1 Aabenraa d. 10 - 05-2005 Til Uddannelsesudvalget Folketinget Christiansborg 1240 København K Den nye kommunale reform og Amtsskolerne samt anmodning om foretræde for Uddannelsesudvalget Kære   medlemmer af Uddannelsesudvalget, Jeg skriver til Jer fordi jeg er far til en dreng, Jonas, med Downs Syndrom og som sådan har drengen været   visiteret til § 20.2 undervisning på Sønderjyllands Amts specialskole   ” Fjordskolen” .   Det har vi været utroligt glade for, og vi må da prise os lykkelige for   , at vi har en sådan institution her i byen. Den kommende kommunalreform vil på afgørende vis have stor indflydelse på specialskolernes fremtid. Ifølge lovforslaget overgår den vidtgående specialundervisning til kommunerne.    De officielle argumenter lyder meget fornuftige og tilforladelige, nemlig at man fremover ønsker at sikre sig at beslutningerne træffes så tæt på borgerne som muligt. Til dette kan kun siges, at det har vi ikke følt som værende et problem, og det bør heller ikke være et administrativt problem. Og m ed de nye storkommuner er det vel så som så med nærheden! Et andet argument for at flytte den vidtgående specialundervisning er , at man ønsker specialundervisningen under et tag med den almindelige undervisning og tæt på miljøet, hvor barnet bor.   Lige netop her kommer mine allerstørste bekymringer! Som forældre til et handicappet barn har vi aldrig haft problemer med at vores dreng går på én skole, mens hans søskende går i distriktsskolen. Vi har været meget opmærksomme på, at Jonas skulle være synlig i   kvarteret, taget ham med til arrangementer i skolen, på stadion , med på indkøb og meget andet. Det har givet en fornuftig berøringsflade med det nære miljø, så derfor har det ikke været noget problem at sende drenge til Fjordskolen. Indrømmet   , så er vi jo  privilegerede med skolen i samme by, men vi havde også valgt Amtsskolen , selvom Jonas skulle have kørt 50 km for at få den bedste undervisning .Hvem ønsker ikke at give sit barn det    pædagogisk absolut bedste tilbud! Her tillader jeg mig at forlade min forældrerolle og anskue problemet fra en professionel vinkel. Som lærer i Folkeskolen i 19 år samt viceskoleinspektør i 3 år har jeg visse bekymringer ved den til tider misforståede og fejlagtige sammenblanding af ”rummelighedsbegrebet” i Folkeskolen og en fusion af 20.1 og 20.2-børn.  Meget få, og ret beset ikke én af de børn der går på Fjordskolen    , kan rummes på den  folkeskole, som jeg er ansat på. Og det på trods af, at vi har specialklasser og er meget fokuserede på rummeligheden i skolen. Men vi magter ik ke opgaven, og det har ikke meget med ressourcer at gøre. Det har meget at gøre med den udvikling der  er foregået i såvel folkeskolen, som hele samfundet. Vi har på godt og  ondt bevæget   os i en retning af øget  individualisering og en styrkelse af de personlige kompetencer på bekostning af de sociale færdigheder. En udvikling som falder godt i tråd med liberal tankegang, som jeg også langt hen ad vejen kan tilslutte mig. Den  ne udvikling er god for langt de fleste i vores samfund, men for marginalerne er det et problem. For de 2 % af børnene, som i dag går på specialskolerne er denne udvikling direkte skadelig   , og de vil blive klemt og svigtet i den kommende kommunalreform.
2 Selv de kommende storkommuner vil ikke kunne magte opgaven. Jeg har selv erfaret, hvo r svært det har været at få etableret en god specialskole her i amtet    og det på et   befolkningsgrundlag på over  250000.   Det har været muligt at sammensætte børnene på  Fjordskolen i klasser med nogenlunde samme handicaps og evner. Det giver optimale pæda  gogiske vilkår og samtidig har lærerne med årene oparbejdet en fremragende ekspertise lige netop på deres område. Økonomisk er det også en god ordning, idet Sønderjyllands Amt sammenlignet med andre amter absolut får mest for pengene, og vigtigst af alt er forældrene meget tilfredse med undervisningen.   Nu er det heller ikke sådan, at jeg sidder og er nervøs for Fjordskolens fremtid. Skolen skal nok eksistere efter 2007 under den ny storkommune, men jeg er nervøs for ca. halvdelen af skolens elever – de    vil nemlig blive trukket hjem til deres hjemkommuner. Og det til et meget dårligere tilbud. Jeg er heller ikke nervøs for min søn. For vi bor her i   Aabenraa kommunen hvor skolen er fysisk placeret, og desuden er han 16 år og skal ud af skolen i 2006. Men j eg er nødt til , som skolebestyrelsesformand for Fjordskolen, at minde politikerne bag kommunalreformen    om, at de er ved at begå en kæmpestor fejltagelse. De samme politikere har jo ikke noget i klemme   . Hvor mange af dem kender til vores børn? De er jo he ller ikke valgt til at repræsentere os, vi har kun os selv og så nogle  få  organisationer bag os. Forleden fik vi en meget vigtig talsmand i form af professor Niels Egelund. Den nuværende regering har lyttet meget til professorens rådgivning især omkring    Folkeskolen og  debatten omkring rummeligheden i skolen. Jeg håber de samme politikere lytter  til professoren også denne gang. Han kalder nemlig nedlæggelsen af de amtskommunale skoler for et   ” skraldespandstilbud”. Han er bange for at 70 % af 20.2 børnene  kommer i klemme, og han ser det som et kommende skræmmebillede af en forfejlet politik.   Han er meget bange for, at mange kommuner vil benytte lejligheden til at spare på den vidtgående specialundervisning og dække det ind under den pæne forklaring med at spare børnene for en forfærdelig køretur til en specialskole, og i stedet oprette en specialklasse på den lokale skole. Her bliver en autist sat sammen med en multihandicappet og måske  én med Down Syndrom og hvad ved jeg. Spørg blot hvordan det foregår i Ri  be Amt. Andre eksperter, såsom Finn Christensen , formand for  samrådet af ledere af amtslig specialundervisning under Amtsrådsforeningen ser for sig e t skrækscenarie  , hvor børn og professionelle bliver spredt ud over det ganske land.  Og skulle det være   muligt for nogle af de store kommuner at gå sammen om en fælles skole, ja så viser erfaringer, at man ofte løber ind i problemer på et eller andet tidspunkt. Kære   medlemmer af undervisningsudvalget, jeg håber  I har forstået mit budskab. Det betyder meget for nogle få. Få som normalt ikke råber ret meget, og som heller ikke har mulighederne for at komme til orde. Vi har nu en høringsfase, og hvis man virkelig mener noget alvorligt med dette , bør man lytte og reagere på det , der bliver sagt og skrevet. De store amtslige skoler med specialafdelinger  bør  over i  regionalt regi, eller om nødvendigt helt overtages af staten .  Jeg vil meget gerne uddybe mine synspunkter og besvare evt. spørgsmål, og jeg skal derfor ansøge om foretræde for Uddannelsesudvalget   hurtigst muligt. Med venlig hilsen Ernst Hybschmann-Nielsen Viceinspektør Rugkobbelskolen Skolebestyrelsesformand Fjordskolen Fladholm 1 6200 Aabenraa Tlf. 74 62 17 04 eller 21 24 01 74 Email:  [email protected]