Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 31. marts 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 105) Forslag til Lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Skolernes frihed, mål med undervisningen, krav til bestyrelsesmedlemmer, lærere og tilsynsfø- rende, herunder om danskkundskaber, samt tilsyn m.v.)har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 11. marts 2005 stillet mig følgende spørgs- mål: Spørgsmål 3: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8. december 2004 fra Middelfart Friskole, jf. L 105 . bilag 5. ” Svar: Bestyrelsen på Middelfart Friskole mener, at forslaget om at ændre lov om friskoler og private grundskoler er en væsentlig stramning af tilsynet med friskolernes undervisning. Bestyrelsen giver udtryk for, at der ikke er brug for et bureaukratisk ministerielt og professionaliseret eksternt tilsyn til at erstatte en engageret forældrekreds.   Mine kommentarer hertil er, at lovforslaget ikke ændrer ved, at forældre- ne har det overordnede tilsyn med undervisningen på en fri grundskole. Jeg har generelt tillid til, at forældrene vælger de rette personer til at føre tilsyn med, om deres børn får en god undervisning. Efter lovforslaget stilles nye krav til de tilsynsførende, fordi tilsynsopgaven bliver mere krævende. Dette skyldes bl.a., at der med Fælles Mål er stillet mere præci- se krav til undervisningen i folkeskolen, som vil få en afsmittende effekt på undervisningen i frie grundskoler, da undervisningen i en fri grund- skole skal stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Bestyrelsen anfører videre, at skolen ikke har brug for standardiserede test. Mine kommentarer hertil er, at test skal ses som værktøj i den daglige
2 undervisning. Det udelukker ikke, at også tilsynet vil benytte test som et af midlerne til at undersøge, om en skole opfylder lovens krav til under- visningen. Udgangspunktet er, at test alene kan anvendes med skolens samtykke. Dog kan undervisningsministeren beslutte, at test skal indgå i et yderligere tilsyn i de tilfælde, hvor det yderligere tilsyn er begrundet i usikkerhed om, hvorvidt undervisningen står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, når det drejer sig om faglige færdighe- der. Ved brug af test vil der blive lagt vægt på skolens undervis- ningsplaner, slutmål og delmål. Bestyrelsen anfører herefter, at det virker letkøbt og uargumenteret, at man vil binde friskolerne til folkeskolens mere og mere snærende bånd med indførelse af trinmål og slutmål i samtlige folkeskolens faggrupper. Bestyrelsen finder, at lovforslagets bemærkninger tenderer central kon- trol og bureaukrati og en manglende mulighed for at tilbyde noget andet end alle andre.   Mine kommentarer hertil er, at det ikke er urimeligt, at en fri grundskole skal forholde sig til, at den skal give en undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, eller at den skal skrive det ned, sådan at skolen kan bruge det konstruktivt indadtil og udadtil. Jeg mener ikke, at lovforslagets krav om undervisningsplaner, slutmål og delmål begrænser skolernes frihed til at give og tilrettelægge en undervis- ning, der stemmer med skolens egen overbevisning.   Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder