Kære Bertel Haarder
Skolebestyrelsen på Langagerskolen, der er en amtslig specialskole for børn og unge med autisme
og/eller svær ADHD, har med stigende frygt fulgt debatten om flytningen af den vidtgående
specialundervisning fra det amtslige/regionale niveau i forbindelse med strukturreformen.
Vi frygter, at en flytning vil betyde, at vores børn fremover ikke vil få et specialpædagogisk
undervisningstilbud på det nødvendige faglige niveau og vi frygter, at vi som forældre fremover
ikke vil opleve én sam let indgang til de specialiserede undervisningsmæssige og sociale tilbud
Vi vil derfor stærkt opfordre til, at de kommende regioner vil få ansvaret for undervisningen af de
børn og unge, hvis udvikling stiller krav om en særlig hensyntagen eller støtte.
Langagerskolen har i de 16 år, den har eksisteret, opbygget og videreudviklet en specialviden til
glæde og gavn for vores børn. En forudsætning for dette har været, at Langagerskolen har indgået i
et amtsligt og nationalt fællesskab med andre institutioner, der arbejder med autisme og svær
ADHD. Fællesskabet kan kun videreføres på det regionale niveau, der til forskel fra det kommunale
niveau, vil have den tilstrækkelig størrelse. Uden den tilstrækkelige volumen, som de kommende
regioner repræsenterer, kan vi i Danmark ikke fastholde den nødvendige kvalitet i specialtilbuddet
til vores børn !
Det er desuden nødvendigt at fastholde den vidtgående specialundervisning i sammenhæng med det
specialiserede sociale system og børnepsykiatrien i regionen såvel in dholdsmæssigt som
administrativt.
Som forældre finder vi det vigtigt, at vi oplever at være en del af et sammenhængende netværk. Et
netværk, der hele tiden er fagligt opdaterede og som gør det muligt for os at få indflydelse på vores
barns udviklingsplan, hvad enten dette angår forhold på døgntilbud eller skoletilbud. Det skulle ikke
gerne være sådan, at vi som forældre oplever ét hold rådgivere i skoleanliggender, og et andet hold
rådgivere eller samarbejdspartnere i forhold til andre emner.
Vi vil derfor opfordre til, at specialmiljøerne forankres i de kommende regioner. Det vil være
nødvendigt for at sikre de velfungerende miljøer til børn, hvis udvikling stiller krav om en særlig
hensyntagen eller støtte; for at sikre bevaring og udvikling af specialistviden og for at bevare én
samlet indgang til de specialiserede undervisningsmæssige og sociale tilbud for forældre og børn.
Med venlig hilsen
Marianne Banner
Formand for skolebestyrelsen ved Langagerskolen
Kopi til: uddannelsespolitiske ordførere i Folketinget