærkninger [] Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut,  og  Fólkaflokkurin      var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et  mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.] 4 Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    undervisningsministeren, tiltrådt af  <>: Til § 1
3 1) Nr. 3 affattes således: »3. § 1, stk. 1, 4. pkt., der bliver § 1, stk. 2, 4. pkt., affattes således: »Skolerne skal efter deres formål og i hele deres virke forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene.«« [Præciseret affattelse vedr. menneskerettigheder] 2) I det under nr. 4 foreslåede § 1 a, stk. 2, 2. pkt., udgår: », fastsætte mål for undervisningen    på bestemte tidspunkter i det samlede undervisningsforløb (delmål) «. [Konsekvens af ændringsforslag nr. 3] 3) Efter det under nr. 4 foreslåede § 1 a, stk. 2, indsættes som nyt stykke: »Stk. 3. Skolen fastsætter mål for undervisningen i dansk, regning/mate matik, engelsk, geografi, biologi og fysik/kemi på bestemte tidspunkter i det samlede undervisningsforløb (de lmål) .« Stk. 3 bliver herefter stk. 4. [Delmål for undervisningen i visse fag] 4) I det under nr. 4 foreslåede  § 1 a, stk. 3, der bliver stk. 4, ændres »stk. 2« til: »stk. 3«. [Konsekvens af ændringsforslag nr. 3] 5) Efter det under nr. 4 foreslåede § 1 a, stk. 3, der bliver stk. 4, indsættes som nyt stykke: »Stk. 5. For en nyoprettet skole skal de stk. 1-4 nævnte krav være opfyldt senest den 1. januar i det første skoleår. « [Udskydelse af krav for nyoprettede skoler] 6) Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer: »01. Efter § 5, stk. 8, indsættes som nyt stykke: »Stk. 9. Skolen skal offentliggøre oplysninger om sit værdigrundlag på skolens hjemmeside på   in- ternettet.« Stk. 9 bliver herefter stk. 10.« [Offentliggørelse af værdigrundlag] 7) Efter nr. 14 indsættes som nye numre: »02. I § 9 b, stk. 1, 2. pkt., ændres »§ 9, stk. 7,« til: »§ 9, stk. 9,«. 03. I § 23, nr. 4, og § 33, stk. 2, ændres »§ 1, stk. 1, 2. pkt.« til: »§ 1, stk. 2, 2. pkt.«. 04. I § 39 ændres »§ 1, stk. 2« til: »§ 1, stk. 3«.« [Konsekvensrettelser] Til § 2 8) Stk. 4 affattes således:
4 »Stk. 4. Kravene om slutmål, delmål og undervisningsplaner i § 1 a, som affattet ved de  nne lovs § 1, nr. 4, skal for så vidt angår undervisningen i dansk, regning/matematik og engelsk s  enest være opfyldt den 1. august 2006, for nyoprettede skoler dog den 1. januar 2007. Kravene om slutmål, delmål og undervi sningsplaner i § 1 a, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 4, skal for så vidt angår undervisningen i geografi, biologi og fysik/kemi senest være opfyldt den 1. august 2007, for nyop- rettede skoler dog den 1. januar 2008. Kravene om slutmål og undervisningsplaner i § 1 a, som a f- fattet ved denne lovs § 1, nr. 4, for skolens øvrige undervisning skal senest være opfyldt den 1. au- gust 2008, for nyoprettede skoler dog den 1. januar 2009. Kravene om evaluering og opfølgnings- plan i § 1 b og § 1 c, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 4, skal senest være opfyldt den 1. august 2008.« B e m æ r k n i n g e r Til § 1 Til nr. 1 I ændringsforslaget foreslås en kortere og mere præcis formulering af skolernes forpligtelse til at forberede eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre. Den oprindeligt foreslåede fo r- mulering kunne give nogle anledning til den misforståelse, at den forpligtede skolerne til at udvikle og styrke elevernes kendskab til og respekt for hele den efterhånden ganske omfattende og udfy l- dende regulering af menneskerettighedsspørgsmålet, der i dag finder  sted i forskellige fora, navnlig Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol. Det er ikke – og har heller ikke været – tanken at kræve af skolerne, at de skal udvikle og styrke deres elever til at have kendskab til og respekt for hele den detaljerede regulering på menneskere t- tighedsområdet,  der  har  fundet  sted  i  de  sen ere  år,  og  som  må  forventes  fortsat  at  ville  finde  sted fremover.  Det  gælder  især  den  udfyldende  regulering  ved  Den  Europæiske  Menneskerettigheds- domstol. Formålet med ændringsforslaget er såled  es at præcisere, at kravet til skolerne er fokuseret på r e- spekt  for  og  forståelse  af  de  grundlæggende  friheds -  og  menneskerettigheder,  jf.  navnlig  grundlo- vens kapitel VIII, og at kravet også omfatter retten til ligestilling mellem kø nnene. Kravet  indebærer,  at  der  ikke  med  statstilskud  efter  friskoleloven  kan  etableres  og  drives  en  fri grundskole, der bygger på et ekstremistisk værdigrundlag, og ikke forbereder eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre. Det  er  også  fundet  hensigtsmæssigt  at   præcisere  i  bestemmelsen,  at  skolerne  skal  forberede  ele- verne til at leve i et samfund som det danske. Den ændrede formulering af bestemmelsen berører ikke indholdet af de krav til skolerne, der i øv- rigt er foreslået i lovforslagets § 1, nr. 3. Til nr. 2 , 3 og 4 Med ændringsforslaget begrænses de foreslåede krav til delmål til alene at omfatte krav om de  l- mål  for  dansk,  regning/matematik,  engelsk,  geografi,  biologi  og  fysik/kemi.  Fagene  dansk,  re g- ning/matematik og engelsk står centralt i grundskolens under visning. Det er således i disse fag, at det forældrevalgte tilsyn, jf. lovens § 9, stk. 4, skal føre tilsyn med elevernes standpunkt.
5 Med hensyn til geografi, biologi og fysik/kemi er ændringsforslaget begrundet i regeringens ønske om at styrke det naturvidenskabelige fagområde i grundskolen. Frie Grundskolers Fællesråd og Dansk Friskoleforening har peget på, at der er meget omfattende arbejde forbundet med lovforslagets krav om delmål. Derfor foreslås begrænsni  ngen til de nævnte fag.   Den prioritering, der fremgår  af de foreslåede ændringer, ændrer ikke ved kravet om, at skolens samlede undervisningstilbud skal stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Delmål skal beskrives på en sådan måde og med et sådant indhold, at det kan afgøres, om skolens undervisning vil føre frem til slutmål, der står mål med folkeskolens. Delmål kan b    eskrives på andre tidspunkter i skoleforløbet end folkeskolens trinmål, og der vil derfor ikke altid kunne foret ages en direkte sammenligning mellem delmål og trinmå  l, når en fri grundskoles progression i undervisni n- gen  afviger  fra  folkeskolens.  Skolerne  vil  kunne  nøjes  med  overordnede  og  mere  principielle  be- skrivelser af, hvorledes undervisningen afviger fra kravene til undervisningen i folkeskolen. Opga- ven med at udarbejde delmål vil desuden blive enklere på  grund  af,  at krav om delmål alene skal omfatte dansk, regning/matematik, engelsk, geografi, biologi og fysik/kemi. Skolerne vil fortsat inden for rammerne af kravet om, at undervisningen skal stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, have frihed til selv at beslutte, hvordan undervisningen skal tilrettelægges, samt hvilke undervisningsmetoder og hvilke undervisningsmidler der skal anvendes. Den enkelte frie grundskole bestemmer ligeledes selv inden for samme rammer, på hvilket klass e- trin eller alderstrin fagene skal placeres i skoleforløbet. Dog skal fagene dansk, regning/matematik og engelsk tilbydes så tidligt i skoleforløbet, at barnet kan bygge videre herpå i den fortsatte kun  d- skabsindlæring inden for et normalt skoleforløb på ni år. Eksempelvis vil det kunne være tvivlsomt, om skolens undervisningsplan kan lede frem mod de af skolen fastsatte slutmål, hvis undervisni n- gen  i  faget  er  planlagt  over  væsentligt  færre  klassetrin  end  den  tilsvarende  undervisning  i  faget  i folkeskolen. Ministeriets tilsyn vil i særlig grad have fokus på dansk, regning/matematik, engelsk, geografi, b i- ologi og fysik/kemi. Tilsynet med skolerne vil dog fortsat omfatte tilsyn med, om skolens samlede undervisningstilbud ud fra en helhedsvurdering står mål med, hvad der almindeligvis kræves i fo  l- keskolen. Vedrørende  test  bemærkes,  at  ministeriets  konkrete  stillingtagen  til,  om  der  skal  anvendes  test som led i tilsynet, eller om anden ligeså egnet evalueringsform kan anvendes , vil ske på grundlag af dialog mellem ministeriet og skolen, hvor bl.a. hensynet til skolens eget pædagogiske grundlag vil indgå. Ændringsforslaget berører ikke forslaget om, at en skoles undervisningsplaner og slut- og delmål skal stå mål med, hvad der a  lmindeligvis kræves i folkeskolen. For at tilsynet (forældrekredsen, det forældrevalgte,  eksterne  tilsyn  og  Undervisningsministeriets  tilsyn)  skal  kunne  vurdere,  om  det  er tilfældet, kræver det, at slut- og delmål skal være b eskrevet sådan, at det er mulig t at vurdere dem sammenholdt med de slut- og trinmål, der gælder for folkeskolens unde rvisning i de obligatoriske fag  og  emner.  Heri  ligger  ikke  –  som  lovforslagets  bemærkninger  har  givet  nogle  anledning  til  at mene – et krav om, at en skoles undervisningsplaner og slut- og delmål skal have en detaljering s- grad i samme omfang som i folkeskolen. Kravet indebærer derimod, at det skal være muligt at vur- dere, om undervisningsplan og delmål er beskrevet på en sådan måde og med et sådant indhold, at det dokumenteres, at skolen med sin undervisning både agter at lede og vil kunne lede frem mod de af skolen fastsatte slutmål. Som en enkel måde at leve op til kravet på vil skolen overordnet og mere principielt kunne beskrive, hvorledes undervisningen afviger fra kravene til undervisningen i folke- skolen.
6 Med hensyn  til opgaven med at udarbejde slutmål fremgår det af lovforslagets bemærkninger,   at der med forslaget ikke er fastsat krav om, at skolerne skal udarbejde særskilte slutmål for hvert e n- kelt fag eller emne, der er obligatorisk i folkeskolen, at skolerne som minimum skal fastsætte slut- mål for de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i (nemlig de humanistiske fag, naturfag og de praktiske/musiske fag), at slutmål  –  og delmål  –  kan udformes, så de stemmer med  skolens  overbevisning  og  tilrettelæggelse  af  undervisningen,  som  den  er  beskrevet  i  skolens undervisningsplan,  men  at  det  skal  være  muligt  at  vurdere,  om  den  frie  grundskoles  egne  slutmål står mål med folkesk  olens slutmål. Dette indebærer,  at summen af en fri grundskoles slutmål samlet set skal stå mål med folkeskolens slutmål, og at folkeskolens slutmål gælder for en fri grundskole, i det omfang skolens slutmål ikke står mål med folkeskolens slutmål.     I praksis vil dette indebære, at tilsynet skal kunne vurdere, i hvilket omfang skolens undervisningsplaner, slut- og delmål kan læ g- ges til grund for tilsynet med undervisningen. Undervisningsministeriet  vil  udarbejde  en  vejledning  til  skolerne  om  udarbejdelse  af  slutmål, delmål og undervi sningsplaner. Bemærkningerne træder – i det omfang de er i modstrid med lovforslagets bemærkninger – i ste- det for disse. Til nr. 5 Ændringsforslaget indebærer, at skolens ledelse og forældrene får en praktisk mulighed for sa m- men med lærerne at opfylde kravene om slutmål, delmål og undervisningsplaner. Til nr. 6 Lovforslaget  vil  indebære,  at  der  i  lovens  §  1  indsættes  en  bestemmelse  om  den  enkelte  frie grundskoles  grundlæggende  ret  til  at  have  sit  eget  værdigrundlag  og  dermed  være  et  alternativ  til folkeskolen. Der henvises herom til lovforslagets § 1, nr. 1. Denne ret er central for de frie grund- skoler,  og  bestemmelsen  i  grundlovens  §  76  om  skolefrihed  og  undervisningspligt  bygger  herpå. Forældre, der ønsker, at deres børns skolegang sker i en fri grundskole i stedet for folkeskolen, læg- ger som regel stor vægt på skolens værdigrundlag. Det er på baggrund heraf fundet naturligt samtidig med fastsættelse i loven af skolernes ret til at have  deres  eget  værdigrundlag  at  sikre  åbenhed  om  skolernes  værdigrundlag.  Der   foreslås  derfor indsat en bestemmelse i loven om, at den enkelte frie grundskole skal lægge oplysning på skolens hjemmeside om centrale værdier for skolens undervisning og virksomhed. Det gælder såvel religi ø- se værdier som særlige pædagogiske værdier eller principper, der kan være væsentlige for forældre- nes valg af skole for deres barn. Skolen skal tilsvarende oplyse, hvis den ikke har et værdigrundlag. Har  skolen  ikke  formuleret  centrale  værdier  for  sin  undervisning  og  virksomhed,  lægges  skolens vedtægtsbestemte formålsparagraf på skolens hje  mmeside.   Til nr. 7 Der er tale om konsekvensrettelser. Til nr. 8 I  ændringsforslaget  fastsættes,  at  kravene  om  slutmål,  delmål  og  undervisningsplaner  for  unde  r- visningen i dansk, regning/matematik og engelsk skal være opfyldt senest den 1. august 2006, for nyoprettede skoler senest den 1. januar 2007. Kravene om slutmål, delmål og undervisning  splaner for undervisningen i geografi, biolog og fysik/kemi skal være opfyldt senest den 1. august 2007, for
7 nyoprettede skoler senest den 1. januar 2008. Kravene om slutmål og unde rvisningsplaner for øvrig undervisning  skal  være  opfyldt  senest  den  1.  august  2008,  for  nyoprettede  skoler  den  1.  januar 2009.   Troels Christensen (V)   Anne-Mette Winther Christiansen (V)   Britta Schall Holberg (V) Tina Nedergaard (V)   Ellen Trane Nørby (V)   Louise Frevert (DF)   Søren Krarup (DF) Carina Christensen (KF) fmd.  Allan Niebuhr (KF)   Bjarne Laustsen (S)   Carsten Hansen (S) Christine Antorini (S)    Kirsten Brosbøl (S)   Margrethe Vestager (RV) nfmd.  Bente Dahl (RV) Pernille Vigsø Bagge (SF)   Majbrit Berlau (EL) Tjóðveldisflokkurin,    Inuit Ataqatigiit, Siumut, og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
8 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 105 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar samt høringsnotat fra undervisningsministeren 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Henvendelse af 4/3-05 fra Frie Grundskolers Fællesråd 4 Henvendelse af 7/3-05 fra Dansk Friskoleforening 5 Genomdeling af henvendelse af 8/12-05 fra Middelfart Friskole 6 Genomdeling af henvendelse af 1/5-05 fra Løgumkloster Friskole 7 Henvendelse af 13/3-05 fra Lone Winkler, Brøndby 8 Henvendelse fra Gudenådalens Friskole 9 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 10 Henvendelse af 17/3-05 fra Sammenslutningen af Frie Rudolf Steiner Skoler i Danmark 11 Henvendelse af 17/3-05 fra Højby Friskole m.fl. 12 Bilag tilbagetaget 13 Henvendelse af 16/3-05 fra Ahi International School m.fl. 14 Henvendelse af 22/3-05 fra Efterskoleforeningen 15 Henvendelse af 18/3-05 fra Bonnet Friskole m.fl. 16 Henvendelse af 17/3-05 fra Sydthy Friskole m.fl. 17 Henvendelse af 22/3-05 fra Karna Jensen, Rødovre 18 Henvendelse af 15/3-05 fra Rysling Friskole m.fl. 19 Henvendelse af 27/3-05 fra Foreningen Applied Scholastics Danmark 20 Henvendelse af 30/3-05 fra Hunborg Friskole 21 Henvendelse af 4/4-05 fra Solveig Andersen, Frederiksberg 22 Henvendelse af 7/4 - 05 fra Løgumkloster Friskole 23 Henvendelse af 7/4-05 fra Nr. Lyndelse Friskole 24 Henvendelse af 7/4-05 fra Dansk Friskoleforening 25 Henvendelse af 12/4-05 fra Efterskoleforeningen 26 Diverse materiale modtaget i forbindelse med foretræder for udvalget d. 12/4-05 27 Henvendelse af 12/4-05 fra Rysling Friskole m.fl. 28 Henvendelse af 12/4-05 fra Bonnet Friskole m.fl. 29 Henvendelse af 15/4-05 fra Gudenådalens Friskole 30 Henvendelse af 14/4-05 fra Berit F. Lindberg, Almind 31 Henvendelse af 15/4-05 fra Tage Svenning Andersen, Rudkøbing
9 Bilagsnr.    Titel 32 Ændringsforslag fra undervisningsministeren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 105 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse af 4/3-05 fra Frie Grundskolers Fællesråd, til unde rvisningsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om kommentar til henvendelse af 7/3-05 fra Dansk Friskolefor- ening, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om kommentar til henvendelse af 8/12-04 fra Middelfart Fri- skole, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om kommentar til henvendelse af 5/1-05 fra Løgumkloster Fr i- skole, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om kommentar til henvendelse af 13/3-05 fra Lone Winkler, Brøndby, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om kommentar til henvendelse fra Gudenådalens Friskole, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om kommentar til henvendelse af 17/3-05 fra Sammenslutnin- gen af Rudolf Steiner Skoler i Danmark, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om kommentar til henvendelse af 17/3-05 fra Højby Friskole m.fl., til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. tilbagetages 10 Spm. om kommentar til henvendelse af 16/3 - 05 fra Ahi International School m.fl., til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om kommentar til henvendelse af 22/3-05 fra Efterskolefor- eningen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om kommentar til henvendelse af 18/3-05 fra Bonnet Friskole m.fl., til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om kommentar til henvendelse af 17/3-05 fra Sydthy Friskole m.fl., til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om kommentar til henvendelse af 22/3-05 fra Karna Jensen, Rødovre, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om kommentar til henvendelse af 15/3-05 fra Rysling Friskole m.fl., til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om kommentar til henvendelse af 27/3-05 fra Foreningen Ap- plied Scholastics Danmark, til undervisningsministeren, og ministe- rens svar herpå 17 Spm. om kommentar til henvendelse af 30/3-05 fra Hunborg Friskole, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om kommentar til henvendelse af 4/4-05 fra Solveig Andersen,
10 Frederiksberg, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om kommentar til henvendelse af 7/4-05 fra Løgumkloster Fr i- skole, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om kommentar til henvendelse af 7/4-05 fra Nr. Lyndelse Fr i- skole, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 21 Spm. om kommentar til henvendelse af 7/4-05 fra Dansk Friskolefor- ening, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 22 Spm. om præcisering af rækkevidden af bestemmelsen i § 6 a, om at lærerne skal beherske skriftlig dansk, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 23 Spm. om præcisering af, hvad der ligger i udtrykkene »fundamentali- stiske og ekstremistiske«, jf. bemærkningerne til lovforslaget (s. 9 v. spalte), til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 24 Spm. om kommentar til henvendelse af 12/4-05 fra Efterskolefor- eningen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 25 Spm. om detaljeringsniveauet for slutmål, delmål og undervisning  s- planer i forbindelse med udarbejdelsen af en vejledning til skolerne, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 26 Spm. om eksempler på en acceptabel fa stsættelse af slutmål, delmål og undervisningsplaner i en fri skole i forhold til det gældende i fol- keskolen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 27 Spm. om, hvilke krav ministeren vil fastsætte til evalueringer med henblik på den lovpl igtige offentliggørelse på internettet, hvis skolens evalueringer er af kvalitativ karakter, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 28 Spm. om, hvad ministerens forventning til den øgede reflektion over undervisningens organisatoriske indhold er, til undervisningsministe- ren, og ministerens svar herpå 29 Spm., om det vil være afgørende for ministeriets vurdering i forbin- delse med det målrettede tilsyn af en fri grundskole, hvordan eleverne gennemfører folkeskolens nationalt stillede test, til undervisningsmi- nisteren, og ministerens svar herpå 30 Spm. om, hvad eksempelvis kan være udløsende for et »målrettet tilsyn«, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 31 Spm. om eksempler på, hvad det er for fundamentalistiske eller ek s- tremistiske handlinger, det skal sikres ikke kan finde sted på eller fra en fri grundskole, jf. bemærkningerne side 9, 1. spalte, til undervis- ningsministeren, og ministerens svar herpå 32 Spm. om, hvad der konkret tænkes på, når det i bemærkningerne a  n- føres, at en skoles bestyrelse til skolens lærere og andre ansatte må skulle skærpe skolens krav herunder det til enhver tid på skolen gæ l- dende dekorumkrav, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 33 Spm., om det er ministerens indtryk, at der i dag er uklarhed og
11 utryghed hos forældre og elever i forhold til undervisningsplaner, slut- og delmål, til undervisningsministeren, og ministerens svar he r- 34 Spm., om det gør indtryk på ministeren, at så mange lærere, skolel  e- dere og forældre finder, at lovforslaget er uklart og en indskrænkning af muligheden for at drive en fri skoler, der er anderledes end folke- skolen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 35 Spm., om ministeren vil være indstillet på at stille lovforslaget i bero og tage en substantiel drøftelse af andre muligheder for at løse de problemer, som regeringen finder, at de frie skoler er bærere af, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 36 Spm. om kommentar til henvendelse af 12/4-05 fra Rysling Friskole m.fl., til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 37 Spm. om kommentar til henvendelse af 12/4-05 fra Bonnet Friskole m.fl., til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 38 Spm. om kommentar til henvendelse af 15/4-05 fra Gudenå dalens Friskole, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 39 Spm. om kommentar til henvendelse af 14/4-05 fra Berit F. Lindberg, Almind, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 40 Spm. om kommentar til henvendelse af 15/4-05fra Tage Svenning Andersen, Rudkøbing, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå