Side 1 af 24
Undervisningsministeriet
Den 22. februar 2005
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov
om forberedende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love (Udmøntning af
kommunalreformen for så vid t angår specialundervisning, forberedende voksenundervisning,
ordblindeundervisning m.v.)
Modtagne høringssvar
Undervisningsministeriet har i alt modtaget 74 høringssvar.
Vedhæftede bilag rummer en oversigt over, hvilke myndigheder og organisationer der har afgivet
hø ringssvar, herunder hvilke der har haft bemærkninger m.v.
Når der i det følgende refereres til aftaleteksten, henvises der til aftale fra juni 2004 mellem reg e-
ringen og Dansk Folkeparti om en strukturreform.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende foretages en tværgående gennemgang af de politisk centrale forslag til ændringer af
lovforslaget, som er fremkommet i høringssvarene.
Det skal bemærkes, at ud over de punkter, der omtales i det følgende, er der i lovforslaget indarbe j-
det en række mere tekniske, herunder lovtekniske, ændringer i forhold til det udkast, der blev u
d-
sendt til høring den 1. d ecember 2004.
I høringsperioden er der blandt forligspartierne truffet beslutning om, at den nationale videns - og
specialrådgivningsinstitu tion - VISO - også skal omfatte specialundervisning, der gives i henhold til
folkeskoleloven eller lov om specialundervisning for voksne. Denne beslutning er blevet indarbej-
det i lovforslaget, således at VISO blandt andet skal yde specialrå dgivning til regioner, kommuner
og skoler.
I. Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (lovforslagets § 1)
1. Kvaliteten m.v. af specialundervisningen
1.1. Faglig bæredygtighed og forsyningspligt
Mange høringssvar ( Amtsrådsforeningen (ARF), Dansk Blindesamfund, De Samvirkende Inva-
lideorganisationer, Danmarks Lærerforening, Landsorganisationen i Danmark, Skole og
Samfund, FKKA, Landsforeningen Autisme, Vestsjællands Amtskommune, Nordjyllands
Amtskommune m.fl.) peger på, at visse undervisningstilbud forudsætter et særligt undervisning s-
miljø med høj faglig specialisering, og finder ikke, at hensynet hertil kan varetages ved kommunal
drift. Forsyningssikkerheden for de mest specialiserede tilbud kan bedst tilgodeses ved en regional
forankring, som sikrer en regional eller tværregional løsning og dermed et tilstrækkeligt befol
k-
ningsunderlag. Det foreslås derfor, at driftsansvaret for flere institut ioner placeres i regionerne.
Marselisborgcentret frygter, at der i en lang række kommuner ikke vil være grundlag for at o
p-
bygge faglige miljøer, der kan sikre kvaliteten af specialundervisningen. Nogle høringssvar ( FTF,
Vestsjællands Amtskommune m.fl.) finder, at regionernes forsyningspligt er upræcist beskrevet.