Ændringsforslag til L 106 Af undervisningsministeren, tiltrådt af…. Til § 1 1) I det under nr. 1 foreslåede  § 6 a, stk. 1, indsættes som 2. pkt.:   ”Undervisningsministeren kan efter indstilling fra et eller flere regionsråd og efter høring af den enkelte statsligt selvejende institution midlertidigt fastlægge et loft for en eller flere statsligt sel  v- ejende institutioners kapacitet med henblik på at sikre en hensigtsmæssig udnyttelse af den eksist   e- rende samlede kapacitet.” [Midlertidigt kapacitetsloft] 2) I nr. 1 indsættes efter det foreslåede § 6 b, stk. 6, som nyt stykke: ”Stk. 7.   Ministeren kan efter indstilling fra bestyrelser for statsligt selvejende institutioner på Bornholm fravige loven med henblik på at skabe særlig mulighed for samarbejde og    sammenlæ  g- ning af institutioner for videregående uddannelser og for ungdoms - og voksenuddannelser på Bor n- holm.” [Særlig mulighed for samarbejde og sammenlægning af institutioner på Bornholm] 3) I nr. 1 indsættes efter den foreslåede § 6 c: ”§ 6 d.  En tatsligt selvejende institution, jf. § 6, stk. 1, kan efter aftale med en eller flere stat sligt selvejende institutioner, institutioner for erhvervsrettet uddannelse, Centre for Videregående U d- dannelse eller andre selvejende institutioner for videregående  uddannelser varetage nærmere b  e- stemte administrative opgaver for en eller flere af de nævnte andre uddannelsesinstitutioner. Unde  r- visningsministeren kan fastsætte nærmere regler herom.” [Aftaler om administrativt samarbejde] 4) I nr. 2 ændres ”6 c” til: ” 6 d”. [Konsekvens af ændringsforslag nr. 3] 5) I det under nr. 8 foreslåede  § 7 d, stk. 6, ændres ”optagelse” til: ”fordeling”. [Præcisering] 6) Det under nr. 10 foreslåede  § 10, stk. 3, affattes således: ”Stk. 3.   Elevrådet udpeger to repræsentanter t   il institutionens bestyrelse. Repræsentanterne har ikke stemmeret i bestyrelsen.” [Antal elevrådsrepræsentanter] 7) Det under nr. 13 foreslåede  § 10 b, stk. 1, affattes således:   ”De i § 6, stk. 1, nævnte institutioner er statsligt selvejende institution   er inden for den offentlige forvaltning.” [Præcisering af institutionernes status] 8) I det under nr. 19 foreslåede  § 16, stk. 1, indsættes som 5. pkt.:     ”Den i bestemmelserne omtalte revisor er de statsligt selvejende institutioners interne revisor, j f. stk. 4.” [Konsekvens af ændringsforslag nr. 9]
2 9) De under nr. 19 foreslåede  § 16, stk. 4 og 5, affattes således: ”Stk. 4.   De statsligt selvejende institutioners regnskaber revideres af rigsrevisor i henhold til § 2, stk. 1, i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. Endvidere udpeger bestyrelsen for den stats- ligt selvejende institution en intern revisor, som skal være statsautoriseret eller registreret rev  isor, til at udføre revision i henhold til regler, der fastsættes af undervisningsministeren    efter forhandling med rigsrevisor. Bestyrelsen underretter rigsrevisor om den udpegede interne revisor og skift af intern revisor. Stk. 5. Undervisningsministeren og rigsrevisor kan i henhold til § 9 i lov om revisionen af sta- tens regnskaber m.m. aftale, at revisionsopgaver varetages i et nærmere fastlagt samarbejde mellem rigsrevisor og den i stk. 4 nævnte interne revisor. Rigsrevisor kan pålægge bestyre lsen af udpege en anden intern revisor til at udføre denne revisionsopgave, hvis den interne rev isor ikke på tilfredsstillende måde opfylder kravene i de i henhold til stk. 4, 2. pkt., udstedte re  gler om intern revision eller i øvrigt ikke opfylder pligterne som intern revisor.” [Revision efter § 2, stk. 1, i lov om revisionen af statens regnskaber] 10) Nr. 31 affattes således: ”31.  I § 18 r, stk. 1, ændres ”Amtskommunen” til: ”Undervisningsministeriet”, og efter ”hf - kurser” indsættes: ”og studenterkurser”.” [Statens betaling af deltagerafgift ved henvisning til private studenterkurser] 11) Nr. 37 affattes således:   ”37.  § 19, stk. 2, 1. pkt., ophæves, og i   2. pkt. udgår  ”og kan herunder fravige lovens § 18”.” [Teknisk korrektion] 12) I den under nr. 38 foreslåede affattelse af  § 22 udgår ”, herunder fastsætte regler om, at afgøre l- ser ikke skal kunne indbringes for anden administrativ myndighed”. [Præcisering af klagebestemmelsen] 13) Nr. 43 udgår. [Konsekvens af ændret affattelse af § 13] Til § 3 14) I nr. 7 indsættes efter det foreslåede § 17 b, stk. 2, som nyt stykke:   ” Stk. 3. Ministeren kan efter indstilling fra bestyrelser for statsligt selvejende institutioner på Bornholm fravige loven med henblik på at skabe særlig mulighed for samarbejde og sammenlæ g- ning af institutioner for videregående uddannelser og for ungdoms - og voksenuddannelser på Bor holm.” [Særlig mulighed for samarbejde og sammenlægning af institutioner på Bornholm] 15) Det under nr. 7 foreslåede  § 17 c affattes således:   ”  § 17 c. De i § 15, stk. 1, nævnte institutioner er statsligt selvejende institutioner inden for de  n offentlige forvaltning.” [Præcisering af institutionernes status]
3 16) I nr. 7 indsættes efter den foreslåede § 17 c: ”§ 17 d.  En statsligt selvejende institution, jf. § 15, stk. 1, kan efter aftale med en eller flere stats- ligt selvejende institutioner, institutioner for erhvervsrettet uddannelse, Centre for Videregående Uddannelse eller andre selvejende institutioner for videregående uddannelser varetage nærmere bestemte administrative opgaver for en eller flere af de nævnte andre uddannelsesinstituti  oner. Un- dervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler herom.” [Aftaler om administrativt samarbejde] 17) I det under nr. 13 foreslåede  § 18 d, stk. 5, indsættes som 2. pkt.:   ”Undervisningsministeren kan efter indstilling fra et eller flere regionsr åd og efter høring af den enkelte statsligt selvejende institution midlertidigt fastlægge et loft for en eller flere statsligt sel  v- ejende institutioners kapacitet med henblik på at sikre en hensigtsmæssig udnyttelse af den eksist   e- rende samlede kapacitet.” [Midlertidigt kapacitetsloft] 18) I nr. 17 indsættes efter det foreslåede    § 20 a, stk. 3, som nyt stykke:   ” Stk. 4. Kursistrådet udpeger to repræsentanter til institutionens bestyrelse. Repræsentanterne har ikke stemmeret i bestyrelsen.” [Antal kursistrå dsrepræsentanter] 19) I det under nr. 28 foreslåede  § 27, stk. 1, indsættes som 4. punktum:     ”Den i bestemmelserne omtalte revisor er de statsligt selvejende institutioners interne revisor, jf. stk. 4.” [Konsekvens af ændringsforslag nr. 20] 20) De under nr. 28 foreslåede  § 27, stk. 4 og 5, affattes således: ”Stk. 4.   De statsligt selvejende institutioners regnskaber revideres af rigsrevisor i henhold til § 2, stk. 1, i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. Endvidere udpeger bestyrelsen for den stats- ligt selvejende institution en intern revisor, som skal være statsautoriseret eller registreret rev  isor, til at udføre revision i henhold til regler, der fastsættes af undervisningsministeren efter fo   rhandling med rigsrevisor. Bestyrelsen underretter rigsrevisor om den udpegede interne revisor og skift af intern revisor. Stk. 5. Undervisningsministeren og rigsrevisor kan i henhold til § 9 i lov om revisionen af sta- tens regnskaber m.m. aftale, at revisionsopgaver varetages i et nærmere fastlagt sam  arbejde mellem rigsrevisor og den i stk. 4 nævnte interne revisor. Rigsrevisor kan pålægge bestyre lsen af udpege en anden intern revisor til at udføre denne revisionsopgave, hvis den interne rev isor ikke på tilfredsstillende måde opfylder kravene i de i   henhold til stk. 4, 2. pkt., udstedte regler om intern revision eller i øvrigt ikke opfylder pligterne som intern revisor.” [Revision efter § 2, stk. 1, i lov om revisionen af statens regnskaber] 21) I den under nr. 31 foreslåede affattelse  §29, stk. 2, 3. pkt., ændres ”kan fastsættes” til: ”fastsæ t- ter”. [Pligt til at fastsætte regler] 22) I den under nr. 47 foreslåede affattelse af  § 33, stk. 1, udgår ”, herunder fastsætte regler om, at afgørelser ikke skal kunne indbringes for anden administrativ myn dighed”. [Præcisering af klagebestemmelsen]
4 Til § 6 23) I det under nr. 16 foreslåede  § 22 b, stk. 2, indsættes efter ”uddannelsespladser”: ”til grundfo r- løbet og uddannelserne”. [Præcisering] 24) Efter nr. 24 indsættes som nyt nummer: ”01.  I § 34, stk. 5 , der bliver stk. 6, ændres ”stk. 3 og 4” til: ”stk. 4 og 5”.” [Teknisk korrektion] Til § 7 25) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer: ”02.  Efter § 33 a indsættes:   ” § 33 b. En institution for erhvervsrettet uddannelse, jf. § 1, stk. 1, kan efter aftale med andre insti- tutioner for erhvervsrettet uddannelse, en eller flere statsligt selvejende institutioner, Centre for Vi- deregående Uddannelse eller andre selvejende institut ioner for videregående uddannelser varetage nærmere bestemte administrati  ve opgaver for en eller flere af de nævnte andre uddannelsesinstitut  i- oner. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler herom.”” [Aftaler om administrativt samarbejde] Til § 10 26) I den under nr. 8 foreslåede affattelse af  § 6, stk. 1, 4. pkt., ændres ”kan fastsættes” til: ”fastsæ t- ter”. [Pligt til at fastsætte regler] 27) I den under nr. 13 foreslåede affattelse af  § 9, stk. 3, udgår ”, og om at afgørelser ikke skal ku   n- ne indbringes for undervisningsministeren eller anden administrativ myndighed”. [Præcisering af klagebestemmelsen] 28) I nr. 17 indsættes efter det foreslåede    § 12 b, stk. 1, som nyt stykke: ”Stk. 2.   Kursistrådet udpeger to repræsentanter til institutionens bestyrelse. Repræsentanterne har ikke stemmeret i bestyrelsen.” Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5. [Antal kursistrådsrepræsentanter] 29) I det under nr. 17 foreslåede  § 12 d, stk. 4, indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:   ”I forbindelse med at der gives tilladelse efter stk. 1, påser undervisningsministeren, at sagkun  d- skaben vedrørende det voksenpædagogiske miljø er repræsenteret i bestyrelsen for den sammenla g- te institution.” [Sikring af sagkundskab vedrørende voksenpædagogisk miljø i bestyrelsen ved et VUC]
5 30) I nr. 17 indsættes efter det foreslåede §12 d, stk. 6, s   om nyt stykke: ”Stk. 7.   Ministeren kan efter indstilling fra bestyrelser for statsligt selvejende institutioner på Bornholm fravige loven med henblik på at skabe særlig mulighed for samarbejde og sammenlæ g- ning af institutioner for videregående uddannels er og for ungdoms - og voksenuddannelser på Bor n- holm.” [Særlig mulighed for samarbejde og sammenlægning af institutioner på Bornholm] 31) De under nr. 17 foreslåede  § 12 e, stk. 2 og 3, affattes således: ”Stk. 2.   De statsligt selvejende institutioners regnskaber revideres af rigsrevisor i henhold til § 2, stk. 1, i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. Endvidere udpeger bestyrelsen for den stats- ligt selvejende institution en intern revisor, som skal være statsautoriseret eller registreret rev  isor, til at udføre revision i henhold til regler, der fastsættes af undervisningsministeren efter fo   rhandling med rigsrevisor. Bestyrelsen underretter rigsrevisor om den udpegede interne revisor og skift af intern revisor. Stk. 3. Undervisningsministeren og rigsrevisor kan i henhold til § 9 i lov om revisionen af sta- tens regnskaber m.m. aftale, at revisionsopgaver varetages i et nærmere fastlagt samarbejde mellem rigsrevisor og den i stk. 2 nævnte interne revisor. Rigsrevisor kan pålægge bestyre lsen af udpege en anden intern revisor til at udføre denne revisionsopgave, hvis den interne rev isor ikke på tilfredsstillende måde opfylder kravene i de i henhold til stk. 2, 2. pkt., udstedte re  gler om intern revision eller i øvrigt ikke opfylder pligterne som int ern revisor.” [Revision efter § 2, stk. 1, i lov om revisionen af statens regnskaber] 32) I nr. 17 indsættes efter den foreslåede § 12 e: ”§ 12 f.  Undervisningsministeren kan ved ydelse af tilskud til statsligt selvejende institutioner stil- le vilkår, d er fremmer formålet i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (sociale klausuler). Unde   r- visningsministeren kan fastsætte nærmere regler herom.” [Sociale klausuler] 33) Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer: ”03.  § 15, stk. 3, ophæves.” [Teknisk ændring] 34) Efter nr. 24 indsættes som nyt nummer: ”04.  I § 15 indsættes efter stk. 5, der bliver stk. 4, som nye stykker: ”Stk. 5.   Undervisningsministeren kan fastsætte regler om elektronisk kommunikation mellem statsligt selvejende institutioner, jf. § 12, stk. 1, og Undervisningsministeriet og mellem statsligt selvejende institutioner og andre offentlige myndigheder og uddannelsesinstitutioner omfattet af Undervisningsministeriets lovgivning. Undervisningsministeren kan endvidere fastsætte regler om elektronisk kommunikation mellem de statsligt selvejende institutioner og brugerne af disse institu- tioner, herunder om anvendelse af digital signatur.   Stk. 6. Undervisningsministeren kan bestemme, at de statsligt selvejende institutioner eller grupper af statsligt selvejende institutioner skal anvende fælles administrative systemer sammen med andre institutioner. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler herom.”” [Regler om elektronisk kommunikation] 35) Nr. 25 affattes således: ”25.  § 16 affattes således:
6 ”§ 16.   Ved hvert voksenuddannelsescenter nedsættes et uddannelsesudvalg, der rådgiver centret i uddannelsesspørgsmål. Dette gælder også vedr. en institution, der er resultatet af en sammenlæ g- ning af institutioner, i hvilken der er indgået et e ller flere voksenuddannelsescentre, uden at institu- tionen er godkendt efter denne lov. Udvalget sammensættes af repræsentanter for arbejdsgivere og arbejdstagere, der repræsenteres ligeligt i udvalget, samt af repræsentanter for driftsoverenskoms t- parter, der har mindst to pladser i uddannelsesudvalget. Udvalget kan i øvrigt have medlemmer u d- peget af institutionen. Medlemmerne  skal have tilknytning til det geografiske område, som udbu d- det af uddannelserne dækker. Undervisningsministeren fastsætter nærmere r egler om udpegning af medlemmer til uddannelsesudvalget.”” [Pligt til at nedsætte uddannelsesudvalg] 36) Den under nr. 29 foreslåede  § 17 d affattes således: ”§ 17 d.  De i § 12, stk. 1, nævnte institutioner er statsligt selvejende institutioner inden fo  r den offentlige forvaltning.” [Præcisering af institutionernes status] 37) I nr. 29 indsættes efter den foreslåede § 17 d: ”§ 17 e.  En statsligt selvejende institution, jf. § 12, stk. 1, kan efter aftale med en eller flere stats- ligt selvejende institutioner, institutioner for erhvervsrettet uddannelse, Centre for Videregående Uddannelse eller andre selvejende institutioner for videregående uddannelser varetage nærmere bestemte administrative opgaver for en eller flere af de nævnte andre uddannelsesinsti  tutioner. Un- dervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler herom.” [Aftaler om administrativt samarbejde] Til § 11 38) I stk. 10 indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:   ”Undervisningsministeren fastsætter regler om, at elevers synspunkter skal før es til protokols.” [Præcisering vedrørende protokolføring af synspunkter fra ikke stemmeberettigede medle mmer af midlertidige bestyrelser] Til § 13 39) § 13 affattes således: ”§ 13 Stk. 1. Tjenestemandslovgivningen finder tilsvarende anvendelse for tjenestemænd, som i he  nhold til lovgivningen om kommunalreformen overføres til en selvejende institution omfattet af de i §§ 1, 3, 7 og 10 omhandlede love. Beslutning om afskedigelse af en overført tjenestemand, samt om s u- spension, iværksættelse af tjenstli g undersøgelse, udpegning af forhørsleder, ikendelse af discipl  i- nærstraf og anlæggelse af injuriesøgsmål efter tjenestemandslovens regler træffes af instituti onen.   Stk. 2. Klage over en selvejende institutions beslutning, jf. stk. 1, kan af vedkommende tjeneste- mand indbringes for undervisningsministeren for så vidt angår klage over retlige spørgsmål. Klagen skal være indgivet inden 4 uger efter den selvejende institutions meddelelse af beslutningen.
7   Stk. 3. I tilfælde af institutionens ophør afholdes ev   entuelle udgifter til ventepenge eller rå- dighedsløn til de overførte tjenestemænd af statskassen, hvis den ophørende institution ikke har midler til at afholde udgiften. Stk. 4. Staten yder fortsat tilskud til pensionsudgifter vedrørende tjenestemandsans atte rektorer og lærere ved Købe   nhavns Kommunes gymnasieafdeling på Sankt Annæ Gymnasium, som fratræder efter den 1. januar 2007. Stk. 5. De statsligt selvejende institutioner indbetaler efter de for statsinstitutioner til enhver tid gældende regler pens  ionsbidrag til statskassen vedrørende ansatte i tjenestemandsstillinger. Stk. 6. Ved pensionering af tjenestemænd ved statsligt selvejende institutioner afholder statska  ssen udgiften til pension. Det samme gælder udgiften til pension til tjenestemændenes efterladte. Stk. 7. Til de i stk. 6 nævnte tjenestemænd, som afskediges på grund af arbejdsmangel eller ue g- nethed, refunderer den enkelte institution statskassen pensionsudgiften, indtil den pensionerede bli- ver 63 ½ år. Det samme gælder udgiften til før   tidspension til de pågældende tjenestemænd, indtil de bliver 63½ år, hvis de efter den 1. januar 2007 fratræder som led i en frivillig fratrædelsesordning.” [Uddybning og præcisering af bestemmelserne om tjenestemænd] Til § 14 40) Stk. 2 affattes sål edes: ”Stk. 2  . Bestemmelserne om fastsættelse af regler om anvendelse af aktieselskabslovens kapitel 15 i § 6 b, stk. 6, i lov om institutioner for uddannelsen til studentereksamen, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, § 17 a, stk. 6, i lov om uddannelsen til højere forberedelseseksamen, som affattet ved denne lovs § 3, nr. 7, og § 12 d, stk. 6, i lov om almen voksenuddannelse og om voksenuddannel- sescentre, som affattet ved denne lovs § 10, nr. 17, samt §§ 11 og 12 træder i kraft den 1. januar 2006.” [Fremrykket ikrafttræden] 41) I stk. 5 indsættes som 2. pkt.:   ”Undervisningsministeren kan bestemme, at der i 2007 fortsat vil være mulighed for at give ti   l- skud som taxameterbevilling til almen voksenuddannelse og prøveforberedende enkeltfagsudda n- nelse.” [Taxametertilskud i 2007] 42) Efter stk. 7 indsættes som nyt stykke:   ”Stk. 8.   Staten betaler deltagerbetalingen for kursister, der før 1. januar 2007 er optaget på Høng Gymnasiums 2-årige hf -forløb.” [Statens forpligtelse til at dække deltagerbetaling  en for visse kursister] B e m æ r k n i n g e r Til § 1 Til nr. 1   Bemyndigelsen til undervisningsministeren til efter indstilling fra regionsrådet og høring af den eller de berørte statsligt selvejende institutioner at give påbud til statsligt sel  vejende institutioner om
8 kapacitetsfastsættelsen vil blive anvendt i tilfælde, hvor der er aktuel risiko for, at en udvidelse af en eller flere institutioners kapacitet vil hindre en optimal udnyttelse af den samlede, eksisterende ka- pacitet, herunder særli  gt kapaciteten hos mindre institutioner i udkantsområder. Da en institutions udvidelse af sin kapacitet også vil kunne have negativ betydning for varetagelsen af hensynet til hensigtsmæssig kapacitetsudnyttelse i en anden region end den region, hvor instit  utionen ligger, vil ministerens adgang til at fastlægge et midlertidigt kapacitetsloft i sådanne situationer kunne udny   t- tes efter indstilling herom fra regionsrådet i den anden region. Ministeren vil også i sådanne situat   i- oner forinden skulle indhente en indstilling fra regionsrådet i den region, hvor den eller de institut i- oner, for hvilke der påtænkes fastsat et kapacitetsloft, er beliggende. Det foreslås, at et centralt fas t- sat kapacitetsloft kun kan være en midlertidig foranstaltning, idet et sådant loft    med deraf følgende behov for elevfordeling ikke bør kunne få karakter af en varig løsning. Med den foreslåede muli g- hed for midlertidig fastlæggelse af et kapacitetsloft gives der en tidsmæssigt begrænset mulighed for at nå frem til mere holdbare løsninger   på de opståede problemer, fx gennem øget samarbejde mellem institutioner eller ved en institutionssammenlægning. Det forudsættes, at den tidsmæssige udstrækning af et kapacitetsloft kan være op til to år, hvilket bl.a. skal ses i sammenhæng med, at undervisningsministeren i forbindelse med fastsættelse af regler i henhold til det med lovforslagets § 1, nr. 8, foreslåede § 7 d, stk. 5, vil overveje at fastsætte krav om varsling af påtænkte kapacitet s- ændringer. Ministerens beføjelse vil også gælde institutio ner, der er sammenlagt efter lovens § 6 b. Til nr. 2   Bornholms Regionsråd har udtrykt ønske om, at de nuværende ungdoms - og voksenuddannelses- tilbud fastholdes. Uddannelsernes tilstedeværelse på øen er en væsentlig forudsætning for, at u d- kantsproblemer i form af fraflytning af unge, et lavt uddannelsesniveau og stor arbejdsløshed ikke forstærkes yde  rligere.   Med henblik på at skabe særlig mulighed for samarbejde og sammenlægning af institutioner på tværs af de eksisterende institutioner uafhængigt af, efter hvilken lov de er godkendt, foreslås indsat en hjemmel for ministeren til at fravige loven. En tilsvarende hjemmel er indsat i lovforslagets § 7 (vedr. institutioner for erhvervsrettet uddannelse) samt i L 107 (vedr. selvejeloven) og foreslås he r- med indsat i lovforslagets § 1 (og i § 3 vedr. hf og § 10 vedr. VUC). Til nr. 3 og 4   Disse ændringsforslag skal ses i sammenhæng med de tilsvarende ændringsforslag til § 3, § 7 og § 10 og til § 1 i L 107. Ændringsforslaget stilles for at give de nye statsl   igt selvejende institutioner bedre muligheder for at få varetaget visse af deres administrative opgaver ved at gøre brug af ko  m- petencer og ressourcer hos andre selvejende uddannelsesinstitutioner.   De nye statsligt selvejende institutioner (gymnasier, hf-kurser og VUC’er) skal fra den 1. januar 2007 kunne varetage en række administrative opgaver, som hidtil er blevet varetaget i amte  rne.   Med forslaget sikres hjemmel til, at en selvejende uddannelsesinstitution kan varetage administra- tive opgaver for andre selvejende uddannelsesinstitutioner. I givet fald skal det fremgå af institut i- onsvedtægten, at institutionen varetager en sådan funktion. For at skabe bedre muligheder for var   e- tagelsen af de nye administrative opgaver, foreslås det, at instit utionerne skal have mulighed for dels at købe og sælge administrative ydelser til hinanden under overholdelse af reglerne om u   dbud og udlicitering, dels at samarbejde gensidigt om udførelsen af administrative o pgaver.   Aftale om køb, salg og samarbejde skal ikke blo t kunne indgås mellem institutioner af samme t y- pe, men også på tværs af forskellige typer af selvejende uddannelsesinstitutioner, bortset fra de frie private selvejende institutioner. Hermed kan den ekspertise på det administrative område, som inst  i-
9 tutioner for erhvervsrettet uddannelse, Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v. allerede har opbygget, nyttiggøres. Fl  ere selvejende institutioner kan samarbejde om et samlet udbud om indgåelse af en  fælles aftale om køb af visse administrative ydelser hos en ekstern leverandør, fx en selvejende uddannelsesinstitution, med he n- blik på at opnå en bedre og billigere lø   sning.   Aftaler om køb af visse administrative ydelser hos en ekstern leverandør, fx en   selvejende uddan- nelsesinstitution, vil kun kunne indgås efter reglerne i Finansministeriets cirkul æ  re nr. 159 af 17. december 2002 om udbud og udlicitering af statslige drifts- og anlægsopgaver (udbudscirk  ulæret) med den tilhørende vejledning nr. 9020 af  17. februar 2003 samt Konkurrencestyrelsens bekendtgø- relse nr. 937 af 16. september 2004 (om EU’s udbudsdirektiv).   Ændringsforslaget berører ikke institutionernes adgang til at indgå aftaler med en privat virkso m- hed eller kommune om varetagelsen af administrative opgaver.   For den institution, der leverer de administrative ydelser, vil der være tale om indtægtsdækket virksomhed. Selvejende institutioner uden særskilt driftsbevilling på finansloven kan udføre ord i- nær indtægtsdækket virksomhed og anden vi rksomhed af ikke-kommerciel karakter efter budgetvej- ledningens regler. Reglerne for disse selvejende institutioner følger Finansministeriets Budgetve j- ledning 2001, dog således, at resultatopgørelser forelægges særskilt for Finansministeriet. Reglerne i afsnit 2.6.6.4. Budget og regnskab i Budgetvejledning 2001 om budgettering på finanslovforslaget af forventede udgifter og indtægter, dækningsbidrag m.v. i forbindelse med den indtægtsdækkede virksomhed finder ikke anvendelse. Forslaget om, at undervisningsministeren kan fastsætte nærm ere regler om aftaler om varetagelse af administrative opgaver, vil bl.a. blive udmøntet i en standardaftale for samarbejder. Til nr. 5   Der er tale om en præcisering. Til nr. 6   Forslaget om at elevrådet får to repræs entanter i de statsligt selvejende institutioners bestyrelser, er begrundet i hensynet til at sikre kontinuiteten, idet der på disse institutioner er en forholdsvis hy p- pig udskiftning i elevgrundlaget. Til nr. 7   Der foreslås en ændret affattelse af be   stemmelsen, der præciserer, at de statsligt selvejende instit  u- tioner er selvejende institutioner inden for den offentlige forvaltning. Dette indebærer, at forval  t- ningsloven og offentlighedsloven automatisk er gældende på området. Tilsvarende gælder f.eks. i forhold til lov om Folketingets Ombudsmand. Til nr. 8 og 9   Det foreslås i lovforslaget, at de statsligt selvejende institutioners regnskaber skal revideres af rig s- revisor i henhold til § 2, stk. 1, i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. (rigsrevisorloven), jf. bestemmelsen i § 16, stk. 4.   For at undgå tvivl om, hvilken revisor der er tale om i § 16, stk. 1, der bl.a. henviser til § 18 n, stk. 1, 4-7 pkt., og stk. 3, 5. pkt., foreslås det tilføjet i 16, stk. 1, som et nyt 5. pkt., at den i be  stemmel- sen omtalte revisor er den statsligt selvejende institutions interne revisor. Derfor foreslås det også,
10 at der i 5. pkt. henvises til bestemmelserne i stk. 4, der bl.a. omhandler den interne revision (institu- tionsrevision), som bestyrelserne for de enkelte statsligt selvejende institutioner ifølge forslaget skal antage. Den interne revision skal varetages enten af en statsautoriseret eller en registreret revisor.   Begrundelsen for at indføre denne institutionsrevision er, at der med lovforslaget pål  ægges de statsligt selvejende institutioners bestyrelse et væsentligt selvstændigt ansvar og en tilsvarende u d- videt beslutningskompetence. Institutionsrevisionen skal være målrettet en selvejende institution og skal udføre rådgivning og vejledning af besty  relsen i økonomiske og andre spørgsmål, som er en væsentlig del af institutionsrevisionens rolle på andre uddannelsesområder. En tilfredsstillende lø s- ning af disse opgaver forudsætter en institutionsrev  ision, som kan indgå i en tæt og hyppig dialog med institutionens bestyrelse og administration.   Ministeriet må ligeledes kræve en løbende gennemgang og kontrol af regnskaberne, herunder ikke mindst kontrol af de statsligt selvejende institutioners tilskudsgrundlag. Årsregnskabsaflæggelser, som lovforslaget indebærer, skal indsendes til ministeriet sammen med revisionsprotokollater og revisorerklæringer om tilskudsgrundlaget og er en væsentlig forudsætning for, at ministeriet kan varetage tilsynet med institutionerne på betryggende måde. Institutionsrevisione  ns ansvar over for bestyrelsen og ministeren begrænses ikke af det forhold, at rigsrevisor reviderer institutionernes regnskaber i henhold til rigsrevisorloven, ligesom rigsrevisors eventuelle bemærkninger m.v. til de statsligt selvejende institutioners regnskaber ikke kan fritage institutionsrevisionen for ansvar.   Forslaget indebærer endvidere, at undervisningsministeren og rigsrevisor forhandler et regelsæt om udførelsen af den interne revision på plads, inden bestyrelsen antager en intern revisor.   Regelsættet er også udgangspunktet for den interne revisions udførelse af revisionsopgaver i he n- hold til rigsrevisorlovens § 9, jf. nedenfor.   Det forudsættes, at der indgås en aftale mellem undervisningsministeren og rigsrevisor i henhold til rigsrevisorlovens § 9 om intern revision (en såkaldt § 9 -aftale), der dækker alle ensartede instit  u- tioner, dvs. en samlet aftale vedrørende gymnasier.   Det skal præciseres, at den interne revisor skal opfylde kravene i en bekendtgørelse om revisionen, som er fastsat af ministeren efter forhandling med rigsrevisor, i hvilken bl.a. indarbejdes standard- krav i overensstemmelse med en sædvanlig § 9  -aftale mellem ministeren og rigsrevisor.   Aftalen mellem ministeren og rigsrevisor vil sædvanligvis blive indgået for en per   iode på indtil tre år, hvorefter der tages stilling til forlængelse.   Rigsrevisor påser i dette tilfælde, at den interne revisor opfylder kravene i de nævnte beste mmelser om revisionen. Rigsrevisor kan i forbindelse hermed pålægge bestyrelsen at udpege en    anden intern revisor til at udføre revisionsopgaven, hvis den interne revisor ikke på tilfredsstillende måde opfy   l- der ovennævnte krav og pligter. Dette kan ske uafhængigt af ministerens tilsvarende adgang, jf. bestemmelsen i § 18 n, stk. 1, 7. pkt.   Forslaget indebærer ikke ændringer for så vidt angår bestemmelserne om regnskab og revision for de private gymnasieskoler.   Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 7, i hvilken det fastsættes, at de reaktionsmuligh   eder, ministeren hidtil har haft i relation til private gymnasieskoler, fremover også vil være gældende for de statsligt selvejende institutioner. Til nr. 10   Det foreslås, at kursister på studenterkurser skal kunne få betalt deltagera   fgiften af staten, når de henvises til et privat kursus, fordi der ikke er et offentligt tilgængeligt tilbud inden for rimelige ge  o- grafiske afstande fra kursisternes bopæl. Til nr. 11
11   Der er tale om en teknisk korrektion. Til nr. 12   Ifølge gældende lov kan klager over afgørelser truffet af bestyrelse n ved de amtskommunale gym- nasieskoler indbringes for amtsrådet. De nye statsligt selvejende institutioner er ikke en del af U n- dervisningsministeriet, men selvstændige enheder uden for det statslige hierarki. Der er derfor kun klageadgang i det omfang, dette følger af loven og de administrative regler, der udstedes i medfør heraf. Det bemærkes, at bestemmelsen også omfatter studenterkurser, der udbydes af et VUC. Det foreslås, at undervisningsministeren får adgang til at fastsætte bestemmelser om klageadgang . Der vil blive fastlagt klageadgang på områder, hvor dette vil have væsentlig betydning for bo rgerne. Der vil normalt ikke blive tale om klageadgang i forbindelse med institutionens afgørelse vedr. person a- let, herunder klager over afskedigelser, da lønmod tagerne er sikret gennem det fagretlige system.    Der ventes heller ikke fastlagt klageadgang for fordelingsudvalgenes afgørelser.   Der vil være klageadgang til undervisningsministeren for tjenestemænd for så vidt angår retlige spørgsmål i forbindelse med   uansøgt afsked og disciplinærsager, jf. det samtidigt fremsatte æ n- dringsforslag til lovforslagets § 13, stk. 1.   Ministeren vil i medfør af bemyndigelsen kunne fastsætte en frist for indbringelse af klager, f.eks. en frist på 4 uger.   Klageadgang på gy mnasiet og hf-kurser vedr. pædagogiske forhold, herunder prøver og eksam   e- ner, er reguleret i de respektive uddannelseslove. Til nr. 13   Ændringsnummeret udgår på grund af ændret affattelse af § 13. Til § 3 Til nr. 14   Der henvises til bemærkningerne   til ændringsforslag nr. 2. Til nr. 15   Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 7. Til nr. 16   Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3. Til nr. 17   Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 1. Til nr. 18   Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 6
12 Til nr. 19 og 20   Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 8 og 9. Til nr. 21   Ændringsforslaget indebærer, at ministeren får en pligt til at fastsætte nærmere regler o m deltager- betalingen, herunder minimums- og maksimumssatser, og om at kursister, der gennemfører en sa m- let enkeltfags hf-eksamen eller enkeltfags studentereksamen, får tilbagebetalt deltagerbetalingen for de fag, som indgår i eksamen. Til nr. 22   Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 12. Til § 6 Til nr. 23   I henhold til den gældende lovs § 26, stk. 1, sammenholdt med § 23, stk. 1, skal amtsrådene d   i- mensionere skolekapacitet til grundforløbet og til uddannelserne i overensstemmelse  med behovet for færdi  guddannede i amtet. Med den foreslåede ændring præciseres det, at dimensioneringen, der herefter påhviler staten, fortsat skal omfatte både grundforløbet og uddanne   lserne. Til nr. 24   Der er tale om en konsekvensændring. Til § 7 Til nr. 25 Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3. Til § 10 Til nr. 26   Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 21. Til nr. 27   Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 12. Til nr. 28   Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 6.
13 Til nr. 29   Det præciseres, at ministeren ved meddelelse af tilladelse til sammenlægning skal påse, at det vo k- senpædagogiske miljø er repræsenteret i bestyrelsen for den sammenlagte institution. Denne re præ- sentation kan f.eks. bestå af personer udpeget af og blandt kredsen af interessenter bag det hidtidige voksenuddannelsescenter. Til nr. 30   Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 2. Til nr. 31   Der henvises til bemærkningerne til   ændringsforslag nr. 8 og 9. Til nr. 32   Det foreslås, at der indsættes en bestemmelse om sociale klausuler svarende til, hvad der er for   e- slået for statsligt selvejende gymnasier og hf -kurser. Til nr. 33 Der er tale om en teknisk korrektion. Til nr. 34   Det foreslås, at undervisningsministeren får bemyndigelse til at fastsætte regler om elektronisk kommunikation mellem ministeriet og institutionerne svarende til bestemmelserne inden for det øvrige uddannelsesområde. Til nr. 35   Med den foreslåede  ændring sikres det, at der til hvert voksenuddannelsescenter knyttes et udda nelsesudvalg, der rådgiver VUC’et i uddannelsesspørgsmål. Hvis et eller flere voksenuddannelse    s- centre er sammenlagt med en eller flere andre institutioner, foreslås det ligeledes,  at der knyttes et uddannelsesudvalg til den institution, der er resultatet af sammenlægningen, jf. lovforslagets § 1, nr. 1 (§ 6 b, stk. 1, 2. pkt.), § 3, nr. 7 (§ 17 a, stk. 1, 2. pkt.) og § 10, nr. 17 (§ 12 d, stk. 1, 2. pkt.). Del- tagelsen af lokalt forankrede repræsentanter for arbejdstagere og arbejdsgivere i uddannelsesudva  l- gene vil sikre en repræsentation af aftagere henholdsvis brugere af voksenuddannelsescentrets ti  l- bud i lokalområdet. Rådets sammensætning afspejler endvidere et ønske om på lokalt plan at give arbejdsmarkedets parter en aktiv rolle i forbindelse med udvikling af voksenuddannelsescenterets udbud. Med forslaget om repræsentanter for driftsoverenskomstparter i uddannelsesudvalget for så vidt angår den forberedende voksenundervisning og  ordblindeundervisning for voksne, jf. § 5, nr. 10, i forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre loven (L 108), sikres det, at den viden og ekspertise, som netop driftsoverenskomstparterne repræsenterer, står til rådighed for institutionen blandt andet i forbindelse med udarbejdelse af centrets plan for udbud af den forbere- dende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne.
14   Hvis et voksenuddannelsescenter indgår i en sammenlægning, skal sagkundskaben vedrørende det voksenpædagogiske miljø være passende repræsenteret i bestyrelsen for den sammenlagte institut i- on i forhold til det pågældende uddannelsesområdes vægt i den nye institu tion. Den nævnte repr  æ- sentation kan f.eks. bestå af en eller flere personer udpeget af og blandt kredsen af interessenter bag det hidtidige voksenuddannelsescenter. Undervisningsministeren vil endvidere i forbindelse med fastsættelsen af regler om sammenlæ gning og spaltning af institutioner sikre, at institutionernes sammenlægningsredegørelse skal indeholde en organisationsplan, herunder en beskrivelse af, hvo   r- dan et VUC efter sammenlægningen er sikret en relevant ledelse. Dette kan f.eks. ske ved ansætte l- se af faglige afdelingsledere. Undervisningsministeren skal godkende sammenlægningsredegørelsen og vil i denne forbindelse påse, at også voksenuddannelsesområdet i det hele tilgodeses ledelse   s- mæssigt. Til nr. 36   Der henvises til bemærkningerne til ændri ngsforslag nr. 7. Til nr. 37   Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3. Til § 11 Til nr. 38   Med ændringsforslaget sikres det, at der i forbindelse med udarbejdelse af bekendtgørelse om de midlertidige bestyrelser fastsættes regler   om, at også elevers synspunkter skal fremgå af bestyre  l- sesprotokollen. Til § 13 Til nr. 39   Tjenestemændenes rettigheder og pligter i forbindelse med overførslen er reguleret af bestemme   l- serne i § 7 i forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalr e- formen (L 67), som er fremsat af indenrigs- og sundhedsministeren. De vilkår, som de overførte tjenestemænd vil have efter § 7, stk. 1, i L 67, berøres ikke af dette ændringsforslag.   De overførte tjenestemænd fra de (amts)kom   munale gymnasieskoler m.v. er hovedsagelig ansat i henhold til reglerne i lov om tjenestemænd, bortset fra tjenestemænd ved Københavns Kommunes gymnasieskoler mv. Tjenestemænd ved voksenuddannelsescentre er tjenestemænd efter lov om tjenestemænd i folkesko  len, og tjenestemænd ved social  - og sundhedsuddannelserne er lige som tjenestemænd ved de (amts)kommunale centrale skoleforvaltninger ansat efter (amts)kommunale regulativer. Sammen vil de forskellige overførte tjenestemænd udgøre en såkaldt lukket gruppe. Da de fremtidige ansættelsesmyndigheder skal være uddannelsesinstitutioner, der er omfattet af fo r- valtnings- og offentlighedslovgivningen, foreslås det, at ansættelsesgrundlaget i øvrigt for disse tjenestemænd er reglerne i tjenestemandslovgivningen, som   hovedparten af den lukkede tjeneste- mandsgruppe i forvejen er omfattet af.   For tjenestemænd ved voksenuddannelsescentre gælder, at de ved overgangen til den nye ansætte l- sesmyndighed vil bevare deres status efter lov om tjenestemænd i folkeskolen m.v., jf.   bemærkni
15 gerne til § 7 i L 67. Dette indebærer bl.a., at ansatte efter loven, der efter ansøgning direkte overgår til en tilsvarende eller anden stilling inden for dette undervisningsområde ved et voksenuddanne l- sescenter, fortsat vil være omfattet af love  n. Det er dog en betingelse, at ansættelsen efter de hidtil gældende regler kunne være sket med ansættelsesstatus svarende til tjenestemand i folkeskolen.   Derimod vil overførte tjenestemænd ved en (amts)kommunes gymnasieskoler og hf   -kurser og til- svarende tjenestemænd ved Københavns Kommunes gymnasieskoler og hf   -kurser ikke ved ansøgt direkte overgang til en tilsvarende eller anden stilling ved en statsligt selvejende uddannelsesinstitu- tion for uddannelsen til studentereksamen, højere forberedelseseksamen  eller et voksenuddannel- sescenter mv. kunne bevare deres status efter tjenestemandslovgivningen. Det gælder dog ikke ved ansøgt overgang til en lavere placeret stilling som led i en seniorordning med retræte, hvor der vil være mulighed for at bevare status   som tjenestemand.   Efter bestemmelsen i stk. 1 foretages afskedigelse af de overførte tjenestemænd af den pågældende institution, der endvidere har kompetencen til at iværksætte disciplinære foranstaltninger.   Efter stk. 2 foreslås der en lovfæstet klag   eadgang for de overførte tjenestemænd for så vidt angår retlige spørgsmål. Klage over institutionens beslutning, jf. stk. 1, vil efter de almindelige forval  t- ningsretlige regler herom kunne tillægges opsættende virkning.   Med hensyn til stk. 3-7 bemærkes,   at efter den gældende lovgivning afholder staten pensionsudgi  f- terne vedrørende tjenestemandsansatte rektorer, ledere ved selvstændige kurser til hf og lærere ved amtskommunernes samt Bornholms og Frederiksberg Kommuners gymnasieskoler m.v., medens (amts)kommunerne afholder udgiften til efterindtægt af løn, ventepenge eller rådighedsløn.   Med bestemmelsen i stk. 6 fastsættes det, at staten afholder udgiften til pension til tjenestemænd, som i henhold til lovgivningen om kommunalreformen overføres til en se lvejende institution den 1. januar 2007 og til deres efterladte. Bestemmelsen vedrører således de pr. 1. januar 2007 aktive tj  e- nestemænd, der overføres efter reglerne i forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen (L 67).   Bestemmelsen i stk. 6 indebærer, at staten udbetaler den samlede tjenestemandspension til de p  å- gældende tjenestemænd. Herved fraviges bestemmelsen i § 7, stk. 2, i forslag til lov om visse pr o- ceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalref ormen (L 67).   Med bestemmelserne i stk. 5 og 7 fastsættes der regler for, i hvilket omfang de selvejende instit  u- tioner skal afholde udgiften til pension til de pågældende tjenestemænd. Det forudsættes, at staten også i tilfælde, hvor den selvejende insti   tution skal afholde udgifter til pension til de pågældende tjenestemænd, jf. stk. 7, står for udbetalingen af tjenestemandspensionerne. Finansministeren kan med hjemmel i § 7 i forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål fastsætte regler om b e- regningen af pensionsforpligtelsen og om beregning, administration, refusion og revision m.v. af pensionerne omfattet af stk. 4-7.   Bestemmelserne i stk. 5-7 omfatter ikke før den 1. januar 2007 pensionerede tjenestemænd og tj   e- nestemænd, der før den 1. januar    2007 er fratrådt med ret til opsat pension, samt disses eventuelle æg  tefælle og børn. Tjenestemandspensionsforpligtelserne vedrørende de omhandlede pensionerede tjenestemænd m.v. er omfattet af bemyndigelsesbestemmelserne i § 7 i forslag til lov om visse p  ro- ceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen (L 67) som affattet ved det af i n- denrigs- og sundhedsministeren fremsatte ændringsforslag. Det er hensigten med hjemmel i de o  m- handlede bemyndigelsesbestemmelser at fastsætte regler, der indebære r, at pensionsforpligtelserne vedrørende pensionerede tjenestemænd m.v. i amtskommunerne overtages af regionerne. Det er i forbindelse hermed hensigten at fastsætte regler om statens refusion af regionernes udgifter til de omhandlede pensionsforpligtelser.   Det forudsættes således, at der med hjemmel i § 7 i forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen (L 67) fastsættes regler, der fraviger bestemme l- serne i § 3 i forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalr e-
16 formen, således at de selvejende institutioner ikke vil skulle overtage pensionsforpligtelsen vedr ø- rende før den 1. j anuar 2007 pensionerede tjenestemænd m.v.   Bestemmelserne om tjenestemænd er samlet i én paragraf, idet dett e findes mere overskueligt end at indsætte de samme bestemmelser i de paragraffer, der vedrører de enkelte institutionsområder, selv om denne fremgangsmåde ikke lovteknisk er den mest korrekte. Bestemmelserne vil komme til at fremgå af kommende lovbekendtg ørelser for de enkelte institutionslove. Til § 14 Til nr. 40   Det foreslås, at bestemmelsen i lovforslagets § 1, nr. 1 (§ 6 b, stk. 6) og de tilsvarende bestemme l- ser i lovforslagets §§ 3, nr. 7 og § 10, nr. 17, om at undervisningsministeren fastsætter   regler om, at aktieselskabslovens kapitel 15 finder anvendelse på sammenlægninger og spaltninger af instituti   o- ner, skal træde i kraft den 1. januar 2006. Forslaget er begrundet i hensynet til de midlertidige best  y- relsers arbejde med at forberede eventuelle sammenlægninger og spaltninger, der skal træde i kraft den 1. januar 2007. Det er derfor nødvendigt, at der inden denne dato er fastsat regler herom. Til nr. 41   I den gældende lov om almen voksenuddannelse og om voksenuddannelsescentre er der i § 15,   stk. 2, hjemmel til at fastsætte bevillingen til undervisningsvirksomheden inden for almen voksenu  d- dannelse og prøveforberedende enkeltfagsundervisning ud fra takster, der er fastsat af amt srådet, og antallet af årskursister, der har betalt deltagerbetalin g.   Det foreslås derfor, at denne hjemmel opre tholdes i 2007 for at undgå, at der på VUC  -området skal ske ændringer af finansieringen både i 2007 og 2008. Med dette forslag modificeres bemærkningen i lovforslagets bemærkninger, side 25, 2. spalte, pkt.   4. 1, 2. afsnit, der udtaler, at tilskud til VUC’er frem til overgangen til taxameterstyring vil blive ydet uafhængigt af aktiviteten. Til nr. 42   Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 3, nr. 41.